סבתאות במשפחות מפורקות

הסבים והסבתות לא תמיד יודעים את תפקידם וכיצד לשמור על קשר נכון עם הנכדים
|
הדפס
|
שמור

 

הסבתאות אמורה להיות תקופה מאד שמחה בחייהם של הורים. לפעמים השמחה מלווה גם בהתגייסות כאשר נוצר צורך לעזור לזוג הצעיר מבחינה כלכלית, מערכתית, או כאשר חלילה ישנה בעיה בריאותית או מות אצל הזוג הצעיר. במשפחות שחוו תהליך של פרוק שהתחולל בשל פרידה, גירושין ו/או מות של אחד ההורים, נכנסים הסבים והסבתות למצב בו לא תמיד הם יודעים את מקומם, תפקידם והדרך הנכונה לשמור על הקשר הנכון עם הנכדים. אין הכוונה רק למשפחות שנמצאות כרגע במצב המפורק, לפעמים המצב מסתבך בשלב של בניה מחדש במתכונות אחרות ולמצב ההתחלתי נוספים סיבוכים נוספים. למשל ישנם "נכדים חדשים" שיש להם למעשה סבים וסבתות אחרים ממשפחות המוצא הבסיסיות שלהם. כיצד נוהגים בהם? מה מקומם ליד הנכדים הטבעיים? כיצד שומרים על מצב שהנכדים ירגישו שהם חשובים במקום ראשון ואחרים אינם מקופחים אך אינם מפחיתים ממקומם הם?

כמו שהורים של אדם הם הורים לכל משך חייהם כך גם סבים וסבתות הם למשך כל חייהם.

המישורים בהם נדרשים הסבאים לתפקד – רבים:

  • ישנו המישור החוקי שמגדירה את חובותיהם וזכויותיהם ביחס לנכדיהם.
  • קיימת מטריצה של קשרים שהסבאים הם חלק ממנה. לכל פרט ממרכיבי המטריצה יש חלק ותרומה שמשפיעים על הקשרים ועל ההשלכות של כל מרכיב על האחרים.
  • קיימת מערכת אמוציונאלית, מערכת תפקידית, חברתית, חינוכית ועוד.

חלק מהמישורים מושפע מסגנונות הגירושין והשינויים המתקיימים במשפחה העכשווית. כל אלה מהווים גורמים המשפיעים על הקשר של סבים וסבתות עם הנכדים.

פעמים רבות האירוע של גירושין או מוות מעלים אל המודע תחושות, מחשבות ותובנות שונות. הורים חשים רגשות אשם ומתקשים להפריד בין העושה למעשה.

אין ספק שיש מקום לחזור וללמוד את הדרך לבצע את הסבתאות למרות הקושי כדי לשמור עליה גם בעיתות מצוקה. אין תחליף למקומם של הסבים בחיי הנכדים ואין תחליף למקומם של הנכדים בחייהם של הסבים.

 

דר' עדנה ארליך, מכון שדר, יעוץ פרטני וקבוצתי להורים ולהורות.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה