ההריון והשפעתו על נשירת השיער

מה קורה לשיער שלי בזמן ההריון
|
הדפס
|
שמור

תשעת חודשי ההריון הם זמן של פעילות הורמונאלית מואצת, המשפיעים על כל גופה של האישה, כולל שיער ראשה. פעמים רבות ההשפעה תתפוגג חודשים ספורים לאחר הלידה, אך לעיתים מדובר בתופעות שיש לטפל בהן במיוחד. 
במשך תקופת ההריון מתחוללים בגופה של האישה שינויים הורמונליים רבים. מצד אחד, מתגבר הייצור של ההורמונים הנשיים פרוגסטרון ואסטרוגן, ומצד שני, מופיעים הורמונים ייחודיים להריון המיוצרים בשילייה. 
שינויים אלה עשויים ליצור תופעות שונות, ולשנות את התפקוד הרגיל של גוף האישה. אחד המקומות המושפעים משינויים אלו הוא, איך לא, שיער הראש.

השיער מפסיק לנשור
אחת התופעות הנפוצות היא שבזמן ההריון השיער מפסיק לנשור, והופך למלא ושופע יותר. מדוע זה קורה? באופן טבעי, כ-85% מזקיקי השיער נמצאים בכל עת בשלב הצמיחה שלהם, ואילו 15% מהזקיקים נמצאים בכל עת בשלב הנשירה.

בזמן ההריון מחזורי החיים של השיער מתארכים. זאת, עקב הייצור המוגבר של ההורמונים הנשיים המשפיעים לחיוב על שיער האישה. משמעות התארכות מחזורי החיים היא שנשירת השיער מתעכבת. התוצאה היא כאמור שיער מלא יותר מבעבר.

אלא שלתופעה זו יש צד שלילי, והוא מתגלה לאחר הלידה. בשלב זה פוחת ייצור ההורמונים הנשיים, ואלו חוזרים לרמה הרגילה שלהם. כתוצאה מכך תתרחש בתקופה זו נשירה מוגברת של השערות, הנמשכת בממוצע על פני 3-4 חודשים.
לאחר אותם החודשים השיער שהיה מלא לפני ההריון יתמלא מחדש ויחזור לצפיפות הרגילה שלו. שיערן של נשים עם נטייה לשיער דליל, עשוי להישאר דליל יותר.

המקרים הנוספים
נשירת שיער זמנית עשויה להתרחש גם לאחר הפלה. תופעה נוספת שמתרחשת אחרי הריון ולידה תקינים או אחרי הפלה היא שיעור יתר בגוף, אך גם היא לרוב זמנית וחולפת עם סיום ההריון.
השיער עשוי להיפגע עוד יותר, במידה ובזמן הלידה היה אובדן רב של דם. במצב כזה מחזורי החיים של השיער עשויים להשתבש, ותקופת הנשירה שלאחר הלידה עשויה להיות ארוכה יותר.

איך מטפלים בבעיה?
כדי להיערך לתקופה שלאחר הלידה מומלץ לנשים בהריון לפעול לחיזוק השיער עוד במהלך ההריון, כמו גם בחודש שלאחר הלידה. הדבר נכון עוד יותר במידה ובלידה אבד דם רב, אז טיפול לחיזוק השיער יכול לצמצם את נשירת השיער ולקצר את תקופת הנשירה.
לצורך כך כדאי להגיע לאבחון אצל טריקולוג, שיוכל לבדוק את מצב עור הקרקפת והשיער, להתייחס לבדיקות הדם ולהמליץ על הטיפול הנכון.

אם השיער נחלש ונושר כבר בזמן ההריון, מומלץ להתייעץ עם רופא, שכן הדבר עשוי להעיד על בעיה רפואית אחרת.

 

הכותב יורם בניטה הוא טריקולוג בהייר קליניק

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה