התמודדות עם מצבי חרדה

טיפים של דיאטנית לתקופות לחוצות במיוחד
מאת דתיה יער
|
הדפס
|
שמור

 

תושבי ישראל נקלעים לא אחת לתקופות של מצבי חרדה ולחץ. בתקופה כזו יכולים לעזור טיפים שיסייעו להתמודד ולו במעט עם מצבים אלה.

 

  • שתיית תה: תה עשיר בחומצה אמינית ל-תיאנין שקיימת באופן טבעי רק בתה. מסייעת לשמירה על רוגע, ריכוז ודיוק למשך שעות. נמצאת כיום גם במוצר חדש שנקרא Bio calm של אלטמן רוקחות טבעית שילוב ייחודי של צמחי מרפא, חומצות אמינו וויטמיני B.
  • לעצום עיניים ולנשום נשימות עמוקות, להשאיר את הבטן רכה. ולנשום שאיפות דרך האף והוצאת האוויר דרך הפה. דרך מצויינת לשחרור לחצים!
  • בכי - הרשה/י לעצמך לבכות - בכי יכול להפחית את הלחץ. הביוכימאי ד"ר ווליאם פריי שהינו מומחה לדמעות, טוען שבדמעות קיים חומר כימי שנאגר בגופנו במצבי לחץ וע"י הדמעות אנחנו נפטרים ממנו ומרגישים טוב יותר.
  • מומלץ להעלות צריכה של וטמיני B (ויטמין B16) תפקידים מרכזיים של ויטמיני B: שמירה על בריאות מערכת העצבים, העור, העיניים, השיער, הכבד והפה. כמו כן הם שומרים על טונוס שרירים לאורך כל מערכת העיכול ופעילות מוחית תקינה. במצבי לחץ הגוף משתמש או מבזבז יותר ויטמין B לכן מומלץ להעשיר את התזונה עי' אכילת בשר, דגנים מלאים, ביצים, פירות וירקות ירוקים. במקרה של חוסרים מומלץ להשלים את התזונה בתוספי תזונה מתאימים.
  • חומצה אמינית מסוג גלוטמין, במקרים של לחץ ומתח המשליכים גם על חילוף החומרים, הגוף אינו מסוגל לייצר את כמויות הגלוטמין הדרושות לו לתפקוד תקין, לכן צריך לספק לגוף את הגלוטמין על מנת למנוע את פירוק שרירי השלד – שרירים אלו הנם מקור האחסון העיקרי של הגלוטמין בגוף. ניתן לספק לגוף עי' אכילת חלבונים ועי' תוספי תזונה.

צילום: פוטו-ראק

  • חשוב לצרוך חומצת שומן מסוג אומגה 3- מחקרים מצביעים על כך שיש קשר בין מחסור בחומצות שומן אומגה 3 לעלייה בשכיחות סימפטומים דיכאוניים ומצבי לחץ וחרדה. אפשר להעלות צריכת מאכלי דגים או להיעזר בתוספי מזון.
  • אפשר להשתמש בצמחי מרפא כמו פסיפלורה וכשותנית:
  • כשותנית - צמח שהפרחים שלו משמשים להרגעה והקלה על נדודי שינה כבר יותר מאלף שנה, ופועלים על מערכת העצבים המרכזית. זהו המרכיב הפופולרי שבבירה, והיו שנהגו להוסיף ממנה לתערובת הטבק לעישון כצמח סדטיבי ומרגיע.
    הפסיפלורה ידועה ברפואה הסינית כצמח המרגיע ומאזן את נפש האדם.
  • פעילות גופנית האדם הקדמון בתקופת הציד והליקוט נמצא שעות רבות בפעילות גופנית. בממוצע הלכו כ-12 ק"מ ליום. כיום האמריקאי הממוצע לא עוסק בפעילות גופנית על בסיס שיגרתי. מחקרים קליניים זיהו בפעילות גופנית כטיפול אפקטיבי לדיכאון וכנוגד חרדה. באחד המחקרים נמצא כי פעילות גופנית אירובית של חצי שעה 3 פעמים בשבוע היתה אפקטיבית.
  • חשיפה לאור בתקופות קדומות יותר רוב הפעילות היתה מחוץ לבית, כאשר אנשים חשופים לאור השמש. אור השמש בהיר יותר (פי 10-עד פי 20) מאור בתוך בית / מבנה. היום רוב האמריקאים נמצאים בתוך מבנים רוב שעות היום. המחסור באור גורם להפרעות בשינה ותורם לעייפות. מחסור באור שמש במיוחד בחורף ידוע כתורם לעלייה בסימפטומיים דיכאוניים וחרדתיים. חשיפה לאור חזק היא חלק מהטיפול בדיכאון.
  • שינה האמריקאי הממוצע ישן 6-8 שעות שינה. רק לפני 100 שנה הממוצע היה 9 שעות שינה. בימים חורפיים 10 שעות שינה ואף יותר. מחסור בשינה הינו גורם סיכון להגברת דיכאון ולחוסר היכולת להתמודד עם חרדה .
  • קשרים חברתיים בעבר המין האנושי חי בקבוצות של 50-100 איש של המשפחה הקרובה וחברים קרובים. המשפחה המודרנית כיום מאוד מבודדת ממשפחה וחברים. תמיכה חברתית היא מגן מפני חרדה לכן חשוב לשמור על קשרים משפחתיים וחברתיים בתקופה זו.
  • מחשבות שליליות טורדניות מחשבות שליליות טורדניות מתרחשות בדר"כ כשאנחנו נמצאים בחוסר פעילות ולבד. הדרך להימנע מכך היא להפחית את הזמן שאנחנו נמצאים לבד או בחוסר פעילות., לכן יש להגביר את זמן שאנחנו נמצאים עם אנשים קרובים. חברים ומשפחה.

 

הכותבת, דתיה יער, היא יועצת ל"אלספה" יצרנית מוצרי אומגה 3

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. מלו 24/12/2011, 20:15:59
היה מעכונין וזה עזר לי בזכות זה החיים שלי ישתנו לטובה ואני נורא שמחה תרשמו לי בבקשה איך כי אני ימצאת לבד אז עזרו לי בבקשה כי איון לי הורים אז בבקשה ממכם כי אני גדלתי במשפחה הכי חכמה 24 שעות כול המשחה ביחד שותים אוכלים ותמיד ביחד ותמיד כולם עוזריםצ והיה ממש כיףףףףףףף
+ השב