גמילה מחיתולים ובשלות מוטורית

על הקשר בין היכולת המוטורית של הפעוט לגמילה מחיתולים
|
הדפס
|
שמור

השנה עוברת ועונות השנה מתחלפות להן, לכל עונה יש את הקסם שלה ואת הדברים שמייחדים רק אותה, ונראה שבוא האביב ותחילת הקיץ מביא איתו רצון עז להוריד את החיתולים לקטנטנים שלנו.

צילום: מאיה אהרוני

בכתבה של לריסה המקסימה, קיבלתם עצות רבות כיצד לגמול את ילדכם מחיתולים, ובכל מקום מדברים על בשלות אישית, יכולת שליטה בסוגרים ובשלות שפתית, אך מה לגבי בשלות מוטורית? 
על הקשר בין היכולת המוטורית של הפעוט לגמילה מחיתולים, בכתבה הבאה.


בשעה טובה החלטתם לגמול את הקטנטנים מהחיתול-  ראשית, זכרו שגמילה מחיתולים היא תהליך, ואצל חלק מהפעוטות מדובר בתהליך ארוך יותר. גם כאן אל תשוו בין הביצועים של הילד שלכם לעומת הביצועים של ילדים אחרים, וזכרו שלכל ילד יש את הקצב שלו


איך נדע שהילד שלנו מוכן מוטורית להורדת החיתול?
היכולת המוטורית שלנו מתפתחת בשנים הראשונות לחיים, וככל שהתינוק גדל, מתפתחות אצלו מערכות קואורדינציה שונות שסייעו לו בתפקוד המוטורי והקוגנטיבי לאורך החיים.
מערכות הקואורדינציה השונות לוקחות חלק פעיל גם בתהליך הגמילה מחיתולים. 
1.    מודעות גוף: מערכת קואורדינציה תקינה מבוססת על יכולת האדם להכיר את כל איברי גופו ולהניע אותם במרחב נייח ובמרחב משתנה. בדקו האם הקטנטנים שלכם מכירים את איברי גופם שייקחו חלק בגמילה, האם הם יודעים היכן נמצא הטוסיק שלהם, האם הם יודעים היכן נמצא הבולבול/ הפוט? האם הם יודעים להניע את האיברים בהנחייה- לדוגמא: להניח את הטוסיק על הסיר? 
2.    שליטה בסוגרים ויכולת הפרדות: כדי להיגמל מחיתולים צריך לדעת לשלוט בסוגרים, זו התנייה פיזית שקשה לאבחן ולכן לא תוכלו לדעת האם הקטנטנים שולטים בפעולה לפני הורדת החיתול. מלבד יכולת השליטה בסוגרים, קיימת מערכת קורדינטיבית נוספת שהיא יכולת ההפרדות- אנו משתמשים ביכולת הזו בכל פעולה שאנו עושים ויכולים לשכלל אותה ככל שאנו גדלים. יכולת ההפרדה באה לביטוי בגמילה מחיתולים בשלב שהפעוט מרגיש שיש לו פיפי, והוא מצליח לעצור, לסגור את הסוגרים, להגיד שיש לו פיפי ולהתפנות במקום המיועד לכך. פעוט או ילד עם קשיים במערכת ההפרדות ייתקשה לעצור את הפעולה,  וייתכן שבעת ביצוע פעולה מסויימת, כגון משחק, הוא ימשיך לשחק ולא ירגיש שיש לו פיפי. ביצוע ההפרדות מתקיים גם בשנת הלילה, וכאשר לילד יש פיפי, אנו מצפים שידע לבצע את ההפרדה, לקום מהמיטה ולהתפנות.
3.    תפיסה מרחבית: ילדים רבים חוששים להתפנות בשירותים והסיבות לכך רבות, אחת האפשרויות היא קושי במערכת התפיסה המרחבית, אם הפעוט לא יודע שיש חלק אחורי לגופו ולא יודע להנחות את גופו בתנועה לאחור במרחב, הוא יתקשה לשבת על האסלה, זו תנוחה חדשה שאיננו מכיר והוא חושש ממנה, מכיוון שאינו יודע מה נמצא מאחוריו. בנוסף, קושי בתפיסה מרחבית עלול לגרום לקטנטנים לחשוש לאן חלק מגופם (הפסולת שלהם) הולך.  בדקו האם הפעוט יודע ללכת אחורה לפי ההוראה שלכם-  ניתן לבדוק מגיל שנה וחצי. האם הוא יודע ללכת לצדדים- מגיל שנתיים. הדגימו פעם או יותר לפי הצורך.

 

תרגילים:
חוששים שיש בעיה קואורדינטיבית? להלן מספר תרגילים שתוכלו לבצע בבית:

  • ליצירת מודעות גוף אחורית תקינה ספקו הרבה מגע- אפשר לדגדג את הגב, לצבוט קלות את הטוסיק, לנשק לנשק לנשק.
  • בקשו שיעמוד עם הגב צמוד לקיר ויחזיק בלון ויספור עד 10 מבלי שהבלון ייפול.  לאחר מכן, אפשר להחזיק את הבלון עם הישבן. 
  • בקשו מהפעוט להניח את ישבנו על על צעצוע רך, על כדור וכו\'... (אל תאמרו לו לשבת על הצעצו- בדקו האם יודע לעשות זאת בעצמו)
  • לתרגילים לכיווץ וריפיון הסוגרים למדו את הפעוט להפריח בועות סבון, לנפח בלון, לשתות מקש ועוד...
  • לחיזוק מערכת התפיסה מרחבית למדו ללכת אחורה, קדימה ולצדדים.


יש לכם שאלות? רוצים לקבל טיפים נוספים? אתם מוזמנים להתייעץ איתי בפורום התפתחות התינוק.

הכותבת, רעות ברקו-ניניו, מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי מנהלת פורום התפתחות התינוק ופורום הפרעות קשב וריכוז בפורטל דולה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה