הכן את ילדך לכיתה א'- חלק שלישי

על קשב וריכוז, יכולת הלמידה התבניתית, קריאה וכתיבה
|
הדפס
|
שמור

המעבר לכיתה א' דורש מהתלמיד להסתגל לשינויים רבים:  אין גננת שמקבלת את פניו בבוקר, אין פינת משחקים, הוא חייב לשבת במקומו במשך כל השיעור ועוד שינויים רבים.  לא מעט תלמידים מתקשים לבצע את המטלות החדשות הנדרשות מהם. כיצד תוכלו לסייע ולהכינו ללמידה נעימה? 

צילום: מאיה אהרוני

נתייחס ראשית לישיבה על הכיסא אל מול שולחן - יציבתו טובה וזקופה, כתפיו מתוחות לאחור, אך התלמיד זקוק גם ליכולת תפיסה מרחבית תקינה כדי שחוויית הלמידה תהייה נעימה עבורו - מערכת התפיסה המרחבית אחראית בין היתר על יכולת ההתמצאות שלנו במרחב, על יכולת הלימוד התבניתי במוח- חשבון ועברית, ועוד... (ההליכה קדימה מדמה פעולת חיבור, ההליכה אחורה מדמה פעולת חיסור – בהמשך יכולת הסיבוב תעזור ליכולת ההבנה של השלם וחלקיו). אם מערכת זו אינה תקינה, התלמיד יכול להתקשות לארגן את ציודו על גבי השולחן, הוא עלול להתקשות לארגן את כתיבתו על הדף, אותיות מאוד גדולות לעומת אותיות מאוד קטנות והוא עלול להתקשות בהבנת חשבון ועברית.


מערכת קורדינטיבית נוספת שמשפיעה על הלמידה, היא מערכת ההצלבה- מערכת ההצלבה מתפתחת בחודשיי חייו הראשונים של התינוק, עם שליחת יד מעבר לקו האמצע, התהפכות וזחילה על שש יד ורגל נגדית. מערכת ההצלבה אחראית על הקשר בין האונה הימנית לאונה השמאלית, ככל שהיא טובה יותר כך זרימת המידע תעבור בצורה חלקה יותר. מערכת ההצלבה אחראית בין היתר על יכולת הקשב והריכוז שלנו, על יכולת כתיבת הספרה 8, כתיבת אותיות כמו א', ע', ש', צ'. אחראית על ציור X, משולש ועוד...  


תדמיינו צומת סואן, כשהרמזורים עובדים התנועה זורמת נהדר, אך מה קורה כאשר הרמזורים אינם פועלים? כך גם בראש שלנו- כשמערכת ההצלבה תקינה המידע יזרום באופן רציף וחלק, ללא קושי, אך כאשר יש קושי  במערכת ההצלבה נראה זאת גם ביכולת הלימודית. 


יכולת נוספת שתומכת בלמידה מבחינת קורדינטיבית  הינה יכולת ההפרדות, רבים לא מודעים לנושא וממהרים "להדביק" תוויות, אך חשוב לדעת, שהתלמיד נדרש לבצע ארבע פעולות מוטוריות - אותן הוא לא נדרש לבצע בגן. וגם לריבוי הפעולות הגוף צריך להתרגל:
1.    התלמיד נדרש לנשום - נשימה אוטומטית.
2.    התלמיד נדרש להקשיב למורה לקלוט ולעבד חומר חדש - פעולה קוגנטיבית.
3.    התלמיד נדרש לכתוב/ לצייר- פעולה מוטורית
4.    התלמיד נדרש להתעלם מהסחות דעת סביבתיות, כך שהן לא יפריעו לו בלמידה.


תופתעו לגלות כמה מאיתנו (גם המבוגרים) מפסיקים לנשום. כדאי לזכור במהלך השנה את נושא ההפרדות ובמידה והמורה מעירה על קושי לשבת בריכוז לאורך זמן - כדאי לבדוק האם הילד שלכם מסוגל לבצע 4 פעולות מוטוריות שונות.
ברגע שהתלמיד מפסיק לנשום, המוח ישלח הוראה לשרירים התומכים בבית החזה להיפתח, כדי לאפשר כניסה של אויר לחלל הריאות, במקרה כזה, המורה יכולה לטעון שהילד שלכם זז כל הזמן בכיסאו.

 

כיצד תזהו קושי באחת המערכות?
1.    בזמן ציור וכתיבה בדקו האם הילד מאוד מרוכז ועקב כך, עוצר את נשימתו.
2.    במידה והילד יודע לכתוב, בקשו ממנו לכתוב שורה או להעתיק אות לאורך שורה שלמה, ובדקו מה קורה לו בסוף השורה - האם אתם מרגישים שכעת הוא לוקח הרבה אויר לפני שיוצא לשורה נוספת?
3.    בדקו את יכולת ההתארגנות שלו על הדף- בכתיבה ובציור.
4.    ילדים בעלי קושי במערכת ההצלבה יתקשו להעתיק משולש, X, 8, א' ועוד...


כיצד ניתן לשכלל את המערכות השונות דרך משחק ?
1.    למדו את הילדים לבצע סיבוב אחד ולעצור - סיבוב וחצי ולעצור, 2 וחצי סיבובים ולעצור וכו'...
2.    הקפידו שילכו יד ורגל נגדית - הליכה של יד ורגל נגדית מעודדת את מערכת ההצלבה.
3.    למדו אותם ללכת יד ורגל נגדית במסלול בצורת 8 - גם כאן בדקו האם לא נעצרת נשימתם.
4.    להטמעת הנשימה, בקשו מהם ללכת במסלול בצורת 8 ולנפח בלון, לנשוף לשבשבת רוח וכו'...
5.    ציירו עיגולים, קטנים וגדולים.
6.    שחקו עם חישוקים.
7.    למדו אותם לחתוך עגבניה לחצי, מלפפון לחצי ועוד..
8.    כדי לשכלל את רמת ההפרדות (ביצוע ריבוי פעולות מוטוריות) בקשו מהילדים לתופף אם יד אחת על הראש וביד השנייה לעשות סיבובים על הבטן וכולי.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה