טיפולי פוריות בעידן הקורונה

האם לאור התפרצות וירוס הקורונה כדאי לדחות התחלה של טיפולי פוריות?
|
הדפס
|
שמור

לכתבה המעודכנת מ-19.3.2020 לחצו כאן

 

האם לאור התפרצות וירוס הקורונה לדחות התחלה של טיפולי פוריות? כתבה ראשונה מתאריך 17.3.2020.

צילום: Unsplash

כתבה ראשונה מתאריך 17.3.2020:

 

 

נשים רבות פונות ושואלות- האם לאור התפרצות וירוס הקורונה כדאי לדחות התחלה של טיפולי פוריות?

 

אני חייב לציין שהדעות הן חלוקות.

 

האיגוד הישראלי לגינקולוגיה פרסם אתמול (16.3.2020) נייר עמדה שחובר על ידי האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה) ובו סוכם כי נכון לעכשיו אין מידע המצביע על הדבקת עוברים בשליש הראשון של ההיריון. החשש הוא כמובן להשפעה אפשרית על התפתחות תקינה של עוברים בתקופה החשובה של התפתחות האיברים והיווצרות מומים.

 

חשוב להדגיש כי אין קרבה ידועה בין וירוס הקורונה לזיקה- שידוע ביכולתו לפגוע בעוברים.


מידע קודם מהתפרצות של שפעת חזירים והסארס (דומה לוירוס הקורונה) הצביע על סיכון אפשרי מעט מוגבר יותר להפלות, לידות מוקדמות, הפרעה בגדילה תוך רחמית ועוד.


מידע עכשווי על נשים הרות שחלו בווירוס הקורונה בשליש השלישי של ההיריון- הדגים שלא נמצאה הדבקה של עוברים ולא נמצא הוירוס במי השפיר או בחלב האם.


לפיכך, ההנחיה כעת של האיגוד הישראלי היא שלא להמליץ באופן גורף על דחיית טיפולי פוריות, בהבנה שנתונים חדשים יכולים לשנות את ההמלצה ובתנאי שאין חשש למטופלת/מטופל חולה או שנחשפו לנגיף (בהוראת בידוד).


גם האיגוד האמריקאי לפוריות (ASRM) בפרסום מתאריך 12.3.20 מתייחס לזהירות הנדרשת במתן מידע למטופלות, תוך כדי הדגשה שאין סיבה להדאיג נשים בהריון צעיר.


בדומה להנחיות בישראל- ממליצים באיגוד האמריקאי- שמטופלת שחשודה בחשיפה או חשודה כחולה או שהוכחה כחולה- שלא לבצע החזרת עוברים לרחמה (הקפאת ביציות או עוברים).


מנגד- האיגוד האירופאי לפוריות (ESHRE) יצא בהמלצה גורפת- מתוך זהירות- שלא להתחיל כלל בטיפולי פוריות ולהימנע מהריון בתקופה זאת (אין התייחסות ברורה להימנעות מהריון ספונטני).


גם הם ממליצים למטופלות בטיפול רץ- שלא להחזיר עוברים לרחם (הקפאת ביציות או עוברים).


המסקנה שלנו היא שאין מסקנה אחת ברורה מהמצב או מהמלצות של האיגודים בארץ או בעולם וברור שכל אחת מההנחיות יכולה להשתנות בכל יום.


כל מטופלת צריכה להתייעץ עם רופא מטפל/יחידה מטפלת לקבלת החלטה אישית לפני התחלת טיפול ובמהלך הטיפול.

 

בברכת בריאות,

פרופ' אבי בן-הרוש
מומחה במיילדות גינקולוגיה ופריון
Wikifertility.com

 

יש לך שאלות לפרופ' בן-הרוש? הצטרפי עכשיו לפורום המומחים של פורטל דולה למשפחה "פורום הריון ולידה - הריוניות ומומחים מדברים" בפייסבוק.

 

תאריך עדכון הכתבה: 17.3.2020

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה