האדם כהשתקפות היקום על פי הרפואה הסינית

האדם כמכלול הוליסטי על פי הרפואה הסינית
|
הדפס
|
שמור

מ. הגיעה אליי לפני 5 שבועות לטיפול בבעיית פוריות, היא ובעלה מנסים להרות מזה שנה וחצי, הם עברו ברור ונקבעה להם האבחנה הידועה של"אי פוריות מסיבה בלתי ידועה". הם החליטו לא לנסות עוד את שיטות הטיפול ההורמונליות הרגילות, אלא לפנות לרפואה אחרת, לאחר ברורים מספר הגיעו למרפאתי. במהלך תישאול ראשוני שנמשך למעלה משעה הלכה והתחוורה לי הבעיה: מ. סובלת מ"רחם קר".

ברור כי כל הרופאים שבדקו את מ. עד כה לא יכלו להגיע לאבחנה אליה הגעתי אני, מסיבה פשוטה: אבחנתי היא על פי תפיסת עולם ומושגי יסוד שונים לחלוטין משלהם, "רחם קר" הינה אבחנה על פי הרפואה הסינית המסורתית, בה אני עוסק. ברפואה הסינית המסורתית, נתפס האדם כהשתקפות מיקרוסקופית של היקום. כעולם פנימי המורכב מאותם מרכיבים וכוחות והכפוף לאותם חוקים טבעיים כשל העולם החיצון.

העקרונות האוניברסליים המכוונים את כל אשר מתחת לשמיים, והקרויים, בפשטות- "הדרך", ה"דאו", פועלים במידה שווה על הכוכבים, האטומים הבודדים והאדם. היות וכוחות הטבע המבטאים את עקרונות ה"דאו" הינם תופעות קבועות הנראות לעין, מרבה הרפואה הסינית להשתמש במושגים הלקוחים מתופעות אקלים ומזג האוויר, כגון קור, חום, רוח, לחות ויובש.

ברפואה הסינית, הטבע הוא המודל על פיו מבין ומטפל הרופא את ההפרעות הפנימיות של מטופלו. במקרה של מ., רחם קר, כמו אדמה קרה מדי, לא יכול לקלוט את העובר ולהזינו, על כן שומה היה עליי לחמם אותו. כאשר האנרגיות הבסיסיות של האדם נמצאות במצב טבעי של איזון, שורר בגופו "מזג אויר נאה" והוא משגשג, גופנית ונפשית, אך כשהוא יוצא מאיזון, ייתכנו "סערות", בצורת, שטפונות ועוד. מצבים אלה קרויים בפי התפיסה המערבית מחלה, על פי התפיסה הסינית אלה תבניות של חוסר איזון.

שתי תפיסות יסוד ברפואה הסינית הן כי הופעת מחלה הינה עדות לכישלון בשמירה על הבריאות, וכי בריאות האדם היא באחריות שווה של המטפל ושל המטופל. ברפואה הסינית המסורתית יש לרופא ולחולה מידת אחריות שווה , הרופא הוא בעיקר יועץ ומדריך, כמו מאמן של ספורטאי, אשר אמור לתת לו את הכלים הנכונים ולהתוות לו את הדרך, האסטרטגיה לנצחון במשחק. אלא שעל כל אדם לשחק את המשחק בעצמו, למען עצמו.

הטקטיקה העיקרית הנקוטה היא טקטיקה של מניעה, והכלים הם: פעילות גופנית נכונה, אכילה נכונה, אורח חיים נכון, והתייעצות עם המטפל לצורך מניעת התפתחות מחלות. בסין המסורתית היה הרופא מטפל בכל בני הבית באופן קבוע, טיפול אחזקה ומניעה, על כך קיבל את שכרו (מתוך הנחה כי הם אכן פעלו על פי עצותיו). לצערנו, אין היום כמעט אנשים המודעים לצד המניעתי של הרפואה הסינית, כמעט כל הפונים אלינו סובלים מבעיה כלשהיא עליה לא הצליחה הרפואההקונבנציונלית לתת מענה, ולרוב עלינו להתמודד עם מחלות כרוניות, קשות, שהלוקים בהןנטלו בעטיין תרופות רבות, עברו טיפולים רבים, והגיעו אלינו כלאחר יאוש. למרות זאת, מצפים מאיתנו, המטפלים לפי עקרונות הרפואה הסינית, שנעשה נסים, ונצליח במקום בו אחרים ניסו ונכשלו.

מה רבה ההפתעה ומה רב חוסר האמון, כאשר אכן אנחנו מצליחים, בעזרת שינוי הרגלי התזונה, מתן צמחי מרפא, דיקור במחטים והשאת כמה עצות קטנות. עצותיו של המטפל הסיני מכסות כל תחום של חיי האדם, וכך גם הטיפול. התפיסה המערבית-קונבנציונלית, רואה את האדם כמכונה, המורכבת מחלקים נפרדים, העלולים להתקלקל, ואז ינסה הרופא לתקן או להחליף את החלק הפגום., בצורה מכנית (ניתוח) או כימית (תרופה).

הרפואה הסינית, רואה את האדם ראייה כוללת ורחבה, כשלם המורכב מאנרגיות שלמות, תפיסתה מיוצגת בסמל היין- והיאנג הידוע[, האומר: לשלם פנים שונות איזון ביניהן פירושו בריאות, חוסר איזון פירושו מחלה. נכון כי בשנים האחרונות גוברת בקרבנו המודעות לקשר גוף-נפש, אך עצם קיום מושג שכזה מצביע על הפער העצום הקיים עדיין בין התפיסות: במערב אנו מדברים על קשר, על התופעההפסיכוסומטית (פסיכה= נפש, סומה= גוף), בגישתה של המזרח אנו לא רואים הפרדה, גוף ונפש חד-הם.

אדון י. הגיע השבוע למרפאתי בלוויית בנו. מר י. הוא בן 83, אך עדיין מגיע כל בוקר למפעל אותו הקים וניהל ביד רמה משך שנים רבות והנמצא כעת בהנהלת בניו. מר י. הוא איש חזק, נוקשה, קפדן, דייקן, הוא בנה אימפריה במו ידיו, שרד ואף הצליח כלכלית. אליי הוא הגיע בגלל יתר לחץ דם ותחילת סימני מחלת הפרקינסון, המתבטאת אצלו יותר בנוקשות, ולאו דווקא ברעד המוכר יותר. לאחר שלא שבע רצון מהטיפול שניתן לו בקופ"ח, שוכנע מר י. על ידי בני משפחתו לפנות לרפואה הסינית.

אותן התכונות בזכותן הצליח מר י. בחייו הן אלה המתבטאות היום בגופו ובמחלותיו: הנוקשות, התוקפנות, היו נכונים בזמנו, למען השגת מטרה מסוימת, אך היה עליו לוותר עליהן, הוא לא השכיל לעשות כך, היום הם חלק ממנו, הם מתבטאים בגופו, בצורת מחלה.

מ., שעם תאור המקרה שלה פתחתי מאמר זה, בהריון! היא באמצע החודש השני. אנחנו נזהרים בשמחתנו, אך כל הסימנים מראים שלא צפויה לנו בעיה. היא מודה שעדיין קשה לה להבין למה אני לא מרשה לה לצרוך מוצרי חלב (המגבירים קור ולחות על פי הרפואה הסינית), מה עוד שכולם אומרים לה שהוא חשוב כל כך, אבל העובר שהיא נושאת ברחמה הוא ההוכחה לכך שהאמת נמצאת לפעמים גם במקומות אחרים, ועם עובדות קשה להתווכח.

דר' ראובן ברק הוא רופא, אשר לאחר התמחות בכירורגיה ובכירורגית ילדים במשך כעשר שנים, פנה לעסוק ברפואה הסינית המסורתית. דר' ברק מלמד רפואה סינית וממטפל על פיה במרפאתו בתל אביב מזה 10 שנים.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה