מיתוסים ועובדות על תהליכי שינוי הרגלי שינה

ייעוץ שינה - לא נכון בכלל או ברור שכן?!
|
הדפס
|
שמור

קשיי שינה משפיעים בעיקר על התינוק. אבל הם משפיעים גם על ההורים ועל הקשרים במשפחה. בשנים האחרונות החל להיות נפוץ ייעוץ השינה. כמספר יועצות השינה כך הדעות בעד ונגד ייעוץ שינה. אז הנה מאמר קצר על 'מאחורי הקלעים' של תהליך שינוי הרגלי שינה.הקשורים לייעוץ שינה, וחשבנו לעשות קצת סדר בדברים ולנפץ כמה מיתוסים. 

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

1. זה יקר ! נכון חלקית
המחיר של תהליך ייעוץ שינה נע בין כמה מאות, לכמה אלפי שקלים.  המחיר תלוי ביועצת,בניסיונה,ובכמות השעות של הליווי.
ייעוץ שינה בדרך כלל מורכב מתשאול במייל (שעת עבודה) פגישת הדרכה (כשעתיים,לא כולל נסיעות) וליווי של חודש לפחות (כ15 שעות,לפעמים יותר לפעמים פחות)
בסה\"כ סביב 20 שעות (לפחות) לתהליך מלא.
אם מחיר ייעוץ הוא בממוצע 1200 ש\"ח- היועצת מרוויחה כ 60 שח לשעת עבודה!!
נכון, זה לא שכר מינימום, אבל בהחלט לא שכר גבוה במיוחד.
בזמן הליווי, על היועצת להיות זמינה. בשבוע הראשון - אפילו זמינה באופן מיידי. כשההורים מרדימים את התינוק ומחכים לתשובות היועצת מחוייבת לענות להורים בזמן אמת. גם אם 20:00 בערב או 22:00 בלילה.
חלק מהיועצות זמינות גם בסוף השבוע..

אז האם זה יקר? הכל עיניין של סדר עדיפויות… קשיי שינה של התינוק משפיעים בראש ובראשונה עליו.

הוא פחות נינוח,מרבה לבכות, פחות פנוי ללמידה והמערכת החיסונית שלו חלשה יותר.

ומה לגבי ההורים? מחסור שינה כרוני משפיע על המערכת החיסונית, על כישורי למידה,על הזיכרון, על התפקוד בעבודה, על הזוגיות ואפילו יש קשר בין מחסור בשינה להשמנה!

יש אפשרות להוזיל את העיניין- למשל לקחת סטז\'רית או יועצת מתחילה.

אפשרות נוספת היא להסתפק בהדרכה ולעשות את התהליך לבד,ללא ליווי.


2. ייעוץ שינה אפשר להתחיל רק בגיל 5 חודשים_ לא נכון בכלל!

שליש מהתינוקות יפתחו קשיי שינה בשנתם הראשונה.  יש תינקות שמרגע הלידה יתקשו להרדם, ולאחרים יווצרו קשיים, במשך הזמן.

קשיי שינה נובעים מסיבות שונות.

זה לא משנה מתי נוצרו קשיי השינה וכמה זמן הם נמשכים. בכל נקודת זמן אפשר להתחיל תהליך שינוי.

למעשה, האידאל לתפישתי, היה לפגוש את ההורים הטריים ,כמה ימים אחרי הלידה. ככה היו נמנעים חודשים ארוכים של סבל וקושי.


יועצת שינה והתפתחות בעלת ידע בפיזיולוגיה,באנטומיה ובעולם התינוק , תדע לטפל בקשיי השינה בכל גיל.

ולכן בכל מה שקשור להקניית כישורי שינה נכונים- כמה שיותר מוקדם-יותר טוב.


האם זה אומר שכל התינוקות עד גיל 5 חודשים יכולים להרדם לבד ולישון לילות רצופים?


התשובה היא לא!


למעשה ההפך הוא הנכון. רוב התינוקות זקוקים לתיווך בהרדמה ולארוחות לילה בחודשים הראשונים.

אבל תיווך אינו חייב להיות הרדמות ממושכות, יקיצות מרובות ועייפות כרונית. כיועצת,אני פוגשת תינוקות בני כמה חודשים שמתעוררים עשר פעמים ויותר בלילה אחד וגם תינוקות בני חודש ,חודשיים, שלא ישנים כלל במשך היום, ולוקח להם זמן רב מאד להרדם בלילה.


יש מנעד רחב מאד בין שיטות הרדמה שדורשות מעורבות הורית גבוהה(תינוק שחייב לינוק ,או להיות בידיים כדי להרדם) לבין הרדמה ללא תיווך כלל , כשהתינוק מונח במיטה ולא מקבל שום מענה לבכיו.

דרך הבייניים בה יש  תיווך מושכל  כשהתינוק שוכב במיטתו וההורה מלטף אותו מספר דקות ,עד שירגע וירדם תסייע לתינוק ללמוד להרדם עצמאית ותהפוך את ההרדמות לקלות יותר גם עבור ההורה.

התינוק ילך ויתפתח ובגיל 4,5 חודשים יהיה מסוגל להתהפך מהבטן לגב וחזרה, לארגן את גופו בתנוחת השינה הנוחה לו. הוא ילמד שאמא אינה חלק ממנו והוא יישות עצמאית ונפרדת. הוא ילמד לזקוף את ראשו  ולהתבונן בסביבה בסקרנות ולהוריד את הראש  הוא ילמד לעצום עיניים כשהוא זקוק למנוחה.


הוא ילמד לעשות זאת בעצמו.


אבל אם הוריו לא יקנו לו את הידע הבסיסי הזה, הוא ישאר תלוי בהם בתהליך ההרדמה וההרדמות ילכו ויעשו קשות!

 

3. הרדמות עצמאית תלויה במלטונין שמופרש רק בגיל 5 חודשים. לא נכון בכלל!

השינה היא פעולה פיזיולוגית שלוקחים בה חלק הורמונים.

את ההורמונים הלוקחים חלק במשחק אפשר לחלק בצורה שטחית להורמונים המעורבים בפעילות (קורטיזול, אדרנלין, היסטמין, )להורמון השינה המפורסם-המלטונין.

לתינוק בן יומו רמות נמוכות של מלטונין ואלה הולכות ועולות עד לגיל 5 חודשים.

המלטונין מופק במוח בתגובה לחושך ומייצר תחושת נמנום.

לכן מגיל 3 ,4 חודשים דפוס השינה הופך כזה שרוב השינה מתרכזת בשעות החשיכה ובשעות האור התינוק פעיל יותר. אין קשר בין הרדמות עצמאית למלטונין. הוא משפיע רק על ריכוז שעות השינה העיקריות בשעות החושך והארכת שעות הפעילות במשך היום!


מאחר והתינוק ער זמן רב יותר, יש לו זמן להתפתח והוא לומד להתהפך, לתקשר, להושיט ידיים לחפצים..

במקביל מתפתחות הקוגניציה והמערכת הרגשית. התינוק מתחיל לפתח עצמאות ,לסגל הרגלים,להבין התניות ומסוגל להתחיל את התהליך הבריא של הפרדות מאמא.


למעשה ,תינוק שיוקנו לו כישורי שינה והתפתחות נכונים בחודשי חייו הראשונים יגיע לגיל 5,6חודשים כשהוא מפותח בהתאם לגילו ומסוגל להרדם באופן עצמאי ולישון כ 6 שעות רצופות.

4. ייעוץ שינה פוגע בהנקה   בכלל לא!!!

ההפך הוא הנכון.

ראשית, תינוק שישן די צורכו , יאכל טוב יותר מתינוק שסובל מעייפות וממחסור כרוני בשעות שינה.

מנוחה מספקת חיונית גם לאם ולייצור החלב.

פעמים רבות אני פוגשת תינוקות בגיל חצי שנה ( זוכרים?הגיל בו מתבססים ההרגלים)שאינם מכירים דרך אחרת להרדם, פרט להנקה. הם מנשנשים כל הלילה(לוקחים שלוק וחוזרים לישון),קמים עם בטן מלאה, ועייפות יתר בגלל הייקיצות המרובות ואוכלים פחות במשך היום (בגלל העייפות ונישנושי הלילה). ברגע שאנחנו מרווחים את הנקות הלילה,האכילה במשך היום משתפרת והתינוק עולה במשקל!


ולפעמים זה בדיוק להפך- לאחר אבחון ברור שהתינוק מתעורר בלילה כי הוא רעב! אנחנו מוסיפים הנקות בלילה, כחלק מתהליך הייעוץ  והתינוק ישן טוב יותר, אוכל טוב יותר ועולה במשקל!

אף פעם לא ניתנת לאם הנחייה להפסיק להניק כחלק מהתהליך. למעשה מי שקובעת את מערכת היחסים עם ההנקה היא האם בלבד.

5. אני לא מוכנה לתת לתינוק שלי לבכות ובייעוץ שינה הוא לא מפסיק לבכות! נכון חלקית

כל מי שניסה אי פעם לשנות הרגלים ( להפסיק לעשן, להתחיל לאכול בריא, לעשות ספורט) יודע כמה זה קשה. כשאנו משנים את ההרגלים של תינוק קטן, בתהליך ייעוץ שינה ,הוא מוחה ומתנגד!


הדרך של התינוק להביע מחאה היא בבכי. לא קל להורה לשמוע את התינוק שלו בוכה.אבל האם אין סיטואציות אחרות בהן התינוק בוכה? לדוגמא-יש תינוקות ששונאים לשבת בכיסא בטיחות ברכב. ברגע שהם מוכנסים לכיסא-הם לא מפסיקים לבכות. האם הורה יעלה על דעתו לוותר על כיסא הבטיחות? ברור שלא.


בתהליך ייעוץ שינה איננו מאלצים את התינוק לבכות שעות ארוכות. להורה ניתנים כלים שונים כיצד להקל על התינוק (ועל עצמו) בהתמודדות עם השינוי. התינוק נתמך באמצעות מגע ונוכחות קרובה של ההורה במיוחד בימים הראשונים לתהליך. זה לא תהליך קל כלל וכלל.


אבל גם לא קל לתינוק ולהוריו ,לילה אחרי לילה לישון שינה קצרה וקטועה ויום אחרי יום להעביר שעות ארוכות בלי מנוחה.

 

לסיכום-כישורי שינה טובים אפשר וחשוב לרכוש בכל גיל. כישורי שינה טובים מסייעים לתינוק לא רק לישון טוב יותר אלא גם להתפתח טוב יותר. אם תינוקכם סובל מקשיי שינה אתם יודעים כמה סבל נגרם לכם ולו.


הדרכה נכונה והובלה הורית מדוייקת ועיקבית תביא להתקדמות יעילה ומהירה בתהליך שינוי הרגלי השינה של המשפחה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. ענת 16/08/2016, 21:19:07

הכתבה הזאת מלאה במידע שגוי ומאוד עלול לפגוע בהנקה, בהתפתחות, ובמתן מענה לצרכי התינוק. תינוקות קמים בלילה מכל מיני סיבות וכשהם מביעים רצון לינוק ולהיות בקרבת הוריהם אז חשוב לענות על הצורך הזה. תינוק זה לא רובוט ולא צריך לתחנת תינוק לישון - שינה זה עניין התפתחותי וגם עניין של אופי התינוק ועוד כל מיני פאקטורים - ותינוק ישן שינה רציפה כאשר הוא מוכן לזה התפתחותית. יעוץ שינה ממישהי שהיא מתערבת בתהליכים טבעיים של התינוק זה ממש מסוכן ועלול לפגוע בתינוק פיזית ונפשית. כמבוגרים, חוסר שינה זה בהחלט קשה לנו, אך לתינוק, ההתעוררויות בלילה כדי לינוק ממש לא מפריעים לו - כל מה שתינוק רוצה זה שיאהבו אותו וידאגו לו ויענו לו על הצרכים. מי שצריך להכתיב כמה פעמים ביממה הוא רוצה וצריך ציצי זה אך ורק התינוק - לא יועצת שינה. הנקה זה לא הרגל - זה צורך בסיסי. כאשר יש פעוט/ ילד גדול שמעל גיל שנה (ורצוי אפילו מעל גיל שנה וחצי, גיל שנתיים או יותר, תלוי במוכנות התפתחותית), שאוכל מוצקים יפה, ששוקל משקל יפה, שמבין מבחינה קוגניטיבית תהליכים של גמילת לילה או של הגדלת מרווחים בין הנקות, אז אפשר לפי רצון האמא להתערב וליזום תהליך של גמילת לילה או הפחתת הנקות. אך מתחת לגיל שנה זה ממש ממש ממש לא הגיוני לאמא מניקה להעביר את התינוק שלה תהליך של יעוץ שינה שעלול לגרום לו לבכות, לעבור משבר נפשי של חוסר אמון בסביבתו, להפחית את תפוקת אספקת החלב, וכו׳. בכתבה הזאת יש רק מיתוסים ואין פה שום דבר שהוא עובדה. העובדה היחידה שיש זה שתינוק זקוק להוריו סביב היממה לפי הצרכים האישיים שלו, שגם ככה משתנים כל הזמן. הכתבה הזאת מלאה בשטויות בעיני וכשאמא עייפה, אז במקום לגשת ליעוץ שינה, עדיף להשקיע את הכסף בעזרה במטלות הבית, בנקיון, בעזרה בבישול/ טייק-אווי ממסעדה, בדולה פוסט-פארטום, בבייביסיטר לילדים הגדולים כדי שהיא תוכל לנוח עם הבייבי החדש, במיטה גדולה יותר או מיטחברת כדי שהיא תוכל לישון בלינה בטיחותית משותפת (ביום ו/או גם בלילה), ובעוד דברים מרובים אחרים כדי שהיא תוכל למצוא יותר זמן לנוח. מנוחה זה חשוב לאמא, אך הציפייה לשינת לילה ארוכה כאשר יש תינוק חדש בבית זאת ציפייה שלא בהכרח תואמת את המציאות.

+ השב
 
1.1. נירה מירון 21/08/2016, 09:32:25

שלום ענת. תודה שטרחת וקראת את המאמר. שימי לב שבשום מקום לא כתוב שתינוק בחודשים הראשונים לחייו אמור לישון שינה רציפה. להפך- בחודשים הראשונים לחיי התינוק דפוס השינה הוא כזה שאין חלוקה ליום ולילה והתינוק עשוי להתעורר לפרקי ערות ממושכים בלילה. בין שלל הצרכים של תינוק קטן הצורך לישון תופס חלק מרכזי. תינוק בין חודשיים שנשאר ער במשך יום שלם- בריאותו והפתחותו נפגעות. הנקה היא צורך בסיסי , כמו שינה ולפעמים, מסיבות כאלה ואחרות , צריך ללמד את האמא לנהל את שני הצרכים האלה באיזון. לתפיסתי ,התפקיד שלנו כנשות מקצוע הוא לאזן, ולא ליצור אצל האמא רגשות אשם על כך שאינה עושה את המוטל עליה. אמהות שמגיעות לייעוץ שינה, מרוסקות מרוב עייפות. לא תמיד הן אמהות מניקות. לפעמים התינוק ניזון מתמ"ל וקם 10 פעמים בלילה ויותר. כיועצת שינה איני רואה עצמי כמטיפה לאורח חיים מסויים. אני בעד הנקה, ובעד תמ"ל, בעד לינה משותפת ובעד הפרדה בחדרים. אני בעיקר בעד בחירה חופשית של ההורה כיצד לנהל את חייו. אני בעד בחירה מושכלת של ההורה את הכלים בהם הוא רוצה להשתמש והדרך שבה הוא רוצה לנהל את ההורות שלו. אני בעד לתת גם לאמא שבוחרת לא להניק, את התחושה שהיא אמא נפלאה. הורות היא עיניין מורכב. הסתכלות חד מימדית כמו שאת מציעה בראש ובראשונה אינה משרתת את צורכי התינוק ובוודאי לא את צורכי ההורים.