מתי מתחילים לדבר?

סקירת אבני דרך בהתפתחות התקשורת, השפה והדיבור
|
הדפס
|
שמור

כל הורה יכול בקלות רבה למצוא תשובה לשאלות בסגנון מתי תינוק אמור להתהפך או ללכת. אבני הדרך בהתפתחות המוטורית מוכרות וברורות, מה גם שאפשר לדעת אם התינוק זוחל או לא עוד לפני התייעצות עם מומחה. בהתפתחות השפתית הדברים פחות חד משמעיים ואבני הדרך מעורפלות יותר. 

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

בכתבה זו אנסה לפזר את הערפל תוך התייחסות לארבעה תחומים שונים: תקשורת, הבנה, הבעה ודיבור.


יש לציין כי קיים טווח רחב למדי בו נרכשות יכולות השפה. ילד יכול לומר משפטים קצרים כבר בגיל שנה וחצי וחברו רק בגיל שנתיים וחצי, ועדיין שניהם מראים התפתחות שפתית תקינה. לכן ציינתי עד איזה גיל צריכה להירכש היכולת באופן תקין, בפועל ייתכן שהיכולת נרכשת זמן מה לפני כן, מזמינה אתכם לפנות ל"מתחילים לדבר"  להתייעצות בכל מקרה של ספק.

 

תקשורת:
הרבה לפני שילד מתחיל לדבר, נרצה לראות תינוק מתקשר. לקטגוריה זו נכנסות כל הפעולות שמטרתן יצירת קשר עם אדם אחר. בהתחלה התינוק רק בוכה, אחר כך הוא בוכה תוך הפניית מבט של מצוקה לאימו, בהמשך מושיט יד ואף מחליף את הבכי בקולות. זו תחילתה של תקשורת בין אישית ומשם היא הולכת ומשתכללת לכדי תקשורת מילולית.


אבני דרך:
יצירת קשר עין – עד גיל 4 חודשים
הופעת ג'סטות (לדוגמה: הצבעה, ביי-ביי, תרימי אותי) – עד גיל שנה

 

הבנה:
הילד חייב להבין את משמעותן של המילים לפני שהוא משתמש בהן.

 

אבני דרך:
זיהוי מספר אובייקטים (איפה אמא / אור / דובי?) – עד גיל שנה
הבנת הוראות פשוטות (תן לי) – עד גיל שנה וחצי
זיהוי חלקי גוף – עד גיל שנתיים
הבנת שאלות והוראות (מי זה? שים את הכפית בתוך הכוס) – עד גיל שנתיים וחצי
הבנת שאלות היגיון (מה עושים כשהידיים מלוכלכות? למה הילד בוכה?) – עד גיל 3 וחצי

 

הבעה:
כאן נתייחס לכל מה שהילד התכוון לומר – גם אם לא אמר זאת ברור. המילים הראשונות למשל, הן למעשה קולות או חלקי מילים (למשל "האו" לכלב, "אם" לאוכל ו"דו" לכדור), אך הן בהחלט נחשבות מילים ראשונות.

 

אבני דרך:
הפקת מגוון קולות ומלמול – עד גיל שנה
הפקת מילים ראשונות – עד גיל שנה וחצי
צירופים של שתי מילים (אמא בואי, דובי לישון) – עד גיל שנתיים
משפטים פשוטים (דובי ישן במיטה) – עד גיל שנתיים וחצי
הטיית פעלים לזמן עבר ועתיד (אכלתי תפוח, מחר ניסע לסבתא) – עד גיל 3
שימוש במשפטים מחוברים (אמא הולכת לעבודה ואני הולך לגן) – עד גיל 3 וחצי

 

דיבור:
הדיבור מתייחס לפעולה המוטורית של איברי הדיבור (פה, שפתיים, לשון) ואינו קשור להבנה, להבעה, ללמידה או לאינטליגנציה. פה תמצאו את שיבושי ההיגוי לסוגיהם.

 

אבני דרך:
הפקת הברות עם הצלילים b, m, n (ba-ba, ma-ma) – עד גיל שנה
הגיית הברה אחת למילה ("תפוז" הופך ל"פו") – עד גיל שנה וחצי
הגיית שתי הברות ("תפוז" הופך ל"אפו") – עד גיל שנתיים
הגיית עיצור סוגר במילה ("תפוז" הופך ל"אפוז") – עד גיל שנתיים וחצי
הגיית מילים בנות 2-3 הברות במלואן (תפוז, ארנבת) – עד גיל 3
הגייה תקינה של הצלילים f,l,k – עד גיל 3 וחצי
הגייה תקינה של הצלילים d,t,r.g – עד גיל 4
הגיית מילים עם צרורות עיצורים (טרקטור, קורנפלקס) – עד גיל 4 וחצי
הגייה תקינה של הצלילים השורקים (s, sh, z, ts) - עד גיל 6

 

טבלה מסכמת: תקשורת הבנה הבעה דיבור

 

תקשורת

הבנה

הבעה

דיבור

עד גיל 4 חודשים

יצירת קשר עין

 

 

 

עד גיל שנה

הופעת ג'סטות

זיהוי מספר אובייקטים

הפקת מגוון קולות ומלמול

הפקת הברות עם הצלילים b, m, n

עד גיל 1:6 שנים

 

הבנת הוראות פשוטות

הפקת מילים ראשונות

הגיית הברה אחת למילה

עד גיל שנתיים

 

זיהוי חלקי גוף

צירופים של שתי מילים

הגיית שתי הברות

עד גיל 2:6 שנים

 

הבנת שאלות והוראות

משפטים פשוטים

הגיית עיצור סוגר במילה

עד גיל 3 שנים

 

 

הטיית פעלים לזמן עבר ועתיד

הגיית מילים בנות 2-3 הברות במלואן

עד גיל 3:6 שנים

 

הבנת שאלות היגיון

שימוש במשפטים מחוברים

הגייה תקינה של הצלילים f,l,k

עד גיל 4 שנים

 

 

 

הגייה תקינה של הצלילים d,t,r.g

עד גיל 4:6 שנים

 

 

 

הגיית מילים עם צרורות עיצורים

עד גיל 6 שנים

 

 

 

הגייה תקינה של הצלילים השורקים

 

איך אפשר לעודד את יכולות השפה ביום-יום?

מומלץ בכל גיל להשתמש בחשיפה לדיבור – תינוקות ופעוטות מתבוננים במעשי המבוגרים בסביבתם לצורך למידה. גם שפה נלמדת בצורה הטובה ביותר מתוך הקשבה לדיבור, ולמידת הביצוע הקולי, ואחריו גם הבנת המשמעות מתוך ההקשר.

 

  • בשנת החיים הראשונה מומלץ לדבר עם התינוק בגובה העיניים שלו, להשתמש במעט מלל ולחזור מספר פעמים על קולות ומילים בודדות כאשר הוא מגלה עניין בכך .
  • לאחר שהפעוט רכש מגוון מילים ראשונות נעודד אותו לצרף אותן על ידי הדגמה. למשל, אם הילד אמר "פרפר" נוסיף עוד מילה בהתאם להקשר: "הנה פרפר' עוד פרפר" וכדומה.
  • החליפו שאלות כן/לא בשאלות או/או. אם תשאלו "רוצה כדור?" הילד יכול גם להנהן בתגובה, אך אם תשאלו "רוצה כדור או אוטו?" הילד יצטרך להשתמש במילה.
  • גם במקרה שתרצו לעודד הגייה ברורה יותר של מילה, השתמשו בהדגמה, תוך הדגשת הצליל המשובש או החסר. הדגשה יכולה להיות הארכת הצליל, הגזמה של תנועת איברי הדיבור בעת הגייתו, חזרה עליו מספר פעמים או הגייתו בקול חזק יותר מהצלילים האחרים במילה.
  • כל ניסיון לעודד את הילד לדבר, בעיקר אם קשה לו, ייעשה דרך הנאה ומשחק. הימנעו מדרישות בסגנון "תגיד" או מחזרות מרובות על מה שקשה לו במיוחד – התוצאה תהיה תסכול עבור כולכם. דרך הדגמה תוך משחק משותף 
  • תגיעו לתוצאות טובות יותר.

 

כתבה זו מספקת ידע מאוד כללי ופשטני. על כל משפט שנכתב כאן אפשר להרחיב בכתבה נפרדת. לכן אשמח לקבל תגובות ולהרחיב בנושאים שמעניינים אתכם.

 

הכותבת, נועה פרידמן, היא קלינאית תקשורת.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
44. טובה 16/04/2017, 01:07:52

הילד שלי בן שנה וחצי . הוא אינו משתף פעולה עם הסביבה בזמן שהוא משחק. (הוא מאוד אוהב לשחק ) אני מאוד מוטרדת הוא הפסיק להגיד אבא . כשהוא רוצה משהוא הוא מושך אותי ורומז לי . אך לא מדבר , רק עושה קול כלשהו . אני מרגישה שהוא בכלל לא איתי לא מתקשר אלא אם כן יש לו אינטרס . הוא אוכל טוב ,ישן טוב ,נראה טוב חיצונית ללא שום פגם ! מה אני עושה ?

+ השב
 
44.1. יואב 21/04/2017, 16:18:33

ילדים מתקשרים שיש להם איטרס, יתכן והוא מרגיש את הלחץ ולכן לא מדבר. חשוב שתלכי למרכז להתפתחות הילד כמה שיותר מהר. בנוסף, שימי קצוץ על כל אבחנה של גננת, או מאבחנת, רק רופא התפתחותי או פסיכולוג התפתחותי!!! לא עובדת סוציאלית, לא פסיכולוג תעסוקתי וגם לא פסיכולוג ילדים! אתה יכולה גם ללכת לשפ״ח העירוני ולדבר עם הפסיכולוג, יתן לך שם של מישהו מיקצועי ותעשי אבחון פרטי, באזור 2000 שח. בהצלחה!

43. יפעת 24/03/2017, 05:59:57

הבן שלי בן שנה ועדין לא אומר כלום בעיקר צועק יש לזה משמעות

+ השב
 
42. יעל 22/02/2017, 15:41:03

נועה שלום, בני בן שנה וחצי, בגדול התפתח באופן תקין (למד להתהפך מהבטן לגב מאוד מאוחר- בגיל שנה.. אבל חוץ מזה הכל כמצופה). כיום הולך, מבין כל מה שאומרים לו, מגיב להוראות וניכר שאין קשיי שמיעה. עם זאת, הוא לא אומר שום מילה ספציפית. לא אמא או אבא או כל מילה אחרת. כן ממלמל הרבה בג'יבריש אבל לא מנסה לחקות את המילים שלנו. לעומת זאת, כן מחקה אותנו בקולות, לדוגמה, אם נגיד לו פסס הוא ינסה לחקות. אם נוציק קולות "מצחיקים" מהפה, כן ינסה לחקות אבל לא מילים או הברות. האם יש סיבה לפנות למכון להתפתחות הילד והאם בגיל הזה יש מה לעשות או שצריך להמתין לגיל שנתיים? תודה מראש

+ השב
 
41. דורין 07/02/2017, 05:09:23

שלום, יש לי ילד בן שנתיים ושלושה חודשים מדבר מאוד ברור סופר עד 10 מכיר את כל הצבעים והצורות אל כשהוא מתייחס לעצמו ולדברים שהוא רטצה הוא חוזר אחרינו לדוגמא כשהוא רוצה שנביא לו משהו הוא אומר "קח" או חוזר אחרי שאלות ששואלים אותו ולא עונה כן או לא לדברים אם אני אומרת לו רוצה מוצץ? הוא יענה לי כמו ששאלתי "רוצה מוצץ" או אומר "אני אביא לך דיסה" כשהוא מבקש לאכול. מעבר לזה מדובר בילד חייכן שמשחק בחברה דעתן ועקשן מאוד. האם יש סיבה לדאוג או שזה שלב נורמאלי בגילו

+ השב
 
41.1. מעיין 21/02/2017, 13:54:19

אני כבר מחכה לתשובה שלה הבן שלי בדיוק כמו שתיארת רק ששלי כבר בן 3

40. ריקי 19/01/2017, 15:26:47

אני רוצה לדעת אם אני מבחינה התפתחות שפת הילד עושה את זה נכון. כל חפץ שאני מראה לילד שלי אני משיימת והרבה אני אומרת את ההברה הראשונה והוא ממשיך . ילדי בן שנה ושבעה חודשים. האם זה נכון?

+ השב
 
39. דניאלה 16/01/2017, 10:09:55

שלום רב, בני בן שנה ושלושה חודשים. הולך, מצביע, מבין הוראות, בונה מגדל, מעט פאזלים, מבין הוראות כמו קח את הכדור ושם בתוך קופסא ועוד לפני חיסון גיל שנה היה אומר בבירור אבא, ממלמל, חוזר אחרי גיבריש, מנסה לקרוא לאחיו (היה מספר פעמים עם שיבוש ברור) לאחר חיסון גיל שנה הדיבור נעלם, יש רק ממממ וצעקות חזקות ביותר, לא אומר אבא כלל, יותר בכיוון אאאממממממ א וזהו. בנוסף מאוד בררן באוכל ולא ממש לועס כהלכה, יותר בכיוון של מציצת המזון (כן מעביר מצד לצד בפה) שאר הפעילויות תקינות. אשמח לתובנות, האם דיבור יכול להתחיל ולהעלם? מה ניתן לעשות לעזור לו? האם יש צורך ללכת לטיפול? אם כן היכן ולמי לפנות?

+ השב
 
38. סתיו 08/01/2017, 13:42:01

שלום, בני בן שנתיים בדיוק, ילד מאוד עקשן ודעתן. התפתח מהר מאוד וכבר מגיל 7 חודשים התחיל לחזור אחרי המילים אמא ואבא. עשה שלום ונתן נשיקה לפי בקשה, לדוגמא. בגיל שנה כבר הלך לבד. עד גיל שנה וחודשיים ידע כבר כ15 מילים, כולל שמות בני המשפחה ואפילו צירוף מילים אחד. קרוב לגיל שנה וחצי התחילה רגרסיה בדיבור, עד שהפסיק לדבר בכלל. היום בגיל שנתיים אומר רק אמא ואבא. לא מוכן לעשות שלום כמו בעבר, לא מוכן להצביע, כאשר מבקש משהו, פועל בשתי דרכים, או בוכה או מראה מה הוא רוצה.יחד עם זאת אוהב לחקות תנועות מתוכניות טלויזיה ואף מקדים את הדמויות, כלומר יודע בעל פה, גם אם מדובר בתוכנית שראה רק פעם פעמיים. האם לדעתכם יש בעיה התפתחותית או עיכוב בדיבור שדורש טיפול? עד כמה שניתן להתרשם מהסיפור כמובן. תודה.

+ השב
 
38.1. אתי 12/01/2017, 18:35:11

אם חלה רגרסיה בדיבור ובמחוות נפנוף לשלום/ הצבעה וכו' חייב לפנות להתפתחות הילד בהקדם

37. ריילת 20/11/2016, 19:40:15

שלום הבת של בת שנה לשבוע וכבר מדברת כמעט חופשי, עדיין לא כמו מבוגר אבל נשמעת כמו אחיין שלי בן 5 האם תקין וכדאי לי לעשות איבחון?

+ השב
 
37.1. דרור 24/12/2016, 08:46:26

שלום לך. מדובר במצב לא תקין הדורש בדיקה. האצה בהתפתחות הדיבור עלולה להעיד על האטה ואף בלימת התפתחות בהמשך. בנוסף ישנם היום עדויות על התבגרות מוקדמת (פיתוח שדיים בבית ספר יסודי, קבלת מחזור בכתה ד'). יש לפנות לאבחון דרך קופת החולים כדי לשלול תסמינים או להתחיל בטיפול מונע בשלב מוקדם ככל האפשר.

36. דנה 02/11/2016, 09:39:46

בני בן שנה ותשעה חודשים, מבחינה פיזיולוגית מאד תנועתי, מהיר, גם זריז מחשבה, מחקה כל פעולה שרואה, מבין כמעט כל דבר שנאמר. מאד עצמאי וגם מעט עקשן ודעתן, לפעמים נדמה שלא מקשיב בכוונה כי משהו אחר מעניין אותו. אומר כעשרים מלים כמו: פרפר, במבה, קום (לקום), גור (סגור), אם, אמא (מבטא עם קמץ), אבא, האו האו, פיל, בוא, את זה, ביט (ביסקוויט), לכלבה אננדה קורא אנה, לסבתא קורא גם "אמא" עם קמצים, אור, בננה, "בי בי" וכד', מקשקש המון, אוהב לדבר, אוהב לשיר, גם מאד מוזיקלי ועם חוש קצב, מגיל 0 מניע את גופו למוזיקה, שר, רוקד ואוהב כלי נגינה. אם רוצה לרדת למטה לוקח את התיק וניגש לדלת, מלביש לסהתא את הכפכפים שלה, ובכלל מאוד חברותי ותקשורתי באופן כללי. הצירוף מלים היחיד ששמעתי ממנו עד כה היה "אמא בוא" דרך אגב לפעמים כן הוגה את המילה אמא נכון, או אימי. הוא לא אוהב לחזור על מלים שאומרים לו, לא נוהג לעשות זאת, גם אם מבקשים ממנו משהו לפעמים יעשה, לפעמים יתעלם בכוונה, רק אם מתאים לו. הוא צ'ארמר, יודע להפעיל ולהשיג הכל בחיוך ומתעצבן אם לא מקבל משהו מיד. אני מדברת איתו מגיל 0 ומסבירה כל דבר, הוא גם אוהב לצפות בתכניות עם מלל כמו סמי הכבאי. אה, יודע להגיד "כובע" ו"כבאי". מביא לי את השלט בבוקר ומבקש "כבאי". מה שכן לא ממש מנהל שיחות ברורות, ניסיתי לגרום לו להשלים מלים כשאני מצביעה על משהו, מקשיב אבל לא משתף פעולה, גם הרבה מילים שאמר בעבר כמו "פופיק" למשל, אמר פעמים בודדות ולא חזר עליהן יותר. יש לציין שאני אם יחידנית, הוא ילד מאד עטוף, מקבל פידבק חיובי על דברים טובים שעושה, או כשמדבר ושר. האם לדעתך יש כאן עיכוב התפתחותי שפתי? ענין התנהגותי? או שפשוט עלי להתעזר בסבלנות. שוב מדובר בילד חכם מאד ובעל אינטליגנציה רגשית גבוהה ובטחון עצמי. האם עלי לפנות ליעוץ? או מוקדם מדי ופשוט להמתין?

+ השב
 
36.1. ךל 27/12/2016, 14:19:51

ףל

35. נטע אפרת 01/11/2016, 22:51:14

בס"ד הנכד שלי בעוד חודש בין שנתיים האימא מדברת רוסית האבא עיברית ובינהם אנגלית ,,אני חושבת שקשה לו הוא לא מדבר ,,חוץ מזיבריש ממש אבל מבין הוראות ומשתף פעולה ידיים למלה עוגה עוגה ועוד.... מה עושים?!

+ השב
 
34. אדריאן 22/10/2016, 20:37:46

שלום נועה . הבת שלי היא בת שנה ו 8 חודשים . היא חצי סינית וחצי ישראלית . היא אומרת רק אבא כל הזמן ולא אמא, אשתי נפגעת מזה כל הזמן ומאשימה אותי או שהבת לא מקשיבה לה ולרוב רק לי . מה אפשר לעשות. בבית מדברים איתה בסינית אנגלית ועברית. בגן היא מבינה מה שמדברים איתה בעברית

+ השב
 
33. אושי 21/10/2016, 11:54:12

בני בן 11 וחצי חודשים, לא ממלמל - רק אה אה מושיט יד , מבקש שירימו אותו ... מתקדם מוטורית מאד יפה, אבל לא ממלמל.. היינו אצל קלינאית תקשורת לפני שבוע ואמרה שאולי יאחר לדבר , אבל שנראה לה בסדר.. עדיין אנחנו קצת מודאגים.. הוא לא מבין עדיין מילים... היא אמרה שזה קשור . אשמח לעוד חווד.

+ השב
 
32. דנה לרר 16/10/2016, 22:36:31

שלום. בני בעוד כשבוע בן 4 חודשים. עושה ממש הכל על פי ״הספר״ אך לעיתים מאבד קשר עין . מבחינת מעקב אחר צעצועים, הוא עוקב- אך לעיתים יש צעצועים שנראה שלא כלכך בא לו לעקוב אחריהם והוא מפסיק באמצע. האם יש סיבה לדאגה?

+ השב
 
31. שובל 07/08/2016, 21:41:55

היי הבן שלי בן שנה ו7 חודשים אומר רק מאמא ובאבא זהו לא מדבר לא מוציא כלום מהפה . יש לצייץ שהוא חכם מאוד ומבין הכול אם זה לסגור משו או להצביע על האור או להביא לי משהו שאני מבקשת ממנו והוא התחיל ללכת בידיוק לפני חודש . אבל לא מדבר בכלל מה עושים ???

+ השב
 
30. דן 19/04/2016, 11:18:39

שלום, בני בן שנה ו5, הייתי רוצה לדעת איך לשלב לימוד של עברית וספרדית. הוא נולד פג וכשחשבנו שיכול לעכב את התפתחות הדיבור שלו, הפסקתי לדבר איתו בספרדית. אני מאוד רוצה לתת לו את השפה, אך חושש לפגוע בהתקדמטת שלו שיכולה לתסכל. תודה רבה,

+ השב
 
29. תהילה 17/03/2016, 00:13:00

שלום בני בן 7 חודשים התפתחות מוטורית יחסית תקינה נולד עם טורטיקוליס ומטופלת ע"י פזיוטרפיה כמעט ולא מדבר למעט כשהוא רוצה לאכול או כשמשהו מציק לו האם יש סיבה לדאגה?

+ השב
 
28. שרית 10/03/2016, 12:44:01

שלום יש ילדה בת שנה ו8 מדברת כמה מילים עדין לא משפטים אעך אוכל יותר לעודד אותה בדיבור האם יש סיבה לדאגה

+ השב
 
27. נטלי 08/02/2016, 20:48:12

שלום רב, התינוק שלי בן שנה וחודש ולא מוציא שוםהברה פשוט כלום. יש לציין שמבחינת הבנה הוא מבין מאוד אפילו מעבר לגיל שלו, אבל אינו מצליח להביע ולהוציא מהפה הברות פרט לאה, אה אה האם זה משהו תקין? מעיד על משהו?

+ השב
 
27.1. רועי 26/09/2016, 15:07:49

מאיפה את יודעת שהוא מבין יותר מעבר לגיל שלו?

26. דוד 18/11/2015, 20:22:49

בני בן שנתיים ועשרה חודשים והוא לא מדבר ברור וקשה לו מאוד לצרף מילים אבל שמיעתו מצוינת אפילו כשמדברים איתו בלחש הוא מבין הכל זה חריג בגיל הזה

+ השב
 
25. קרן 25/09/2015, 07:55:44

שלום רב ביתי בת 3 שנים ו5 חודשים הגננת אמרה לנו שיש מילים שהיא מדברת לא ברור והיא לפעמים לא מבינה אותה האם אני צריכה לדאוג ולטפל בגיל הזה או שזה משהו שחולף עם הזמן ומסתדר ועדיין מוקדם להחליט אשמח שתדריכי אותי

+ השב
 
24. נטלי 31/08/2015, 15:06:07

שלום! יש לי תאומות בנות שנה ו10 חודשים הן נולדו פגות בשבוע 33+4. אחת מהן תמיד התקדמה לפני השנייה בהכל מזחילה ועד לישיבה,והליכה,וכו. והיא גם אומרת 10 מילים,יש לציין שהיא מבינה הכל היא מבינה הוראות,יודעת לזהות שירים,עושה כל מה שמבקשים ממנה,בקיצור יש תקשורת טובה. התאומה השנייה תמיד הייתה עושה כל דבר קצת אחריה,והיא אומרת רק את המילים הבאות(אבא,אמא,אף,פאפא=פרפר,קח,טאטא=סבתא) מעבר לזה היא מתקשרת עם כולם מבינה הוראות וכו. שבוע שעבר היינו בטיפת חלב והרופאה שלחה אותה לבדיקת שמיעה,כי היא טוענת שזאת התעכבות בהתפתחות. האם לתאומים יש קצב התפתחות אחר? והאם יש קשר להיותן פגות? יש לציין שהן לא נמצאות במסגרת הן איתי בבית,ועם עוד אח בן 11 חודשים. תודה רבה.

+ השב
 
24.1. קרן 05/10/2015, 00:56:02

נועה שלום, אשמח לבדוק איתך האם יש מקום להגיע לייעוץ. בתי בת 11.5 חודשים וממלמלת מגוון מאוד מצומצם של הברות ( אה, בה, מה, לפעמים יה ). בעיקר מדברת בהרבה הטיות של אה. מתקשרת מצוין עם הסביבה ( מצביעה מבקשת מגיבה לפעולות פשוטות וכו). המילה היחידה שאומרת היא אבא אבל נראה שמצירוף ההברות ולא עם משמעות. אני מודאגת כי נראה לי שבשלב הזה היא כבר צריכה לדבר מגוון רחב יותר של הברות. מה ניתן לעשות? יש מקום להגיע לאבחון/ייעוץ בשלב הזה?

23. דקלה 18/08/2015, 00:29:13

שלום נועה בתי בת 3 חודשים הייתה מלמלת ומדברת בשפת התינוקות מגיל חודש וחצי ופתאום עכשיו מזה כמה ימים שהיא לא מצליחה למלמל ולדבר היא מוציאה קולות בפה סגור וקשה לה להוציא אה אפילו גם כשהיא מנסה. והבכי שלה גם בקושי עם פה פתוח מה שלא היה לפני כן חשוב לי לציין שהיא מתקשרת יפה מאוד גם קשר עין וגם שולחת ידיים לצעצועים יפה מאוד מחייכת וצוחקת מה עליי לעשות אני מודאגת מאוד

+ השב
 
22. נועה פרידמן 17/08/2015, 20:00:52

מאת בקי ונה

+ השב
 
22.1. בקי ונה 14/09/2015, 03:04:24

נכדי בן 3/5 עדיין אינו מחבר משפטים יש סיבה לדאגה ?

21. אלינור 10/08/2015, 11:06:02

היי נועה, קודם כל ארצה לציין שהכתבה מעניינת ומעשירה. ביתי בת 11 חודשים בקרוב וממלמלת המון,, צועקת, ממש "שרה" עם הטלויזיה (כמובן שהקשר בין הלחן למה שהיא שרה הוא מקרי בהחלט), רוקדת. היא זוחלת גחון (מסרבת לזחול על 6, למרות שהיא מרבה להגיע למצב זה בשעת משחק), אך עומדת סביב רהיטים ואפילו מתהלכת בעזרתם. מצביעה על כל הדברים שבהם מעוניינת. אומרת 'אבא', 'מאם' (אמא), 'אי-זה' (את זה) ו'או' (אור), למרות שלדעתי המילים היחידות שהיא מבינה את משמעותם הם אור ואמא. האם זה נשמע תקין? בנוסף, הייתי רוצה לעבוד איתה על הכרת חלקי הגוף, מהי הדרך הנכונה לעשות זאת?

+ השב
 
20. לילך 12/07/2015, 21:06:15

הי נועה, בתי אוטוטו בת 11 חודשים, התפתחות מוטורית תקינה, פעלתנית, מחייכת ומוחקת הרבה וממלמלת הרבה, בעיקר הברות a,e,i וכו, התחילה עם ב׳ ועם מ׳ אבל עדיין לא בצורת חזרה על הברות. חשוב לציין שאנו בית תלת-לשוני. האם יש מקום לדאגה? האם כדאי לקחת לאבחון?

+ השב
 
20.1. נועה 17/07/2015, 23:22:21

האם ביתך מחקה או מנסה לחקות קולות ששומעת? הייתי מתחילה מבדיקת שמיעה. 

19. נועה 09/07/2015, 14:56:24

היי נועה! הבת שלי בת 1.8, מבינה הכל, מתפתחת יפה מאוד אך די מתעכבת עם הדיבור. אומרת אבא, פרפר, במבה ומילים דומות כאלה כאשר כל מילה שהיא אומרת נאמרת בהגייה של פתח בלבד (אפילו טרקטור! = טקטר) . רופא הילדים, מבלי לבדוק שום דבר ישר נתן הפנייה למכון להתפתחות הילד עם צורך של התערבות הצוות החינוכי בגן - עניין שמרגיש לי מרחיק לכת . השאלה אם יש צורך בהתערבות כזו או שזה עיכוב נורמאלי ושיש דרך לעודד אותה לדבר .. אודה לתשובתך!!!

+ השב
 
19.1. נועה 17/07/2015, 23:18:15

גם לי זה נשמע מרחיק לכת... מתיאורך נשמע כי מדובר בעניין טכני נקודתי בהגיית המילים. ממליצה לך קודם כל לבדוק את השמיעה, ואם יש מוצץ להפסיק את השימוש כשערה. 

18. מור 04/07/2015, 19:38:37

שלום בן שלי בן שנה וחצי הוא אומר אבא ומלמלמל מדי פעם יוצא לו אמא ומם לא מאמינה שיודע משמעות. הוא חכם מאד מבין הכל .קולות עדיין לא משמיע האם זה דבר תקין ? לציין שלא בגן אבל אני עובדת איתו בבית .אמרו לי כל ילד וההתפתחות שלו

+ השב
 
18.1. נועה 17/07/2015, 23:13:00

עד גיל שנה וחצי נרצה לשמוע ג'יבריש מגוון וכמה מילים בודדות. חשוב גם לשים לב ליכולות התקשורת וההבנה. 

17. ליס אלמלם 28/06/2015, 23:36:31

רציתי להתייעץ, הילד שלי בן שנה ושמונה חודשים הוא כבר כמה חודשים הולך בין דברים לדברים ואף הולך למרחק מסויים לבד אבל לא רק הולך אלא גם זוחל תוך כדי. וכשהוא רוצה משהו הוא לא מצביע לי עליו אלא גורם לי להבין בדרכים אחרות. השאלה שלי אם זה תקין??

+ השב
 
17.1. נועה 17/07/2015, 22:33:37

חדוב לדעת האם נהג להצביע בעבר ובאילו דרכים אחרות הוא גורם לך להבין. ג'סטה של הצבעה מופיעה לקראת גיל שנה ומאפשרת לתינוק לתקשר איתנו ביעילות. אם בנך משתמש באמצעים תקשורתיים אחרים זה תקין. 

16. שולי 25/03/2015, 14:55:37

שלום! יש לנו ילדה בת שנתיים וארבע חודשים חוץ מלהגיד אבא ואמא את זה היא לא אומרת שום דבר היא מבחנה הכל היא ילדה מאוד חכמה עושה מה שאומרים לה אוכלת לבד היינו באבחון אמרו שצריך להתחיל טיפולים והציעו גם בשנה הבאה לחשוב על גן שפה. מה דעתך?

+ השב
 
16.1. נועה 04/06/2015, 22:08:23

שלום שולי! טוב שפניתם לאבחון, זו הדרך הטובה ביותר להבין מה מפריע לה להתקדם בשפה ולעזור לה. אם ההמלצה היא טיפולים ושילובה בגן שפתי, כניראה שזה מה שהכי יעזור לה וזה מצויין. מניסיוני הגנים השפתיים מאוד תומכים ומקדמים את הילדים. בהצלחה!

15. מזל 01/03/2015, 14:03:15

היי יש לי ילד בן 3 וחודש ולא מחבר משפטים מטופל עם קלינאי תקשורת אבל עדין אני ממש מודאגת

+ השב
 
15.1. נועה 04/06/2015, 22:11:07

הי מזל, ממליצה לך להעלות את הדאגות שלך בפני מי שמטפל ומכיר את הילד. שיסבירו לך בדיוק מה גורם לקושי ומה המטרות של הטיפול. בהצלחה!

14. דליה 21/10/2014, 15:54:57

ברצוני לשאול, יש לי תינוקת בת שנה וחמישה חודשים, היא נשמעת לכל הנחייה, מבחינה בצבעים, חלקי הגוף, רוקדת , אבל אינה מוציאה שום הברה, רק צחוק או בכי, ממש כלום, מה זה אומר? מה עלי לעשות ? האם התופעה הזו מוכרת בכלל?

+ השב
 
14.1. נועה 04/06/2015, 22:16:50

הי דליה, יכולות להיות כל מיני סיבות למצב שאת מתארת. חשוב מאוד שאיש מקצוע יפגוש אותה, ינסה להבין מה מפריע לה ורק אז יהיה אפשר לדעת איך לעזור לה. את מוזמנת להתקשר אליי ולפרט יותר: 052-4242685.

13. רוית 24/08/2014, 01:16:40

שלום נועה, ביתי בת שנה וארבעה חודשים, תינוקת שמחה המתקשרת עם כולם (מאוד חברותית וחייכנית). עיקר התקשורת המילולית שלה מסתכמת ב״את זה״ והצבעה למה שאליו היא מעוניינת להגיע, והיא עושה זאת בצורה מאוד ברורה המובנת לכל מי שאיתה. יודעת גם להגיד אור. מלבד זאת- אינה מדברת כלל. בעבר (לפני כחודש) אמרה הרבה אבא, ״דה״ ל-תודה ו״קי״ ל-קחי כאשר נתנה משהו. מבינה הכל, מבצעת הוראות בקלות ובשמחה (תני לי את הקוביה, שימי בפנים, לסגור לפתוח וכו). עושה ״דג״ בתנועות שפתיים אך אף חיה אחרת שדורשת הפקת צליל. אני משוכנעת כי אין בעיה שמיעתית- היא מגיבה לכל קריאה. היא מקשקשת הרבה אך הכל סביב איתם צלילי ״את זה״. האם יש סיבה לדאגה? האם יש צורך לקחת לאבחון? מה יכולה להיות הסיבה לעיכוב? מודה שאני כבר קצת מודאגת. תודה, רוית

+ השב
 
13.2. חנה בננה 03/12/2014, 06:01:09

קצת מאוחר אבל רק היום ראיתי. יש לי עשרה ילדים ורובם התחילו לדבר מאוחר מה ממוצע (מעל גיל שנתיים) , היום אני לא מצליחה להפסיק אותם מלספר סיפורים, כל ילד מתפתח אחרת ואגב זה עניין גנטי, תבדקי מתי את ובן זוגך התחלתם לדבר

13.1. יעל 05/09/2014, 12:56:59

אצלינו גם עניין דומה: בן 13 חודש אומר רק "את זה" עם הצבעה (מעולם לא אמר משהו נוסף), ואני שמה לב שלא אומר את הצליל "בה", לא יודעת אם זה אמור להדאיג או לא. תודה!

12. מיה 12/08/2014, 04:52:25

שלום , כתבה מאוד מעניינת , תודה . יש לי ילד בן 20 חודש , אומר מילים ואמר את המשפט הראשון שלו לפני יומיים . אנחנו גרים בניו יורק מדברים עברית בבית ובגן אנגלית הילד עוד לא אומר "אמא" בצורה תקינה , קןרא לי אנה" עם "נ" . האם ההתעכבות בתקינות הדיבור נובעת בגלל שתי השפות ? יכול להיות שיש עיכוב בהתפתחות וצריך לבדוק את זה ?

+ השב
 
12.1. סימה 16/08/2014, 12:45:24

תהיי רגועה! גם אצלי בבית יש 2 שפות והבת שלי בת שנה ו7 עוד לא אומרת כלום חוץ מתודה ואבא. הרופאה לא דואגת בגלל המעורבות של שני שפות. את עושה טוב לילד שלך שהוא לומד אנגלית בלי קושי ויהיה לו שפת אם בלי שירצה אפילו...הוא יודה לך על כך בהמשך חייו כשיגדל ויבין. כרגע הסירי דאגה מליבך

11. חוה 23/07/2014, 14:17:47

שלום , תודה על ההסברים הברורים השאלה שלי היא כך: יש לי ילד בן שנה ו9 , חברותי מאד ואהוב על כל ילדי החצר, אבל לא מדבר, חוץ מלומר אבא אמא ומים, שאר המילים זה הגיה לא ברורה של הברות שקשה מאד להבין אותן- לדוגמא: זה(בפתח)=ביצה=כסא, הברה אחת לשתי מילים שונות, אני מתוסכלת שאני לא מבינה מה הוא רוצה. בעבר הוא היה מצביע על דברים אבל היום כבר פחות וקשה להבין אותו, מבחינה מוטורית הוא 100%+ והתפחת מאד מוקדם, את המילים שהוא מנסה להגיד הוא הוגה אולי מהבטן או מקום אחר. למשל קוקו נשמע גוגו אבל לא ג' רגילה אלא משהו שקשה לי להגות אותו. אשמח לחוות דעתך אם יש טעם ללכת כבר עכשיו לייעוץ או לתת לזמן לעשות את שלו? המייל שלי: katzinelb@gmail.com

+ השב
 
10. דניאל 05/06/2014, 08:48:56

הי, ביתי בת 3 ותשעה חודשים. היא מדברת אבל לא ברור בכלל. רק אני מצליחה להבין את כל מה שהיא מדברת. אני רואה לעומת הילדים בגן והילדים של חברותיי מסביב שהיא הכי פחות מפותחת ומדברת ממש קצת לעומת כולם. האם זה בסדר? או שאני צריכה לדאוג. אשמח לתשובה, תודה מראש

+ השב
 
9. ליאת 28/02/2014, 23:16:03

נועה שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים, אנחנו מדברים ספרדית ועברית ובגן עברית. היא מבינה כל מה שאומרים לה. בדיבור שלה מערבבת שתי השפות. מדברת משפטים רבים (לא רוצה לאכול, לישון, בואי שבי לידי). וגם מבינה כמו למשל אני אומרת לה אני עייפה אז היא אומרת ״רוצה לישון?״ אבל גם מדברת הרבה ג׳בריש לא מבינים כלום ממשפט שלם שהיא אומרת... אבל רואים כוונה שלה כלומר אינטונציה במשפט. וגם לפעמיים אני מרגישה שהיא ״שוכחת״ מילים (למשל היא יודעת מה זה צב ושאלתי אותה בתמונה מה זה? והיא לא יודעת) יש מקום לדאגה? כדאי לבדוק ? תודה

+ השב
 
9.1. נועה 26/04/2014, 11:14:04

הי ליאת, ראשית מתנצלת על התגובה המאוחרת... עדיף לפנות ישירות אליי לקבלת תשובה מהירה . בגילה של ביתך מותר לה עדיין לשכוח מילים או לא לדבר ברור, בפרט אם משתמשת בשתי שפות. השאלה אם מדובר בקושי תלויה בתדירות, בחומרה ובמשך הג'יבריש. אם גם בימים אלה ביתך אינה מובנת, ונוצר מצב שהיא מתקשה על בסיס יומי להעביר את המסרים שרוצה, כדאי לבדוק איך לעזור לה. 

8. נויה 08/02/2014, 16:58:11

נועה שלום. בני בן שנה ותשעה חודשים. עדיין לא מדבר. יודע להגיד הברות בודדות, למשל איך עושה פרה, איך עושה כלב, איך עושה חתול, "טה" כשהוא רוצה להגיד שהולכים הביתה, לעיתים אומר אבא ו"מאמא" לאמא, אך אני לא בטוחה שאכן מתכוון לאבא/ אמא. הוא יוצר קשר עין היטב, מבין הכל, ממלא הוראות, עושה עם היד ביי- ביי, מצביע (אך עם הבהן ורק לעיתים עם האצבע המורה), מראה חלקי גוף ומגיב לשמו. חשוב לי לציין שהוא איטי בהכל ואפילו כבר חשבנו להתחיל בבירור במרכז להתפתחות הילד. בנוסף, חשוב לי לציין כי הוא הבכור וכי אינו הולך לגן ונמצא בבית עם מטפלת. האם לדעתך ההתפתחות שלו תקינה, או שעלינו להתחיל לבדוק זאת? תודה מראש.

+ השב
 
8.3. נועה 01/05/2014, 11:54:55

שלום נויה, ראשית מתנצלת על התגובה המאוחרת... עדיף לפנות ישירות אליי לקבלת תשובה מהירה . נשמע מתיאורך כי קיים עיכוב קל בהתפתחות השפה, ולכן ממליצה כן לבדוק איך אפשר לקדם אותו. אם את מתרשמת כי ממשיך להתקדם לאט מהמצופה גם בתחומים אחרים, המכון להתפתחות הילד הוא כתובת מתאימה. שם יראה אותו גם רופא התפתחותי ויוכל לכוון אם יש צורך בעזרה של אנשי מקצוע נוספים. 

8.2. נועה 26/04/2014, 10:59:52

הי נויה, ראשית מתנצלת על התגובה המאוחרת... נשמע מתיאורך כי קיים עיכוב קל בהתפתחות השפה, ולכן ממליצה כן לבדוק איך אפשר לקדם אותו. אם את מתרשמת כי ממשיך להתקדם לאט מהמצופה גם בתחומים אחרים, המכון להתפתחות הילד הוא כתובת מתאימה. שם יראה אותו גם רופא התפתחותי ויוכל לכוון אם יש צורך בעזרה של אנשי מקצוע נוספים.

8.1. נועה 26/04/2014, 10:52:36

הי נויה, ראשית מתנצלת על התגובה המאוחרת... עדיף לפנות ישירות אליי לקבלת תשובה מהירה . נשמע מתיאורך כי קיים עיכוב קל בהתפתחות השפה, ולכן ממליצה כן לבדוק איך אפשר לקדם אותו. אם את מתרשמת כי ממשיך להתקדם לאט מהמצופה גם בתחומים אחרים, המכון להתפתחות הילד הוא כתובת מתאימה. שם יראה אותו גם רופא התפתחות

7. שי 18/10/2013, 16:46:38

מהמם, כתבה מאוד מאוד מעניינת אני מתעסק המון בתקשורת ומיומנויות תקשורת, בעיקר עם גברים שרוצים ללמוד איך להשיג חברה.. אהבתי מאוד 

+ השב
 
6. רוני 05/09/2013, 10:36:55

שלום, בתי בת ארבעה חודשים. היא לא ממש מרבה למלמל או להשמע הברות, היו יומיים שהיא ממש מילמלה ואז הפסיקה. היא די שקטה מבחינה וורבלית. האם זה תקין שהיא מילמלה והפסיקה ובקושי משמיעה קול בגיל הזה? יש לי עוד ילד בן שנתיים וחצי שהוא מיום היוולדו התפתח יפה והיה סופר וורבלי היום הוא מדבר שוטף. חשוב לי לציין שהיא יוצרת קשר עיין, מחייכת עם הקשר וכמובן בוכה ( לא מעט..). האם יש סיבה לדאגה?

+ השב
 
6.1. נועה 15/10/2013, 09:37:24

בגילאים הצעירים כל כך חשוב לראות שהיכולת להשמיע קולות קיימת. מותר להם להפגין את היכולת יומיים ואז להתרכז ביכולות אחרות שבוע (למשל להראות התקדמות מוטורית ולא להשמיע שום קול). כל עוד רואים מגמה ברורה של התקדמות לאורך זמן, אין סיבה לדאוג מכמה ימים שקטים.

5. איציק 05/09/2013, 09:47:04

בני בן שלשה חודשים הוא החל להתהפך מהגב לבטן באופן מלא . החל לצחוק בכל רם ומדבר בשפתו הוא לצעצועים והבובות שמונחים סביבו ,כאשר אנו משוחחים איתו הוא משתף פעולה במספר מסוים של הגיות כמו a u e .שאלתי היא האם זו התפתחות ראלית .

+ השב
 
5.1. נועה 15/10/2013, 09:33:42

כן איציק, אתה מתאר התפתחות תקינה!

4. נורית 07/07/2013, 19:34:30

שלום. בתי בת שבעה חודשיים פעילה מתגלגלת אך לא מרבה לברבר.מעט מאוד שומעים אותה.האם אני צריכה לדאוג?

+ השב
 
4.1. נועה פרידמן 11/08/2013, 11:50:04

כדי לדעת אם יש סיבה לדאגה צריך לדעת פרטים נוספים, למה בדיוק הכוונה "מעט מאוד שומעים אותה"? מתי כן שומעים? ומה בדיוק היא משמיעה? האם קיימים קולות שונים למצבים שונים? בין גיל 6 ל-9 חודשים נרצה לראות קפיצה בכמות הקולות המופקים ובכלל התנסויות רבות יותר בכל הקשור לפה. 

3. אנה 05/06/2013, 13:03:18

תודה על צירוף הטבלה, זה מרגיע כשיש הסבר סכמטי .עושה סדר בדברים

+ השב
 
2. טלי 27/01/2013, 17:31:15

שלום רב בני בן 2:3. לפי הטבלאות אנחנו עדין בסדר...הוא החל להגיד צרופי מילים פשוטים כמו אמא בואי / אבא בוא, יודע שבואו זה לרבים, אך בעיקר זה. צרופים נוספים הם רק "לא+מילה". חוץ מאבא/אמא, אוטו, השם חיים, שום מילה אינה שלמה או מובנת לאחר מלבדנו. הלא שלו נשמע "ווא" הכן "חן" והיתר זה בעיקר סיומות של המילים למשל כדור "אור", מיקי- קיקי. גם את שמו טום הוא אינו אומר. באיזה שלב אני צריכה לפנות לאבחון קלינאית תקשורת אם בכלל? אין כלל בעיית הבנה או תקשורת (אני פסיכולוגית וכך גם לפי בדיקה בטיפת חלב. רק ששם הם לפי טבלאות משרד הבריאות בלבד בנושא השפה ולכן אני לוקחת את דבריהם בערבון מוגבל) אשמח לעצתך. טלי

+ השב
 
2.1. נועה פרידמן 09/02/2013, 00:22:53

הי טלי, התייחסת בשאלתך לתחום ההבעה (צירופי מילים ראשוניים) וגם לתחום הדיבור (מילים לא שלמות). לגבי ההבעה חשוב לשים לב אם משתמש גם בפעולות (לישון, לאכול וכדומה). מבחינת דיבור השיבושים שציינת מתאימים לגילו. חסר לי מידע נוסף על מנת לעזור לך להחליט אם יש צורך בפנייה לאבחון, את מוזמנת ליצור איתי קשר בטלפון 052-4241686, במייל talk2noa@walla.com או דרך דף הפייסבוק https://www.facebook.com/talk2noa נועה.

1. Dalit 16/12/2012, 14:45:16

נועה, הכתבה מעשירה ומעניינת! תרמת לי רבות. עלי והצליחי

+ השב