כשאמא טרייה מעדיפה לא לחזור לעבודה הקודמת

יסמין פליגלמן בחרה להדריך בתחום התינוקות
מאת אבי מעוז
|
הדפס
|
שמור

 

יסמין פליגלמן, בוגרת המחזור השני של מדריכי שפת הטף, היא דולה מוסמכת, מדריכת הכנה ללידה ומדריכת עיסוי תינוקות. אל שפת הסימנים לתינוקות הגיעה ממש במקרה. עד להולדת בנה הבכור עומרי, היום בן שנתיים וחמישה חודשים, עבדה במחלקה העיסקית של חברת התקשורת אורנג'.

כשנולד עומרי רצתה להיות אמא במשרה מלאה ולא לשוב לעבודה. "זה סיפק אותי בשנה הראשונה אבל אחר כך התחלתי לחפש את עצמי. רציתי לעשות משהו, שיהיה קשור לתינוקות, לילדים. תמיד אהבתי הדרכה ותינוקות. רציתי ללמוד להיות דולה, אבל הקורס כבר היה מלא וחיפשתי משהו אחר, כולל יעוץ הנקה וכל מיני סדנאות. במקרה שמעתי על שפת הטף משלוש אמהות שהיו באחת הסדנאות שלקחתי את עומרי. נכנסתי לפורטל דולה וקראתי על התקשורת הלא מילולית עם התינוק והתלהבתי. עומרי הצליח אז לומר מילים בודדות, וזה נגע לי אישית. החלטתי שאני רוצה ללמוד את התחום הזה. הקורס היה מאוד מעניין, הוגש בצורה מקצועית על ידי המייסדת של השיטה, נעמי גטניו, ומהר מאוד ראיתי שהשיטה באמת עובדת. עומרי היה בן שנה וארבעה חודשים כשהתחלתי את הקורס ומייד התחלתי ליישם עליו את מה שלמדתי. שבועיים לאחר מכן הוא התחיל לסמן בעצמו וזה היה מדהים. זה גם עשה משהו לכל מערכת הדיבור שלו ומהר מאוד הוא התחיל לדבר, כשהוא עדיין מסמן במקביל. המילים הראשונות שלו היו כאלו שכבר הכיר את הסימנים שלהן. היום, בגיל שנתיים וחמישה חודשים הוא מדבר מצויין, עם מילות קשר ויחס, ממש ממש שוטף.

יש לי אמונה בכוח של השיטה, ואני מעבירה את זה גם למדריכות בקורס המדריכים לשפת הטף, שבו אני מלמדת. ראיתי כמה תינוקות מסמנים, לא רק את עומרי ואת מעין של נעמי, אלא גם תינוקות שהגיעו לסדנא שאני מעבירה ב"קשר קט" בכפר סבא. גם בעלת המקום, ענבר רשף-הכטר, היא מדריכה מוסמכת, בוגרת המחזור הראשון של קורס המדריכים, אבל היא נמצאת בחופשת לידה. הבת הגדולה שלה מסמנת נפלא.

כמה זמן עובר מרגע שלומדים עד שהתינוק מסמן?
בסדנא האחרונה שהעברתי בכפר סבא השתתף ילד בן שנה, שעוד במהלך הסדנא התחיל לסמן בעצמו כמה סימנים. זה מאוד מרגש לראות תינוק צעיר כל כך מצליח להעביר את המחשבות שלו ואת הרצונות שלו לכל הסובבים אותו. זה ממש כייף. אנשים לא מבינים את החשיבות של התקשורת בגיל הזה עבור התינוקות יש להם כבר בשלב הזה הרבה מאוד מה לומר, אבל הם לא יכולים. בגיל של 4 חודשים ההורים חושבים בעיקר על ההתפתחות של הזחילה וההליכה בעיקר, אבל לא חושבים כמה חשוב תחום התקשורת. מגיל מאוד צעיר כל ילד הוא עולם ומלואו עם צרכים ורגשות ,והוא רוצה לספר על החוויות שלו. שפת הטף מאפשרת לו להתגבר על התסכול שלו ושלנו. אם אתה קשור לילד שלך אתה חייב לתת לו את הכלי הזה, כדי שיוכל לתקשר איתך יותר מוקדם. זה נוסך בו ביטחון שאני מבינה מה הוא רוצה ממני.

יש אמהות שאומרות שהן מבינות את הילד שלהן גם בלי סימנים...
זה אולי נכון בגיל ארבעה חודשים, שהילד רוצה בעיקר לאכול ולשתות. אבל בגיל 8 חודשים העולם של התינוקות הרבה יותר רחב ואנחנו לא מבינים את כל מה שהם רוצים לומר וכל מחשבותיהם. אין אמא שיכולה להבין את כל מה שהילד שלה רוצה. הצרכים של התינוקת גדלים והרצונות והחוויות מתרחבים עם הזמן. חוץ מזה, לא מספיק שרק האם תבין אותו. אבא, סבא, סבתא, מטפלת, לא כולם מבינים מה הוא רוצה, וחבל. 

האם שפת הטף קשה ללמידה?
הסימנים מאוד פשוטים שזה משהו שמאוד עוזר לנו. יש המון סימנים, שפה שלמה, לצרכים של הגיל הזה. הסימון יכול להביע אוצר מילים גדול והוא מקיף את כל העולם של התינוק. מה שטוב בשיטה זה שאם יש צורך בסימן נוסף, שאיננו מופיע באוצר הסימנים של השפה, אפשר להמציא וזה יתקבל.

אילו היית צריכה להתלבט בין סדנת שפת הטף לליווי התפתחותי, מה היית עושה?
התקשורת היא הדבר החשוב ביותר. בסופו של דבר כל הילדים ידברו, כל הילדים יזחלו וגם ילכו. הם יזחלו גם אם לא נדרבן אותם לזה ולא נכוון אותם. הליווי ההתפתחותי מטפל ביכולות לטווח קצר. הדיבור מגיע הרבה יותר מאוחר. יש ילדים שלא מדברים גם בגיל שנתים. סדנת שפת הטף בת 8 מפגשים מביאה להם אוצר מילים של 40-50 סימנים, שזה הרבה, והם לומדים לשוחח על מיגוון של נושאים: אוכל, משחקים, חיות, רגשות, שיגרת היום, אמבטיה, טיול – כל מה שצריך.

מדוע ללמוד דווקא בסדנא ולא מהספרים או מהאינטרנט?
מי שקורא בפורום על חוגים לילדים את הסימן השבועי שאני מלמדת יכול ללמוד את הסימנים אחד אחד. אבל לבוא לסדנא, ולראות ילדים אחרים מסמנים זה כבר חוויה אחרת. נוצרת דינמיקה קבוצתית ונוצרות חברויות בין האמהות. מומלץ לבוא לסדנא בגיל 4 חודשים, אבל אני מאמינה שצריך אולי קצת יותר מאוחר, כדי שההורים לא יאבדו את הסבלנות לפני שהילד מתחיל לסמן בעצמו. לא אצל כולם זה קורה מהר.

האם יש כאלה שלא מצליחים לסמן?
לא קרה לי שהורה אמר שהילד לא סימן. אם ההורה לא יסמן ולא יתמיד זה לא יקרה. אצל הורים מסמנים, זה יקרה תמיד. הילדים מחקים אותנו בכל דבר ולכן גם יסמנו. אם לא במהלך הסדנא אז חודש אחר כך. בסדנא ההורים גם לומדים לקבל סימנים שהם לא הסימן המדוייק מהספר. גם לומדים להיות קשובים לסימון של התינוק, דבר שלא תמיד קורה כשלומדים לא בסדנא מסודרת.

אם מישהי רוצה ללמוד איך ללמד הורים את שפת הטף מה היא צריכה לדעת?
שצריך להיות מאוד יצירתיים בהדרכה. זה לא רק ללמד את ההורים ולעשות הפעלות עם תינוקות, זו אחריות על תקשורת בין ההורים לתינוק. אבל צריך לזכור, ששפת הטף הוא תחום חדש ולוקח זמן עד שהוא נכנס לתודעה של האנשים וצריך סבלנות והתמדה. הקורס מעניין ומכיל המון דברים נוסף על שפת הטף ועל התפתחות התינוק. זה קורס מגווון, המועבר באווירה מאוד נעימה. נוצר קשר בין המדריכות הבוגרות וקשה להן להיפרד מהמסגרת בתום הקורס. הקשר נשאר הרבה אחרי סיום הקורס עצמו.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה