איך מתחילה ההתפתחות חברתית-רגשית של התינוק

כיצד רוכש התינוק מיומנות חברתית? כתבה ראשונה
מאת קרן דרור
|
הדפס
|
שמור

אנשים, ובכלל זה תינוקות ופעוטות, הם "יצורים" חברתיים. בשנות חייו הראשונות, הפעוט שלכם מתפתח במקביל במספר תחומים –  פיזי, מוטורי, חושי, קוגניטיבי, שפתי, חברתי ורגשי.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

מרגע לידתו של התינוק, הוריו נוטים, באופן טבעי, לשים דגש על התפתחותו הפיזית. למשל, האם הוא עולה במשקל, האם היציאות שלו תקינות. עם זאת, התפתחותו החברתית–רגשית של הפעוט שלכם מתחילה אף היא מרגע לידתו, כאשר מניחים אותו בידיכם, ואתם אוחזים אותו מכורבל צמוד אליכם. לכן, היא חשובה לא פחות מהתפתחותו הפיזית, ומיתר תחומי ההתפתחות.

 

הפעוט שלכם רוכש מיומנויות חברתיות-רגשיות מהרגע בו הוא מגיח לאוויר העולם, תחילה באמצעות הקשר שהוא חווה עימכם, ובהמשך באמצעות התבוננות וחיקוי שלכם ושל ילדים ומבוגרים אחרים בסביבתו. יצירת קשר והתחברות הם תהליכים הנלמדים ומתרחשים במהלך כל החיים, והפעוט שלכם נמצא כעת בראשית ההתנסות בהם.

 

אבני הדרך בהתפתחות החברתית-רגשית של תינוקות ופעוטות, מבוססות על ממוצע התפתחותי. הן מהוות קווים מנחים בלבד לפוטנציאל ההתפתחות של הפעוט שלכם, פוטנציאל שהוא יממש במוקדם או במאוחר. כל פעוט משיג את היעדים ההתפתחותיים בקצב שלו. יש פעוטות המגיעים להישגים אלה ואחרים מוקדם יותר או מאוחר יותר מהממוצע, ועדיין נמצאים בטווח ההתפתחות התקין. 

 

גיל לידה-חודש: הכל חדש עבורו

תינוקכם סוף-סוף בבית, ואתם מגלים שבהתחלה הוא לא הרבה יותר מאיש קטן שאוכל וישן. הוא מביע את עצמו מעט, בדרכים היחידות שהוא מכיר: באמצעות בכי, באמצעות אכילה, ובמסגרת פרקי הזמן הקצרים בהם הוא ער. בשלב זה, קשה לזהות אצל תינוקכם דפוסי אישיות ברורים, אם כי ניתן להבחין בנטיות אישיותיות כאלה ואחרות. למשל, האם הוא תינוק רגוע יותר או פחות.

 

תינוקכם עבר לפני זמן קצר את טראומת הלידה, ומנסה להתמודד עם הגירויים הרבים בעולמו החדש, בהשוואה לרחם המוגן. שימו לב לכך שהוא מאותת לכם כאשר משהו מציק לו, או כאשר הוא מוצף בגירויים. תינוקכם נרגע, כאשר אתם משוחחים עימו ברוך ומחזיקים אותו קרוב אליכם. הוא עשוי להשמיע קול של "אההה...", כאשר הוא שומע את קולכם ורואה את פניכם.

 

תינוקכם אוהב להיות מכורבל איתכם, מחובק, עטוף בנשיקות ובליטופים. הוא נהנה כאשר אתם שרים לו שיר או מהמהמים לו מנגינה. שימו לב שגם מגע וגם קול הם אמצעים ליצירת קשר ביניכם לבין תינוקכם.

 

גיל חודש- חודשיים: התקשרות

תינוקכם משמיע קולות גרגור, מלמול והמהום, כדי להביע את רגשותיו. גרגרו, מלמלו, המהמו אליו בחזרה ושוחחו עימו פנים אל פנים, הוא עשוי "לצחקק" מכך. כאשר אתם יוצרים עימו קשר עין, הוא מביט בעיניכם למשך פרקי זמן ארוכים יותר.

 

תינוקכם נהנה מכך שאתם ממשיכים לשוחח עימו ולהשמיעו לו את קולכם, כאשר אתם מתפנים לענייניכם, ועוברים לצידו השני של החדר או לחדר אחר. הוא מסוגל לזהות אתכם מאז היה בן כמה ימים. אולם, רק כעת הוא מביא לידי ביטוי את העובדה שהוא מזהה אתכם, ע"י כך שהוא מגיב באופן שונה אליכם ואל אנשים שאינם מוכרים לו.

 

תינוקכם מחייך בתגובה לכך שאתם מחייכים אליו, לכך שאתם ניגשים אליו, או לכך שהוא פשוט רואה אתכם. זהו החיוך החברתי שבא בתגובה לגירוי חיצוני, ולא בתגובה לגירוי פנימי. החיוך שלו מחמם את ליבכם, ואתם מרגישים שהוא משיב לכם אהבה. עד כה חיתלתם, האכלתם וחיבקתם אותו, ללא תגובה מיוחדת מצידו. חיוכו מרגש ומעורר אתכם, במיוחד כאשר אתם עוברים לילה קשה במיוחד. חיוך זה, המציף אתכם אושר וסיפוק, הוא חיזוק חברתי עבורכם. 

 

גיל חודשיים – 3 חודשים: מכיר את הסביבה

תינוקכם מפסיק את מציצת פטמת השד או הבקבוק, כאשר הוא שומע את קולכם. כאשר אתם מגרגרים אליו, משמיעים לו קולות, משוחחים עימו, ואפילו מתארים לו במילים את מטלות הבית הפשוטות ביותר שאתם עושים באותו רגע, אתם לא רק יוצרים איתו קשר, אלא גם מעודדים אותו להביע את עצמו.  

 

הוא נהנה להאזין לקולות, והכוונה אינה לקולות של שפה בלבד, אלא גם לקולות של מוסיקה. אתם יכולים לשיר לו או להשמיע לו שירים, כל סוג של מוסיקה מתאים לצורך העניין.  עכשיו הוא מכיר היטב את פניכם, ונקשר אליכם יותר. הוא אמנם מחייך גם לאנשים שאינם מוכרים לו, במיוחד כאשר הם יוצרים עימו קשר עין ומשוחחים איתו. עם זאת, הוא מתחיל להבין מי הוא מי בחייו, ועשוי להעדיף אנשים מסוימים על פני אנשים אחרים.  כאשר אתם יושבים עם חברים, שימו את תינוקכם לידכם, כדי שיוכל להבחין בדרכו שלו במורכבות ובעושר של האינטראקציה החברתית.

 

גיל 3-4 חודשים: הופך להיות בררן

תינוקכם מגיב לנוכחותכם, לקולכם ולהבעות הפנים שלכם, באמצעות הבעות פניו ונפנופים ברגליו ובידיו. עד כה, הוא הרעיף חיוכים על כל מי שהיה בסביבתו. בשלב זה, הוא בררן יותר לגבי מי שהוא מעוניין בחברתו. תינוקכם נהנה כאשר אתם מקדישים לו את תשומת לבכם, שרים לו, משוחחים ומשחקים עימו. הוא מביע מחאה על כך שאתם מפסיקים להקדיש לו תשומת לב, ומתפנים לענייניכם, באמצעות בכי. 

 

תינוקכם מרגיש לא בנוח, כאשר יש סביבו קבוצה גדולה של אנשים, או כאשר יש בסביבתו מבוגר שאינו מוכר לו. אפשרו לו להתרגל בהדרגה לאנשים שאינם מוכרים לו, לבייביסיטר חדשה, או למטפלת חדשה. קל לו יותר ליצור קשר עם אנשים שאינם מוכרים לו, כאשר הוא מרגיש מוגן בזרועותיכם. הוא מתחיל להבין כיצד למשוך את תשומת הלב שלכם. למשל, הוא זורק צעצוע על הרצפה, או מכה על חפץ מרעיש.

 

גיל 4-5 חודשים: מביע רגשות

עד כה, תינוקכם לא היה מסוגל להביע את רגשותיו המורכבים, ולספר לכם עד כמה הוא קשור אליכם. בשלב זה, הוא מסוגל להראות לכם עד כמה הוא זקוק לכם, באמצעות מחוות שונות. הוא מרים את ידיו, כאשר הוא רוצה שתרימו אותו, או כאשר אתם עוזבים את החדר. הוא מחבק אתכם, ע"י כך שהוא מניח עליכם את ראשו ומתכרבל עליכם, כאשר אתם מחזיקים אותו. הוא מנשק אתכם, ע"י כך שהוא מניח את פיו מלא הרוק אל פניכם, כאשר אתם מביטים בפניו. כמו כן, הוא משתף איתכם פעולה וצוחק בקול, כאשר אתם עושים לו פרצופים וקולות מצחיקים.

 

עבור הורים רבים, בשלב זה מתחיל הכיף האמיתי שבחוויית ההורות. אתם עשויים למצוא את עצמכם ברגרסיה לתקופת הילדות שלכם, כאשר אתם עושים לתינוקכם פרצופים מצחיקים, משמיעים קולות מוזרים, ומחקים קולות של חיות. כל זאת, כדי לשעשע אותו.

 

גיל 5-6 חודשים: הופך להיות חברותי

תינוקכם הופך להיות חברותי יותר. הוא מביע פחות חשש מאנשים שאינם מוכרים לו, ואפילו יוזם קשר עין עימם. הוא מתמסר בהנאה לכל מבוגר שמחייך אליו או עושה לו פרצופים מצחיקים, שבע רצון מתשומת הלב שהוא מקבל, ומחייך בחזרה. תינוקכם מבין שההתנהגות שלו גורמת לכם להגיב אליו. הוא עושה הכל כדי למשוך את תשומת לבכם, ומצליח בכך. בין אם הוא מכניס משהו אסור לפה, וגורר מכם תגובה שלילית. ובין אם הוא זוחל במרץ על גחונו, וגורר מכם תגובה חיובית.  

 

תינוקכם "עובד" קשה מאוד כדי למשוך את תשומת לבכם בדרכים מגוונות, ולא רק באמצעות בכי. זו תחילתו של תהליך שיימשך לאורך שלושת החודשים הבאים, בו הוא יפתח דרכים מיוחדות משלו כדי ליידע אתכם לגבי מחשבותיו, רצונותיו, וצרכיו. הוא נהנה לשחק איתכם משחקי תורות. למשל, כאשר הוא מושיט לכם את הקשקשן שלו, קחו ממנו את הקשקשן, ואז הושיטו לו אותו בחזרה, וחוזר חלילה. אפשרו לו להוביל את המשחק, וחקו את הקולות שהוא משמיע בזמן המשחק. עכשיו הזמן להתחיל לאכול מזונות מוצקים. היפכו את הארוחה שלו לחוויה משפחתית ולהתנסות חברתית סביב שולחן האוכל המשותף, לפחות פעם ביום. הוא ייהנה לראות אתכם אוכלים, ויתכן אפילו שיאכל יותר מהרגיל.

 

גיל 6-7 חודשים: "אוי, לא!"

מצד אחד, תינוקכם מתחיל לבדוק את גבולות הסמכות שלכם, ע"י סירוב למלא אחר הוראות פשוטות שלכם. למשל, אתם צריכים לומר לו שוב ושוב שהטלפון הנייד אינו צעצוע, ושאין זה רעיון טוב לחבוט בפרצופכם עם הקשקשן שלו. מצד שני, כאשר תינוקכם עושה משהו שהוריתם לו לא לעשות, הוא לא בהכרח מסרב לקבל את סמכותכם, או אינו רוצה לשתף פעולה עמכם. לעתים, הוא פשוט אינו זוכר את ההוראה שנתתם לו כמה רגעים לפני כן. לכן, לעתים עדיף לומר לו "לא" באופן ברור וחד-משמעי, מאשר להשתמש בהוראה ארוכה יותר המסיחה את דעתו, כמו "אל תיגע בכד, הוא עלול ליפול ולהישבר".

 

גיל 7-8 חודשים: מפתח חרדת נטישה

תינוקכם מתחיל לפתח חרדת נטישה. כאשר אינכם בטווח הראיה שלו, הוא יודע שאתם אי-שם, אך לא איתו. הידיעה הזו מפחידה אותו, והוא בוכה. יש לציין, שלמרות שקשה לראות את תינוקכם במצוקה, חרדת נטישה היא שלב התפתחותי חברתי-רגשי תקין, שחשוב שהוא יחווה לצורך מעבר לשלבים ההתפתחותיים הבאים.

 

כאשר אתם נפרדים מתינוקכם וחוזרים אליו אח"כ, אתם מסייעים למעשה להתפתחות התקינה של קשריו העתידיים בילדותו ובבגרותו עם אנשים אחרים, וליכולת שלו לתת בהם אמון. כך הוא לומד שכאשר הם לא יהיו איתו, הם לא ינטשו אותו, כפי שאתם אינכם נוטשים אותו.

 

כאשר אתם נפרדים מתינוקכם, נשקו וחבקו אותו, ואימרו לו שתחזרו אליו אח"כ. כאשר הוא נראה מפוחד ופורץ בבכי, הרגיעו אותו, והעניקו לו תחושת בטחון. לעתים, קשה שלא לבכות יחד איתו, אך זה עלול להגביר את התסכול שהוא חש לגבי עזיבתכם. כאשר אתם מרגישים שתינוקכם זקוק לכך שתשהו איתו ותרגיעו אותו זמן ממושך לפני שאתם נפרדים ממנו, העניקו לו את הזמן הדרוש לו, ואל תחששו מכך שזה יאריך את התסכול שהוא מרגיש. סימכו על האינסטינקטים ההוריים שלכם.

 

יש לציין, כי ישנם תינוקות שקל להם יותר כאשר הוריהם נפרדים מהם, ויש תינוקות שקשה להם יותר. זה תלוי, בין היתר, בטמפרמנט של התינוק. תינוק אחד שונה ממשנהו, וכך גם כמות החיזוקים והאישורים שכל תינוק זקוק לה, כדי לדעת שהוריו יחזרו אליו אח"כ. כאשר תינוקכם מגלה סימנים של חרדת נטישה כשאתם נפרדים ממנו לפני השינה, בלו איתו זמן ממושך לפני השינה בקריאת סיפור, בהתכרבלות וחיבוק, ובשירי ערש.  

 

חרדת הנטישה עשויה להציף את תינוקכם גם במהלך שנת הלילה, אז הוא עלול להתעורר, ולבכות כדי למשוך את תשומת לבכם. אתם עשויים להתלבט בין הרצון לקחת אותו למיטתכם, לבין החשש להרגילו לישון במיטתכם, ולפנקו יתר על המידה. יש לציין, כי אין זה מזיק לקחת אותו למיטתכם, כדי לתת לו תחושה כי הוא בטוח ומוגן איתכם. כאשר חרדת הנטישה תחלוף, תוכלו להרגילו מחדש לישון לבד במיטתו.

 

תינוקכם מתחיל להתעניין בדמותו המשתקפת במראה. הוא מחייך אליה, נוגע בה, ומנסה לשחק עימה. זהו שלב ראשון בפיתוח זהותו העצמית והנפרדת מכם. הוא לומד להכיר את הבעות הפנים שלכם ושל מבוגרים אחרים הסובבים אותו, ויכול לזהות באמצעותם את רגשותיכם/רגשותיהם. למשל, מתי אתם/הם שמחים, ומתי אתם/הם כועסים.

 

גיל 8-9 חודשים: מפתח חרדת זרים

עם השיפור בכושר האבחנה של תינוקכם ביניכם לבין אנשים שאינם מוכרים לו, מתווספת לחרדת הנטישה גם חרדת זרים. הוא חשדן יותר, נראה מפוחד, ופורץ בבכי כאשר יש בסביבתו אנשים זרים, או כאשר מבוגר שאינו מוכר לו ניגש אליו. הוא נצמד אליכם, במיוחד כאשר הוא עייף או עצבני. אתם יכולים להקל על חרדת הנטישה של תינוקכם, בכך שתנחו את המבוגרים בסביבתו לגשת אליו בהדרגה, ולתת לו לעשות את הצעד הראשון ביצירת הקשר עימם.

 

יש לציין, כי ישנם תינוקות שאינם מפתחים בכלל חרדת זרים, בד"כ תינוקות שגדלו בסביבה מרובת ילדים ומבוגרים. תינוקכם משתמש יותר במוצץ, או מוצץ יותר את אצבעו, כדי להירגע. זו דרכו להתמודד עם חרדת הנטישה וחרדת הזרים. מבחינה התפתחותית, מציצה היא אחת הדרכים שלו להרגיע את עצמו. הוא עושה "תעלולים" שונים המושכים את תשומת לבכם, וחוזר עליהם כאשר הוא זוכה מכם למחיאות כפיים. למשל, הוא שולח לכם נשיקה באוויר. תינוקכם מגיב כאשר קוראים בשמו - הוא מביט סביבו או עוצר, כדי לראות מי קורא בשמו.

 

גיל 9-10 חודשים: עומד על דעתו

תינוקכם מתחיל להראות סימני אסרטיביות, עומד יותר על דעתו, ומתעקש על כך שתעשו כרצונו. למשל, כאשר לוקחים ממנו צעצוע שהוא מעוניין בו, הוא מביע את התנגדותו לכך בבכי ובצעקות. או, כאשר מנסים להושיב אותו בעגלה, הוא מתנגד. תינוקכם מפחד מדברים שאינו מסוגל להבין, ושלא הטרידו אותו עד כה. למשל, פעמון הדלת המצלצל לפתע. כאשר זה קורה, חבקו אותו, ואימרו לו שאתם "שם" בשבילו.  

 

תינוקכם נהנה ממשחקים כדוגמת "קוקו", "השלכת חפצים". שתפו עימו פעולה בשני משחקים אלה, הם בעלי חשיבות התפתחותית חברתית-רגשית עבורו. משחק "קוקו" ומשחק "השלכת חפצים" מאפשרים לתינוקכם להתמודד עם חוויית הפרידה היומיומית מכם. ביומיום, הוא חווה את הפרידה מכם כבלתי צפויה, ואין לו שליטה עליה. לעומת זאת, בשני המשחקים הפרידות החוזרות ונשנות מכם/מהחפצים הן צפויות, ונמצאות תחת שליטתו. כמו כן, באמצעות משחקים אלה הוא לומד שלמרות שאתם/החפצים נעלמים משדה הראייה שלו, אתם/החפצים תמיד חוזרים אליו.     

 

גיל 10-11 חודשים: סקרן מאוד

תינוקכם מתחיל לשחק במשחק "מקביל" עם תינוקות אחרים בני גילו, במהלכו הוא וחבריו למשחק משחקים זה לצד זה, ומחקים זה את זה, אך אינם יוצרים קשר ביניהם. הוא תינוקכם מבין הוראות פשוטות. עם זאת, לעתים הוא מתעלם במכוון מכך שאתם אומרים לו "לא", ובודק את תגובתכם למעשיו. למשל, בזמן הארוחה הוא זורק אוכל על הרצפה. השתדלו להגביל את השימוש שלכם במילה "לא", לדברים המהווים סיכון אמיתי עבורו.  

 

הציבו לתינוקכם גבולות ברורים ועקביים, למרות שביום המחרת הוא לא תמיד זוכר על מה אמרתם לו "לא" ביום שלפני כן. אשר תינוקכם אינו מקשיב להוראותיכם, הוא לא בהכרח מביע אליכם התנגדות, או עושה לכם דווקא. הוא פשוט מונע ע"י יצר הסקרנות הטבעי שלו, הגורם לו לבחון כל דבר, ולנסות להבין כיצד פועל העולם שסביבו. לעתים, הצורך שלו לחקור את העולם שסביבו חזק יותר מהצורך שלו להקשיב לאזהרותיכם.

 

גיל 11-12 חודשים: היפרדות

בחודשים האחרונים, תינוקכם עובר חרדת נטישה וחרדת זרים ברמות שונות, וזהו מצב טבעי. עם זאת, השתדלו להקל עליו בכל דרך שאתם יכולים. למשל, כאשר אתם מתכננים לצאת בערב, בקשו מהבייביסיטר להגיע מוקדם יותר, כדי לאפשר לו זמן להתרגל אליה בכל פעם מחדש, ולהקל עליו את הפרידה מכם.

 

בשלב זה, בניגוד לעבר, כאשר אתם נפרדים מתינוקכם השתדלו שלא להאריך את התסכול שלו עם פרידות ארוכות. היפרדו ממנו בקצרה, ועיזבו גם אם הוא בוכה. הוא יפסיק לבכות זמן קצר לאחר שתלכו.  קשה שלא לחוש רגשות אשמה, אך למעשה אתם מסייעים לו לרכוש תחושת עצמאות, כאשר אתם נפרדים ממנו מפעם לפעם.

 

אתם יכולים להרגיל את תינוקכם לפרידה מכם, גם כאשר אתם נמצאים איתו בבית. למשל, כאשר הוא משוטט לחדר אחר בבית, חכו כמה רגעים לפני שאתם הולכים אחריו. או, אל תרוצו אליו ברגע שהוא מצייץ כדי שתיגשו אליו, גשו אליו רק כעבור כמה רגעים. מהתנסויות אלה, הוא לומד שהוא מסוגל להיות לבד, בידיעה שאינכם נוטשים אותו, אלא תמיד חוזרים אליו.

 

(כתבה ראשונה בסידרה. בפרק הבא: גילאי שנה עד שנתיים)   

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
2. איב עמרם 01/10/2018, 13:05:51

מה זה אומר אם לילד בין 12 חודשים לא ניכרת חרדת נטישה והוא לא בוכה כשמשאירים אותו אצל המטפלת והוא אוהב המון להיות עסוק עם עצמו בצפיה בטלביזיה בזחילה ובעיסוק במשחקים?

+ השב
 
2.1. דניאל 05/03/2019, 22:56:32

ככה היה לי עם הילד שלי תבדוק בדיקת שמיעה עם הוא שומע שלי לא שמע כל כך טוב והייתי צריכה לעשות לו ניתוח יש כמה דברים משפיעים לנו על השמיעה כפתורים באוזניים פוליפים בדרכי הנשימה ושקד שלישי

1. טליה אמא חדשה 25/07/2014, 02:54:04

תודה היה מרתק !

+ השב