אנחנו כבר הורים 15 - תינוקות, אוכל ועצות אחיתופל

מה לתת, מה אסור ומתי
|
הדפס
|
שמור

 

כשאנחנו נולדנו, הוראות משרד הבריאות לגבי הזנת התינוק היו שונות מאוד מאלו של היום. אז ההורים נתנו לתינוק כל שעלה בדעתם. האמא ה"פולניה" היתה דופחת לבקבוק חלב פרה, ביצה נאה ועוד כל מיני דברים "מזינים" שהחליטה שהם טובים עבור תינוקה. מאז נערכו אלפי מחקרים. הוראות משרד הבריאות לגבי הזנת התינוק מאוד ברורים ונותנים הנחיות של "עשה ואל תעשה" להורים. חשוב להישמע להוראות אלו שישמרו על בריאות תינוקך גם בהווה וגם בעתיד.

 

בחצי שנה הראשונה לחיי התינוק יש להניק באופן מלא (או תמ"ל - תרכובת מזון לתינוקות). חלב אם הוא המזון הבריא ביותר עבור תינוקך. אין לתת תוספות. לפעמים ההורים הטריים מקבלים הוראות סותרות מהסבים הטריים ומחברים. יש להישמע לשלושה מקורות בלבד: משרד הבריאות, תזונאים ויועצות הנקה מוסמכות. אני ממליצה לכם להיכנס לאתר האינטרנט של משרד הבריאות למדור הזנת התינוק. שם תוכלו לראות בדיוק באיזה גיל להתחיל לתת לתינוקכם אוכל מוצק ומים (חצי שנה), איזה מזונות מותר לתת בגיל הזה (ירקות ופירות), מתי מותר להתחיל עם מוצרי המכילים גלוטן (לחם ופסטה), מתי עם מוצרי חלב, מתי חלב ניגר, ביצה (זמנים שונים לחלמון ולחלבון), דבש (רק מגיל שנה) וכן הלאה. גם כאן בפורטל דולה תמצאו כתבות רבות בנושא.

צילום: מאיה אהרוני

אין לתת לתינוק מים או כל משקה מלבד חלב אם או תמ"ל עד גיל חצי שנה. בחלב יש מספיק מים. אם חם מאוד ותינוקך צמא, תני לו עוד חלב. יש מיתוסים רבים על הנקה ועל הזנת התינוק. בואו נשבור כמה מהם היום -

 

מיתוס א': "אם מוסיפים קורנפלור לחלב, התינוק יישן כל הלילה" – לא נכון!


מיתוס ב': "תינוקות שניזונים מתמ"ל ישנים טוב יותר מתינוקות יונקים". לא נכון! חלב אם הוא המזון הבריא ביותר עבור תינוקך.

 

מיתוס ג': "ההורים מחליטים מתי התינוק זקוק לחלב". לא נכון! יש להאכיל את התינוק לפי דרישותיו. כלומר, כל פעם שתינוקך רעב, תני לו לינוק. סמכי עליו ואל תנסי "לפתוח רווחים" בין הארוחות. היית רוצה שאדם אחר ישלוט בזמני הארוחות שלך ויחליט עבורך אם את רעבה או לא?

 

מיתוס ד': "החלב שלך דליל מדי ולא מספיק מזין". לא נכון! החלב שלך מותאם בדיוק לצרכי תינוקך ומשתנה בהתאם לצורך ולגיל שלו.

 

מיתוס ה': "אם התינוק בוכה אחרי ההנקה נגמר לך החלב". לא נכון! האם סיפרו לך על "קפיצות גדילה" של תינוקך? בעת קפיצת הגדילה תינוקך מאותת לגופך שמעכשיו הוא זקוק ליותר חלב. כל שעליך לעשות כדי להגביר את ייצור החלב הוא להניק אותו כמה שיותר באותה התקופה. ה"קפיצה" בדרך כלל נמשכת סביב 48 שעות, ומתרחשת בגילאי 2-3 שבועות, 6 שבועות, 12 שבועות ו-24 שבועות. לפעמים היומיים האלה נראים כמו הנקה אחת ארוכה, וזה נורמלי. השתדלי להניק ולנוח כמה שיותר עד שתחזרו לשגרה. בקשי מהסובבים אותך המון עזרה. זכרי, שאם בטעות תתחילי לתת תוספת באותה התקופה, גופך יתבלבל ויחשוב שעליו לייצר פחות חלב.

 

מומלץ להניק את תינוקך לפחות עד גיל שנה באופן חלקי, כלומר, מתחילים לשלב בין אוכל מוצק לחלב אם. ככל שתינוקך יאכל יותר אוכל מוצק, כך יהיו פחות הנקות ביממה. וטיפ קטן לתחילת המוצקים: מזון מוצק נותנים רק בכפית ולא בבקבוק! מתחילים עם סוג אחד של ירק, ממשיכים איתו 3 ימים כדי לוודא שאין רגישות ורק אז מוסיפים עוד ירק חדש. התחילי עם כמויות של כפית או שתיים והגדילי את המנות בהדרגה. אם תינוקך בן חצי שנה ומסרב לאכול מוצקים, אל תתרגשי. לכל תינוק הקצב האישי שלו ואני מבטיחה לך, שהוא יתחיל לאכול בקרוב אם לא תלחצי עליו ולא תילחצי. ראית פעם ילד שעולה לכיתה א' שלא אוכל אוכל מוצק?

 

בתיאבון! :-)


תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה