בחילות וצרבות

טיפים חשובים שיסייעו לך להתגבר על תופעות נפוצות
|
הדפס
|
שמור

להריון תופעות לוואי רבות, וכמעט לכל תופעה יש תרופה. אספנו עבורכן את הטיפים החשובים שיסייעו לכן לעבור את ההריון בקלות רבה יותר.  בפרק ראשון זה אנו מתמקדים בצרבות ובחילות, האופייניות לרוב הנשים בהריון, בעיקר בשליש הראשון להריון. 

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

בחילות והקאות

  • לא להשאיר את הקיבה ריקה. לאכול הרבה 5-6 או יותר ארוחות קטנות וקלות במקום 3 ארוחות כבדות. שימרי על מרווח מקסימלי של שעתיים עד שלוש בין הארוחות. לאכול משהו קטן גם לפני שקמים מהמיטה וגם כשהולכים לישון.
  • לאכול לפני שמרגישים רעב.
  • הקפידי על תזונה בריאה ועשירה בחלבונים ופחממות ודלה בשומנים.
  • הימנעי ממזון מטוגן, שמן ומתובל. ניתן להעזר בתזונאית במקרה הצורך.
  • שתי המון, וקחי איתך בקבוק לכל מקום. אם את לא מסוגלת לשתות מים גם מים עם תרכיז ויטמינצ'יק , מיץ טבעי או חליטות למיניהן יכולים לעזור באותה מידה.
  • קרקרים, טוסטים או ביסקוויטים יכולים להקל – כדאי לאכול אותם לאט ובנגיסות קטנות.
  • לימון – ללקק אותו ישר מהפרי, לסחוט כמה טיפות לכוס מים, לשתות לימונדה, קרטיב לימון.
  • החזיקי איתך בתיק סוכריות חמוצות.
  • הימנעי ככל האפשר מריחות וטעמים שעושים לך בחילה – בישול , טיגון, סגריות, קפה, בושם, משחת שיניים מסויימת.
  • הימנעי מעישון, מאלכוהול ומקפאין.
  • ג'ינג'ר – בטבליות שניתן להשיג בכל בתי המרקחת, כג'ינג'ר מסוכר שניתן להשיג בבתי טבעאו חליטת ג'ינג'ר טרי בבית.
  • פעילות גופנית קבועה כהליכה מתונה ואחרות.
  • הרבי במנוחה – לא מייד לאחר האוכל.
  • ויטמין B6 ניתן להשיג בטבליות בבתי מרקחת ובתי טבע
  • למי שמקיאה הרבה – שתיית "משקות ספורט" או תמיסת מלחים שניתן להשיג בבתי מרקחת או בתי טבע עשויות להשיב לגוף את הנוזלים והמלחים שאבדו.


צמחי מרפא להקלה על בחילות (באדיבות בלהה הראל גורן מ"בייבי-טבע")

  • ג'ינג'ר (זנגוויל): מינון מומלץ ½ כפית שורש ג'ינג'ר טרי עד 3 פעמים ביום. יש לקלף את שורש הג'ינג'ר ולמצוץ אותו או לשלב במזון בכל צורה שהיא. ניתן לחלוט בכוס מים רותחים עם לימון סחוט או בשילוב עם כל אחד מהצמחים הבאים:
  • קמומיל (בבונג) – מפחית את תחושת הבחילה ומרגיע את הקיבה.
  • בלוטה ניגרה – מפחית הקאות ומקל על בחילות. חלטי ביחס של כף צמחים לכוס מים רותחים, המתיני 10 דקות, סנני ושתי חם או קר, בנפרד או כתערובת עם אחד מהצמחים הבאים: נענע חריפה או שומר.
  • אם את סובלת מבעיות עיכול נוספות הוסיפי לחליטה גם זרעי אניס.


שמנים ארומטיים להקלה על בחילות (באדיבות בלהה הראל גורן מ"בייבי-טבע")

  • הרחה: להקלה באמצעות הרחה, בחרי אחד מהשמנים הבאים: ג'ינג'ר, הל, מנטה, נענע, אשכולית, מנדרינה, פטיט גריין, תפוז מתוק, קמומיל, טנג'רין או לימון. הריחי ישירות או טפטפי עד 4 טיפות על טישיו ושאפי עמוקות.
  • עיסוי: לעיסוי ערבבי 3 טיפות שמן לבנדר מהול בכף שמן זרעי ענבים, ומרחי על הבטן העליונה עם כיוון השעון.
  • מבער: שמנים להקלת בחילה המתאימים למבער: לבנדר, פטיט גריין, ברגמוט, לימון, כוסברה.


חשוב להקפיד לרכוש את השמנים והצמחים ממקור אמין, המתמחה במוצרים טבעיים לתקופת ההריון והלידה, ולהתייעץ לפני השימוש עם מומחה בתחום.

תחום הרפואה המשלימה מציע מגוון פתרונות נוספים- מיוגה ונשימות עד דיקור סיני. למידע נוסף בתחום כדאי לפנות למטפלים המתמחים בטיפול בנשים בהריון.
במקרים חמורים ניתן לפנות רופא כדי לקבל תרופות במירשם.

צרבות
תזונה – גורמים שונים בתזונה משפיעים על נשים שונות . להלן מגוון של מזונות הידועים כגורמים לצרבות. כדאי פשוט לנסות להוריד / להוסיף אותם לתפריט ולבדוק אם יש לזה השפעה:

  • מאכלים מטוגנים
  • מאכלים חריפים
  • מאכלים שמנים
  • מאכלים חומציים (כמו פירות הדר)
  • שוקולד
  • חלב – עשוי להקלבטווח המיידי אך להחמיר את הצרבת בהמשך
  • לחם לבן ומוצרים דומים


ובכלל – אם גילית שמזון כלשהו משפיע לרעה וגורם לך לצרבת – הורידי אותו מהתפריט (כמובן תוך מעבר לתחליפים תזונתיים מתאימים).

מזונות שעשויים להקל על צרבות:
שקדים – להיזהר לא להגזים – מאד משמינים.
מלפפונים ירוקים
כף שמנת לפני הארוחה

  • גם במקרה של צרבת, אכילת ארוחות קטנות ומרובות חשובה למניעת / הקלת התופעה.
  • כדאי להקפיד שלא לשכב מייד לאחר האוכל אלא לתת למזון להתעכל קצת לפני המנוחה.
  • אפשר ורצוי לצאת לצעידה קלה אחרי הארוחה.
  • גם בזמן השינה, הטייה קלה של המזרן כך שהראש יהיה מורם (שיפוע של כ-15 מעלות במזרון) יכול למנוע עלייה של האוכל.
  • הימנעי מעישון, אלכוהול וקפאין שמעודדים הפרשה של חומציות בקיבה.
  • הרבי בשתייה – אפשר בלגימות קטנות – בין הארוחות
  • הימנעי משתייה במהלך הארוחה
  • לבשי בגדים רפויים והמנעי מלחץ של חזייה או מכנס צמוד על הבטן
  • קיימות תרופות סותרות חומצה המאושרות לשימוש בהריון וחלקן נמכרות גם ללא מרשם רופא
  • אם יש הגבלה על כמות הכדורים המותרים לשימוש ביום – שימרי לך תמיד אחד לשעות הקשות של הלילה.


צמחי מרפא להקלה על צרבות (באדיבות בלהה הראל גורן מ"בייבי-טבע")

  • קימל, שמיר, שומר, קצוצים כתוספת למזון או בלעיסה לאחר ארוחה.
  • הכיני חליטה מאחד או יותר מהמרכיבים הבאים: קמומיל, מנטה, נענע וזרעי אניס, ושתי מספר פעמים במשך היום.
  • צמחים המתאימים ללעיסה: קליפות תפוז או תפוח וכן אננס או פפאיה מיובשים (מומלץ אורגני).

שמנים ארומטיים להקלה על צרבות (באדיבות בלהה הראל גורן מ"בייבי- טבע")

  • טפטפי מספר טיפות של שמן לימון על מטפחת נייר ושאפי ארוכות.


חשוב להקפיד לרכוש את השמנים והצמחים ממקור אמין, המתמחה במוצרים טבעיים לתקופת ההריון והלידה, ולהתייעץ לפני השימוש עם מומחה בתחום.

  

בפרק השני של הכתבה: טיפים להתמודדות והקלה של תופעות כמו בצקות, כאבי גב, גודש באף ועייפות.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. מיכל 08/11/2015, 00:34:37

השתגעתם???? שמיר גורם לצרבות ולא ההיפך. להתרחק!

+ השב