הילדים בבית - איך מתמודדים בעידן הקורונה?

חופשת הפסח הוקדמה וההורים מודאגים. מה עושים?
|
הדפס
|
שמור

כאמא לשלושה ילדים צעירים במערכת החינוך, שהחל מהיום הם בחופשה כפויה של חמישה שבועות לפחות (כולל חופשת פסח), אין לי ספק שהשינוי קשה. לכולנו קשה כרגע לראות את נקודת האור.

הורים שאני מדברת איתם לאחרונה מספרים שהם מרגישים כמו בסרט הוליוודי. מין תרחיש, שחשבנו שנראה רק בקולנוע, אבל לא שנחווה אותו בעצמנו.

 

בזמן שרובנו חשים חרדה אמתית ואיננו בטוחים מה נכון ואיך להתנהל, לא קל לאחוז במושכות ולהוביל את המשפחה שלנו.

 

עם זאת, הווירוס אמנם תפס אותנו לא מוכנים אבל לא שינה את התפקיד שלנו כהורים. וכמו בכל אתגר שאנחנו נתקלים בו בהורות, גם את המשבר הזה אנחנו צריכים לנהל בשיקול דעת, בהגיון וביצירתיות.

 

הנה כמה פעולות שאני ממליצה לעשות בימים הקרובים:


נהלו את המצב החדש מתוך חשיבה ולא מתוך לחץ.
כשאנחנו פועלים מתוך תחושת לחץ אנחנו לרוב עושים שיקולים לא נכונים. בנוסף, תחושת חוסר האונים וחוסר השליטה תעבור בקלות לילדים שלנו.


מה אפשר לעשות? קחו לכם רגע לחשוב ולהתמודד בעצמכם. אם מקום העבודה שלכם מאפשר עבודה מהבית, נצלו זאת. אם לא, ויש לכם אפשרות לקחת יום-יומיים חופשה, עשו זאת.
היעזרו בהורים של חברי הילדים שלכם, שנמצאים באותו מצב, חלקו משמרות עם בן/בת הזוג כדי לאפשר חלוקה בנטל ומצאו פתרונות יצירתיים.

מה שחשוב זה שאנחנו ננהל את המצב, ולא הוא אותנו.

 

נהלו שיחה עם הילדים.
מניסיון, ילדים צעירים, אבל לא רק הם, חוששים מאוד מהמצב אך לא תמיד ישתפו בתחושות.
זה קורה בעיקר כשהם רואים אותנו נלחצים ונסערים, ובמקביל הם מקבלים רק פיסות מידע ממקורות שונים, ולא תמיד מקורות אמינים.

 

בהתאם לגיל, חשוב לשוחח איתם: מה זה אומר, איך אפשר לנקוט אמצעי זהירות, לשמוע מהם מה מפחיד אותם.
כדאי להסביר את הסיבה לביטול הלימודים, לשתף אותם איך תראה השגרה החדשה שלנו בתקופה הקרובה ולקבוע לוח פעילות מסודר לניהול הזמן שלהם. חשוב להבין שילדים מחפשים שגרה. במיוחד בתוך חוסר הוודאות העצום הזה.
כדאי להקפיד שלוח הפעילויות יכלול גם משימות לימודיות וגם זמן כיף (הי, זה עדיין חופש בשבילם ולא משנה הסיבה.

 

ארגון לו"ז יומי יכול להוריד את הלחץ ולהקל גם עליהם וגם עליכם.

עדיין אפשר לצאת קצת החוצה
לא מומלץ להיות במקומות הומי אדם, ואני בהחלט מציעה להימנע מכך ולהיות קשובים להוראות משרד הבריאות.
יחד עם זאת, יש מגוון פעילויות שניתן לעשות באוויר הצח, כמו רכיבה על אופניים או טיול רגלי בקרבת הבית שיכולים בהחלט לעשות את העבודה ולאוורר קצת.

נסו לנצל את הזמן המשותף לטובתכם
אני יודעת שזה לא פשוט אבל זה הזמן להיות יצירתיים. לדוגמה: חלקו את הבית לפרויקטים והתחילו לנקות עם הילדים לפסח, חזקו אותם בתחומי לימוד שונים, הוציאו את כל משחקי הקופסה מהארון וגם אפשרו מידי פעם קצת יותר זמן מסך כשצריך. זכרו, שלא פחות מהם, גם אתם זקוקים לסוג של שגרה ושקט בתוך כל הבלגן.

לסיכום, אנחנו נדרשים לשינויים משמעותיים אבל כמו שבכל הדרכת הורים אני מלמדת את ההורים לראות את נקודת האור ומתעקשת שבכל דבר יש משהו טוב, גם כאן אני בוחרת להסתכל על חצי הכוס המלאה. אפילו עכשיו.

 

הורים שרוצים להתייעץ בנושא שיח עם הילדים, התמודדות עם המצב והתנהלות הורית נכונה מוזמנים לשאול ב"פורום התפתחות התינוק והילד"
www.facebook.com/groups/babydev

 

על הכותבת: ענת הורטיג, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך. נשואה ואמא לשלושה, מנהלת את "הורות מעשית" - הדרכות פרטניות וקבוצתיות להורים, ליווי צוותי חינוך בגנים ובבתי ספר

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה