מה ההבדל בין פסיכיאטרית לפסיכולוגית

כל מה שרצית לדעת על טיפול פסיכיאטרי
|
הדפס
|
שמור

את מרגישה חרדה, דכדוך או שמשהו בפנים לא כמו שצריך, אבל לא יודעת למי לפנות? אולי את חוששת, או שואלת את עצמך מה זה בעצם פסיכיאטרית ומה ההבדל בינה לפסיכולוגית? מה קורה בפגישה אצל פסיכיאטרית? הכנתי לכן הסבר מקיף לכל השאלות.

צילום: אריק וורד, אנספלש

מה היא בעצם פסיכיאטרית?

פסיכיאטרית היא רופאה, שלמדה רפואה במשך 6 שנים, עשתה שנה של סטאז' ברפואה. עד כאן כמו כל רופא שאת מכירה. לאחר לימודי הרפואה הרופאה ממשיכה לרוב להתמחות במקצוע מסוים, כמו רפואת עור, רפואת משפחה, גינקולוגיה, וכו'. כדי לעסוק בפסיכיאטריה, יש להשלים התמחות בפסיכיאטריה, במשך כארבע וחצי שנים. בהתמחות נרכש הידע הדרוש לאבחון ולטיפול באופן תרופתי ובפסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי, שיחות).

 

איך מתבצע אבחון פסיכיאטרי?

האבחון הפסיכיאטרי מתבצע בפגישה עם הפונה, בשיחה איתה. לא מדובר ב"סתם" שיחה, אלא בפגישה מתוכננת היטב, בה נשאלות שאלות מכוונות כדי להעריך את המצב של מי שפונה, ולהבין מה קורה לה והאם היא סובלת מבעיה כזו או אחרת. במהלך הפגישה הפסיכיאטרית שמה לב להרבה פרטים בהתנהגות ובדיבור של הפונה, שומעת את הסיפור שלה, שואלת הרבה שאלות, ויכולה לפי כל אלה לבצע אבחון, ואז, הכי חשוב - להציע טיפול שיעזור למטופלת. לפעמים נדרשות גם בדיקות נוספות, כמו בדיקות דם, כדי להשלים את התמונה מבחינת המצב הגופני הכללי.

 

מה קורה בפגישה שלי כפסיכיאטרית עם אישה שפונה אלי?

כמו שהוסבר קודם, האבחון וההערכה מתבססים על שיחה ביני לבין מי שפנתה. אני אתחיל לרוב בכמה שאלות היכרות כמו בת כמה את, במה את עוסקת, פרטים על זוגיות, ילדים אם יש. אח"כ אבקש ממך לספר לי מה הביא אותך לפנות אלי. במהלך הפגישה אני מכוונת אותך עם שאלות כדי לשמוע ממך פרטים חשובים להיכרות ולהערכה.

לפעמים מי שפונה מחכה כבר לספר את הסיפור שלה, ומספרת אותו בשטף. לפעמים יש קושי לספר, פתאום הדברים לא ברורים, או שיש חרדה סביב המפגש. במקרים כאלה אני אשאל יותר שאלות ואהיה יותר פעילה בהכוונה של השיחה כדי שהפונה תוכל באמת לספר לי את כל הדברים שחשוב שאני אדע. יש שאלות נוספות שאשאל, ואחרי שתהיה לי תמונה ברורה, אני אוכל לספר לך מה אני חושבת - האם את סובלת מבעיה כלשהי, מה הבעיה, להציע אבחנה ולהציע אפשרויות לטיפול. נוכל לדבר על האפשרויות הטיפוליות, להבין מה היתרונות והבעיות של האופציות הטיפוליות ולהתקדם לתוכנית טיפול. לפעמים נדרשת יותר מפגישה אחת כדי להכיר ולהבין ולהציע תוכנית טיפול.

 

איך אני כפסיכיאטרית מטפלת במצבים כמו דיכאון לאחר לידה, או חרדה בהריון או אחרי לידה?
כמו שהוסבר בפסקה הקודמת-מה קורה בפגישה אצל פסיכיאטרית, לפני שמדברים בכלל על טיפול צריך להכיר ולאבחן מה קורה, ממה את סובלת. אחרי הבדיקה ניתן לחשוב יחד על האופציות הטיפוליות. האופציות יכולות להיות טיפול תרופתי, לרוב טיפול מקבוצת התרופות נוגדות דיכאון וחרדה, וטיפול פסיכותרפי-טיפול פסיכולוגי. לפעמים אמליץ מאוד לקבל טיפול תרופתי, ולפעמים אני אחשוב שניתן להתחיל בטיפול פסיכותרפי ולשקול טיפול תרופתי בהמשך. לפעמים מי שפונה אלי מבקשת טיפול תרופתי ונחשוב יחד האם זה מתאים.

 

ומה קורה אח"כ? מה אחרי הפגישה הראשונה?

אם נבחר להתחיל בטיפול תרופתי, את תקבלי מרשם, או מכתב לרופאת המשפחה שתרשום את המרשם (רופאת המשפחה יכולה בהחלט לתת מרשמים לתרופות פסיכיאטריות) והנחיות כיצד להתחיל בטיפול. אנחנו נקבע פגישת מעקב. פגישות המעקב נועדו ללוות אתך עם הטיפול, ולבחון האם הטיפול עוזר, האם צריך לשנות את המינון של התרופה, לעקוב אם יש תופעות לא רצויות, ולחשוב מה עושים איתן. פגישות המעקב יכולות להיות אחרי כחודש, וכאשר המצב מתייצב - אחת לחצי שנה. לפעמים הפגישות תכופות יותר, לפי המצב שלך והתגובה לטיפול.

אם תבחרי בטיפול פסיכותרפי (טיפול פסיכולוגי) הפגישות הן אחת לשבוע בדרך כלל.

 

איזה טיפול יכולה לתת פסיכיאטרית?

פסיכיאטרית יכולה להציע טיפול תרופתי או פסיכותרפי. לפעמים מספיק אחד מהטיפולים, ולפעמים רצוי לשלב אותם. פסיכותרפיה זה מה שנקרא לפעמים "שיחות" או "טיפול פסיכולוגי".

 

מה ההבדל בין פסיכולוגית לפסיכיאטרית?

פסיכיאטרית היא רופאה שסיימה לאחר לימודי הרפואה והמשיכה להתמחות בפסיכיאטריה, כמו שגינקולוגית עשתה התמחות בגינקולוגיה, או רופאת המשפחה עשתה התמחות ברפואת משפחה. כרופאה, הפסיכיאטרית יכולה להתייחס להיבט הנפשי והגופני הכללי, ולבחון בעיות נפשיות כחלק מבעיה גופנית כללית. במהלך ההתמחות פסיכיאטרית לומדים להכיר ולאבחן בעיות נפשיות והפרעות פסיכיאטריות, ולטפל בהן. הטיפול שהיא יכולה להציע כולל תרופתי או/וגם פסיכותרפיה - שזה מה שנקרא בציבור הרחב טיפול פסיכולוגי או "שיחות". הפסיכולוגים מתמקדים בטיפול הפסיכולוגי. הלימודים כוללים תואר ראשון בפסיכולוגיה, ולאחר מכן תואר שני בפסיכולוגיה קלינית והתמחות - עבודה קלינית, לרוב במרפאה או מרכז לבריאות הנפש (חלק מהפסיכולוגים ממשיכים גם לדוקטורט בפסיכולוגיה אך זה לא הכרחי לשם עיסוק במקצוע). ההכשרה שהן עוברות מאפשרת להן לטפל ב"טיפול פסיכולוגי", כלומר בפסיכותרפיה. אציין כאן שפסיכותרפיה היא מושג רחב, שכולל שיטות טיפול וזרמים שונים, ויש הבוחרים להתמקד בשיטה כזו או אחרת. 

 

מתי כדאי לפנות לפסיכיאטרית?
ניתן וכדאי לפנות סביב טווח רחב של מצבים. בגדול אפשר לומר שמי שמרגישה עצובה, חרדה, דכדוך, או שיש ירידה באיכות החיים שלה בגלל קושי נפשי ורגשי, כדאי לפנות לפסיכיאטרית לצורך אבחון מקצועי התייעצות וחשיבה על טיפול מתאים. מצבים מוכרים בהם פונים לפסיכיאטר הם דיכאון, חרדות, משחבות מטרידות, ירידה ביכולת לשמוח וליהנות, פחדים שונים לאחר אירוע טראומתי ועוד. מכיוון שפסיכיאטרים גם עוסקים בפסיכותרפיה, לעיתים הפניה היא כדי להגביר מודעות והבנה למה מניע אותך, ואיך את יכולה לשפר את ההתנהלות שלך בחיים.
בניגוד לסטיגמה שלמרבה הצער עוד קיימת אצל חלק מהאנשים, פניה לפסיכיאטר אינה מעידה בהכרח על בעיה קשה, או על "שגעון". לגיטימי ורצוי לפנות לטיפול פסיכיאטרי בדיוק כפי שפונים לכל רפואי אחר.

 

בהריון או אחרי לידה ומעוניינת לדבר עם נשים במצבך או להתייעץ עם מומחים נוספים? הצטרפי עכשיו לקהילות הפייסבוק של פורטל דולה:
פורום הריון ולידה - הריוניות ומומחים מדברים
פורום הנקה - להעניק באהבה
פורום התפתחות התינוק והילד

 

על הכותבת: ד"ר ליאת הולר הררי הינה פסיכיאטרית מומחית, פסיכותרפיסטית ומדריכת הנקה. בוגרת לימודי רפואה באוניברסיטת ת"א והתמחות בפסיכיאטריה בבי"ח שיבא. אתר האינטרנט   עמוד הפייסבוק
עוסקת בטיפול בנשים, בעיקר סביב הריון ולאחר לידה, מנופאוזה ומשברי חיים. מקבלת בקליניקה בגבעתיים.

 

 
תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה