האם לצאת לדרך עצמאית?

מה גורם לאשה לעזוב את חממת השכירות לטובת עבודה עצמאית
מאת לי ציון
|
הדפס
|
שמור

 

ההריון והלידה גרמו לחלק מהאמהות ללדת לא בייבי אחד, אלא שניים. נשים רבות מצאו את עצמן מקימות עסק בעקבות ההריון או לאחר הלידה. רבים מהעסקים הללו מבוססים, איך לא, על דברים הקשורים להריון או להורות.

 

השורות הבאות מסירות את הכובע בפני נשים שהחליטו בעצמן לצאת לעצמאות וגם בפני אלו שנלחמות עם עצמן יום יום על כך שהן לא רואות מספיק את הילדים כי הן צריכות להתפרנס.

 

נטישת הקריירה המבטיחה של נשים בתפקידים בכירים לטובת דרך עצמאית היא תופעה הצוברת תאוצה. יותר ויותר מעדיפות להיות בוסיות של עצמן ולעסוק בתחום אחר, יצירתי יותר ובד"כ גם מניב פחות, לפחות בהתחלה.

 

מה גורם לאשה לקום ולעזוב את החממה הבטוחה, המשכורת, התנאים, וה"טייטל" המכובד לטובת עבודה סיזיפית ולא בהכרח מתגמלת?

 

חלק גדול מהנשים שמחליטות להיות עצמאיות, עושות זאת בעקבות ההריון וההורות. ההחלטה לעזוב את הארגון דווקא בעקבות שינוי הדורש היערכות כלכלית גדולה יותר, הופך את ה"קפיצה למים" למורכבת אף יותר- לא זו בלבד שהפסיקה להרוויח משכורת קבועה, צריכה היזמית הטרייה להוציא סכומים גדולים על הקמת העסק ובמקביל גם על התוספת החדשה למשפחה.

 

מדי שבוע אני פוגשת יזמות חדשות, המקימות עסקים חדשים. את כולן אני שואלת למה יצאו לעצמאות, ורובן עונות, שההחלטה נבעה בעיקר משינויים בסדרי העדיפויות. אחרי הלידה הן מבינות שהן רוצות להיות יותר זמן במקום היחיד בעולם בו אף אחת אחרת לא יכולה להוות להן תחליף- בבית, עם התינוק.

 

במקום להרגיש שהיא "בורג קטן" במערכת, מעדיפה אותה יזמית להמציא את "המכונה" כולה, ולתת דרור ליצירתיות ולחוזקות נוספות שלא באו לידי ביטוי בעולם הקודם שלה, כשכירה.

 

חלק גדול מהעסקים שהוקמו ע"י אמהות בשנים האחרונות, פתח שוק שלם של מוצרי פרימיום להריון, לידה ותינוקות כגון מוצרי טקסטיל, עיצובים לחדרי ילדים, פטנטים פרקטיים להקלה על חיי ההורה ושירותי הכנה ללידה ולאמהות.

 

רובן התחילו מרעיון שצץ בראשה של אמא טרייה בעת ההנקה, בגן המשחקים או בלילה לבן, עבר לשכנות ולחברות הקרובות והתפתח לעסקים, שכולנו מכירות, ולמוצרים שלא חשבנו שנוכל בלעדיהם. מה היינו עושות בלי תיק ההחתלה, מינשא, כרית הנקה ושאר הפטנטים המקלים עלינו באמבטיות הראשונות? אפילו "בייבי איינשטיין" התחילו מאם שזיהתה צורך.

 

בישראל קיימות כמאה מעצבות חדשות של בגדי ילדים ותינוקות ומספר דומה המייצרות מוצרים משלימים נוספים. האם יש מקום לכולן? אני לא בטוחה. אבל אני משוכנעת, שיש מקום לאלו שמייצרות מוצרים ייחודיים ואיכותיים, העונים על צורך ממשי.

 

הסטטיסטיקה קובעת ש-75% מהעסקים הקטנים לא ישרדו את חמש השנים הראשונות, רובם בגלל ליקויים בשיווק. לכן, כשאת חושבת על העסק שלך, או על העסק שאת שואפת להקים, נסי להבין קודם כל מה הייחודיות שלו והאם הוא עונה על צרכי השוק. בדקי את השוק. ייתכן שתמצאי הרבה שחקנים הפועלים באותו מגרש- מייצרים מוצרים דומים או מנסים לענות על אותו הצורך. במקרה כזה את צריכה להבין איפה את הכי טובה, למה כדאי ללקוחות לבוא אליך? מהו היתרון היחסי שלך? האם הניסיון המקצועי שלך (גם בתחומים רחוקים לגמרי) יכול לבוא לעזרתך?

אם תמצאי את הייחוד של העסק שלך, עשית חצי מעבודת השיווק. לאחר שתביני במה את הכי טובה, יהיה לך הרבה יותר קל להגדיר כיצד לשווק את המוצרים או השירותים לקהל היעד.

 

ומיהו אותו קהל היעד? כשאת מגדירה את העסק שלך, את חייבת לקחת בחשבון מי יהיו לקוחותיך. כך תדעי איך להגיע אליהם.

 

אחרי שתביני מה הייחוד שלך ומיהם הלקוחות הפוטנציאליים שלך, תוכלי ביתר קלות להבין כיצד לצאת ולשווק את העסק שלך.

 

נשים היוצאות לעצמאות צריכות לקחת בחשבון, שחלק הכרחי בהרמת העסק יוקצה לשיווק. יש הנעזרות בקרנות המעניקות הלוואות בתנאים אטרקטיביים. רוב הקרנות מעודדות עסקים המוקמים ע"י נשים. הן דורשות לראות תכנית עסקית שמצביעה על כדאיות ורווחיות וחלקן גם מעניקות ליווי צמוד של איש מקצוע בתחום הכספי, דבר שמקל על היזמות להצליח ולנצח את הסטטיסטיקה.

 

אחת העיתונאיות הבכירות שאלה אותי, אם יציאת נשים כה רבות לעצמאות, היא מגמה המחליפה את ההורות המסורתית, המאפשרת לאם להיות מספיק זמן עם ילדיה, או אמביציה של נשים הדורשות מהקריירה שלהן קצת יותר. עניתי ,שכנראה זהו השילוב בין השניים.

 

הכותבת לי ציון הינה הבעלים של "קרינולינה- מעצבת דעת קהל", משרד תקשורת לעסקי בוטיק. מתמחה בעסקים הפונים לקהל יעד של נשים, מלווה ומקדמת עסקים החל בשלב הרעיון דרך בניית תכנית שיווקית, פרסום, יח"צ, שיתופי פעולה מסחריים ופיתוח עסקי.

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה