איך לסייע לילד לבחור את החברים הנכונים

אם הילד מרגיש טוב לגבי עצמו, ואם הוא אהוב במשפחה, סביר שיבצע בחירות נכונות

בתקופת בית הספר היסודי, בין גיל 5 לגיל 12, רכישת חברים היא אחת המשימות החשובות ביותר של הילד. הוא לומד מיומנויות חברתיות שישפיעו על עיצוב אופיו במהלך כל שנות חייו.

מבחינה התפתחותית, ילדים בגיל בית ספר מוכנים למערכות יחסים מורכבות. הם מסוגלים לתקשר ולספר על רגשותיהם, על רעיונות שעולים במוחם, והם יכולים להבין טוב יותר את משמעות הזמן, העבר, ההווה והעתיד. בגיל זה הם אינם קשורים כמו קודם לבני משפחתם הקרובים, ואינם מסתגרים עם עצמם, אלא מבלים עם חברים זמן רב יותר מאשר בתקופה שלפני בית הספר. יותר ויותר הם חולקים זה עם זה את ההנאות וגם את התסכולים של תקופת הילדות.

 

בחירת חברים

יש כמה גורמים המעורבים בבחירה של חברים. אם הוא מרגיש טוב לגבי עצמו, ואם הוא אהוב וזוכה לכבוד בתוך המשפחה, סביר יותר שיבצע בחירות נכונות של חברים. אם ההורים מתייחסים יפה זה לזה, ואם לילד יש יחסים של תמיכה ועידוד עם אחיו ואחיותיו, והוא ראה דוגמאות חיוביות של יחסים בין אנשים, הוא יקח את ההתרשמויות הללו לתוך החברויות שהוא יוצר, כולל הבחירה בחברים. מצד שני, אם החוויות המשפחתיות לא היו תומכות ולא סייעו לו לבניית ביטחון עצמי, סביר שהוא יבחר בחברים עם בעיות דומות לשלו.

 

הקדישו את הזמן הנחוץ לסייע לילדכם להבין מדוע הוא בוחר חברים מסויימים. זו גם ההזדמנות לדון עמו על הערכים שלו, על רגשותיו ועל התנהגותו.

 

חברויות בריאות

חברות בריאה היא כזו שבה שני הילדים נמצאים במישור שיוויוני. שלא יצא מצב שבו אחד הילדים משתלט על האחר ומקבל את כל ההחלטות על הפעילויות המשותפות. הם צריכים להתחלק ולעשות מאמץ לרצות זה את זה. הם צריכים להיות מסוגלים לפתור בעיות בעצמם. אם אחד הילדים רוצה לשחק בצעצוע מסויים, השייך לחברו, הם יצטרכו כנראה לקבוע לוח זמנים כדי שכל אחד יכול לשחק בתורו, או שהם יבחרו פעילות חלופית שהם יכולים לעשות יחדיו.

 

מיומנויות של שפה חיוניות לבנייה ולחיזוק של חברות טובה. במהלך הילדות המאוחרת, חברים לומדים לתקשר בבהירות זה עם זה, לחלוק סודות, סיפורים, רגשות ובדיחות. ילדים עם בעיות דיבור וקשיי ביטוי מתקשים בדרך כלל לרכוש חברים. הם משתמשים במילים לא מתאימות והם מפספסים מסרים חבויים, מילוליים וגם לא מילוליים, של עמיתיהם.


החבר הכי טוב

בילדות המאוחרת, חלק מהילדים מתרכזים בפעילות החברתית שלהם בחבר הטוב ביותר בלבד. ביחסים אלה החברים בדרך כלל מתקשרים אל מישהו שעמו הם מרגישים תאימות מלאה, מישהו המסוגל לענות לצרכים שלהם לחברות, להסכמה ולביטחון. אלו יכולות להיות חברויות נהדרות, מהסוג שנראה כאילו יימשכו לעד, ולפעמים זה בדיוק מה שקורה. למרות שהורים בדרך כלל חוששים מחברות עם חבר אחד בלעדי, שהיא עלולה לסגור ולהקשות, ושהילד שלהם מקדיש יותר מידי זמן בחברות אחת, רוב המומחים אינם מסכימים עם תחושה זו. שיתוף בחוויות, במחשבות ובתחושות עם חבר מיוחד אחד, יכול לעתים קרובות להיות מספק יותר מאשר בילוי בקבוצה גדולה, כל עוד שני חברים אלה הם בעלי השפעה חיובית זה על זה ואינם נמנעים ממיגוון גדול של חוויות. 

 

השפעות שליליות

יש אתגר בהתמודדות עם השפעה שלילית של עמיתים, אבל יש פתרונות. חלק מההורים עלולים לדרוש שילדיהם יפסיקו לבלות את זמנם עם בעלי "ההשפעה הרעה". אבל זו עלולה להיות אסטרטגיה לא הכי טובה. ברוב המקרים, אסטרטגיה טובה יותר תהיה לחזק חברויות חיוביות עם ילדים אחרים, שהתנהגותם והערכים שלהם עומדים בדרישות של ההורים. עודדו את ילדיכם להזמין ילדים אלה לשחק. ארגנו פעילוית מובנות, מהנות לשני הצדדים, ומוגבלות בזמן כמו למשל באולינג, רכיבה על אופניים או צפייה באירועי ספורט.

 

במקביל, אל תהססו להביע את חוסר שביעות הרצון שלכם מחברים פחות רצויים. דברו במתינות וברציונליות כאשר אתם מסבירים מדוע אתם מעדיפים שהילד שלכם לא יבלה את זמנו במחיצתם. ידעו אותו לגבי התוצאות האפשריות אם הוא יאמץ חלילה את ההתנהגות הבלתי מקובלת שראיתם אצל ילדים אלה, אבל אל תמנעו ממנו מניעה גורפת מלשחק עמם. גישה זו תלמד את הילדים לחשוב בצורה יותר לוגית וליטול אחריות על פעולותיו, ולהראות שאתם בוטחים ביכולת הגדלה שלו לקבל החלטות נכונות.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה