מתי נחזור לטייל בתום משבר הקורונה

מתי תגיע ההתאוששות ואיך תיראה שיגרת הטיולים החדשה
|
הדפס
|
שמור

ההסגר החברתי שכולנו מחויבים לו למען בריאות הציבור יסתיים בתקופה הקרובה, אבל הטראומה של נוסעים שנתקעו באוניות, בנמלי תעופה מושבתים במדינות רחוקות, יקשה על ההתאוששות מהירה של תעשיית התיירות. גם אחרי שיתאפשר לנו לטוס לכל מקום, לא בטוח שנרצה לעשות זאת.

עם זאת, קשה לדמיין איך נוכל להחזיק מעמד שנה וחצי בלי לצאת לחופשה, אם בארץ ואם בחו״ל. נסיעות הנופש, לכל יעד שהוא, יהיו תחילה מלוות בחשש להידבקות, לחשיפה למספר גדול של אנשים, שאולי הם נשאים של הווירוס, ואולי יגרמו להתפרצות חוזרת של המחלה הארורה. אפליקציות הווידאו הפכו לקרש הצלה גם חברתי וגם עיסקי, כאשר פגישות שפעם היו מתנהלות פנים אל פנים מבוצעות בקישור אינטרנטי מרחוק. פתאום נוכחים לדעת, שאפשר לסגור עיסקאות גם בלי לחיצת ידיים, שאפשר לעשות סמינר מקוון, מפגש רב משתתפים, ואולי חלק מנסיעות העסקים עד היום היו מיותרות. קל להתמכר לחוויה האינטרנטית של שיטוט וירטואלי במוזיאון, למבט ממעוף הציפור, אבל אין כמו התחושה האמיתית של להיות שם.


לפי מחקרים על מקרים קודמים, ובהם מגיפות, פיגועים, או אסונות טבע, התאוששות התיירות מטראומה של מגיפה נמשכת 18 חודשים. כל גיחה לחו״ל, כשתגיע, תהיה מלווה בחששות. גם היום, אחרי שהוסר הסגר על חלק מאזורי האסון בסין, ממשיכים להקפיד ללכת בציבור עם מסיכות, ולשמור על היגיינה יותר מתמיד.

 

אחרי בידוד חברתי של שבועות או חודשים, אחרי איום קיומי על בריאותנו ובריאות כל העולם, אין ספק שכל אחד מאיתנו ירצה לשחרר לחץ, ולחזור, אפילו קצת, לשיגרת טיולים, לחוויות שאפשר לספר עליהן. כדי שנוכל לעשות זאת, אנחנו חייבים למצוא דרך לשמור על תעשיית התיירות והתעופה, שלא תתמוטט ותשאיר אותנו בלי יכולת לברוח מהשיגרה.

 

אבל השיגרה החדשה לא תהיה שווה אצל כולם. דניאל גולדברג, מנכ״ל משותף בחברת הייטק, שרוב לקוחותיה בחו״ל, ימשיך בנסיעות העיסקיות בעתיד. ״במכירות, עדיף תמיד מפגש פנים אל פנים מאשר שיחת וידאו. אני מקווה לחזור מהר לשיגרה״. קטיה איסרליס, מנהלת מוצר בחברת הייטק, מעריכה שתפחית את נסיעות העבודה. ״לפעמים אין ברירה וצריך לנסוע, אבל בכל טיסה במטוס אני אהיה עם מסיכה. אבל על נסיעות נופש עם המשפחה אנחנו לא נוותר. לזה אין תחליף״.

 

גיל פרץ, מרצה טד ומומחה בינלאומי המסייע למנהלים בכירים בעולם להרצות בעוצמה, לתת השראה, ולהשפיע על במות פיזיות ודיגיטליות, תיכנן ברבעון הקרוב ביקורים, סמינרים והרצאות במזרח, בין השאר, בקוריאה בהונג קונג, בטוקיו ואפילו עבודה משולבת בחופשה בבאלי, באינדונזיה. ״כעת אנחנו לא מתכננים לטוס לשם לפחות בשנה שלאחר שיסתיים המשבר ומתמקדים נטו בשירותים הדיגיטליים שלנו. כשאפשר יהיה לטייל באופן נורמלי נתמקד בעיקר בטיולי טבע בארה״ב. הווירוס הזה הוא קריאת השכמה לעולם להבין ש״המחלקה הראשונה״ שייכת לכדור הארץ״.

 

לדברי ליאור מוצ׳ניק, מנכ״ל שלושת מלונות רשת דן באילת ויו״ר התאחדות בתי המלון באילת, אין ספק שייקח לישראלים זמן לפני שישימו מבטחם ביעדים בחו״ל. ״לכן התיירות הראשונה שצפויה להתאושש, אם כי בהדרגה, זוהי תיירות הפנים. העשירונים העליונים ינצלו את סיום המשבר ויצאו מייד להתאוורר. פלח שוק הקבוצות יהיה תלוי ברובו במצב התזרימי של החברות שנותרו על תילן ובחוסנן הכלכלי. השוק המימסדי המסובסד יחדש, לדעתי, במיידי את שיגרת היציאה לחופשות ובכלל זה: כוחות הביטחון, משטרה וכדומה. שוק הכנסים צפוי להיכנס מייד אחריו. בלי כל קשר, ההתאוששות מן המשבר וחזרה למספרים אליהם הורגלנו יקחו זמו ארוך מאוד״.

 

דני שדה, מטייל מושבע ופנסיונר מאושר, לשעבר כתב תעופה ותיירות ב״ידיעות אחרונות״, אומר שהמשבר בהחלט ישפיע על תוכניות הטיולים שלו. ״אני לא אצא יותר להפלגות מחשש להיות כמה שבועות בשבי במקום לא נודע. אשתדל לבצע הזמנות למלונות ללא תשלום מראש, ועם אפשרות ביטול עד יום ההגעה, או קרוב אליו. אני גם אבדוק אם יש ביטוח ביטול לטיסות. כמו כן אעדיף לבצע הזמנת טיסות רק באתרים ישירים של חברות התעופה. כדי לא לשמוע את ההתחכמויות של כל מיני מתווכים למיניהם ש״הם לא אחראים לכסף״. בכל מקרה, גם ביום שאחרי אני אמתין קצת, כדי לראות שאין הפתעות ושהמשבר באמת עבר״.

 

ד״ר ליאת הולר הררי, רופאה פסיכיאטרית, מניחה שהמשבר הכלכלי יהיה הרבה יותר משמעותי מהמשבר הנפשי. ״כשהכול יהיה מאחורינו, אנשים ירצו לנסוע לחגוג את החזרה לחיים ואת סיום המשבר״.

 
תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה