לישון כמו תינוק

כך תסגלו לתינוק הרגלי שינה טובים
|
הדפס
|
שמור

אני יושבת במעגל נשים אחרי לידה או בביקורי בית וכמובן שהנושא הראשון שעולה על סדר היום הוא אוכל, הנקה, בקבוק וכמה התינוק עולה במשקל. ואז מתחיל דיון מקיף ולרוב מתסכל על נושא השינה או יותר נכון: האין שינה. זהו נושא רחב שסובב סביב העייפות של כל בני הבית ובמיוחד של האימא. החדשות הרעות הן שנושא הרגלי השינה משותף גם לאמהות מנוסות לילד שני ושלישי, החדשות הטובות הן שיש מה לעשות!

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

 לכולם יש המון עצות והמלצות. גם המחקר והמדע מטפלים בנושא, לדוגמא: פרופסור אבי שדה, פרופסור טל, הפסיכותרפיסט אלי שגיא ועוד. לאחר שיסיימו להסביר על מעגל השינה ושנת ה-REM ועל יקיצות, יש תמימות דעים על הדרך הנכונה להביא תינוק לישון וכמובן שנגיע גם לזה.


לפני שנגיע למתודיקה אני רוצה להביא לתשומת לבכם: חוסר ההצלחה להגיע להרגלי שינה טובים מתחיל כאשר התינוק נולד. ההמלצה שלי היא למרות כל ההתרגשות, העייפות וההתחלות החדשות כדאי להקדיש כמה דקות מחשבה בעניין מה אנחנו בתור הורים עושים כדי לקדם הרגלי שינה נכונים.

 

אומנם רק בגיל 6 שבועות השעון הביולוגי של התינוק מתחיל להיכנס לפעולה אבל הרגלים מתחילים להשתרש כבר מהימים הראשונים לחיי תינוק. זו הסיבה שגם אנחנו ההורים צרכים להתחיל להתכונן עם התינוק להקניית הרגלי שינה נכונים:

 

  1. כבר בששת השבועות הראשונים נוכל לקבוע מקום שינה מקובל על הזוג לשנת הלילה. (גם מיטת הורים). אפשר במשך היום להשכיב את התינוק במקומות שונים, אך לשנת לילה חוזרים תמיד לאותו מקום.
  2. חשיפה לאור בשעות היום וצמצום האור בשעות הערב (לא מומלץ חושך מוחלט). לשנת הלילה נשכיב את התינוק במקום שקבענו עם פחות אור - באווירה של לילה.
  3. אבן יסוד בעיני שצריך ללוות אותנו, הורים עד גיל ההתבגרות: מהיום לא מבלים מחוץ לבית (קניון, חברים, טיול ועוד) אחרי השעה שבע בערב או קרוב לזה. בשעה 19:00 נהיה עם הילדים בבית, ברוגע ונתחיל את סדר ההשכבה הן של תינוק והן של ילד גדול יותר.

חשוב לדעת: כי השינה העמוקה ביותר מתרחשת בין השעות שמונה בערב ועד חצות הלילה. בשעות אלו מופרש הורמון הגדילה החשוב לכל תינוק וילד להשלמת הגדילה שלו.

 

לפי הבנתי והשקפתי, התחלנו את דרכינו בקביעת מקום קבוע לשינה והקפדנו על יצירת אוירה מרגיעה יותר בעזרת דמדום האור. נמשיך את הדרך על ידי שמירה על שעת שינה מסודרת. אם נקפיד על שלושת הצעדים האלו כבר בתחילת הדרך נוכל לומר שהצלחנו להקנות את הבסיס הכי חשוב בדרך להרגלי שינה טובים ומבוססים.

 

עכשיו אפשר להלביש על העקרונות החשובים הללו את המתודות השונות שמוסכמות על רוב אנשי המדע והטיפול:

  1. הכנת החדר - טמפרטורה מתאימה, מזרון נוח ..
  2. טקסי שינה – ארוחת ערב, רחצה באמבטיה, הנקה, סיפור או שיר. כל אחד לפי ההרגלים שמתאימים לו. כאמור, בשעה קבועה בסדר קבוע.
  3. חפץ מעבר - בובה, מוצץ, כרית ועוד. יש תינוקות שמסתדרים גם ללא כל חפץ מעבר. חשוב מאוד לוודא שזהו חפץ שלא עלול לגרום לחנק במהלך השינה.
  4. סימנים אסוציאטיביים – משפט שמסמן שהגיע זמן לישון. הכי פשוט אך אהוב על רבים - לילה טוב, חלומות פז ועוד נשיקה לדרך.
  5. כמובן שבתינוקות אנו דואגים לפתור או להקל אל גורמים פיזיים שעלולים לשבש את השינה כמו גזים כאבי אוזניים שיניים וגירויים בעור.

 

הקניית שינה עצמאית:

  • שלב א : מינימום דיבורים
  • שלב ב: מינימום מגע לאחר ההשכבה במיטה
  • שלב ג: פרידה בעזרת משפט קבוע

צפוי שבתחילת הדרך התינוק/ילד ימחה על עזיבתכם ולכן בשלבים הראשונים יוצאים בהדרגה. יושבים ליד המיטה עד שהתינוק יירדם במינימום מגע ודיבורים. לאחר שנרדם ממתינים מחוץ לחדר למקרה של יקיצה. במקרה כזה חוזרים לחדר להרגיע את הילד אך תוך הקפדה ללא דיבורים ובמינימום מגע! לתת לו להבין שהכול בסדר והוא לא נינטש.

עם ילד גדול יותר אפשר לומר בזמן היציאה מהחדר שאנחנו בסלון ונחזור לראות מה שלומו עוד כמה דקות, מה שמהווה משפט מרגיע ומעורר ביטחון (כדאי לקיים הבטחה).

מניסיוני אם נפעל לפי האמור כאן נוכל להביא את ילדינו לשעת שינה קבועה, נינוחה ורציפה שתאפשר לכולנו  ל י ל ה  ט ו ב !

 

יש לכם שאלות? היכנסו עכשיו לפורום התפתחות התינוק והילד" או לפורום לישון כמו תינוק" של פורטל דולה למשפחה בפייסבוק.

 

אודות הכותבת: רחלי פומפס - "הורים בחיתולים". מחנכת להרגלי שינה נכונים. מנהלת מעגלי נשים אחרי לידה. אחות טיפול נמרץ ילדים זה 18 שנה. דולה אחרי לידה מלווה הורים צעירים ממחלקת תינוקות ועד גיל שנה. מדריכת הנקה. לביקורי בית וייעוץ אישי, צרו קשר: 050-8292011.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
4. צליל 14/06/2017, 19:08:03

אבי שדה נפטר ומציבה אין לו אנא עזרו לנו

+ השב
 
4.1. אלי 16/10/2021, 16:13:38

יש לו כבר

3. נעמה ד 28/11/2011, 12:29:16

יופי של כתבה. מאוד רוצה לאפשר לבייבי שלי הירדמות עצמאית...

+ השב
 
3.1. רחלי פומפס 06/02/2012, 22:36:01
כנסי לפורום "לישון כמו תינוק" ואשמח לעזור
2. ליאת 27/11/2011, 20:47:28
תודה, כתבה פשוט מעולה. איפה שואלים שאלות בנושא?
+ השב
 
2.1. מערכת פורטל דולה 28/11/2011, 12:56:41

היי ליאת, לשאלות ניתן לפנות אל פורום לישון כמו תינוק בקהילת תינוקות וילדים כאן בפורטל. יש קישור ישיר כאן למעלה משמאל לכתבה ב"קישור לפורומים". :-)

1. ילי 14/11/2011, 09:29:44
שלום מה עושים שילד בן שנתים מתעורר כל הלילה
+ השב
 
1.2. רחלי פומפס 06/02/2012, 22:37:58
אשמח לעזור . כנסי לפורום "לישון כמו תינוק " ואשמח ללוות אתכם ובנכם בן השנתיים
1.1. אילן גטניו 19/11/2011, 11:25:16
על שאלות מסוג זה תוכלי לקבל תשובות בפורומים. כאן נרשמות רק תגובות של הגולשים. בברכה, עורך התוכן