אנחנו כבר הורים 9 - בייבי בוא נלך ליוגה

לאחר הלידה מומלץ להצטרף לקבוצת יוגה לנשים אחרי לידה
|
הדפס
|
שמור

 

עם המודעות הגוברת לקשר בין בריאות הגוף והנפש, נשים רבות מגיעות למרכז שלנו כדי לתרגל יוגה במהלך ההריון. לאחר הלידה מומלץ להצטרף לקבוצת יוגה לנשים אחרי לידה וגם לחוג בייבי יוגה לאם ולתינוק. יפעת שוורצברג, מדריכה יוגה למבוגרים, לנשים הרות ולילדים ותינוקות, מסבירה כי היוגה היא שיטה שמקורה בהודו ופירוש המילה היא "איחוד". איחוד בין הגוף והנפש, בין הרוח לחומר, ובין האנרגיות בגופנו. יוגה היא כל פעולה הנעשית תוך ריכוז מלא. דרכי היוגה הן רבות ומגוונות אך לכולן מטרה אחת: מודעות עצמית מושלמת, באמצעות איזון בין אנרגית השמש והירח בגוף. כשמצב זה מתקיים, האדם יהיה במצב של בריאות מושלמת, בו הגוף קורן חיוניות, שמחה ושלווה.

 

חוג בייבי יוגה משלב תרגול משותף להורה ולתינוק. דרכו האם לומדת את צרכי הגוזל החדש ושפה של הקשבה, מגע ותנועה. בזמן התרגול האם והתינוק מרוכזים בתחושות השונות העולות מתוכם, על-ידי הקשבה והתבוננות זה בזה. דרך המגע לומדת  האם לזהות איזורים רגישים בגוף תינוקה, להכיר את חום גופו, גבולות יכולתו, ואת סוג המגע והתנועה אותם הוא אוהב. היא לומדת גם כיצד להשתמש במגע ובתנוחות יוגה מיוחדות לתינוק כדי להקל ולשחרר מתחים מגופו. כל תינוק נולד עם אישיות מיוחדת לו ולפעמים חלק מהתינוקות חווים קשיים כמו מתח גדול בשרירים, רגישות למגע וצלילים, רגישות גבוהה במערכת העיכול או קשיי שינה. המגע העמוק והמלא של טכניקות בייבי יוגה, בשילוב עם השמעת צלילי המהום לתוך גוף התינוק, ותנועה ממוקדת, יסייעו לתינוק להתגבר ביתר קלות על קשיים אלו.

 

צילום: מאיה אהרוני

יפעת מסבירה כי שפת בייבי יוגה מחדדת את תחושת גבולות הגוף והמרחב החדש של העולם מחוץ לרחם. היא מחזירה לו את היכולת התנועתית שחווה שם, ונעלמה עם הלידה. כל זאת הרבה לפני שילמד לזחול על הגחון ועל שש. התרגול תורם גם לחיזוק המערכת החיסונית, להמרצת מחזור הדם, ולחיזוק פעולת הלב. תנוחות היוגה מסייעות גם למערכת השלד והשרירים, והפוטנציאל התנועתי של התינוק מגיע לידי מיצוי בפעילות המערבת את כל חושיו וכוללת תנועה אנרגטית ובצידה הרפייה. ניתן לראות שיפור במערכת העיכול, באיכות השינה, וגם בקשר בין ההורה לתינוק. הבייבי יוגה תורמת גם לבטחון העצמי של התינוק וההורה כאחד, ומכינה לשינויים במצבי החיים. וחשוב מכל, שיעורי הבייבי יוגה הם פעילות הדדית להורה ולתינוק. זו פעילות שנעשית עם התינוק ולא עבורו. בשיעורים נוצר מעגל קסם חיובי: כשהתינוק מרגיש טוב, ההורה מגיב לכך בשמחה ואושר שעוברות בחזרה לתינוק, וכך הלאה. כלומר הבייבי יוגה יוצרת תחושה טובה במשפחה כולה.

 

שעת התרגול היא שעה מהנה, רגועה נינוחה וקסומה, זמן של אהבה ורוך וגילויים חדשים. לפני השיעור, תדאגו לצרכים הבסיסים של התינוק כמו הנקה, חיתול נקי ועוד על מנת שיהיה רגוע ויוכל ליהנות מהשיעור. בשיעורים הראשונים התרגול עדין מאד ומותאם להתפתחות עמוד השדרה. שימו לב שמאד מומלץ לתרגל גם בבית. בשלב הראשון כשהתינוק רגוע ועירני. מאוחר יותר גם כשהוא עצבני ולא שקט – כפעולת הרגעה. התרגול יכול להיות קצר או ממושך - תלוי כמובן בזמן העומד לרשותכם – אך חשוב שהגוף יתרגל לתנוחות, ואז תחושו בהשפעות הטובות שיש ליוגה הן על היכולות הפיסיות והן על השקט שבפנים (גם אצל ההורה וגם אצל התינוק). כדאי לשתף גם את ההורה השני שלא משתתף בשיעורים באופן קבוע וללמדו את השפה החדשה שרכשתם יחדיו בזמן השיעורים.

תגובות הגולשים