יין ויאנג בחדר הלידה

שיאצו ודיקור עשויים לקצר את הלידה
|
הדפס
|
שמור

כל אישה הרה, ובמיוחד כאשר הלידה המתקרבת היא הראשונה בחייה, נמצאת בפני מסע אל הלא נודע. בתוכה היא תוהה מה יקרה במהלך הלידה, האם היא תימשך זמן רב או שתתקדם מהר, מהי תחושת כאב הצירים וכיצד היא תתמודד עמה, מתי זה יקרה, והאם היא תהיה מספיק מוכנה לכך מבחינה פיזית ונפשית או רגשית. כיצד יראה התינוק או התינוקת? האם היא תתאהב בו או בה ממבט ראשון? האם יחליק התינוק החוצה במהירות, או שיהיה צורך בעזרים רפואיים להוצאתו, כגון ואקום או מלקחיים? איך יתפקד בן הזוג במהלך אירוע הזוי ורב עוצמה זה? האם כדאי לה להזמין תומכת ללידה כגון דולה, חברה טובה או מטפלת שתעזור להקל על כאב, ותדע לזרז אותה במידת הצורך? השאלות, התהיות והחששות נמהלים בתקווה, שתהליך הלידה יתקצר ככל האפשר, ושהכל יסתדר על הצד הטוב ביותר.

 

משום מה, תמיד אנו שומעים דווקא סיפורי זוועות על לידות קשות, מייגעות וארוכות, ובמיוחד כאשר מסופר על לידה ראשונה. אך ישנן חוויות לידה אחרות, אותן בחרתי להביא כאן. לידות שלהפתעת היולדת וצוות המיילדות, התקצרו בשעות רבות, ושכאב הצירים בהן הוקל באופן משמעותי באמצעות שיאצו, אקופרסורה ודיקור במהלך לידה ולפניה.

 

לפני כשנתיים וחצי נקראתי לתמוך, כמטפלת שיאצו, בלידתה הראשונה של נעמה. נעמה, בת 30, הגיעה לבית החולים עם כאבי צירים, שהוקלו על ידי עיסוי איזור הסקרום (עצם העצה) והגב התחתון. בהפסקות שבין הצירים היא טופלה בעיסוי באזור הצד הפנימי של הרגל, מהירך ועד לקרסול וכף הרגל, שכוון כלפי מטה, בכיוון כח הכבידה. בפתיחה של שלוש וחצי קיבלה נעמה אפידורל מהצוות הרפואי, ונרדמה. אז בחרתי לעבוד באקופרסורה (הפעלת נקודות הדיקור במגע, באמצעות אגודלים) על נקודות שונות בכף היד ובאיזור הקרסול וכף הרגל. לאחר שעה, להפתעת המיילדת והרופאה האחראית, נמצא שקיימת פתיחה מלאה ואפשר להתחיל לילד. האקופרסורה עזרה. כשעה וחצי לאחר מכן ילדה נעמה תינוק מקסים. הלידה, שארכה כ-5 וחצי שעות, היתה קצרה וקלה יחסית לאם טריה בגילה של נעמה.

צילום: פוטו-ראק
photo rack

בלידה אחרת, של יולדת בת 35 שזו לה הלידה הראשונה, החליט הצוות הרפואי לתת זירוז של פיטוצין ליצירת צירים, עקב רעלת הריון שנתגלתה בשבוע 37.5 להריון. עוד לפני מתן הפיטוצין היא טופלה בדיקור, ובעקבות סטימולציה נמרצת של המחטים הופיעו צירים תוך 40 דקות. לדברי הצוות הרפואי, לידה מסוג זה, שאין בה הופעת צירים באופן טבעי, היתה יכולה להימשך עד 48 שעות, אך היא הסתיימה תוך 10 שעות בלבד, בהופעתו לעולם של תינוק קטן, חמוד ובריא כשור. במהלך הלידה, הופעלו נקודות הדיקור לעיתים על ידי מחטים, ולעיתים באמצעות אקופרסורה, ובליווי עיסויים, נשימות ודמיון מודרך.

 

שירה (שם בדוי), בת 36 שזו לה הלידה הראשונה, הגיעה לבית החולים בפתיחה של 1.5, עם צירים כואבים. במהלך הצירים לא היתה שירה מסוגלת לקבל מגע, אך הודרכה להתמודד עם הכאב באמצעות תנועה, נשימות לאיזור הכואב ודמיון מודרך. בפתיחה של שלוש אצבעות היא קיבלה אפידורל ונחה בשכיבה על המיטה, בעודי מפעילה את הנקודות הרלבנטיות בעזרת האגודלים. הפעלת נקודות אלה מביאה לרוגע נפשי ולשיכוך כאב על ידי יצור טבעי של אנדורפינים בגוף. ואכן, לדברי שירה המגע בנקודות אלה הרגיש טוב ומרגיע. הלידה התקדמה מהר יחסית - מקץ 3 שעות הגיעה שירה לפתיחה מלאה, ומשום שהעובר היה גדול, נדרשו עוד כ-3 שעות עד שהיה מוכן לצאת ולהופיע כתינוק מתוק ובנוי לתלפיות.

 

ללידה הראשונה של לילך (שם בדוי), בת 31, נקראתי באופן ספונטאני, ללא תיאום מראש. לילך הגיעה לבית החולים בשל ירידת מי השפיר לפני הופעת צירים ונתבקשה להמתין במחלקת נשים עד שתהיה פתיחה מתאימה ויתחילו צירים משמעותיים. לילך ובעלה בילו כ-16 שעות במחלקת נשים מבלי שתהיה כל התקדמות. חברה המליצה להם לנסות טיפול ברפואה סינית ושיאצו על מנת לזרז לידה ולעורר צירים. כשעתיים וחצי לאחר תחילת הפעלת הנקודות באקופרסורה, הופיעו צירים סדירים וחזקים, נמצא שהיולדת כבר בפתיחה של חמש אצבעות והיא הועברה לחדר הלידה. לאחר שעה נוספת של עבודה היתה פתיחה של שמונה אצבעות. לילך התמודדה עם כאב הצירים באמצעות נשימות ועיסויים באיזור הגב התחתון והסקרום. לבסוף, במעמד מרגש מאד, נולדה זאטוטית קטנה ומטריפה, שכבשה את כולנו בקיסמה.

במחקר שנערך על קבוצה של 140 נשים בלידה ראשונה, קיבלו מחציתן דיקור לפני הלידה משבוע 37 ואילך. משך הלידה אצל 70 הנשים שקיבלו את הדיקור התקצר בכשעתיים בממוצע, יחסית לקבוצת הביקורת, של 70 הנשים שלא קיבלו דיקור.

 

יעל (שם בדוי), בת 34, אותה ליוויתי לקראת הלידה הראשונה, עברה 3 טיפולי דיקור להכנה ללידה משבוע 37 ועד שבוע 40. בשבוע 40 הגיעה לבית החולים עם פתיחה של 3 אצבעות ולאחר שעתיים וחצי ילדה תינוקת יפהפיה בלידה טבעית ללא משככי כאבים וללא התערבות רפואית.

 

הרפואה הסינית יכולה להפוך את מעבר העובר מהרחם לאוויר העולם לחוויה חלקה ונעימה יותר, עבורו ועבור אמו. האמצעים המגוונים העומדים לרשות רפואה זו מאפשרים תמיכה באישה ההרה בכל שלבי ההריון ועד הלידה - באמצעות טיפולי שיאצו במהלך ההריון להקלה על כאבי גב, בחילות בוקר, צרבות והעלאת רמת האנרגיה הכללית; דרך הכנה ללידה באמצעות דיקור קומבינציה מסוימת של נקודות משבוע 37 ועד הלידה; פעולות להיפוך העובר או זירוז הלידה בעת הצורך; הקלה על כאבים וזירוז הלידה בזמן התרחשותה; ושיקום היולדת לאחר הלידה.

כמטפלת המלווה לידות וכאם לילד, אני מלאה בתקווה שיותר ויותר יולדות יחוו את נפלאות הרפואה הסינית במעמד המרגש ורב העוצמה של הלידה, ושבעתיד ישכילו בתי היולדות להוסיף מומחים ברפואה סינית ושיאצו, כחלק אינטגרלי מהצוות לתמיכה בתהליך הלידה.

 

נקודות הדיקור/אקופרסורה במהלך לידה

  • BL 60 – נקודה זו, הממוקמת על מרידיאן שלפוחית השתן, ידועה ביכולתה לעורר צירים, לזרז לידה ולשכך כאב. כמו כן, היא מורידה אנרגיה מטה ולכן יכולה לעזור לעובר בדרכו במורד האגן. מרידיאן שלפוחית השתן הוא המרידיאן הארוך ביותר בגוף – הוא מתחיל מקצה הבוהן הקטנה ברגל ומגיע עד העין. הוא עובר דרך נקודות דיקור רבות, ולכן הוא בעל השפעה גדולה על הנעת אנרגיה בגוף ושיכוך כאב.
  • LI 4 - נקודה חשובה לשיכוך כאב בגוף, מעוררת צירים ומזרזת לידה.
  • SP 6 – נקודת מפגש שלושת המרידיאנים הייניים של הרגל (כבד, כליות וטחול), שלכולם תפקיד חשוב בתחום הגניקולוגיה, הרביה והלידה. הפעלתה בפיזור, נגד כוון השעון, היא כלי רב עוצמה לשם זירוז הלידה, וכן כדי לעורר צירי לידה ולהפחית כאב בזמן הלידה.
  • LIV 3 – נקודה בעלת יכולת חזקה מאד של הנעת צ'י (אנרגיה) ושיכוך כאב בכל הגוף.
  • KID 1 – עיסוי הנקודה, שמצויה מתחת לכרית כף הרגל, מביא להרגעה, מקרקע ומוריד מטה מבחינה אנרגטית.
  • GB 21 – נקודה המצויה בשיאו של הטרפזיוס בשיכמה, בעלת יכולת הורדה חזקה מאד ולכן טובה לזירוז לידה ולעורר צירים.

 

 

אין לנסות את הטיפול אם אינך מטפל/ת מוסמך/כת ברפואה סינית. המאמר נכתב לידע כללי, כדי לחשוף את האופציה של טיפול אלטרנטיבי לנשים. הכותבת ופורטל דולה אינם אחראים לכל טיפול שנעשה על ידי אדם שאינו מוסמך.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה