כך תדרשי החזר הוצאות על טיפול בילדים

מי זכאי להחזרים? האם ניתן לתבוע רטרואקטיבית?
מאת יפעת טל
|
הדפס
|
שמור

זה שנים שח"כ הכנסת גדעון סער נלחם על זכויותיהן של האמהות העובדות בישראל. מידי פעם אפילו מצליח להאריך חופשת לידה או לקבל נקודות זיכוי בעבור משפחות חד הוריות

אולם את מה שעשתה בעבורנו עו"ד ורד פרי, אם לשני ילדים, ניתן לראות כפריצת דרך משמעותית. עו"ד פרי כללה בדוחותיה לצרכי המס את הוצאות הטיפול בילדיה - מס ההכנסה קיבלן בהתחלה, אולם אח"כ חזר בו וסירב לאשרן כהוצאות מוכרות. עו"ד פרי לא ויתרה, והחליטה לגייס לצידה סוללת עורכי דין מן השורה הראשונה, ביניהם עו"ד משה שקל, לאה טבע-עכו ויניב שקל.

 

ב-6 באפריל 2008 קיבל בית המשפט המחוזי את ערעורה של עו"ד פרי, והכיר בתשלום בגין הטיפול בילדיה כהוצאה מוכרת, בקבעו "זכותו של כל אחד מבני הזוג להגשים את שאיפותיו המקצועיות, את זכותו לממש את רצונו לעסוק בעיסוק וליצור פרנסה לו ולבני ביתו." כן הוסיף ואמר, "כי אלמלא היו הילדים תחת השגחה מסודרת בשעות העבודה, לא היו יכולים הוריהם לצאת לעבודה ולייצר הכנסה".

 

זו הפעם הראשונה בה בית המשפט רואה קשר ישיר בין היציאה לעבודה לצורך להשגיח על הילדים.

 

נשארתן מבולבלות - האם אתן בין הזכאיות? אלו הוצאות מוכרות? ואיך מקבלים אותן?

ענת קלפוס פרפרים בבטן

אנסה להשיב בקצרה לשאלות:

 

מי זכאית לקבל את החזרי המס?

כל הורה ליד עד לגיל 14 שעקב יציאתו לעבודה מימן את שהות ילדיו בפעוטון, במעון יום או עבור השגחת מטפלת. שימו לב, שאין מדובר הוצאות העשרה או חוגים.

 

כל זאת בתנאי שהמעסיק שלו לא מימן את ההוצאות הנ"ל.

 

האם יש מהות למין ההורה?

פסק הדין מתייחס בשיוויון להורים משני המינים.

 

האם גם שכיר/ה זכאים להחזר?

גם עצמאיים וגם שכירים זכאים לדרוש להכיר בהוצאה זו כחלק אינטגרלי מהוצאה הקשורה לייצור ההכנסה שלהם.

 

איך מגישים את הדרישה להחזר המס?

עצמאיים ממילא חייבים בהגשת דוח ולכן במסגרת הדוח הם מכניסים בין שאר הוצאותיהם המוכרות את הוצאות הטיפול בילדים. שכירים צריכים להגיש דוחות מפורטים מגובים במסמכים של הוצאות ההשגחה על הילדים (קבלות, חשבוניות או הוכחה מביטוח לאומי על החזקת מטפלת ותשלומים עבורה).

 

האם פנייה לרו"ח או יועץ מס לשם הגשת דוחות ההחזר מומלצת?

האחרונים יחסכו לכם את מילוי הניירת ויוכלו להמליץ לכם על הוצאות נוספות שמוכרות לשכירים שאינן ידועות לציבור הרחב. בנוסף על כך יוודאו מניעת מצבים של הגשת בקשה להחזר עבור נישומים שחייבים כספים למס ההכנסה ואינם מודעים לחוב.

 

האם כל ההוצאה מוכרת?

לפי פס"ד: א)הוצאות מטפלת מוכרות במלואן ב)הוצאות פעוטון/מועדונית שכוללת ארוחות – יוכרו במחציתן ג) הוצאות פעוטון/מועדונית שמשלמים עבור הארוחות בהם בנפרד-יוכרו שני שלישים מן ההוצאה ד) מועדונית של אחה"צ- יוכרו שני שליש מן ההוצאות.

 

כמה שנים אחורה ניתן לתבוע?

ניתן לתבוע עד שבע שנים אחורה, דהינו משנת המס 2001 ואילך.

 

האם אוטומטית יתקבל ההחזר?

רשות המיסים הודיעה, כי תערער על הפסיקה הנ"ל לביהמ"ש העליון, ולכן עד שהאחרון לא יפסוק היא הודיעה כי לא תיישם את פסק הדין.

 

מדוע להזדרז ולהגיש, שכן יתכן ומדובר בהליך שיימשך כמה שנים?

הצעד האופרטיבי מחייב הגשת דו"חות של שנים עברו, כדי למנוע מצב של התיישנות על המקרים. ניתן לדרוש רק עד שבע שנים לאחור. אם ידחה ביהמ"ש העליון את ערעור המדינה אזי כל התביעות הללו שהוגשו יזכו רטרואקטיבית להחזר המס.

 

הכותבת, יפעת טל, היא רו"ח במקצועה, בעלת תואר שני במשפטים LL.M , עובדת כסמנכ"לית כספים בחברה ונותנת שרות מקצועי לחברות, עצמאים ושכירים במסגרת פרטית.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה