מחקר: קריאת ספרים לתינוקות משפרת את כישורי השפה שלהםקיים קשר הדוק בין הקראת ספרים לבין אוצר המילים של תינוקות
ילדים שהוריהם קראו להם ספרים בגיל צעיר מאוד מצליחים יותר בהבנת השפה ובהתפתחות קוגניטיבית לעומת ילדים שההורים לא קראו להם סיפורים בינקותם. כך עולה ממחקר שפורסם בגיליון יולי-אוגוסט של המגזין Child Development.
מחקרים רבים כבר הדגימו את היתרונות הנובעים מקריאת ספרים וסיפורים בגיל צעיר בכל הקשור להתפתחות השפה. אבל במחקר הנונחי ביקשו לבדוק את השפעת הקריאה אצל ילדים עד גיל 3 ממשפחות עם הכנסה נמוכה, בגיל שבו יש השפעה גדולה יותר על התפתחות השפה.
במחקר נבדקו יותר מ-2,500 משפחות ב-17 קהילות בארה"ב, דוברי אנגלית ודוברי ספרדית. בדיקות הערכה נערכו כאשר התינוקות היו בגילאי 14, 24 ו-36 חודשים. גם קבוצת הביקורית הגיעה מאותן קהילות.
לדברי החוקרת ד"ר הלן רייקס, פרופסור למשפחה ולמדעי הצרניות באוניברסיטת נברסקה בעיר לינקולן, "המחקר מראה את היחסים בין קריאה לילדים ולמיומנות השפתית שלהם ולהתפתחות הקוגניטיבית, המתחילה בגיל מאוד צעיר. לפי המחקר, קריאת ספר שעושים הורה וילד יחדיו ועוד התערבויות הקשורות לשימוש בשפה אצל ילדים במצב חברתי רגיש, צריכות להתחיל בשלב הרבה יותר מוקדם מאשר הוצע עד כה". צילום: מאיה אהרוני החוקרים מצאו, כי ככל שהאמהות הקפידו לקרוא לילדיהן הרכים, כך השתפר אוצר המילים של התינוקות. המחקר גם הראה מיהן האמהות שסביר להניח שאוטומטית יקראו ספרים לילדיהן בגיל צעיר:
לדברי החוקרים, לרוב הילדים במחקר הייתה גישה לספרי תמונות, דבר שעודד את ההורים לקרוא להם סיפורים בגיל צעיר.
|
כתבות בנושא:
|