כך תשפרי את הסיכוי שלך להרות

הנחיות רופאים לשיפור הסיכויים
|
הדפס
|
שמור

הדברים הקטנים הם שעושים לפעמים את ההבדל בין הריון לבין ציפייה לנס בחודש הבא. עבור חלק מהזוגות כניסה להריון היא דבר של מה בכך. אצל אחרים זה עלול לקחת שנים ארוכות עד שיגיעו להריון. בין שני הקצוות הללו יש זוגות רבים, שיודעים על טכנולוגיות ושיטות לגרום להריון, אבל הם מעדיפים להמתין למזל שיעשה עבורם את העבודה.

צילום: מאיה אהרוני

עבור כל המהססים להתחיל לבדוק אפשרויות מתוחכמות או פשוטות, הרכיבו הרופאים האמריקנים שורה של עצות, שיכולות לשפר את הסיכויים להיכנס להריון.

 

  • העצה הראשונה הוא הימנעות מעישון או מחשיפה לעישון. לדברי המומחים, מעטים יודעים עד כמה מזיק העישון לפוריות. באחד המחקרים במגזין הרפואי "פיריון ועקרות" נאמר, כי ספירת זרע אצל גברים מעשנים נמוכה ב-17 מספירת הזרע אצל לא מעשנים. אחד המקרים קובע, כי גברים שהפסיקו לעשן גדלה ספירת הזרע פי שמונה. מחקר בפולין, שפורסם באחרונה, קובע כעי עישון מפחית דרמטית את ספירת הזרע ומשבש את בריאות הזרע. לפי המחקרים, יש שיעור גדול יותר של נשים עקרות בקרב המעשנות, וגם אלו המעשנות ונכנסות להריון, נזקקות לזמן ארוך יותר עד להתעברות. לצד נזקי העישון יש להוסיף חשיפה לחומרי הדברה, הידועים כגורמים המפריעים לפיריון, הן אצל הגבר והן אצל האשה.
  • הגורם השני בחשיבותו הוא הלחץ הנפשי. למרות שאין ביסוס לכך במחקרים מדעיים, הרופאים תמימי דעים שיש השפעה ישירה ללחץ על האפשרות להיכנס להריון. הנחה זו נתמכת על ידי מחקרים באוכלוסיות קטנות. באחד המחקרים קובע ד"ר אלן מורגן מהמכון לרפואת פיריון בניו ג'רזי, כי נשים העוברות טיפולי הפריה מצליחות יותר אם משלבים בטיפולים הללו גם טיפולי הרפיה כמו עיסוי רגליים ורפלקסולוגיה, לפני ההפריה עצמה. ד"ר אליס דומר מאניברסיטת הרווארד דיווחה באחרונה כי נשים שקיבלו טיפולים להפחתת הלחץ, בעקבות תסכולים וחוסר יכולת להיכנס להריון, אכן נכנסו להריון, אחרי שלמדו להירגע.
  • גורם שלישי בחשיבותו המסייע לכניסה להריון הוא התזונה. מחקר חדש קובע, כי במקרים רבים נשים שאינן נכנסות להריון אינן מקבלות מרכיבים חשובים בתפריט שלהן. חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו, כי יש שכיחות גבוהה אצל זוגות עקרים של מקרים שבהם בני הזוג לא קיבלו מזון עשיר בחומרים נוגדי חימצון כמו פירות וירקות. מחקרים קודמים קבעו כי לוויטמינים C ו-E יש תפקיד חשוב ברמת הפיריון. מחקר שפורסם באחרונה על ידי האקדמיה לרפואה בניו יורק קובע, כי אחרי שבוע של נטילת 1,000 מיליגרם ויטמין C ליום, עלתה ספירת הזרע אצל נבדקים ב-140 אחוזים. עוד מתברר, כי חומרים נוגדי חימצון כמו ויטמין E וסלניום משפרים את כושר השחייה של הזרע בדרכו אל הביצית. גם אבץ וחומצה פולית משפרים את איכות הזרע.
  • מכיוון שכבר הוכח קשר ישיר בין משקל עודף לקושי להיכנס להריון ממליצים הרופאים לנשים המבקשות להרות לנסות להקטין קודם כל את כמות הקלוריות בתפריט היומי וליטול תוספי ויטמינים המכילים נוגדי חימצון וחומצה פולית.
  • ההמלצה האחרונה בדיקה היא להגדיל את שעות השינה. בזמן השינה מופרש ההורמון לפטין, הקשור לשמירה על המשקל וגם לפיריון אצל נשים. רמות הלפטין יורדות בגלל חוסר שינה, ומחקרים העלו, כי אצל נשים עקרות יש רמה נמוכה של הורמון זה. במחקר נפרד על לפטין התברר, כי אתלטיות שנפסק אצלן המחזור החודשי, וקיבלו זריקות של ההורמון לפטין חזרו לקבל מחזור והביוץ חזר להיות סדיר.

 

ד"ר משה רויבורט, מומחה ביילוד, גינקולוגיה וטיפולי פריון ומנהל פורום מנסים להרות בפורטל דולה, הקביעה של הרופאים האמריקנים נכונה. "אני רואה חשיבות לאמצעים האלה לא רק אצל נשים המתקשות להרות וצריכות טיפול אלא גם אצל נשים שאינן זקוקות לטיפולי פיריון. לאורחות החיים יש השפעה גדולה על היכולת להיכנס להריון, ולכן אני ממליץ להפסיק את העישון, לשפר את התזונה, לעשות טיפולים מהרפואה המשלימה כדי להביא את הגוף למצב האופטימלי שהוא יכול להירגע ולהרות".

 

 

עד כמה קריטי נושא העישון?


"יש עבודות מחקר שמראות שעישון אצל האישה פוגע באספקת דם לרחם ולעובר, וגם אצל הגבר זה פוגע באיכות הזרע. לגבר ולאשה מומלץ להימנע לפני ההריון ולאשה גם במהלך ההריון".

 

 

באיזה תחום מן הרפואה המשלימה אתה ממליץ להתמקד?


"ההמלצה שלי היא על דיקור סיני בשילוב תרפיית מגע כמו שיאצו או רפלקסולוגיה".

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה