מהי בעצם אמא טובה?

תשובה סובייקטיבית לשאלה סובייקטיבית
|
הדפס
|
שמור

השאלה, מהי אמא טובה, העלתה בי מחשבות רבות. ברור לי כי כל תשובה שאתן לא תהיה מושלמת, בעיקר משום שאצל כל אחד ואחת זה נקשר לערכים עליהם גדלנו, לפנטזיות, לדברים שקיבלנו ולא קיבלנו בילדותנו.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

באופן כללי אני מתייחסת אל הורות טובה כשילוב בין שני דברים מצד אחד אהבה, ביטחון, אמון, מענה לצרכים ומצד שני גבולות ברורים (אך לא נוקשים) המתאימים לגיל הילד. בתוך זה קיים ריקוד שלם - מה בדיוק הילד שלי צריך? האם הבכי שלו עכשיו מסמל את הצורך בקביעת גבולות או בתשומת לב? וכאן אני באמת סומכת על האינסטינקטים שלנו. אנחנו יודעים מתי אנחנו "נכנעים" מעייפות ולא פועלים על פי הערכים שלנו.

 

גבולות הנם דבר חשוב מאוד בהורות. הילדים שלנו צריכים אותנו חזקים מהם, בטוחים מהם, מבינים יותר כדי שאנחנו נוכל לשמש להם מקור משענת תמיכה וביטחון. אם לא נעמיד גבולות ונהיה חזקים בהם שום דבר לא יהיה בטוח, כי הילד הקטן הזה יכול לעשות מה שהוא רוצה, ואף אחד לא יותר חזק ממנו ולא יכול להכיל אותו.

 

אני חושבת, שאמא טובה היא אמא לא מתוסכלת, ששומרת על עצמה ודואגת לעצמה, שאינה עייפה מדי ...

משימה חשובה מאוד שלנו כהורים היא לקבל את הילדים שלנו כמו שהם. לא לבקר אותם. כמובן שלכוון אותם ולהדריך אותם אבל לא מתוך ביקורת אלא מתוך עידוד ואמונה בהם ובכוחותיהם. זה המקור לביטחון ולדימוי העצמי. אם אנחנו ביקורתיים אנחנו מעבירים מסר שהם לא טובים וילדים קטנים זה הורס. זו משימה לא קלה משום שאנו חיים בחברה ביקורתית שנוטה להסתכל על מה שלא בסדר ומה צריך לשפר ולא תמיד שמים לב למה שטוב.

 

אמא טובה תסמוך על הכוחות של הילד שלה ותאמין בו. לא תגונן יותר מדי אלא תעביר לו את המסר, שמה שלא יהיה, היא מאחוריו, בוטחת אוהבת, והוא יצליח לעשות מה שהוא ירצה. כך יוכל אותו ילד להאמין בעצמו.

 

אני חושבת שאמא טובה מנסה להבין מה באמת עובר על הבן שלה, למה הוא מתנהג כמו שהוא מתנהג, מה הוא מנסה להגיד במילים או בהתנהגות. לא צריך לתת להתנהגות לגיטימציה, אבל כן צריך לתת לגיטימציה לרגש.

 

אמא טובה זוכרת, שהילד שלה, גם אם הוא עדיין קטן, הוא בן אדם בדיוק כמוה. עם רצונות צרכים, פחדים, מצבי רוח אכזבות תסכולים. היא תכבד אותו כמו שהיא רוצה שיכבדו אותה ותדבר איתו בגובה העיניים.

 

אמא טובה יודעת לבחון את עצמה ולהגיד טעיתי, ולהתנצל. אמא טובה זוכרת, שהלמידה הכי גדולה נעשית מתוך צפייה בהתנהגות שלה. היא מודל מהלך, ולכן אם לדוגמא היא צועקת על הילד, שיפסיק לצעוק, היא לא מלמדת אותו כלום...

 

כמובן, שיש עוד דברים אבל אני חושבת שבסופו של דבר הנושא הזה הוא מאוד אישי. לכל אחד יש תיאוריות ומחשבות משלו על מה זה להיות אמא טובה. צריך בעיקר לרצות להיות כזו ולדעת לאהוב.

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
3. אמא 18/09/2018, 02:31:28

מדהים מרגש וכל כך נכון ומחזק תודה רבה אין לך מושג כמה חיזקת אותי

+ השב
 
2. ליאת 12/07/2015, 05:16:40

כל מילה פה מדוייקת .תודה

+ השב
 
1. שריתה 06/09/2014, 23:39:32

מקסים ונכון

+ השב