איך תיראה החופשה הבאה בצל משבר הקורונה

עצירת ההזמנות מחשש הידבקות הובילה להוזלה וכדאי עכשיו להזמין כי אין דמי ביטול
|
הדפס
|
שמור

משבר וירוס הקורונה טרף את הקלפים של תעשיית התעופה והתיירות בעולם. חברות התעופה מיהרו להודיע, שמי שיזמין כרטיס יוכל לבטלו או לשנות את מועד הטיסה ללא קנס, אבל מספר ההזמנות החדשות של טיסות ושל בתי מלון עדיין בצניחה חופשית. חברות התעופה עדיין מבטלות קווים, מקטינות את תדירות הטיסות ליעדים שעדיין פעילים, ומאחדות טיסות כדי לא להמריא עם מספר נוסעים זעום.

צילום: נעמי גטניו

המגמה העולמית היא עצירת הפעילות התיירותית. אזהרות המסע משתנות ממדינה למדינה, אבל הקו המרכזי הוא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות. אבל הציבור צמא לחופשה, ולכן נמשך כמעט כרגיל התכנון של חופשות עתידיות, אם כי יש שינוי משמעותי בבחירת היעדים. יש התעניינות, בודקים יעדים "נקיים", אבל כאשר בכל יום שומעים על מקרי הידבקות חדשים, במקומות שבהם לא היו חולים, הצעד הראשון הוא הימנעות. לדברי יהודה זפרני, מנהל מועדון התיירות של הוט, מי שבכל זאת יוצא, פונה למדינות בדרום אמריקה או מזרח אירופה, שם מספר המקרים קטן יחסית.


עצירת ההזמנות והוויתור על דמי ביטול ושינוי, פותחים פתח להזמנות במחירים נמוכים. ברגע שיימצא חיסון למחלה תהיה התנפלות ואז יאמירו המחירים. בפסח הקרוב, רוב התנועה תהיה לתיירות פנים, אבל לקיץ, לתקופת החופש הגדול, ואפילו חגי תשרי תשפ"א, כדאי עכשיו להזמין מקומות, ומקסימום לבטל את ההזמנה, אם עד אז המשבר לא ייפתר. היום המחירים זולים בכ-40 אחוזים לעומת מחירי השנה שעברה.

 

אם נשפוט לפי משבר SARS משנת 2012, כל היעדים החשודים חזרו להיקף פעילות רגילה רק תשעה חודשים לאחר שנפתרה הבעיה הרפואית. המשבר הפעם עמוק יותר, כי עדיין אין תרופה למחלה, וגם לא חיסון. בנוסף על כך, התסמינים של המחלה מופיעים גם 14 או 21 יום אחרי ההידבקות, ולכן גם מי שנראה בריא ייתכן שהוא כבר נשא של הווירוס. במצב של אי ודאות כזו, ייתכן מאוד שרוב התכנונים יישארו על המסך, ולא יתממשו. חברות התעופה נערכות לתסריט הפסימי ביותר: הן כבר מפטרות טייסים, הגרעין הקשה ויקר של העובדים. בחברות תעופה רבות התבקשו העובדים שלא פוטרו לצאת לחופשה ללא תשלום.

 

רוב המטוסים המושבתים, שאינם יוצאים לטיסות למזרח הרחוק, הם מטוסים גדולים וחדישים, כפי שמתבקש מהתחרות, וכדי לשמור על כשירותם, הם הועברו לקווים קצרים ומקומיים, ופתחו חלון הזדמנויות לביצוע של עבודות תחזוקה ושידרוג של המטוסים הקטנים, המשתמשים בעיקר לטיסות אזוריות. אבל גם כך יש מאות מטוסים ברחבות חנייה בנמלי תעופה, והם חייבים תחזוקה שוטפת, למרות שאינם ממריאים. חברות התעופה צמצמו הוצאות, אבל רוב ההוצאות הקבועות עדיין מעיקות על תזרים המזומנים. לא מן הנמנע, שנראה בקרוב פשיטות רגל, מיזוגים, שיתופי פעולה, במטרה לשרוד. ההישרדות עשויה להתבטא גם בהקטנת ציי המטוסים.

 

גם בתי המלון בצרה דומה. כאשר אין ביטחון ברמת הניקיון וברמת החיטוי במקומות האירוח, יש ירידה צפויה בהזמנות. די אם נראה איך נעלמו מודעות התיירות מהעמודים האחוריים של העיתונים היומיים, כדי להבין את עומק הבעיה. אין מודעות, וכנראה גם אין הזמנות. הירידה היא בהיקף של יותר מ-50 אחוזים, בהמתנה לפתרון רפואי. בתי המלון מנסים לשדר עסקים כרגיל, ומבטיחים חיטוי של החדרים, מצעים נקיים מורתחים, אולם ציבור די ניכר מעדיף להימנע מלהגיע למקומות שבהם יש מספר גדול של אנשים, שאין ודאות שאין ביניהם נשאי הווירוס הקטלני. רוב המתים מהווירוס הם אנשים בגיל מבוגר, עם מערכת חיסונית פגיעה. זה גם הקהל הממלא את אוניות השייט. "אוניית הקורונה" לא הוסיפה ביטחון למי שרוצה לשוט, כי המחשבה של אפשרות נוספת להסגר על כל נוסעי ספינה כזו, מעוררת חשש, ומרתיעה נופשים פוטנציאליים. ברגע שיחזור הביטחון האישי, ויתחיל ייצור סדיר של חיסון, אוניות השייט יחזרו להמריא ולצבור תאוצה של עשרות אחוזים, כמו בחמש השנים האחרונות.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה