מה לעשות כדי להבטיח הריון בריא?

10 צעדים חיוניים שרצוי לבצע לפני שתיכנסי להריון
|
הדפס
|
שמור

מה שאת עושה לפני ההריון עשוי לסייע לך ולעובר לחוות הריון בריא.

צילום: פוטו-ראק

קחי חומצה פולית: קחי בכל יום טבליות מולטיויטמין עם 400 מיקרוגרם חומצה פולית. לקיחת חומצה פולית לפני ההריון ובמהלכו יכולה לסייע להתפתחות תקינה של מוח העובר ושל עמוד השידרה שלו. שימי לב לרשום על תווית בקבוק הוויטמינים, כדי לראות אם יש בהם הכמות הנחוצה של החומצה הפולית.

 

אכלי ארוחות בריאות, הכוללות מזונות המכילים פולאט, שהוא הצורה הטבעית של החומצה הפולית. מזונות אלה כוללים לחם מועשר ודגני בוקר, קטניות, ירקות ירוקים ומיץ תפוזים.

 

עברי בדיקה כללית לפני ההריון: בדיקה לפני ההריון מטרתה להעריך את מצבך הבריאותי ולזהות סיכונים בריאותיים או בסגנון החיים שלך, העלולים להשפיע על ההריון.

 

אחד הצעדים החשובים ביותר שאת צריכה לנקוט כדי שיהיה לך הריון בריא הוא לגשת לרופא המטפל עוד לפני הכניסה להריון. הרופא יכול לסייע לך להיות בריאה ככל האפשר לפני ההריון ובמהלכו. מהלך אידאלי הוא לגשת לרופא הנשים שגם יטפל בך במהלך ההריון, למרות שאת גם יכולה ללכת לבדיקה כללית אצל רופא המשפחה.


אל תשכחי את בריאות השיניים
! קבעי ביקור אצל רופא השיניים שלך לפני שתיכנסי להריון. אם יש סיכוי שאת כבר בהריון, דווחי על כך לרופא השיניים, והמתיני עד ללידה כדי לבצע צילומי שיניים (נושא שנוי במחלוקת, כדאי להתייעץ עם רופא השיניים שלך וליידע אותו שאת בהריון, גם אם יש צורך בצילומים דחופים) .

 

אכלי נכון ושמרי על משקל בריא: את תרגישי טוב ותתחילי את ההריון ברגל ימין אם תאכלי מיגוון של מזונות מזינים בכל יום. הימנעי ממזונות עם תכולה גבוהה של סוכר ושל שומן. אכלי בכל יום מזונות מחמשת קבוצות המזון: ירקות, פירות, חלבונים (כמו עוף, דג וקטניות יבשות), זרעים ומוצרי חלב.

 

הקטיני את כמות הקפאין: הגבילי את מספר כוסות הקפה שאת שותה ללא יותר מספל אחד ביום. זכרי, כמות הקפאין בקפה משתנה, לפי סוג הקפה, לפי דרך הכנתו ולפי כמות הקפה ששימשה בהכנה. קפאין נמצא גם במשקות קלים, בתרופות ובמזונות נוספים. נסי סוגי קפה ותה ללא קפאין, או שתי מים, חלב או מיץ. ודאי שאת קוראת את התוויות על אריזות המזון, השתייה והתרופות כדי לדעת כמה קפאין את צורכת.

 

כדאי להגיע למשקל בריא לפני ההריון: אם את במצב של תת-משקל (שוקלת מעט מידיי) יהיה לך קל יותר להיכנס להריון אם תגיעי למשקל בריא יותר. אם יש לך משקל עודף (את שוקלת יותר מידיי) נסי להשיל קצת ממשקלך לפני הכניסה להריון. בדקי עם הרופא המטפל אם אינך בטוחה מהו המשקל האידאלי עבורך. לא בריא לנסות להפחית משקל לאחר שכבר נכנסת להריון (המתרגם: אך מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית, כדי לבנות תפריט בריא ומאוזן).

 

הפסיקי לעשן והימנעי מעישון פסיבי: עישון עלול להקשות עלייך להיכנס להריון. אם את מעשנת במהלך ההריון, לעובר שלך יש סיכון גבוה יותר להיוולד מוקדם, או להיוולד במשקל נמוך. עישון במהלך ההריון מגביר את הסיכון של סיבוכים בהריון ושל מוות בעריסה לאחר הלידה. הזמן הטוב ביותר להפסיק לעשן הוא לקראת הריון. אם את זקוקה לסיוע בהפסקת העישון, בקשי עצה מהרופא המטפל. עשן מסיגריות של אחרים עלול גם הוא להזיק. נסי להימנע מעישון פסיבי.

 

הפסיקי לשתות אלכוהול: שתיית אלכוהול (בירה, משקאות חריפים, יין) עלולה להקשות עלייך להיכנס להריון. שתיית אלכוהול לפני ההריון או במהלכן עלולה לגרום לעובר שלך להגיע למצבים שיגרמו לו לבעיות בכל חייו כמו:

 

  • סינדרום אלכוהול עוברי FAS – שילוב של פגמים פיזיים ונפשיים.
  • משקל נמוך בלידה.
  • פגמים בלב, בעיות בגדילה ובעיות בהתפתחות המוח.

אם את זקוקה לסיוע בהפסקת שתיית אלכוהול, התייעצי עם הרופא המטפל.

 

אל תשתמשי בסמים אסורים: צריכת סמים אסורים או "סמי רחוב" במהלך ההריון היא מסוכנת לאם ולעובר. נשים המשתמשות בקוקאין נמצאות בסיכון גבוה יותר להפלה וללידה מוקדמת. תינוקות שנחשפו להרואין עלולים להיוולד מכורים לסם. תינוקות שנחשפו לסמים לא חוקיים גם בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות התנהגותיות ומקשיי למידה בהמשך חייהם. נשים המשתמשות במריחואנה או במטהאמפטמינים עלולות ללדת תינוקות קטנים מידיי. אם את זקוקה לסיוע בהפסקת הצריכה, פני אל הרופא המטפל.

 

הימנעי מזיהומים: חלק מהזיהומים עלולים להזיק לעובר המתפתח. רחצי ידייך היטב במים וסבון אחרי השימוש בשירותים, אחרי שקינחת את האף או אחרי שנגעת בקרקע. הימנעי ממזונות לא בטוחים, כמו למשל בשר ודג נא (לא מבושל), וממוצרי חלב לא מפוסטר. רחצי את כל הפירות והירקות היטב. אם יש לך חתול, בקשי ממישהו אחר להחליף את החול בארגז. התרחקי ממכרסמים, כולל עכברים, שרקנים, חמוסים ואוגרים.

 

בדקי אם אין לך זיהום המועבר במגע מיני. ללא טיפול, זיהומים אלה מציבים סיכוים מיוחדים לאשה ההרה ולעובר שבבטנה. בביקור הרופא שלפני ההריון, שאלי את הרופא על בדיקות לגילוי איידס ומחלות המין. כדי להימנע ממחלות מין, קיימי יחסי מין רק עם אדם אחד, שאין לו פרטנרים אחרים לסקס ושאין לו מחלות המועברות במגע מיני.

 

הגבילי את החשיפה לחומרים מסוכנים: הימנעי מכימיקלים מסוכנים, כמו חומרי ניקוי וחומרי הדברה. התרחקי מחומרי ניקוי עם ריח חריף, מכימיקלים ומצבע טרי. אם תלבשי כפפות גומי ותעבדי באיזור מאוורר היטב תפחיתי את הסיכון. אם צינורות המים בביתך ישנים, רצוי לבדוק את תכולת העופרת בהם או לשתות מים מסוננים או מים מינרליים. שאלי לעצתו של הרופא המטפל על חומרים מסוכנים.

 

למדי על גנטיקה: הרופא המטפל ישאל אותך על ההיסטוריה הרפואית שלך ושל בני משפחתך. לפי מידע זה הוא יוכל להמליץ על בדיקות גנטיות ועל ייעוץ גנטי, כדי להקטין את הסיכון ללדת תינוק עם מומים מולדים.

 

הימנעי מלחץ נפשי והיכנסי לכושר: לחץ גבוה מידיי עלול להזיק לך ולעובר. רמות גבוהות של לחץ עלולות להגביר את הסיכון ללידה מוקדמת ולמשקל נמוך בלידה. התחילי להקטין את הלחץ מוקדם ככל האפשר. זהי את הגורמים ללחץ ונסי להקטין אותם. בקשי תמיכה נפשית וסיוע מבן הזוג, מבני משפחה ומחברים. במקרה הצורך פני לייעוץ מקצועי. השתמשי בטכניקות של הרגעה כמו נשימות עמוקות ומדיטציה. בקשי סיוע מהרופא המטפל או מאדם שאת סומכת עליו כדי לסייע לך, אם את נמצאת במערכת יחסים, שבה את נמצאת בסיכון לפגיעה, בין אם מדובר בפגיעה מילולית או פיזית.

 

שמרי על הכושר על ידי תרגול קבוע, והיכנסי לכושר. תרגול בן 30 דקות רוב ימות השבוע או אפילו כל יום, הוא דרך טובה לשמור על משקל נכון או לאבד משקל מיותר, לשפר את הכושר הגופני  ולהפחית את הלחץ. אם אינך מתאמנת עדיין, זה הזמן המתאים להתחיל. דברי עם הרופא המטפל על פעילות גופנית המתאימה לך. בחירה טובה לפני ההריון ובמהלכו יהיו הליכה, שחייה ויוגה (בהריון החל משבוע 12, הצטרפי לקבוצת יוגה לנשים הרות).

 

אל תשכחי לדאוג גם לבריאותו של בן הזוג. כדי לשפר את הסיכויים שלך להיכנס להריון, חשוב שבן הזוג שלך יטפל בעצמו, יתאמן, יאכל נכון ויפסיק לעשן, לשתות אלכוהול או להשתמש בסמים.

 

תורגם באישור מצעד הפרוטות. כל הזכויות לתרגום בעברית שמורות לפורטל דולה למשפחה. 

 

 

כתבות נוספות: 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה