מהי שפת הטף

לשוחח עם תינוקות
|
הדפס
|
שמור

מהי שפת הטף?
שפת הטף היא שפת הסימנים לתינוקות, שפותחה על ידי נעמי גטניו, הבעלים של פורטל דולה, מרכז דולה וחברת מרכז גטניו בע"מ, על בסיס מחקרים אקדמיים בארה"ב, תוך שימוש בתרגילים משיטת פלדנקרייז למודעות באמצעות תנועה ושיטת למידה אנושית, שתועדה על-ידי פרופ' כלב גטניו.

שפת הסימנים לתינוקות מאפשרת תקשורת דו כיוונית ושיחה אמיתית. התינוק מצליח להסביר בדיוק את מה שהוא רוצה לומר. הוא יכול לומר שהוא רוצה לאכול, לשתות, רוצה עוד, ובכלל, מיגוון שלם של סימנים בעלי משמעות עומד לרשותו. צפייה בשפת הטף.

צילום: מאיה אהרוני

ספקנים אמרו, שהשימוש בשפת סימנים מעכב את התפתחות הדיבור, אבל המחקרים המדעיים, שנערכו במשך 20 שנה, הוכיחו כי ההיפך הוא הנכון. מן המחקרים עולה, כי הסימון מעודד את התינוקות ללמוד לדבר, והם מדברים לפני עמיתיהם שלא למדו לסמן. שפת הטף נלמדת היום בסדנאות, כאשר הסדנאות מחולקות לקבוצת מתחילים ולקבוצת מתקדמים. בכל סדנא כזו לומדים 40 סימנים מתוך כ-100 סימנים שתינוק ממוצע לומד להשתמש לפני שהוא מדבר. בשפה כולה יש תיעוד לכ-160 סימנים, אך השימוש בכולם יהיה רק במקרים שהתינוק מאחר מן הממוצע להתחיל לדבר.


ההתפתחות הטבעית

רוב התינוקות מפתחים שפת סימנים משל עצמם ויש להם סימון מיוחד לדברים מסויימים. הבעיה היא שהסובבים אותם לא מכירים את השפה המיוחדת שהם יצרו, כי היא שונה מתינוק לתינוק, ואז התינוק רואה שלא מגיבים לסימונים שלו ונוטש אותם. נשארים כמה סימנים "מוסכמים" כמו הצבעה על "את זה", "שלום", "לשתות", וזהו. אבל זה לא בסיס רחב דיו לשפה משותפת שהיתנוק יכול לסמוך עליה ולהיות בטוח שכולם מבינים אותו. אנחנו רוצים שהתינוק יתקשר לא רק עם הסביבה המוכרת שלו, אלא יוכל להתבטא גם בפני אנשים שלא מהסביבה הרגילה שלו.

מסיבה זו אנו גם רואים חשיבות גדולה בלימוד שפת הטף על ידי אנשי מקצוע בתחום הרפואה למשל, בבתי חולים, קופות חולים, טיפת חלב, וגם על ידי מטפלות ושאר בני המשפחה, סבים, סבתות, אחים, אחיות, דודים, דודות. ברגע שכל הסובבים את התינוק ידברו בשפת הטף, היא תהפוך לחלק מן הסביבה, לחלק ממה שקורה מסביב, והתינוק יקלוט אותה כמו שהוא קולט את שפת אמו ואת כל שאר הדברים בסביבתו. הוא יראה שמגיבים לסימן שלו ולכן ימשיך לסמן. צריך לעודד אותו עם כל סימן. אם זה סימן של הישרדות כמו אוכל, שתייה, צריך להיענות מיידית לבקשה. אם זה שיתוף בחוויה, כמו כאשר הוא רואה ירח, ציפור, או אוטו, צריך לחזור בקול רם על המלה שהוא מסמן, כדי להראות שהבנו מה הוא רוצה לומר, ולעודד אותו במלים חמות על העברת המשמעות לאחרים ועל השיתוף שלנו בחוויותיו הראשוניות.

מטרת הלמידה
סימני תינוקות מסייעים להקל על אינטראקציה מילולית עשירה בין תינוקות להורים ומסייעים לתינוקות זכרים לקבל מידע לשוני רב יותר מהוריהם. תינוקות יכולים להשתמש בסימני תינוקות כדי לבחור את נושא השיחה, ולשמוע את הוריהם מדברים על הדברים שהם רוצים לדבר עליהם. דבר זה מסייע לתינוקות לחוש יעילות ולשפר את מצב רוחם.

סימני התינוקות יכולים גם לסייע לילדים בדרכים נוספות. הורה אחד מספר על כך שהוא נכח במשחקיה, שם הבן שלה שיחק על הרצפה עם ילדה, שני הילדים היו בגיל של קצת מעל שנה אחת. הילדה הקטנה זחלה אל הילד ונישקה אותו על לחיו. הוא הסמיק, אך מייד התעשת וסימן "עוד". למזלו, הילדה נחשפה גם היא לשפת סימני התינוקות, כך שהיא הבינה את הסימן ונישקה אותו על לחיו.

ההשקעה של ההורים היא מינימלית, בזמן ובכסף, והיתרונות עצומים ומתבטאים בחיי היום-יום. התינוק מצליח לומר שהוא רעב, שהאוכל חם לו, שצריך להחליף לו חיתול, שהוא ראה כלב, או צפרדע, ושהוא מאוד רוצה ללכת לאמבטיה. ההורים מסמנים את הסימן במקביל לאמירת המלה המסומנת, ולאחר שהתינוק כבר יודע לסמן, הם עוזבים את הסימון ונשארים רק עם הדיבור. אצל התינוק זהו שלב בהתפתחות, כמו שזחילה היא שלב בהתפתחות בדרך להליכה. הילדים מסמנים, וברגע שהם יכולים לדבר, הם עוזבים את הסימנים ככלי התקשורת העיקרי ועוברים לדיבור, כשהסימנים נשארים כ"גיבוי", למקרים שנדמה להם שלא הבינו אותו (או לא הקשיבו להם).

סדנאות שפת הטף מארגן מרכז גטניו בע"מ (הבעלים של פורטל דולה), במרכז דוּלה ובמרכזי הורות נוספים בכל הארץ. מדריכי שפת הטף הוסמכו על ידי המרכז ללמד את כל שלבי הסדנא. שפת הטף הינו סימן מסחרי רשום והשיטה הינה בבעלותה הבלעדית של נעמי גטניו ומרכז גטניו בע"מ.

תגובות הגולשים