אל מערת הנטיפים

מיגוון ייחודי של כל נטיפים וזקיפים במערת שורק סמוך לבית שמש. מומלץ בחום
|
הדפס
|
שמור

מערת הנטיפים, הקרויה גם מערת שורק, היא לבה של שמורת טבע המוקדשת לזכרו של אבשלום שוהם. השמורה ממוקמת במורדותיהם המערביים של הרי יהודה בסמוך לבית שמש. המערה התגלתה במקרה, בעת פיצוץ שיגרתי במחצבה סמוכה.

הפיצוץ חשף מערה שאורכה כ-82 מטרים ורוחבה כ-60 מטרים. למרות שהמערה קטנה בשטחה, קיים בה עולם מופלא של נטיפים וזקיפים במיגוון צורות שלא היה מבייש מערות גדולות בהרבה. במערות גדולות יותר בדרך כלל יש פחות תצורות ויותר מופעים של כל תצורה, אבל המיגוון כאן הוא ייחודי בהיקפו.


במערת הנטיפים זוהו נטיפים וזקיפים שגילם 300 אלף שנים לפחות. מדענים נעזרים בהם כדי לעקוב אחר שינוי האקלים באזורנו מאז ועד היום. אין זה אומר כי אין נטיפים "קשישים" יותר, אך שיטות המדידה בימינו אינן מסוגלות לאמוד את גילם במדויק.

הנטיפים היורדים מתקרת המערה מגיעים לאורך של עד ארבעה מטרים. יש נטיפים בקוטר של מילימטרים אחדים, ויש נטיפים שעוביים מטרים אחדים. לעיתים נפגשים הנטיפים עם זקיפים שעולים מן הקרקע.

מלבד נטיפים וזקיפים, ניתן למצוא במערה צורות השקעה נוספות כמו אלמוגי מערה, לקטיטים, מדפים ואשכולות. למעשה, מלבד הנטיפים שצורתם מוגדרת היטב, יוצרים משקעי המערה שלל צורות בגיוון שלא מצאנו במקומות אחרים. אזורים רבים במערה עדין פעילים והנטיפים והזקיפים המצויים בהם עדיין גדלים.

המערה שומרת על חום ולחות קבועים, 22-23 מעלות, מעל 90 אחוזי לחות. טוב לראותה בכל עונות השנה ואולם בחורף, כשטיפות המים מתנפצות על הקרקע ברסיסים רעשניים ומבריקים, ניתן להרגיש כי עולם שלם ממשיך לצמוח לנגד עינינו.

הירידה למערה הינה דרך כ-150 מדרגות ונמשכת כ-10 דקות. בדרך נשקף נוף מרהיב. יש מקומות ישיבה לנזקקים לכך וכן מעקות אחיזה. העלייה במדרגות מלווה שילוט משעשע המספר לעולה בהן כמה קלוריות שרף עד כה.

מומלץ לא להגיע עם עגלות ילדים מכיוון שההגעה למערה כרוכה בירידה של מדרגות רבות ולא ניתן להכנס למערה עם העגלה בשל רוחב השביל, פגיעה בזקיפי המערה וסכנת החלקה.

הכניסה למערה מלווה בסרט קצר ובהדרכה. לא ניתן להכנס למערה באופן עצמאי בלא ליווי מדריך מטעם האתר - בודדים יצורפו לקבוצה לפני הכניסה למערה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה