השיטה מבוססת על ההבנה, שיש קשר בין אופן התפתחות התינוק בינקותו לבין אופיו ואורח חייו כאדם בוגר. בשנת החיים הראשונה, מונחת התשתית ליכולות ואיכויות הלמידה בכל התחומים גם בהמשך החיים (בתחום המוטורי, סנסורי, קוגניטיבי, תקשורתי, דימוי עצמי, התנהגותי, חברתי ועוד...). כבר בשלב זה נרכשים הכלים למימוש הפוטנציאל הטמון בהם כילדים וכבני אדם בוגרים.
מהבנה זו נובעת התפישה כי במקרה של עיכובים ושיבושים שונים, אחד "המפתחות" העיקריים לפתרון נמצא בלמידה ש"השתבשה" עוד בשלבי התפתחות מוקדמים.
תינוקות מגיבים, מתפתחים ולומדים בהתאם לגירויים שהם חווים מסביבתם. כלומר, ככל שנספק לתינוקות סביבה התפתחותית מתאימה, תנאי הסביבה יגרו אותם לתגובה שתאפשר למידה מאורגנת ונינוחה, וכתוצאה מכך, תאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם.
מדריכי התפתחות תינוקות בשיטת "צעד ראשון" מנחים את ההורים ומדריכים אותם ליצירת סביבה שתאפשר התפתחות סנסו-מוטורית מגוונת ועשירה ולהדגיש את תפקיד ההורה והמטפלים כסביבה התפתחותית של תינוקם. הם גם אמורים לסייע ולתמוך בשלבים מוקדמים, ולתת מענה במקרים של קושי או עיכוב התפתחותי.
שלבי ההתפתחות
התפתחות התינוק מתרחשת על פי שלבים. בכל שלב נרכשת למידה במגוון תחומים. כשהתינוק יגיע לשלב הבא, הוא יזדקק למגוון המרכיבים שלמד בשלב הקודם (כמו פירמידה). חשוב לוודא שתינוק לא ידלג על שלבי התפתחות, לא יתפתח מהר מידי, אך גם לא יתעכב בשלב כלשהו. כהורים, אנחנו לא צריכים 'ללמד' את התינוק כיצד להתפתח, אלא לספק לו סביבה מתאימה לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא, אשר תאפשר לו להתפתח בצורה טובה ונינוחה. זה נכון לגבי תינוקות ללא קשיים מיוחדים ועוד יותר נכון לגבי תינוקות עם עיכובים שונים שזקוקים לתמיכה וטיפול.
התפישה הינה הוליסטית ומתייחסת אל התינוק עצמו, אל סביבתו ואל ה"היסטוריה" שלו כמכלול: ההסתכלות הינה על מכלול ולא רק על בעיה נקודתית; הרגלים תנועתיים, חושיים, קוגניטיביים, התנהגותיים, רגשיים, חברתיים ושפתיים; ההריון, הלידה, הסביבה ההתפתחותית והקשר עם ההורים. כל המרכיבים הללו שזורים זה בזה ובעלי השפעה הדדית.
ההורים והתפתחות התינוק
כל הורה שואף להעניק לתינוק שלו את הטוב ביותר, ואף עושה כמיטב הבנתו וידיעתו. לעיתים אנו כהורים לא יודעים מהם הצרכים ההתפתחותיים של תינוקנו. כמו כן לנו כהורים יש הרגלים, העדפות וקשיים שמובילים אותנו לבחירות מסוימות. כיום בעולם המודרני, הסביבה מציעה מגוון גירויים שלא תמיד נכונים עבור הרך הנולד.
שי זילברבוש הגדיר את המונח "סביבה ההתפתחותית" - האופן שבו אנחנו ההורים מתנהלים עם התינוק ביום יום, הגירויים שהוא מקבל, האביזרים שאנו משתמשים בהם, המסגרת בה הוא שוהה במשך היום (משפחתון, מטפלת) - כולם יוצרים את הסביבה ההתפתחותית של התינוק ומהווים את ה"קרקע" ללמידה שלו. לסביבה ההתפתחותית שההורים יוצרים יש השפעה רבה על תהליך הלמידה וההתפתחות של התינוק.
השיטה מתבססת על האמונה שתינוק (בריא) נולד עם מלוא הפוטנציאל להתפתח בצורה מלאה. אמנם כל תינוק נולד עם מטען גנטי שונה ולכל תינוק ניסיון שונה מחוויית ההריון והלידה, אך הסביבה שתינוק ייחשף אליה מרגע הלידה תשפיע רבות על המשך ההתפתחות שלו. אם תינוק יקבל את התנאים שהוא זקוק להם מבחינה רגשית, חושית, ומוטורית - הוא יוכל לממש בצורה טובה את שלבי ההתפתחות שמכינים אותו למיומנויות מורכבות יותר בהמשך חייו.
בצעד ראשון מנחים את ההורים מהם הגירויים להם התינוק זקוק בכל שלב, על מנת להתפתח בצורה טובה: למשל, אופן השימוש בטלויזיה/בעגלות ישיבה/ טרמפולינה, תנוחות נשיאה, אופן השכבה של התינוק, פיתוח רצון ומוטיבציה אצל הילד, אופן הענקת ביטחון ועוד.
ממילא כולם הולכים בסוף?
זו שאלה שרבים שואלים את מדריכי השיטה (וגם את עצמם...). זה נכון שכל תינוק בריא ילך בסוף. אבל זו לא המטרה היחידה. אנו מבינים כי איכות ההתפתחות ואיכות התנועה מהווים תשתית ללמידה נרחבת במגוון תחומים. המטרה היא לא רק ההליכה עצמה אלא איכותה והלמידה הרב-תחומית המתרחשת בדרך אל ההליכה.
סדנאות צעד ראשון
סדנאות צעד ראשון מיועדות לתינוקות נורמטיביים. הן פותחו מתוך ההבנה שניתן היה למנוע או לשפר בעיות רבות מאד, לו היו להורים יותר כלים וידע להתנהלות סנסומוטורית עם התינוק כבר מגיל ינקות. לצד האווירה הקבוצתית הנעימה והשימוש במוזיקה, תנועה ואביזרים – מטרתן היא מתן מענה מקצועי והדרכה להורים לכל אורך תקופת ההתפתחות. עבור ההורים זו הזדמנות ייחודית להעניק לילדם תשתית עמוקה שתלווה אותו בכל חייו, בכל לימוד שיעשה, בכל מגע שיהיה לו עם העולם.
ההורים לומדים כיצד להיות רגועים ונינוחים, מתוך תחושה של ביטחון והבנת הצרכים האמיתיים של התינוק. בשיעורים במסגרת הסדנא הם מרחיבים את הידע גם בנושאים כמו תנועה ושיווי משקל, ומבינים כיצד נענים לתינוק באופן שלא יקובעו אצלו הרגלים שגויים.
הסדנאות עונות על צורך אשר קיים בחברה המודרנית בה אנו חיים. הסביבה כיום שונה מאד מהסביבה בה חיו לפני מספר שנים, כפועל יוצא מזה גם ההורות השתנתה:
א. התנאים בהם גדלים ומתפתחים תינוקות וילדים כיום שונים בהרבה מובנים מהתנאים להם זכו תינוקות לפני מספר שנים, הסביבה כיום פחות תנועתית ויותר מאובזרת וטכנולוגית. אביזרים כמו טלוויזיה, מחשב, כלי רכב וכד' לכאורה עוזרים לנו באורח חיי היומיום העמוס אך למעשה נחסכות מאיתנו ומילדינו חוויות אחרות כמו למשל תנועה עצמאית חיונית. לכן, חלו שינויים באופן התפתחות התינוק. לדוגמא: תינוקות נמצאים שעות רבות בשכיבה על הגב או בטרמפולינה, מצב זה מונע מהם למידה חשובה וגורם לקושי בשכיבה על הבטן אשר מהווה בסיס לשלבי ההתפתחות הבאים כמו: הרמת הראש, התהפכות, זחילה וכו'.
ב. בעבר חיינו בשבטים או קרוב לבני המשפחה. כיום אנו חיים רחוק מהקרובים לנו, המידע "הולך לאיבוד" ולחילופין גובר השימוש במידע חופשי באינטרנט וההורים נשארים אובדי עצות, מבולבלים וללא מענה נכון ומדויק. בנוסף, הם משתמשים פחות באינסטינקטים.
ג. הרבה הורים כיום מנהלים קריירות פעילות ולכן מבלים מעט זמן עם ילדיהם, תינוקות זוכים למעט זמן הורה, דבר היכול להשפיע על תחושת הביטחון שלהם בעולם החדש; קבלת מענה שאינו מדויק לצרכיהם.
סדנאות צעד ראשון מעלות את המודעות לכל אלו ומנחות את ההורים כיצד ניתן לייצר בתוך החיים המודרנים סביבה עשירה, מגוונת ואיכותית. בנוסף, הסדנאות נותנות כלים והדרכה להורי תינוקות וילדים שכבר "הושפעו" מכל אותם מאפיינים של החברה המודרנית – ומכוונות חזרה להתפתחות תקינה.
הסדנאות מיועדות לתינוקות וילדים מגיל לידה ועד גיל 6 שנים ומותאמות לשלב ההתפתחותי של הילד. המפגשים כוללים התנסות חווייתית בקבוצה, כאשר כל הורה מתרגל עם ילדו באופן פרטני ולומד תרגילים מעשיים שקל ליישם גם בבית. מושם דגש רב על ההנאה של התינוק ושל ההורה. התרגול נערך באמצעות תנועה, מגע, ושימוש באביזרים המותאמים לשלב ההתפתחותי. בתוך המפגשים שזורות הרצאות שעוסקות בהתמודדות ההורית עם נושאים שונים בחייו של התינוק והילד כמו: התנהגות (מענה נכון לבכי, טיפול בגזים, חרדת זרים, גבולות) תקשורת ושפה, התפתחות קוגניטיבית ועוד. הסדנאות מתנהלות בקבוצות קטנות ואינטימיות ומועברות על ידי מדריכות מוסמכות בשיטת "צעד ראשון".
כאשר קיים קושי התפתחותי אצל הילד, נמליץ להורים להגיע לאבחון פרטני בו יתוו עבורם דרך טיפול ספציפית. כמובן שהשאיפה היא בשלב מאוחר יותר, או לעתים במקביל, לשלב את הילד בסדנה עם עוד תינוקות. לעיתים במהלך סדנה, המדריכה מבחינה בקושי התפתחותי אצל תינוק או ילד מסוים ויכולה להמליץ על אבחון פרטני.
סדנאות צעד ראשון נכנסו בשנים האחרונות גם לפעוטונים וגני ילדים רבים ברחבי הארץ. גנים מסויימים אף מתנהלים רובם ככולם תחת סדר יום התפתחותי של שיטת צעד ראשון.
מתי נחוץ טיפול פרטני?
בצעד ראשון עובדים עם תינוקות וילדים במסגרת פרטנית במגוון מצבים, כגון: טונוס שרירים נמוך או גבוה, קושי בשכיבה על הבטן, קושי בהרמת הראש, טורטיקוליס, אי שקט ובכי בלתי פוסק, תינוק שלא בוכה בכלל, קושי ביצירת קשר עין, דיסלוקציה של מפרקי ירך, קלאב-פוט, קושי בקשר עין-יד, רתיעה מרעשים ובהלה גדולה, רתיעה מחוויות של תנועה במרחב, רתיעה מסוג מגע מסויים, מימוש שלב התפתחותי באופן לא מאורגן, דילוג על שלב התפתחותי כלשהו, בעיות תקשורת, קושי בהסתגלות לשינויים.
על מנת להציע איבחון מדויק יש לפגוש את הילד ואת הוריו. מומלץ שבכל מקרה של חשש – לא לחכות ולא להגיד "הזמן יעשה את שלו", אלא לפנות לאיבחון מקצועי. במקרה הטוב - האיבחון יקבע ש"הכל בסדר", ויעניק להורים כלים טובים להמשך התפתחות ילדם.
השיטה מול מסגרות קונבנציונליות
חשוב לומר שעל כל הורה לחפש את הדרך הנכונה והמתאימה לו ביותר, וכי ההבדלים שיצוינו כאן לא פוסלים שיטות טיפול אחרות אלא מיועדים להבהיר את התפיסה הייחודית של "צעד ראשון".
1. בצעד ראשון, מזהים את השלב ההתפתחותי ביחס לגיל הכרונולוגי, ומיצרים תנאים סביבתיים שיאפשרו לילד ללמוד את מה שהוא זקוק לו, כדי להגיע לשלב המתאים לגילו. לשיטתנו, שלבים מוקדמים הכרחיים למימוש מלא של השלב הבא בהתפתחות, ואיכות התנועה של התינוק חשובה לא פחות מעצם התנועה. למשל: תינוק בן עשרה חודשים שאמור לזחול על שש אבל עדיין שוכב על הבטן. על פי שיטת "צעד ראשון" לא נלמד אותו מייד לזחול, אלא נלמד את ההורים כיצד ליצור אצלו תנאים ללמידה עצמאית, כדי להתהפך, לזחול על הגחון, לעמוד על שש ואז לזחול.
2. ההתייחסות הרווחת במקרים רבים היא שיש בעיה בשריר ספציפי, למשל שריר מקוצר, שריר חלש וכו' ולרוב, המענה יהיה טיפול מקומי באותו שריר בעייתי לכאורה. מסתכלים על הגוף כמכלול. אם יש בעיה בשריר מסוים, היא תבוא לידי ביטוי גם בשאר חלקי הגוף. ולכן, התרגול תמיד יתייחס לתיאום בין חלקי הגוף השונים ולאיזון ביניהם. לדוגמא: מצב של א-סימטריה המוכר גם בשם 'טורטיקוליס' - במצב זה התינוק מפנה את ראשו רק לצד אחד. לרוב, המענה שההורים מקבלים מתייחס לכך שיש שריר מקוצר בצוואר ויש להאריכו. לתפישתנו, כשצד אחד מקוצר, בהכרח הצד השני ארוך... בנוסף, הקיצור בא לידי ביטוי בכל הגוף ולא רק בצוואר, המטרה שלנו היא להביא לאיזון בין הצדדים ולכן התרגול יתייחס לשני צידי הגוף וינתן מענה לכל הגוף ולא רק לצואר.
3. בשיטת "צעד ראשון" עובדים על מכלול של גורמים בעת השיעור: סביבה, התנהגות הורית, תנועה במרחב, תפקודי שלד ושריר, גירוי למערכת החושים ועוד.
איבחון מתבסס על אינטגרציה בהבנת הקשר בין המערכת המוטורית, תפקודי השלד והשרירים, מערכת החושים והסביבה האנושית והפיזית של התינוק. תינוק יכול להיוולד עם פוטנציאל מלא להתפתחות תקינה – אבל חשיפה לסביבה שלא נכונה לו, יכולה ליצור שיבוש הדרגתי, שבסופו של דבר יצור בעיה מהותית. עצם הזיהוי של נתונים סביבתיים אלה – הוא גם המפתח לשינוי ולשיפור מהותי של הבעיה.
שיעור הוא מפגש לימודי ומכאן שמו. בתפיסה שלנו, טיפול הוא ניסיון "לתקן את הקילקול", ואילו שיעור יוצא מנקודת הנחה שאין 'תינוק עם בעיה' אלא רק תינוק שלא למד - ולכן ניתן להציע לו סביבה וגירויים שיעזרו לו ללמוד או לשחזר למידה התפתחותית קודמת.
בכל מפגש נלמדים תהליכים, משחקים ותרגילים מתאימים לחיי היומיום, שהופכים להיות חלק אינטגרלי מסדר היום ההרגלי של המשפחה, כך שניתן להמשיך ליישם אותם בבית או בכל מקום אחר. כמו כן, התרגילים הינם פשוטים ולאחר הכוונה והדרכה ניתנים לביצוע ע"י כל אחד.התפיסה של צעד ראשון היא שתינוק אשר בוכה בעת הטיפול נמצא במצוקה, ולכן לא יהיה פנוי ללמידה הדרושה לו. אנו מאמינים שבמידה וישנו בכי והתנגדות יש להבין את הרקע לבכי, לתת לו מענה הולם (בצורת משחק או בצורה אחרת). השיטה מבוססת על שיטת פלדנקרייז ובהתאם לכך הטיפול בשיטה נעשה ברכות, בנינוחות וע"י הפעלת מאמץ מינימלי, תוך הענקת תחושת ביטחון ונוחות. יש דגש רב על הנאה של התינוק ושל הוריו מתוך ההבנה שרק בתנאים אלו ניתן ליצור למידה אפקטיבית של מערכת העצבים. תהליך טיפולי יתחיל באבחון ולאחריו במידת הצורך – ינתנו שיעורים פרטיים בהתאם להמלצת האבחון.
מענה גם לבעיות מולדות
בצעד ראשון מטפלים בילדים בעלי עיכוב התפתחותי וצרכים מיוחדים. תחת מטרייה זו מתייחסים לספקטרום רחב של הפרעות, ביניהן: תסמונות גנטיות, פגיעות מוחיות, הפרעות תקשורת ואוטיזם, עיכובים והפרעות בתנועה, היפוטוניה, אפילפסיה, הפרעות אכילה קשות, הפרעות קשב וריכוז ועוד. מתוך ניסיון של שנים רבות בעבודה עם משפחות, אנו מאמינים שהורים המקבלים מידע, כלים, הדרכה ותמיכה - יכולים להשפיע משמעותית על התפתחות ילדיהם, על שיפור המיומנות שלהם ועל הדינאמיקה הטיפולית הפנים משפחתית. זו הסיבה שתהליך העבודה, כולל תהליך למידה מקיף עם ההורים, כמפתח ליצירת השינוי בהתפתחות ילדיהם מתוך הנחה שלכל ילד קיימת יכולת לממש את הפוטנציאל שלו.
גם לילדים בעלי פגיעות, תסמונות והפרעות, יש יכולת ללמוד תפקודים חדשים, לעקוף את הפגיעה וליצור מסלולי למידה חדשים שיובילו לתפקוד טוב יותר. באמצעות תהליך עבודה מותאם אישית, אנו מייצרים לילד את התנאים הסביבתיים הנכונים ומספקים לו את האימון המקצועי המתאים ליצירת למידה מחדש של כל התהליכים שהחסיר, שהחסך בהם, יצר (או העצים) אצלו את ההפרעה ההתפתחותיות, ומביאים אותו לאיזון קרוב ככל הניתן, בין גילו הכרונולוגי למצבו ההתפתחותי.
פעילות בישראל ובחו"ל
השיטה הינה בינלאומית וקיימים מרכזים הפועלים על פיה גם באיטליה ובשוויץ. קורס מדריכי התפתחות תינוקות בשיטה ייפתח באירופה בשנה הקרובה.
בארץ הכשירה מכללת צעד ראשון למעלה מ-700 מדריכים. אלו העוסקים בתחום, מגיעים להשתלמויות והעשרות ונמצאים בקשר עם מכללת צעד ראשון בתל אביב. במרכז צעד ראשון בתל אביב מתקיימות סדנאות ושיעורים פרטיים ומגיעים אליו בכל חודש מאות תינוקות והוריהם. במרכז מתקיימת גם תוכנית ייחודית עבור משפחות מחו"ל (בעיקר מאירופה ורוסיה) להן ילדים עם צרכים מיוחדים ותסמונות נדירות כגון אנג'למן, סטרוג וובר, פגיעות מוחיות, עיכובים על רקע תקשורתי ועוד. במרכז הם עוברים תוכנית אינטנסיבית אשר משפרת את מצבם ומדריכות מוסמכות בשיטת צעד ראשון נוסעות עם המשפחות להטמעת התוכניות בארץ מוצאם.
הכותבות, מיכל שוטלנד וענבל ברק, הן מדריכות להתפתחות תינוקות בשיטת צעד ראשון
יש לכם שאלות? היכנסו עכשיו לפורום התפתחות התינוק בפורטל דולה.