אמא לתאומים: שניים נגד אחת

מנהלת פורום חד-הוריות, משיבה על שאלות הקשורות לטיפול בתאומים בגיל זה
|
הדפס
|
שמור

 

בעקבות תגובות של קוראות וקוראים על הכתבה בשבוע שעבר, ביקשנו ממיכל אלמוג, אימא של אדר (הבן) ומאי (הבת) בני שנה וחודשיים (בזמן כתיבת הכתבה), מנהלת פורום אמהות חד הוריות, להשיב למספר שאלות הקשורות לגידול תאומים. 

 

מה הקושי הגדול ביותר בגידול תאומים?
אני אם חד-הורית לתאומים, זה "שניים נגד אחד". לטפל בתינוק אחד זה קשה ותובעני, לטפל בשני תינוקות לבד זה על סף טירוף, במיוחד כששניהם זקוקים לי בו זמנית. למשל, אני רוחצת את שניהם ביחד באמבטיה וצריך לנגב אחד ולשמור שהשני לא יברח עירום. כשאחד לבוש – להלביש את השני ולשמור שהראשון לא יגע בשקע חשמלי שהם נורא אוהבים לגעת... לפעמים, בלילה, אחד בוכה ומעיר את השני, ואז צריך להרים שניים ולהרדים שניים ביחד... אני מקרבת את המיטות זו לזו כדי שאוכל ללטף את שניהם ביחד עד שיירדמו. ויש פי שניים בקבוקים לרחוץ. כל אחד אוהב לאכול דברים אחרים. מאי לא אוכלת מזונות שיש להם הורים – בשר, עוף, הודו. רק בצקים וירקות. אדר אוכל בשר, לא מת על ירקות.

  

איך מסתדרים עם האכלה או הנקה של שניים?
כשהיו תינוקות, והתעוררו כל שלוש ארבע שעות לאכול זה היה סיוט. בשבועות הראשונים ישנתי שעה – הייתי ערה שעה. ישנתי שעה – הייתי ערה שעה. נגיד שמאי התעוררה בחצות לבקבוק. החתלה, בקבוק, גרפס... שלושת רבעי שעה. חזרתי לישון. אדר התעורר באחת. שוב: החלפת חיתול, בקבוק, גרפס. ברבע לשתיים הלכתי לישון. בשלוש חלפו שלוש שעות מהארוחה הקודמת של מאי, אז היא מתעוררת. בקיצור – אין לילה. אני יודעת שיש אימהות רבות שמאחדות את הארוחות. שמעירות ביחד ומאכילות על טרמפולינה. אני לא עשיתי את זה, כי הרגשתי שכל תינוק צריך את החיבוק עם הבקבוק באופן אישי. אבל לפעמים הן התעוררו ביחד -  וגם אז הייתה לי בעיה. האכלתי אותם בטרמפולינה אבל אז הם סיימו ביחד את הבקבוק ואת מי ארים לגרפס? אז הרמתי את אדר, טפחתי על גבו מספר שניות. כלום לא יצא. החזרתי אותו לטרמפולינה. הרמתי את מאי. טפיחות קלות – כלום. החזרתי, הרמתי את אדר... וככה נמשך עד ששניהם עשו גרפס ואפשר היה לחזור לישון לשעתיים.

 

האם העלויות של גידול תאומים כפולות מגידול ילד אחד, או יותר מזה?
ברור שכפולות, אבל כאן נכנסות החברות שילדו לפני. לקראת הלידה "ליקטתי" ציוד כדי להכין הכל כפול. חלק הייתי צריכה להשלים, למשל קיבלתי בייביסנס אחד והייתי צריכה לקנות את השני. ובדגים: יש לי חברה עם בת וחברה עם בן, אז אני מקבלת מכאן ומכאן. אני מניחה שיבוא יום ואצטרך לקנות את אותו צעצוע פעמיים, שני זוגות אופניים, שני משחקי הרכבה... אבל אני מניחה שזה כך אצל כל משפחה עם יותר מילד אחד. שאר הציוד המתכלה: חיתולים, סימילאק, בייבי פסטה וכמובן מגבונים נגמרים אצלי בצ'יק. מזל שיש מבצעים. לסימילאק יש מועדון תאומים והם שולחים קרטון עם אריזות סימילאק הביתה בהנחה של כמה שקלים לקופסה.

 

האם יש חברות שמתחשבות בהורי תאומים ומציעות להם מוצרי תינוקות בהנחה?
סימילאק, ממנה אני קונה קרטון של 28 או 30 אריזות סימילאק בהנחה של כמה שקלים ביחס למחיר בסופר. אני יודעת שלהאגיס יש מועדון תאומים אבל אין שם הנחה משמעותית – אפילו אמרו לי שכשנרשמים מקבלים חבילת חיתולים אחת חינם. אחת!!! כשעשיתי מנוי להורים וילדים ביקשתי וקיבלתי שתי מתנות, בניגוד לאחת שמקבלים שאר המנויים. יכול להיות שיש עוד חברות, אני לא יודעת ואשמח לשמוע. אצלי כל מבצע 1+1 הוא הצלה, במיוחד נעלים או בגדים.

 

האם יש התארגנות של הורי תאומים לקנייה מרוכזת בהנחה? אם לא, מדוע לא?

אין, כי אין זמן, אולי? פעם גלשתי בפורום תאומים וראיתי שיש פעילות של הורים חבל על הזמן ושאלתי את עצמי מאיפה הזמן ואז התברר לי שכולם גולשים בזמן העבודה. אין זמן פנוי, לפחות לא בגילאים הללו. אני מניחה שאני אצטרך להיעזר באנשי מקצוע לגידול תאומים כי כבר עכשיו אני נתקלת בבעיות שאני לא יודעת לפתור: מריבה על צעצוע, כששניהם רוצים להיות על אימא "לבד, בלי השני", מתי להפריד ומתי לאחד וכו'.לגבי עלויות גידול הילדים:

 

איך מתמודדים עם שתי אושיות נפרדות, שלכל אחד מהתאומים אישיות שונה משל התאום שלו?
אצלי זה קל: בן ובת, המגדר יוצר את האופי. מאי אסרטיבית. כשהיא רוצה משהו או לא רוצה משהו אי אפשר להזיז אותה מדעתה. היא חזקה בהתפתחות המוטורית ומקדימה את גילה. אדר טוב לב, מנסה לסגל חוש הומור ולהצחיק, נבון מאוד, סקרן ולומד מהר. אני מניחה שהמקרה הזה תופס אותו דבר אצל הורים שיש להם שני ילדים ומעלה. כל ילד עם האופי שלו ותחומי העניין שלו, מה שהוא אוהב לאכול, לשחק. אני לא מפריעה להם.

 

מהו הדבר הכי חיובי בגידול תאומים?
שיש להם זה את זו, ובמקרה שלי, חד-הורית, זה הרבה מאוד. הם מחבקים אחד את השנייה ולפעמים משחקים ביחד (גם חוטפים אחד לשניה משחק או אוכל). אני גם יודעת לזהות מצב חריג אצל תינוק, למשל שמתי לב שמאי ישנה טוב לעומת אדר אז לקחתי אותו לבדיקה והתברר שהוא סובל מבעיה. אם היה לי ילד אחד הייתי חושבת שככה ישנים תינוקות.

מה המשמעות האישית של להיות אמא לתאומים?
זה להיות בפעולה או בכוננות 24/7, זה לוודא תמיד שאת לא מקפחת אף אחד אפילו לא במספר גרגירי האפונה על הצלחת,זה לעשות שמונים דברים בבת אחת, לטפל באחד ולשים עין על השני, להתמוגג כשהם מסתכלים אחד על השנייה ומחייכיםזה לזו, זה לדעת מתי להתערב ומתי לא (עוד לא תפסתי את החלק הזה כל כך). זו שלווה לדעת שיש להם אחד את השנייהוגם אם יבוא הזמן והגיל שהם יפסיקו לדבר עם האימא שלהם, יהיה למי לרוץ לספר את הסודות הכי כמוסים.

 

מהו הטיפ הכי חשוב שתוכלי לתת להורים שמגדלים תאומים או שמצפים לתאומים?
פגשתי בגינה זוג צעיר עם ילד בן שנה. היא הייתה בהריון וכשראתה אותי עם אדר ומאי סיפרה לי שיש לה בבטן שתי בנות. היא שאלה איך זה ותיארתי בעיניה את הקושי. היא הייתה בשוק. היא הפסיקה לשחק עם הילד שלה, הלכה ישבה בצד על הספסל, דיברה בסלולרי, הייתה מבואסת לגמרי. הרסתי לה. אין לי טיפים, כי אני חדשה בתחום.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
2. אמא ל-+ 23/04/2012, 12:59:46

במקרה הגעתי לאתר עם הראיון הזה וכ"כ נכנסתי לדיכאון מלקרוא אותו. נכון, אני לא חד-הורית, אבל יש לי עוד ילדה וחברים רבים עם תאומים ו/או 3 ילדים. מהראיון נשמע כאילו תאומים זו קריעת תחת. זה נכון - אבל ילדים - גם לא תאומים הם קביעת תחת בגילאים המדוברים וכנראה בכלל. לי יש תאומות ואף פעם לא קירבתי מיטות כדי ללטף אתן לפני השינה. לא כי יש לי בן זוג, אלא כי אני לא מלטפת במיטה ! אני שומעת על קשיים של הורים לילד אחד ומזועזעת מזה שלי עם תאומות אין קשיים כאלה. נכון, עם תאומים צריך יותר ידיים, אבל זה בעיקר בגיל הינקות. בגילאים מאוחרים יותר הקשיים הם דומים לשני ילדים בגילאים שונים (חלוקת קשב, עלויות..). למה לבאס הורים שיש להם תאומים בדרך או שנולדו להם תאומים ? יש לי ילדה בת חמש ותאומות בנות שנתיים + והחוויה של לגדל תאומות היא יוצאת דופן. מדהימה ! כהורה אני מקבלת פידבקים שונים מגיל 0 וזה מאוד מעניין, וכשהן גדלו האינטראקציה ביניהן היא מרתקת. ואני אישית שמחה על זה שחסכתי הריון וקיבלתי משפחה באינסטנט :)

+ השב
 
1. גיל 21/03/2012, 15:34:01

איזה בעיה היתה לילד בשינה ,גם לאחת התאומות שלי יש לילה לא שקט

+ השב