מדוע התינוקות לא מפסיקים לבכות?

על סוגי הבכי השונים של התינוק וכיצד להבחין ביניהם
|
הדפס
|
שמור

הבכי הראשון של התינוק שמתרחש בחדר הלידה או במקום בו התינוק נולד הינו הנשימה הראשונה של התינוק. הבכי הראשון מסייע לריאות וללב התינוק להסתגל לחיים מחוץ לרחם.

 הבכי היא דרכו של התינוק להודיע להורים שקר לו או חם לו, שהוא עייף או משועמם, שהוא רעב, שהחיתול רטוב או מלוכלך, שהוא מתלהב קצת יותר מדי או שכואב לו או מציק לו משהו, וגם דרכו לאותת להורים כשהוא נמצא במצוקה כלשהי.

 

סביב גיל שישה שבועות, התינוק הממוצע בוכה כשלוש שעות ביום, ועם הזמן, עד גיל 12 שבועות, התינוק בוכה בממוצע שעה עד שעתיים ביממה. חשוב לדעת שבכי של תינוק זה דבר נורמלי וסוג של תקשורת (ראו הסתייגות בהמשך הכתבה). מצד שני חשוב לדעת גם שאי אפשר להרים תינוק יותר מדי על הידיים. אהבה לא יוצרת פינוק יתר ואל תתנו לאף אחד לומר לכם אחרת. אני מסוג האמהות שמרימות את התינוק ברגע שמשמיע קול של תחילת בכי, וילדיי לא בכו הרבה כתינוקות מלבד במצבים של כאב או מחלה. לתינוק שלנו מגיע את כל החום והאהבה שבעולם מאמא, מאבא ומכל הסובבים אותו. כמו שאנחנו רוצים שבן או בת הזוג שלנו יחבק אותנו בכל פעם שאנו זקוקים לכך, כך גם התינוק שלנו מצפה שניקח אותו על הידיים ונרגיע אותו בכל פעם שהוא זקוק לנו. היתרון שלנו הוא שאנו יכולים לבקש חיבוק, ואילו הם, הקטנטנים שלנו, מבקשים את כל שהם זקוקים לו, כולל חום ואהבה, בבכי.

 

בין גיל שבועיים לארבעה שבועות, כעשרים אחוז מכל התינוקות מפתח בכי מיוחד שנגרם מכאבי בטן של גזים או קוליק. הבכי, הנובע מכאבי בטן יכול להופיע בכל שעות היממה, אך אצל רוב התינוקות מחמיר בשעות הערב. אצל רוב התינוקות, בכי זה נפסק סביב גיל שלושה חודשים. 

 

בכי מתמשך

לא תמיד יכול ההורה לזהות את הסיבה לבכי, אך חלק מהסיבות יכולות להיות:

 

  1. דרך של התינוק לשחרר מתחים לקראת סוף היום.
  2. תגובת התינוק לעישון בתוך ביתו.
  3. אי נוחות ממזון התינוק או מהדרך בה הוא אוכל.

 

חלב האם משתנה בהתאם למזון של האם המניקה. אם את חושדת שמה שאכלת אולי גרם לאי נוחות מוגברת אצל תינוקך, תנסי להימנע מאותו מרכיב תזונתי ביום יומיים הבאים ולראות אם יש שיפור ניכר בהתנהגות של התינוק. אם אין שינוי, ייתכן שלא היה קשור לתזונתך או שהיה קשור למזון אחר. חשוב לא לבודד מראש דברים שאמהות אחרות מספרות שמפריע לתינוקותיהן, מכיוון שחשוב שהאם תאכל מזון מזין ותפריט מאוזן בתקופת ההנקה.

לעיתים תינוקות הניזונים מתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) בולעים את החלב מהר מדי או בולעים הרבה אוויר במהלך ההאכלה ואז נעשים עצבניים ו"בכיינים". אם את שמה לב לסימני אי נוחות המתאימים לבליעת אוויר, כדאי לעשות הפסקה בהאכלה ולעזור לתינוק להוציא אוויר. ההפסקה גם תרגיע את קצב האכילה של התינוק ולאחר הוצאת האוויר, ממשיכים את הארוחה. חשוב לנסות לעזור לתינוק לגהק בתום האכלה.

חשוב שלפטמה תהיה זרימה מספיק איטית לתינוק ושגם לא תהיה זרימה איטית מדי. לרוב הבקבוקים היום יש סוגים שונים של פטמות או מהירויות, וכדאי לנסות למצוא את מה שהכי מתאים לתינוקכם.

לפעמים התינוק רגיש לתמ"ל ממנו הוא ניזון. אם את חושדת שזו הסיבה לאי נוחות של התינוק, פני בהקדם לרופא הילדים שלכם לייעוץ בנושא הזנת התינוק. עדיף לא להחליף סוג תמ"ל מבלי להתייעץ ברופא הילדים.

חשוב לזכור שלפי הנחיית משרד הבריאות בארץ וברוב העולם וכן של ארגון הבריאות העולמי WHO חשוב להזין את התינוק בחלב אם או תמ"ל בלבד עד גיל שישה חודשים. אין להוסיף מים, תה או סוגי מזון או משקאות אחרים, גם אם כתוב על האריזה שלהם שמיועדים לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים.

בארץ ישנם סוגים רבים של תכשירים האמורים לסייע לתינוק במידה כזו או אחרת לתופעת הגזים – לדוגמא בייבי בלקין, בייביכל, גרייפוואטר, סימיקול ועוד. חלקם תכשירים "טבעיים", אחרים תכשירים הומאופתיים וישנם גם תכשירים רפואיים. חשוב לציין כי גם תכשירים "טבעיים" למיניהם לא תמיד בטוחים לשימוש ויש להתייעץ עם רופא ילדים טרם השימוש בהם. 

 

הרגעת התינוק הבוכה

רוב התינוקות נרגעים יותר מהר אם מנסים לנחם אותם כבר בתחילת הבכי. העניקי לתינוקך תשומת לב רבה ואל תחשבי שתינוקך יהיה "מפונק" אם תשאי אותו הרבה על הידיים. תינוק צריך הרבה חום ואהבה. בידקי שתינוקך אינו רטוב או מלוכלך, שלא חם או קר לו מדי, ושהוא אינו רעב.

אם לא מדובר באחד הדברים הנ"ל תנסי אחד הדברים הבאים כדי להרגיע את תינוקך:

  • שירי לו שיר מרגיע כשפניך מול פניו
  • שבי על כסא נדנדה עם תינוקך
  • שבי על כדור פיזיו/כדור לידה עם תינוקך
  • עמדי עם תינוקך כשאת מכופפת את ברכייך בצורה ריתמית ומרגיע את תינוקך
  • שאי את תינוקך במנשא המאפשר ערסול (או תנוחת בטן אל בטן אם תינוקך מספיק יציב כבר).
  • נסי לעטוף את תינוקך בתוך שמיכה כשידיו בתוך השמיכה והדקי בעדינות.


תינוקות אוהבים תנועה, ורובם אוהבים נסיעה ברכב – יש להושיב תינוק תמיד בתוך מושב בטיחות מתאים לגילו. אפשר גם ללכת עם התינוק, לשבת על כסא נדנדה או כדור פיזיו  או פשוט ללכת עם התינוק על הידיים.

תנסו להוציא אוויר על-ידי טפיחות על הגב או על ידי עיסוי מכיוון המותן ועד הגב העליון.

אם את מרגישה חסרת סבלנות עם תינוקך, עדיף להעביר את התינוק למישהו שיותר רגוע באותו רגע או אפילו להניח את התינוק במיטה לכמה דקות כדי להירגע בעצמך. חשוב מאוד להבין שגם אם עצבניים או מתוסכלים, אסור לנער תינוק. ניעור או שקשוק חזק של התינוק עלול לגרום לנזקים כמו עיוורון, פגיעה מוחית או מוות (Shaken Baby Syndrome).

שימי לב לבכי שונה מסוגי הבכי הרגילים שאתם מכירים אצל תינוקכם. לפעמים תינוק קטן עם חום גבוה בוכה בעדינות מתוך חלום וההורים חושבים בטעות שמדובר בכאבי בטן. חשוב להכיר את חום גופו הטבעי של תינוקך – על ידי הכנסת אצבע באזור צוואר התינוק.

אם לתינוק יש תופעות בנוסף לבכי – כמו לדוגמא שלשול, הקאות או כאבים לא מוסברים, פנו בהקדם לרופא ילדים שלכם.


עם הזמן תכירו היטב את סוגי הבכי השונים של התינוק ולרוב תדעו אם מדובר ברעב, חיתול שדורש החלפה, כאב, שעמום, רצון לחיבוק חום ואהבה או בכי מסוג אחר. 

 

בכי של תסכול

בגיל שישה חודשים מתוספת לתינוק סיבה נוספת לבכי: תסכול. הוא יודע מה הוא רוצה, אבל אינו יכול לומר זאת במלים, ועולם המבוגרים אינו מסוגל להבין את רצונותיו ואת כוונותיו. כאן יכולה לסייע מאוד שיטת תקשורת של "שפת הטף - לשוחח עם תינוקות" - שפת הסימנים לתינוקות. ההורים מתחילים ללמד את התינוק סימנים סביב גיל שישה חודשים ובגיל שמונה עד עשרה חודשים, התינוק אף הוא יודע לסמן חזרה ,תחילה בתגובה להורה ובהמשך יידע גם לבקש, לדרוש, לספר ולשתף בחוויות. אם התינוק כבר יודע לסמן "ביי-ביי", הוא יכול גם לסמן "אני צמא", "אני רעב", "החיתול רטוב", "הנה כלב", "הנה הירח", "קר לי", "זה חם", "רוצה עוד", "אכלתי מספיק" ועוד שורה של משפטים קצרים שניתן להביע אותם בסימנים פשוטים וקלים ללמידה. כאשר התינוק יודע לסמן את רצונותיו וכאשר הסביבה יודעת להקשיב לסימנים הללו, נעלמים התסכולים ועמם גם סיבות רבות לבכי.

 

התינוק אומר בסימנים מה הוא רוצה, והעולם מסביב מבין ומגיב. התינוק מרוצה, ונעלמת הסיבה לבכי. את שיטת הסימנים אפשר ללמוד גם בארץ, בקבוצות קטנות, כאלו בהשתתפות ההורים בלבד, שילמדו לאחר מכן את התינוקות בנפרד בביתם, או בקבוצות עם הילדים, עם משוב מיידי ובמסגרת חווייתית, לימודית, סביב משחקי למידה מהנים. קורסים כאלה מיועדים להורים, לסבים וסבתות, למטפלים ומטפלות, לגננות של הגיל הרך וגם לאחים הגדולים, שבמחקר בארה"ב התגלו כמורים הטובים ביותר של אחיהם הקטנים.

 

האחריות של הילד הבוגר ללמד את אחיו הצעירים לתקשר, מסייעת לקשר בין האחים ומקטינה את החיכוכים של האח הבוגר המרגיש שהוא נזנח ובלתי חשוב כשמצטרף אח חדש למשפחה. גם כאן נחסך הרבה מאוד בכי מיותר. פתאום גם התינוק שעדיין לא יודע לדבר וורבלית כבר מתקשר אך באמצעות סימנים מוסכמים מראש.

 

שפת הסימנים אינה גורמת לתינוק לדבר מאוחר יותר. מחקרים מצביעים על כך שתינוקות מסמנים מדברים אף יותר מחבריהם שלא למדו לתקשר בסימנים.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
2. להקשיב לבכי 04/11/2012, 10:39:29

עוד תוספת קטנה: לבכות הוא צורך אנושי, אנחנו בוכים כתגובה למצוקה - זוהי הדרך שלנו להחלים לאחר שנפגענו. כל אחת מאיתנו יודעת כמה טוב אנחנו מרגישות אחרי בכי טוב במיוחד כאשר מישהו הקשיב לנו והיה סבלני, לא נבהל וניסה להרגיע אותנו. גם התינוקות, כמונו, זקוקים לתשומת לב רגועה ואוהבת כאשר הם בוכים. אם אנחנו יודעים שזה לא רעב, קור, חום, רעש, חיתול רטוב או כל דבר שיש בידינו לפתור. כדאי פשוט להחזיק אותם באהבה וברכות, להביט בעינים ולתת להם לבכות בזרועותינו.

+ השב
 
1. ד"ר דקלה 07/03/2012, 19:14:30

תינוקות אכן בוכים בשל סיבות רבות.. אני ממליצה על ספר נהדר שנקרא "למה תינוקות בוכים".. הספר עוזר לעשות קצת סדר בבלגן. ויש לזכור כי תינוק מסופק לא בוכה. קיימת סיבה לבכי. בטיפול קרניו סקרל לתינוקות מסירים חסימות זעירות שגורמות לגירוי עצבי, בעזרת מגע מדויק ומאוד עדין. הטיפול מאוד יעיל בפתרון בעיות כעת ובמניעת בעיות מאוחר יותר.

+ השב