10 מיתוסים על תזונת האם המיניקה

אסור קטניות? מותר קפה? ומה עם צמחוניות?
|
הדפס
|
שמור

נשים מיניקות רבות נתקלות בהמלצות או באיסורים שונים ומשונים בנוגע לתזונה שעליהן לאכול. ממליצים להן לשתות הרבה בירה שחורה אבל להימנע ממשקאות מוגזים, להתרחק ממוצרי חלב פרה או, לחלופין, דווקא לשתות הרבה חלב.

צילום: מאיה אהרוני

למעשה,  מחקרים מראים כי הנקה יכולה לסייע בהרזיה: מחקר אחד מצא כי נשים מיניקות נוטות לרזות יותר במהלך שלושה עד שישה חודשים לאחר הלידה מאשר אימהות שאינן מיניקות אשר צמצמו את צריכת הקלוריות שלהן בהתאם. מחקר אחר שבדק אימהות חודש לאחר הלידה מצא שלנשים שמיניקות הנקה מלאה או חלקית היה היקף ירכיים קטן  יותר והן שקלו פחות מאשר נשים שלא היניקו.  השומן שנצבר במהלך ההריון, ואפילו שומן שהצטבר לפניו, מנוצל במהלך ההנקה. עם זאת, חשוב לרזות בקצב מתון של כחצי ק"ג לשבוע לכל היותר. מחקרים רבים לא מצאו כל פגיעה בגדילה והתפתחות של תינוקות שאמהותיהם המיניקות עשו דיאטה מתונה שכזו. 

 

רוב ההמלצות הללו נובעות ממידע מוטעה, שעלול לגרום לנשים לוותר על ההנקה מראש או להפסיק אותה ללא הצדקה.

 

הדיאטנית טובה קראוזה עושה סדר במיתוסים הנפוצים ביותר בתזונת נשים מיניקות.

 

1. בהנקה חייבים לאכול רק מזון בריא, ולא, החלב לא יכיל את כל הוויטמינים.
לא נכון!  נשים רבות חוששות שאם לא אכלו טוב במשך ימים מספר הדבר ישפיע על החלב שלהן ועדיף להאכיל את התינוק בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל). אך אין סיבה לדאגה, שינויים קצרי טווח בתזונה לא ישפיעו על כמות החלב שמייצרת האם או על איכותו. 

 

במחקרים נמצא כי גם כאשר התזונה של האם אינה מושלמת, עדיין החלב שלה יכיל את כל רכיבי התזונה והחומרים הייחודיים לחלב אם, שלהם התינוק זקוק. 

 

עם זאת, במקרים שבהם נשים נמצאות בתת תזונה מתמשכת או במקרה שאישה נתונה במחסור של ויטמינים כמו A, D, B6 או B12, גם חלב האם יכיל רמות נמוכות של ויטמינים אלו, ולכן עליהן לשפר בהתאם את התזונה שלהן ובמקביל ליטול תוספים של הוויטמינים החסרים. בכך רמות הויטמינים בחלב יחזרו להיות תקינות. בכל מקרה, עדיף להשקיע בשיפור תזונת האם במקום ברכישת תרכובת מזון לתינוקות. 

 

2. בהנקה חייבים לאכול הרבה קלוריות ואי אפשר לרזות כל עוד מיניקים
לא נכון! אפשר בהחלט לרזות בזמן ההנקה, בעזרת דיאטה מתונה. אם מיניקה המעונינת להתחיל בתהליך הרזייה, כדאי שתתחיל בו לא לפני שחלפו כשישה שבועות לאחר הלידה.  במהלכו עליה לצרוך כ- 1800 קלוריות ליום. יש נשים שיזדקקו ליותר קלוריות, אך עדיין יוכלו לרזות.

 

למעשה,  מחקרים מראים כי הנקה יכולה לסייע בהרזיה: מחקר אחד מצא כי נשים מיניקות נוטות לרזות יותר במהלך שלושה עד שישה חודשים לאחר הלידה מאשר אימהות שאינן מיניקות אשר צמצמו את צריכת הקלוריות שלהן בהתאם. מחקר אחר שבדק אימהות חודש לאחר הלידה מצא שלנשים שמיניקות הנקה מלאה או חלקית היה היקף ירכיים קטן  יותר והן שקלו פחות מאשר נשים שלא היניקו.  השומן שנצבר במהלך ההריון, ואפילו שומן שהצטבר לפניו, מנוצל במהלך ההנקה. עם זאת, חשוב לרזות בקצב מתון של כחצי ק"ג לשבוע לכל היותר. מחקרים רבים לא מצאו כל פגיעה בגדילה והתפתחות של תינוקות שאמהותיהם המיניקות עשו דיאטה מתונה שכזו.

 

על פי תת הוועדה לנושא תזונה בזמן הנקה של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות-הברית (NAS), צריכה מועטה מדי של קלוריות תשפיע בעיקר על האם. היא תהיה נתונה לחסרים תזונתיים ותהיה רגישה יותר למחלות, וכל אלו יקשו עליה להתמודד עם האתגרים שמציבה האימהות. השפעה על חלב האם תיגרם רק בעקבות דיאטה חריפה או תת תזונה כרונית.

 

למותר לציין כי תכשירי דיאטה למיניהם ו"דיאטות בזק" למיניהן, שאינם מומלצים באופן כללי, אינם מומלצים במיוחד בתקופת ההנקה.


3. יש מזונות שגורמים גזים לתינוק ואסור לאכול אותם.
לא נכון ברוב המקרים:
 
תופעת ה"קוליק" אצל תינוקות עדיין לא מובנת במלואה, וכך גם הגורמים לה.

לרוב מדובר בהתקפי בכי ואי שקט אצל התינוק, שאין להם סיבה רפואית ואשר מתחילים בגיל שלושה שבועות וחולפים בגיל שלושה חודשים לערך. 

 

אחת הסברות היא שהתינוק מגיב למזון שאכלה אמו וחומרים ממנו מופיעים בחלב אשר הוא יונק, ומכאן נובעת רשימה ארוכה של מזונות "אסורים" לאם המיניקה. נשים רבות מונעות מעצמן מראש מזונות רבים מחשש שיגרמו לגזים או לאי-שקט אצל התינוק. לרוב, ללא כל הצדקה.

 

ממליצים לאם המיניקה להימנע מירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי וצנון, ממוצרי חלב פרה, מבצל, משוקולד ומפירות הדר, אך ההוכחה המחקרית להשפעתם שנויה במחלוקת.

 

נמצא שחלק מהתינוקות שסבלו מקוליק הראו שיפור גדול לאחר שהאם הפסיקה לצרוך מוצרי חלב פרה. אולם תהיה זו טעות להמליץ לכל האימהות להשמיט מתפריטן קבוצה שלמה של מזונות, ובכל מקרה, לא מומלץ לאם לעשות זאת על דעת עצמה.

 

ברוב המקרים בהם תינוקות לא הגיבו טוב למזון כלשהו בתזונת אמם המיניקה, מדובר היה ברגישות ייחודית למזונות מסוימים, שמשתנה מזוג אם-תינוק אחד למשנהו, ולא ניתן להרכיב רשימת "מזונות אסורים" שמתאימה לכולם.

 

חלק גדול ממקרי הקוליק אצל תינוקות לנשים מיניקות נובעים מטכניקה לא נכונה של הנקה, ולאו דווקא מתזונת האם: למשל, תפיסה לא נכונה של השד יכולה לגרום לבליעה של אויר בזמן ההנקה וכתוצאה מכך – לגזים.

 

כמו כן, מכיוון שהרכב החלב משתנה תוך כדי ארוחה לחלב עשיר יותר בשומן, תינוק שלא מקבל כמות מספקת של חלב עשיר בשומן עלול לסבול מגזים. לכן חשוב לאפשר לתינוק לינוק מצד אחד עד שישחרר את השד ורק לאחר מכן להציע את הצד השני, בעוד שנשים רבות מקבלות המלצה להעביר את התינוק לצד השני לאחר מספר דקות קבוע מראש גם אם התינוק טרם סיים לינוק.

 

בכל מקרה של ספק לגבי ההנקה, ניתן להתייעץ עם מדריכת ארגון ליגת לה לצ'ה (ארגון התנדבותי בינלאומי התומך בהנקה) ובמידת הצורך להיפגש עם יועצת הנקה מוסמכת.  

 

4. אסור לאכול קטניות
לא נכון ברוב המקרים:
 
מקובל לחשוב שחומוס, שעועית, אפונה, עדשים, פול ועוד קטניות עשויות לגרום לגזים אצל התינוק היונק, כיוון שאלו הם מזונות שגורמים לגזים לאם.

 

קטניות גורמות לגזים, כיוון שהן מכילות סוג של סוכר שגופנו אינו מסוגל לפרק. הסוכר הלא מפורק לא נספג לדם ומגיע בשלמותו למעי הגס, שם מפרקים אותו חיידקים. בעקבות פעילות החיידקים נוצרים הגזים מהם אנו סובלים. מכיוון שחלב אם נוצר מהדם, ומכיוון שהסוכרים גורמי הגזים לא הגיעו כלל לדם, הרי שתינוק יונק אינו אמור לסבול מגזים בעקבות קטניות שאכלה אמו.

 

במקרה שהאם מבחינה בשיפור לאחר השמטת קטניות מהתפריט שלה, כנראה שמדובר ברגישות ספציפית. וודאי שאין זו סיבה לאסור על אכילת קטניות לכל המיניקות. יוצאות מכלל זה הן אימהות לתינוקות בעלי מחסור באנזים G6PD שצריכות להימנע מפול. 

 

5. אסור לשתות קפה.
מותר, אבל במידה:
 
נמצא שכמות הקפאין בחלב האם היא כאחוז אחד בלבד מהכמות שהאם צורכת. עם זאת, עד גיל 3-4 חודשים התינוק מפרק את הקפאין באיטיות רבה והקפאין נשאר בדמו למשך שעות רבות, ולכן הוא יכול להיות ערני יתר על המידה ואף לסבול מאי שקט בעקבות צריכה של קפאין על ידי האם.

 

כדאי להמעיט בשתיית קפה בחודשי החיים הראשונים, אך אין צורך לוותר על כוס הקפה האהובה של הבוקר: מומלץ לשתות את הקפה לאחר סיום ההנקה, כדי שרמת הקפאין בדם ובחלב האם תרד עד ההנקה הבאה.

 

במחקרים נמצא שצריכה יומית של קפאין בכמות שנמצאת בשלוש כוסות קפה  לא השפיעה לרעה על התינוק היונק. חשוב לקחת בחשבון את כל המקורות לקפאין: תה (רגיל וירוק), קולה ותרופות מסוימות. שוקולד מכיל קפאין ואת החומר המעורר תיאוברומין, אך בצריכה מועטה של שוקולד, הכמות המתקבלת קטנה יחסית. לאחר גיל 3-4 חודשים אפשר להגביר את הצריכה עד למקסימום המומלץ של שלוש כוסות קפה ביום (או מקורות אחרים), שאותן כדאי לשתות לאחר ההנקה. 

 

6. אסור לשתות משקאות מוגזים
לא נכון!
 נשים רבות חוששות ששתייה של משקאות מוגזים עלולה לגרום לגזים גם אצל התינוק.

לחשש זה אין כל ביסוס. משקאות מוגזים גורמים לנו לגזים בגלל הצטברות הגז מהמשקה, פחמן דו חמצני, במעיים. 
הדם שלנו אינו מכיל בועות של גז. לו היה מכיל אותן, לא היינו יכולים להמשיך ולחיות. כשם שאין בועות גז בדם, כך אין בועות גז בחלב. 

 

7. אסור לאכול שום, מזונות מתובלים או חריפים 
לא נכון!
 
נשים מוותרות על מאכלים מתובלים אהובים מחשש שהתיבול יגרום לתינוק גזים ואי-שקט, אך למרות שמזונות חריפים או מתובלים וכן שום משנים את ריח החלב ואת טעמו, אכילתם אינה בהכרח יוצרת בעיות אצל התינוק. מחקר אחד מצא שלאחר מתן כמוסות שום לאימהות מיניקות, ששינו את טעם החלב ואת ריחו, התינוקות ינקו דווקא כמות גדולה יותר של חלב ולא הגיבו באי-שקט.

 

כדאי גם לזכור שבתרבויות רבות בעולם נהוג לאכול מזונות מתובלים או חריפים ללא כל תיעוד של בעיות בקרב התינוקות.

 

8. בירה שחורה ושקדים יגבירו את ייצור החלב
לא נכון!
  
טרם הוכח כי מזונות מסוימים מגבירים את ייצור החלב, למרות שעשויה להיות לאכילתם השפעה פסיכולוגית. קיימות מספר עדויות בנוגע לנטילה של כמוסות חילבה. יש לקחת בחשבון, שאף שמדובר בחומר טבעי, ייתכנו במקרים מעטים השפעות על התינוק, ובכל מקרה של ספק, להיעזר בגורם מקצועי. אמהות שרמת הסוכר בדמן אינה מאוזנת צריכות להתייעץ עם הרופא שלהן לפני תחילת נטילת חילבה. חשוב ליידע את רופא הילדים אם נוטלים כמוסות אלו.

 

הדרך הטובה ביותר להגביר את ייצור החלב, כאשר אין בעיה רפואית, היא לוודא בעזרת ייעוץ מקצועי שטכניקת היניקה של התינוק טובה ולהיניק יותר, כיוון שככל שהביקוש גדל, כך גם גדל ייצור החלב. 

 

9. צריך לשתות חלב כדי לייצר מספיק חלב 
לא נכון!
 
אם נתבונן בכל בעלי החיים ממחלקת היונקים נראה כי אף אחת מהנקבות המיניקות אינה ניזונה מחלב (של בני מינה או של מין אחר) ועדיין מייצרת חלב לגורים שלה.

 

גם בני האדם, ששייכים למחלקת היונקים, אינם זקוקים לחלב בזמן ההנקה.


כדאי לצרוך מוצרי חלב כחלק מתפריט מאוזן ובריא, כיוון שהם מקור טוב וזמין לסידן, אך אין הכרח לשתות דווקא חלב. 

 

10. לנשים צמחוניות לא כדאי להיניק
לא נכון!
 עמדת איגודי הדיאטנים בארצות הברית ובקנדה, כפי שהתפרסמה בנייר עמדה משותף בנושא צמחונות ביוני 2003, היא שדיאטה צמחונית מכל סוג, אשר תוכננה היטב, יכולה להתאים לכל אחד משלבי החיים, כולל במהלך ההריון וההנקה.

 

בשנה האחרונה פורסמו בתקשורת שני מקרים, האחד בארצות הברית והשני בישראל, שבהם תינוקות יונקים סבלו ממחסור בוויטמין B12 בגלל אורח החיים הטבעוני של אמהותיהם. מקרים אלו עוררו חשש שמא עדיף לנשים צמחוניות לוותר על הנקה.

 

B12 הוא ויטמין שנמצא אך ורק במזון מן החי כמו ביצים, מוצרי חלב, בשר (עוף או בקר) ודגים. לחלק מהאנשים, במיוחד טבעונים, שנמנעים גם מביצים וממוצרי חלב, עלול להיות בו מחסור. לכן נשים שבוחרות בדרך חיים צמחונית או טבעונית צריכות להקפיד במיוחד במהלך ההריון ובתקופת ההנקה על תפריט שמכיל את כל רכיבי התזונה הדרושים, ליטול תוספים במידת הצורך ולעקוב אחר בדיקות הדם שלהן. כדאי לתכנן היטב את התפריט בעזרת דיאטנית, במיוחד אם קיימים ספקות לגבי התזונה היומיומית. 

 

כדאי לזכור:
חשוב לאכול בריא בכל עת ולא רק בתקופת ההנקה. אותם עקרונות של תזונה בריאה תקפים עבור האם המיניקה כמו גם עבור כלל המשפחה. אין שום מזון שצריך דווקא לצרוך או מזון שכל המיניקות צריכות להימנע ממנו. למרות שקיימים יוצאים מן הכלל, רוב האימהות יכולות לצרוך את כל המזונות בצריכה מתונה ללא השפעה על התינוק.

 

הנקה אמורה ויכולה להפוך את החיים לקלים יותר ולא לסבך אותם בחוקי תזונה מיותרים.

 

תזונה בריאה וטובה אינה בהכרח מחייבת השקעה של זמן רב יותר במטבח. ארוחות קטנות ומזינות אשר כוללות פירות, ירקות חיים שלמים או חתוכים, אגוזים וזרעים, ביצים קשות, גבינה, יוגורט ולחם מחיטה מלאה יכולים להיות פתרון למאכלים מזינים, קלי הכנה, שאת רובם אף ניתן לאכול ביד אחת כאשר השנייה אוחזת בתינוק. 

 

עמותת "עתיד" לקידום התזונה והבריאות

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. שיר 08/04/2018, 15:26:43

תודה

+ השב