גמילה מבקבוקים - איך הכי נכון "להיפרד" מבקבוק?

כך תיפרדו נכון מהבקבוק
|
הדפס
|
שמור

אתם מותשים? לא ישנתם רצוף כבר שנה לפחות? שמעתם שבגיל שנה צריך להוריד את התמ"ל מהתפריט ואתם לא יודעים איך לעשות את זה? ממליצה לכם להמשיך לקרוא.

צילום: Unsplash

כתזונאית אני אוהבת לדבר על "פרידה" מבקבוק ולא "גמילה". נגמלים ממשהו שמכורים אליו, ובקבוק תמ"ל או חלב אם, שמהווה את הבסיס התזונתי של התינוק בשנה הראשונה לחיים, הוא בטח לא כזה שאנחנו מכורים אליו, אלא ממש עוגן תזונתי שחשוב לגדילה של התינוק.

ציפיות ריאליות

עד בערך גיל 6 חודשים השעון הביולוגי של התינוק עוד לא לגמרי בשל והוא לא לגמרי מבחין בין יום ולילה. רק אחרי גיל שנה הגוף מסוגל להתחיל לווסת את האכילה כך שתהיה מרוכזת במהלך היום בלבד ולא בשעות הלילה. לכן, עד אז לא נרצה להיפרד מהבקבוק בלילה באופן יזום.

חשוב לזכור שיקיצות ליליות מרובות לא נובעות בהכרח מרעב. זהו מנגנון טבעי של הגוף שעוזר למנוע מוות בעריסה. מעבר לכך, התינוק שלנו מתעורר גם פשוט כי יש לו צורך בקשר. הוא רוצה לוודא שאנחנו בסביבה ולא נטשנו אותו.

אז מה עושים? (ומה לא...)

משרד הבריאות ממליץ להפסיק לצרוך תמ"ל כשמגיעים לגיל שנה בגלל שמדובר במזון אולטרא-מעובד. אבל בואו נזכור שזוהי המלצה כללית שלא לוקחת בחשבון את קצב ההתקדמות במוצקים של הבייבי שלכם.

כשמדובר על הנקה וחלב אם, כמובן שהסיפור הוא שונה. הנקה מספקת הרבה יותר מרק הזנה בלבד ולכן נמשיך בה כל עוד האמא והתינוק רוצים בכך.

אחד מהטרנדים שרצים לאחרונה ברשת הוא הוספת לימון לבקבוק כך שהתינוק יגמול את עצמו בגלל הטעם המגעיל של התמ"ל. זוהי המלצה ממש מסוכנת! נתחיל מזה שבמידה והתינוק באמת עדיין זקוק לתמ"ל אנחנו פוגעים לו במזון שהוא ממש חיוני לגדילה שלו ולא נוכל לחזור חזרה. מעבר לזה, אנחנו עלולים לגרום להפרעות אכילה. בעצם פעולה כה אגרסיבית, אנחנו פוגעים ביחסי האמון שלנו עם התינוק ושל התינוק עם עצמו ועם האוכל. במקום לדעת שהבקבוק הוא אוכל בטוח שהוא יכול לסמוך עליו, פתאום הוא לא יודע אם הוא יכול לסמוך על החלב או אפילו על עצמו ועל התחושות שלו.

אז איך נקדם שינה רצופה ואת הפרידה מהבקבוק בצורה נכונה ומכבדת?

1.     נוודא שהתינוק שלנו אוכל מוצקים טוב במהלך היום. נדאג שבכל ביס הוא יקבל את המקסימום שהוא מסוגל לאכול.

2.    נראה שאין תלות בבקבוק בשביל להרדם, כך שאם יתעורר בלילה יוכל להרדם גם ללא בקבוק.

3.    ניתן לו עצמאות באכילה, נסמוך עליו ונספק מספיק הזדמנויות להתנסות.

לסיום, נזכור שאנחנו בונים כאן מערכת יחסים. אנחנו רוצים שהילד שלנו ידע שאנחנו סומכים עליו ושהוא יכולים לסמוך על עצמו, על האוכל ועל הגוף שלו. בואו לא נהרוס לו את זה עם טרנדים לא מבוססים שראינו ברשת.

יש לכם שאלות? הצטרפו עכשיו לפורום התפתחות התינוק והילד עם צוות מומחים רב-מקצועי.


על הכותבת:

טליה רוזנפלד היא תזונאית קלינית לתינוקות וילדים M.sc RD. מטפלת בקשיים במעבר למוצקים, יחסי אכילה והאכלה, בררנות אכילה, קשיי גדילה, מעבר לבית בריא ועוד. מטפלת באופן פרטני בזום ומעבירה סדנאות.

מוזמנים לקרוא עוד תכנים בנושא תזונת תינוקות וילדים בפרופיל הפייסבוק ובעמוד האינסטגרם.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה