סיור בשמורת נחל דן

השמורה מצטיינת במיגוון חיות בר וצמחיה עשירה וגם במימצאים ארכיאולוגיים נדירים
|
הדפס
|
שמור

נחל הדן, אחד משלושת מקורות המים של הירדן, הנו הקצר ביותר, אך שפיעתו הרבה, כ- 238 מיליון מ"ק לשנה, מספקת לירדן יותר ממחצית ספיקת המים הכוללת של הנהר. למים, שמקורם בחרמון המושלג, טמפרטורה קבועה, וגם בימי שרב היא עומדת על 14 מעלות צלזיוס.

שפע המים בתל דן. צילום:דורון ניסים

שפע המים ומיגוון מיני החי והצומח מקנים לשמורה נוף ייחודי הנדיר בארץ. בשמורה עשרות סוגים של בעלי חיים: דורבנים, חזירי בר, דֲלֳקים, גיריות, שועלים ותנים שחלקם הגדול הם אורחי לילה ובמים שבלולים, סרטנים, לוטרות ודגים. פסגת החי הן הסלמנדרות. דו חי זה, הנראה כלטאה שמנמונת שחורה עם כתמים צהובים כתומים, נקשר באגדות עם, שרואות את הגעתו משמיים בלילות חשוכים וגשומים במיוחד. לפי האגדות, באותם לילות חורצים הברקים את גוף הסלמנדרה ויוצרים כתמים בוהקים. מכאן גם, על-פי האגדה, צבעיה המיוחדים. בשעות הבוקר המוקדמות ניתן לראותה לעתים רחוקות חוצה את כבישי השמורה בדרכה למטעי האבוקדו של קיבוץ דן. בהעדר בתי גידול מתאימים לסלמנדרה, בתי הגידול הלחים בשמורת תל דן, הם מהמקומות האחרונים בארץ בה מצליחה להתקיים אוכלוסייה יציבה של סלמנדרות.

יש בשמורה צמחייה טרופית לצד צמחיה אירופית בתוך אזור ים תיכוני: תאנה ים תיכונית עם מילה סורית, עץ אירופי שזהו גבול התפוצה הדרומי שלו, דולב (האירופי), פטל (אסייתי) קיסוסית (טרופית), צפצפה מאירופה וגם גפן ותות. הקיסוס וגפן הבר יחד עם סוגים רבים של שרך מטפס, המשווים לנחל מראה של יער טרופי ויוצרים כעין "ג'ונגל". באזור היבש שולטים עלי אלון, אלה ואשחר.

על העבר המפואר מעידים המימצאים הארכיאולוגיים בשמורה. שרידי התל המקראי ששימש את העיר ליש הכנענית ולאחר מכן את שבט דן. אנשי דן שמאסו במקום מושבם באזור השפלה חיפשו נחלה חדשה. וכשהגיעו לאיזור, נפעמו מיופיו ועברו עם משפחותיהם למקום עם איכות החיים גבוהה בהרבה.

לתל דן חשיבות ארכיאולוגית נדירה גם בשל ממצאים כמו "שער אברהם" - שער לבני בוץ שלם מהתקופה הכנענית התיכונה, המהווה מימצא ייחודי בעולם ומוכר כקשת השלמה הקדומה בעולם. לפי האגדה, דרך עשר זה עבר אברהם אבינו בדרכו אל לוט. מימצא חשוב נוסף שנמצא כאן וגרם להתרגשות גדולה בקרב החופרים והעולם האקדמי הוא שברי כתובת המזכירה את בית דוד.

בהמשך אפשר לעבור ליד טחנת קמח נטושה שגלגליה ואבני הרחיים שלה שומרו ושוחזרו במקום בידי עובדי השמורה. מכאן ממשיכים עוד מעט ומגיעים לבריכת השכשוך בסיום המסלול.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה