גזור ושמור- המדריך להתחלת טעימות

|
הדפס
|
שמור

תינוק חדש מעלה בנו ההורים, אינסוף שאלות – זה מתחיל מיד עם הידיעה על ההריון – אילו בדיקות לעשות? לאיזה רופא ללכת (ומתי?) מה נורמלי בתוצאות ואיזה תחושות יעלה בנו ההריון הזה. במקביל לתחושות הפיזיות עולות גם הרבה שאלות רגשיות.. מה אנחנו רוצים בשבילו? החל מבחירת השם ועד המסרים והערכים שנרצה לגדל אותו על בסיסם...

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

ויש גם הרבה שאלות "טכניות" איזו עגלה לבחור? איפה הוא יישן? ואיך באמת בוחרים עבורו את הסביבה הבטוחה והרגועה? 


והנה עוד שאלה "טכנית" שהיא לא לגמרי טכנית...
מתי מתחילים טעימות? איך עושים את זה? ואיך יכול להיות שההורים שלנו גדלו על חלב רתוח ומרק עוף כבר מגיל 3-4 חודשים?


התקדמות המחקר והמדע מייצרים עבורנו חדשות לבקרים ידע חדש – חלקו זמין ונגיש אך לעיתים שפע המידע וההנחיות הסותרות לעיתים עשויים לייצר בלבול.

 

נתחיל בעובדה המאוד ברורה לכולנו – כל תינוק הוא שונה, מייצר שאלות אחרות ומציג צרכים שונים. על מנת לעשות את המעבר למוצקים נעים עבורו (ומכאן גם עבורנו)


בדקו האם התינוק שלכם מביע סימני מוכנות לאכילה:

מביע עניין באנשים האוכלים סביבו

מכניס וחוקר חפצים דרך פיו

פותח את הפה למראה כפית מתקרבת לפיו

ומפגין התפתחות מוטורית הכוללת יכולות להחזיק את ראשו ואת הגו בצורה יציבה יחסית (למשל אם מונח על ברכיי הוריו – האם הוא מצליח בתמיכה עדינה להחזיק עצמו? או שמא הוא מתנדנד מצד לצד?)

 

ארבעת הסימנים האלו חייבים להיבחן, ואצל מרבית התינוקות יוצגו סביב גיל 6 חודשים. 


בהתאם להנחיות משרד הבריאות – חשיפה למזונות מוצקים תחל סביב גיל 6 חודשים – אך לא לפני 4 חודשים – זאת אומרת, אין סיבה או הכרח למהר בטעימות שכן עד גיל 6 חודשים – יש לספק את צרכיו של התינוק על בסיס הנקה או תמ"ל.


אבל פעם אמרו להתחיל בגיל 9 חודשים לא?!

נכון! בשנת 2009 פירסם משרד הבריאות הנחיה שגרסה כי יש להתחיל טעימות בגיל 4 חודשים, הנחייה זו שונתה שוב בשנת 2012 לאחר שתינוקות רבים קיבלו ארוחות מוצקים שלמות כבר בגיל 4 חודשים וכן בשל העובדה כי תינוקות רבים אינם באמת "בשלים" לאכילה בגיל הזה והחוויה הנוצרת סביב האכלתם עשויה להיות מתסכלת.


אכילה היא  חוויה – נכון, זהו קודם כל צורך, אך על מנת לשמרו במקום נעים וחווייתי יש להתאים את יכולותיו של התינוק ובשלתו לשלב החשיפה למוצקים. 


לאחר שהתבוננתם במוכנותו של התינוק לאכול , אפשר להתחיל בטעימות.


ציוד בסיסי :
רשת אידוי (כן זו הפשוטה שניתן לקנות בחנויות לכלי בית/איקאה).
בלנדר מוט או מזלג חזק והרבה סבלנות.
כפית קטנה ושטוחה המותאמת לפיו של התינוק עשויה חומר רך (כדוגמאת סיליקון).

 

מזונות ראשונים 
התחילו בירקות. ירקות מאודים וקלופים קלים יותר לעיכול לעומת פירות וטעמם הניטרלי יענה בצורה טובה יותר לרוב, אם יוצג בתחילת הטעימות ולא בהמשכן (בהשוואה לטעמם המתוק של הפירות).


הכינו לעצמכם טבלה ועקבו כך שכל 3 ימים תוכלו להוסיף מזון חדש להרכב. 


כמה נותנים ?
עד גיל 6 חודשים כאמור המזון העיקרי והחשוב – זוהי ההזנה הנוזלית – כלומר הנקה/תמ"ל . 
אם התחלתם טעימות לפני גיל 6 חודשים ודאו כי התינוק לא מקבל יותר מ 2-4 כפיות ביממה, ומספיקה התנסות אחת ביום. 


אם התחלתם בגיל 6 חודשים, הכמות הנצרכת על ידי התינוק יכולה להיות גדולה מעט יותר, אך גם כאן, שימו לב! גם מערכת העיכול של התינוק צריכה להסתגל למירקם, ולהרכב החדש ועל כן עשו זאת בהדרגה! על מנת להימנע מחווית עצירות או גזים. 


ובפועל.. מה עושים?


מכינים את הארוחה
קולפים ירק למשל – בטטה , פורסים לפרוסות בינוניות ומניחים על רשת אידוי. (ממלאים בסיר מים רותחים בגובה של כ-2 ס\"מ עד לגובה של רשת האידוי, מניחים את הרשת בתוך הסיר ועליה מניחים את פרוסות הירק המאודה. מכסים את הסיר ומאדים כ-10 דקות עד אשר הירק רק ומוכן למעיכה).
בעזרת בלנדר מוט/טוחן קטן /מזלג עם הרבה סבלנות, טוחניםאת הירק  למירקם מחיתי חלק.


מתזמנים את הארוחה 
מחפשים את חלון הזמן בו התינוק לא עייף מידי אך גם לא רעב מידי. 
תזמון טעימות לאחר שינה ובהפרש של כשעתיים מהארוחה הקודמת יכול לסייע בהיענות מצידו. 


איך נראית סביבת האכילה?
משיבים את התינוק בטרמפולינה/עגלה עם הטייה - ולוקחים בחשבון שהחוויה הזו עלולה ללכלך אותו ואולי גם אתכם. קבלו את הלכלוך באהבה. זה חלק מהלמידה. הנסיונות הראשונים יכולים להעשות על ידי אצבעו הקטנה של המאכיל , האצבע מעבירה מגע נעים יותר בהשוואה לכפית ועשויה לעורר פחות את רפלקס ההקאה.


לאחר מספר ימים של ההאכלה באצבע ניתן לעבור להגשת המזון בכפית. מציעים לתינוק בעזרת הכפית הקטנה את המזון לפיו – כאשר הכפית מונחת מולו בצורה ישרה , היות שהכפיות הראשונות שטוחות, פעולת הגריפה מהכפית תיעשה על ידו , ואין צורך\"לטייח" את הכפית על פיו. תנו לו ללמוד בעצמו את פעולת הגריפה.


ואיך מתקדמים?
הציעו כל ירק לפחות 3 ימים (למשל 3 ימים של בטטה). את המזון הבא (למשל קישוא) תוכלו להציע באופן בלעדי – ז"א מחית מקישוא בלבד, או לערב יחד עם הבטטה לתערובת משותפת.


נסו להציע מחיות מעורבות אך גם בודדות על מנת שיכיר את הטעמים הבודדים ולא רק את "מיקס הירקות". 


לאחר כשבוע וחצי אתם עשויים להגיש כבר מרק המגוון ב 3-4 סןגי ירקות.


זכרו - עד גיל 6 חודשים מדובר בטעימות בלבד והכמות תהיה עד 4 כפיות ביממה. 


מעל גיל 6 חודשים תוכלו בהדרגה להעלות את הכמות בהתאם להיענות התינוקת. חשיפה למזונות טחונים היא חוויה חדשה! מרגשת! אך גם מאתגרת עבור התינוק! תינוקות שונים יצטרכו מספר שונה של התנסויות וחשיפות ויש לאפשר להם זאת . התאימו את התנהלות הארוחות בהתאם לתגובות התינק כדי לזכות בשיתוף פעולה טוב מצידו. 

 

לאחר שחשפתם לתערובת הירקות, ניתן להתחיל ולחשוף כעת גם לפירות – באותו אופן: מבוקר והדרגתי. שימו לב! פירות עלולים להיות מעט יותר קשים לעיכול – התחילו באגס/תפוח והגדילו כמויותיהם בהדרגה ובהתאם להיענות התינוק.

 

סביב גיל 6-7 חודשים (בהתאם לגיל בו התחלתם בחשיפה) צפוי שנראה בתפריטו של התינוק 2 ארוחות מוצקים – 
1. הכוללת ירקות , וביניהם גם תפוח אדמה /בטטה כמקור לפחמימה + בתוספת מקור לברזל (קטניות למיניהן /הודו שניתן לשלב אחרי שלב הטעימות) וכן מקור לשומן (כפית שמן זית) החיוני לגדילתם והתפתחותם של תינוקות.
2. המבוססת על פירות ובתוספת של מקור לשומן – כמו אבוקדו /טחינה /שקדייה. שימו לב כי מקורות שומן אלו עשויים לעורר תגובה אלרגית ועל כן יש לחשוף אליהם בצורה הדרגתית ומבוקרת. 


שלב הטעימות הוא תחילתו של תהליך  – מהיום והלאה התינוק שלכם יאכל. השקיעו בתקשורת סביב האכילה, הקפידו על אכילה משותפת וצרו חוויה חיובית סביב האוכל.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה