מרפאה ייחודית לתינוקות שנולדו קטנים לגיל ההריון

במרכז הרפואי וולפסון מבצעים מעקב אחרי הילדים העלולים לסבול מבעיות צמיחה
|
הדפס
|
שמור

לראשונה בישראל - במרכז הרפואי 'וולפסון' - נפתחה החודש מרפאה רב-תחומית לטיפול בילדים שנולדו קטנים לגיל ההריון, אשר מכונים בעגה המקצועית ילדי SGA - Small for Gestational Age. המרפאה תעניק טיפול ומעקב רב-תחומי עבור תינוקות ופעוטות שנולדו קטנים לגיל ההריון (במשקל או באורך): לאלה אשר נולדו במועד וכן לפגים. 

פרופ' אריה לוין

המרפאה הרב תחומית ב'וולפסון' תספק לראשונה טיפול רב- תחומי תחת קורת גג-אחת, מאת מומחים מתחומים שונים, בהם רופאים גסטרואנטרולוגים לילדים, אנדוקרינולוגים לילדים ומומחי תזונה. צוות המרפאה יוכל, באמצעות הבדיקות המתאימות, לאבחן מהן הסיבות לתופעת חוסר הגדילה, והאם קיים קשר למצב הבריאות של האם או תפקוד השלייה בעת ההריון, לאסוף נתונים חשובים בנוגע להיקף הבעיה ודרכי הטיפול בה, ולבצע מעקב שיטתי.
לדברי פרופ' אריה לוין, מנהל היחידה לגסטרואנטרולוגיה ילדים ב'וולפסון', "רוב הילדים שנולדו במשקל ובגובה הקטנים לגיל ההריון, יצליחו "לתקן" את צמיחתם ויחזרו לעקומות הגדילה הרגילות בתוך שנה עד שנתיים לאחר הלידה. עם זאת, כ 10-15% מהילדים, ימשיכו לאחר בצמיחה. לפיכך, יש להקפיד במיוחד על מעקב גדילה סדיר כבר מהגיל הרך. לרופאים המטפלים בתחום כיום, ישנה התלבטות קשה. מצד אחד, ידוע שילדים רבים עולים במשקל באמצעות הזנת-יתר, ומצד שני, הזנת-יתר בגיל הרך היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לסוכרת ולהשמנה. המרפאה החדשה מאפשרת טיפול פרטני המאפשר איפיון מדויק ומעקב אחר הצרכים של כל ילד, ומטרתו לעשות שימוש באסטרטגיות שישפרו גדילה כבר בגיל הרך, ומצד שני למנוע "הזנת יתר" בילדים שאינם זקוקים לכך".
לדברי ד"ר זהר לנדאו, מנהלת השירות לאנדוקרינולוגית ילדים ב'וולפסון', "ילדים הסובלים מאיחור בצמיחה נוטים לפתח בבגרותם מחלות כגון: סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם". עוד אמרה ד"ר לנדאו, כי "באופן כללי, אם בגיל 4 שנים הגובה של הילד או הילדה עדיין נמוך ב-2.5 סטיות תקן מהממוצע לגילם, יש אפשרות לטיפול בהורמון גדילה, המשפר במידה ניכרת את צמיחתם. הספרות הרפואית מתארת, כי הטיפול בהורמון גדילה מגיל 4 שנים ועד לסיום הצמיחה לגובה, מאפשר רווח של כ-6 ס"מ בגובה הסופי. לטיפול ההורמונאלי בקבוצה זו של ילדים, יש גם השלכות חיוביות על לחץ הדם, על פרופיל השומנים בדם ועל מבנה השריר".
"חשוב לעקוב אחר תינוק שנולד במשקל נמוך מדי לגיל הלידה, ולהעניק לו תזונה מתאימה", אומרת ד"ר עידית סגל, גסטרו היחידה ילדים, מנהלת המרפאה ב'וולפסון'. "אנו רואים בשנתיים הראשונות לחיים חלון הזדמנויות להתערבות תזונתית. אם הוא לא ישלים את הפערים עד לגיל 4, ייווצר חלון הזדמנות חשוב לטיפול בהורמון גדילה".

המרפאה הרב-תחומית לטיפול ביילודים קטנים בוולפסון פעילה בימי א'. לתיאום תור מראש, ניתן להתקשר למס' 03.5028838

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה