מהי באמת תזונה טבעית

יו"ר איגוד רופאי הילדים בישראל: כל הבדיקות של תמ"ל הן קצרות טווח
|
הדפס
|
שמור

 

"רוב האמהות הטריות עוזבות את בתי היולדות כשהן במצב של הנקה מלאה". כך אומר יו"ר איגוד רופאי הילדים בישראל, פרופ' פרנסיס מימוני. לדבריו, 70 אחוזים מהאמהות ממשיכות להניק, ורק 30 אחוזים מחליטות עוד בבית היולדות לעבור לתחליפי חלב אם. כמעט כל אם מניקה לפחות כמה ימים, כאשר חלק גדול מפסיקות את ההנקה עם החזרה לעבודה בתום חופשת הלידה. למרות זאת כל הנתונים מראים כי משך ההנקה הממוצע התארך לעומת העשור הקודם. זאת בזכות הגברת המודעות ליתרונות של חלב אם.

 

לדברי פרופ' מימוני, התרבות כבר שינתה את הכל ואין עוד דבר "טבעי" בעולם. קשה היום לומר מה היא באמת הזנה טבעית. "זה תלוי במה שהאם אוכלת, בצורה שטופל המזון שהיא אכלה, ואי אפשר באמת לדעת מה עדיף. כל הבדיקות שנעשות לגבי מזון לתינוקות מול חלב אם הן קצרות טווח, ולמרות שהתזונה בשלבים הללו משפיעה על כל החיים, עוד לא עשו וגם לא עושים מחקר לאורך 40 שנה, כדי לראות איך זה משפיע בהמשך החיים. לעולם לא נוכל לדעת מה נכון ומה לא".

צילום: מאיה אהרוני

"בתזונה יש בעיה אדירה כי כמות הדברים שאנו יודעים הם רק קצה הקרחון לעומת מה שלא יודעים. רק מי שאוכל אוכל אורגני אמיתי, בלי חומרי הדברה, בלי הורמונים, יכול לומר שהתזונה שלו היא טבעית. גילינו DHA בחלב אם. יודעים שזה משפיע על יכולת ויזואלית ועל יכולת מוטורית בחודשים הראשונים לחיי התינוק. התחילו להוסיף את זה לפורמולות. האם זה נספג כמו מתוך חלב אם? אי אפשר לדעת... צריך להמשיך בהנקה כמה שאפשר".

 

שוק תחליפי החלב בישראל מגלגל בכל שנה 550 מיליון שקל, כאשר מטרנה מחזיקה ב-55 אחוזים מהשוק וסימילאק ב-45 אחוזים. רמדיה נעלמה, לאחר התקלה הגדולה והמצערת מלפני חמש שנים, ורק עתה מגיע יצרן שלישי, איזיני מצרפת, עם אופטימיל. חברת מדיצ'י, יבואנית אופטימיל, מקווה להגיע לנתח שוק של 20 אחוזים עד שנת 2010.

 

באירופה נוהגים לגמול תינוקות בגיל שנה הן מחלב אם והן מתחליפי חלב. בארץ ממשיכים גם מעבר לשנה להאכיל את התינוקות בפורמולה, כאשר בכל שנה מתוספים למעגל הצרכנים 156 אלף תינווקת. חברת מדיצ'י החליטה להיכנס לשוק זה, לאחר שסקר העלה כי הליך הבחירה בתחליף החלב הוא שרירותי, וקיים צורך בתחרות. עוד  התברר מהסקר ש-39 אחוזים מהאמהות מעוניינות להתנסות במוצר חדש. ההתנסות במוצרים אלה נעשית בדרך כלל בבית, אחרי שחוזרים מבית היולדות, אבל הגרעין הקשה של 30 אחוזים מהאמהות כבר מחליט בבית היולדות על פורמולה, ולכן כל היצרנים מנסים להגיע אל האמהות ואל כל תינוקיה כדי לשכנע לבחור בהם.

 

לדברי פרופ' מימוני, התברר, כי רוב המקרים של השמנת יתר נובעים מן השימוש המוגבר במיצים. "כאשר מקלפים תפוז, ואוכלים אותו על המיץ שלו, יש מגבלה לכמות התפוזים שנקלף. כמה מיץ כבר אפשר להוציא משני קילו תפוזים? אז בצורה הטבעית של קילוף ואכילה שותים פחות מיץ וזה מייד פחות קלוריות. כל המיצים מכילים הרבה קלוריות, וכשהכל מגיע סחוט שותים יותר מידיי".

 

"גם כשאומרים שמוצר כמו שמן זית, הוא דבר בריא, צריך לדעת, שאם מטגנים בשמן זית, ולא מחליפים את השמן, הוא מתחמצן והשומנים הופכים להיות רוויים, ולכן לא בריאים".

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה