חומצה פולית בהריון מונעת מומים מולדים

חשיבותה של החומצה הפולית בהריון
|
הדפס
|
שמור

בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית במודעות של נשים לחשיבות שבנטילת חומצה פולית, למניעת מומים מולדים. מדי שנה נולדים בישראל כ-4000 תינוקות עם מומים מולדים. כ-300 מהם נפטרים עד גיל שנה ורבים אחרים סובלים ממחלות קשות, מנכות ומפיגור שכלי.

צילום: מאיה אהרוני

 

מהי חומצה פולית?

חומצה פולית (Folic Acid) הינה ויטמין מקבוצת B החשובה לבניית כל תא בגוף וחיונית לחילוף החומרים.

 

למה חשוב ליטול חומצה פולית לפני ההריון ובמהלכו?

חומצה פולית חיונית להתפתחות תקינה של המוח ושאר מערכות הגוף של העובר. המוח ואברי גוף של העובר מתפתחים בעיקר בחודשיים הראשונים להריון, כשנשים רבות עדיין לא מודעות להריונן. לכן יש צורך מיוחד לקחת חומצה פולית כהכנה להריון ובמהלכו.

 

המלצה לנשים המתכננות הריון ולנשים בתחילת הריון

חשוב מאוד ליטול חומצה פולית, מדי יום, עוד לפני הכניסה להיריון ובשלושת החודשים הראשונים להיריון. 

משרד הבריאות ממליץ להמשיך ליטול חומצה פולית גם בהמשך ההיריון לצורך התפתחות העובר וגדילתו הנאותה, ועל מנת למנוע אנמיה אצל האישה ההרה. לאור העובדה שבמקרים רבים ההיריון אינו מתוכנן, מומלץ ליטול חומצה פולית בכל יום לאורך כל גיל הפוריות.

 

כמה לקחת?

  • מומלץ לקחת כדור אחד של 0.4 מ"ג (400 מק"ג) חומצה פולית ליום, שניתן לקבלו ללא מרשם רופא.
  • אשה הלוקחת באופן שגרתי חומצה פולית או תכשיר מולטי-ויטמינים שונים, צריכה לבדוק אם התכשיר מכיל כמות מספקת של חומצה פולית.
  • אין לקחת מינון גבוה יותר מהמומלץ ללא הנחייה רפואית.

 

השכיחות הגבוהה של מומים מולדים בישראל קיימת במגזר הערבי בעקבות נישואי קרובים. קיימת חשיבות רבה לנטילת החומצה הפולית בעיקר בקרב אוכלוסיה שבה מסיבות דתיות לא מקובל לבצע הפסקת הריון בשל מום.

שירות המזון והתזונה בארץ פועלים בשיתוף עם תעשייני הקמח והלחם להעשרתם בחומצה פולית. מספר תעשיינים כבר מעשירים את הקמח והלחם. ההעשרה מסומנת על האריזה.

 

פרטים נוספים ניתן לקבל בתחנות לבריאות המשפחה, טיפת חלב ואצל הרופא המטפל וכן בקישור זה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה