הורות בגיל מבוגר

הורות מאוחרת יש יתרונות וחסרונות. מדריך
|
הדפס
|
שמור

 

ההתקדמות הטכנולוגית בטיפולי פוריות והאפשרות לקבלת תרומת ביצית בקלות יחסית הביאו לכך שזוגות הופכים להורים בגיל מבוגר מן המקובל בעבר.

 

להורות בגיל מבוגר יתרונות וחסרונות. לרוב, הורה מבוגר מגיע לטיפול בילדים עם ניסיון חיים עשיר יותר, עם בגרות ועם שלוות נפש וסבלנות, שהורים צעירים לעיתים חסרים. הוא כבר חווה די חוויות כאדם בוגר ואינו מרגיש ש"החיים נלקחו ממנו" כפי שיכול לחוש זוג שסיים זה עתה את הלימודים.

 

בחלק גדול מהמקרים הורים מבוגרים גרים בדירה משלהם ובתנאים מרווחים יותר מזוגות צעירים. הם מועסקים בתפקידים נוחים ובכירים יותר והצליחו לחסוך כספים בשנות הרווקות או הזוגיות, שיכולים לסייע להם בהוצאות הכרוכות בגידול הילד, ולהסיר מסדר היום את החרדה הכלכלית.

 

אחד הקשיים של הורות בגיל מבוגר הוא הקושי הפיזי בטיפול בילדים, לילות ללא שינה, ריצה אחרי הילדים ומשחק עימם. ההורים המבוגרים מייחסים לכך חשיבות רבה מדי, שכביכול מעיד על חוסר כשירותם להיות הורים. אבל אפשר להיות הורים מצוינים, גם אם רצים קצת פחות. הורים מבוגרים יכולים להסתייע פחות בסבים ובסבתות, שגילם, בדרך כלל, גם גבוה מן הממוצע והם אינם מסוגלים לסייע כמו שהיו מסוגלים אילו היו הופכים לסבא ולסבתא בגיל צעיר יותר.

 

האפשרות הכלכלית לשכור מטפלת או שירותי בייבי סיטר יכולה להקל בחוסר זה ואף להתברר כיתרון, לעומת החיכוך המשפחתי המוגבר כאשר הסבתות נוטלות חלק פעיל ומרכזי בגידול הילדים.

הורות מבוגרת עלולה לפתוח פער טכנולוגי בין ההורים המבוגרים לבין הילדים שישלטו בחידושים הטכנולוגיים, שהם עבורם חלק מן הסביבה ולא חידוש שצריך ללמוד לחיות איתו ולהתמודד איתו. גם במקרה זה רצוי לא להיכנס למגננה ולראות בכך איום, אלא להפוך את החיסרון ליתרון. ההורה יכול להגיד לילד שהוא אינו מכיר חידוש זה או אחר, ולהניח לו ללמד אותו. בדרך זו יגדל בטחונו העצמי של הילד, והוא יראה בדרך של דוגמה אישית שאין שום בושה בלמידה, ובכל גיל.

 

גם אם איננו מכירים את הדור החדש של הסלולרי ואת כל הפונקציות שמציע המחשב, עדיין יש לנו הרבה מה ללמד את ילדינו בתחום המוסר, ההתנהגות והיחסים בין אדם לחברו. זאת בנוסף על הידע שלנו בהיסטוריה, גביאוגרפיה ובתחומי חיים אחרים.

 

בעיה נוספת של הורים מבוגרים היא התגובות של הסביבה, שמקורן לא ברוע, אלא ברצון לעזור או בטעויות. כך למשל אמא מבוגרת, שבאה לאסוף את הילד מהגן או מבית הספר, עלולה למצוא את עצמה מתקנת את האנשים: "אני לא הסבתא, אני האמא..." למבוכתם הגדולה של הסובבים. אחרים עלולים להיות גסים יותר ולהעיר על הגיל שבו תהיו כשהילד יהיה בצבא, ולהעיר הערות אחרות, שצריך הרבה אורך רוח כדי לקבל אותן בדרך טובה.

 

עצה האחרונה נועדה לזוגות שעדיין נמצאים במהלך טיפולי הפריה מתישים. נכון שכל מעייניכם נתונים עכשיו להצלחת הטיפולים ולהשגת ההריון המיוחל, אבל זיכרו, שלאחר שתצליחו – והסטטיסטיקה מלמדת שסיכוי גבוה מיוחד שכך אכן יהיה – תהפכו להורים במשרה מלאה על כל מה שכרוך בכך. לכן, עכשיו הזמן לבלות, לצאת לחופשות וליהנות מהביחד הזוגי ומכל מה שההווה מציע, כי אחרי הלידה זה כבר יהיה אחרת.

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
2. אנה 07/11/2018, 20:09:10

מניסיון, בדיוק כך.

+ השב
 
1. אליהו זכאי 27/10/2016, 11:47:44

מי יכול לעזור לי? שלום לכולם, אני סטודנט לתואר שני בלימודי משפחה. לצורך עבודת הגמר שלי בנושא אבהות מאוחרת, אני צריך לראיין 4-5 אבות/ילדים שהם אבות שנולדו להם ילדים בגיל מבוגר, או ילדים לאבות מבוגרים. ראיונות קצרים ותמציתיים אניונימיים ודיסקרטים לצורך אקדמי בלבד. אודה אישית לכל מי שיוכל לעזור לי... (דד-ליין קצר) תודה מראש! אליהו

+ השב