חיסונים לתינוקות

איזה חיסונים נותנים ומתי ומה חשוב לדעת לפני כל חיסון
|
הדפס
|
שמור

 

פנקסי חיסונים


עם קבלת החיסון הראשון מקבל ההורה את פנקס החיסונים. כל חיסון של הילד נרשם בפנקס. בכל מקרה של פציעה יש להציג את הפנקס בפני הרופא כדי למנוע מתן חיסון מיותר. פנקס זה מהווה מסמך המאשר את החיסונים שקיבל בעל הפנקס. יש לשמור על פנקס החיסונים לאורך כל החיים. שמרו היטב על פנקס זה!

 

 

החיסון חשוב


החיסון פירושו הגנה. חיסונים הם אחת הדרכים הטובות ביותר להגן על בריאות ילדיך. החיסונים מגנים בפני מחלות מדבקות מסוכנות העלולות לגרום סבל רב, נכות קשה ואף מוות. המחלות נגדן מוצע חיסון לכל הילדים בארץ הן:
אסכרה (קרמת/דיפתריה), צפדת (פלצת/טטנוס), שעלת,שיתוק ילדים (פוליו), המופילוס אינפלואנזה b ,דלקת כבד נגיפית A, דלקת כבד נגיפית B, חצבת, חזרת, אדמת, אבעבועות רוח וזיהומים מפנוימוקוקים.

הדרך היעילה והבטוחה ביותר למנוע מחלות קשות אלו מילדים היא מתן חיסון.
החיסונים המוזכרים לעיל ניתנים כיום בטיפת חלב בכל רחבי הארץ כחלק מתוכנית חיסוני השגרה של גיל הילדות. בנוסף, קיימים כיום חיסונים נוספים שאינם כלולים בסל הבריאות אך מומלצים על ידי משרד הבריאות. ניתן לקבל מידע אודות חיסונים אלו בטיפת חלב ובאתר האינטרנט של משרד הבריאות www.health.gov.il.

החיסונים הניתנים בארץ מקובלים בארצות המערב. אחוז הילדים המקבלים את חיסוני השגרה בישראל הוא מהגבוהים בעולם למרות שקבלת החיסון אינה חובה על פי החוק. 

 

 

כיצד פועל החיסון?


חומר החיסון ניתן לילד בהזרקה.


החיסון מורכב מחיידקים או מנגיפים, מוחלשים או מומתים. החיסונים גורמים ליצירת נוגדנים בגוף המתחסן, בדומה למה שקורה בעקבות מחלה טבעית. הנוגדנים הם המעניקים לאדם את ההגנה בפני המחלה אשר מפניה חוסן. לכל מחלה יש חיסון משלה. החיסונים ניתנים במנות חוזרות כדי להבטיח הגנה למשך שנים רבות.

 

הקפידו על חיסון ילדכם במועד המומלץ!


הורים, חשוב להקפיד על מועדי החיסון כפי שהם מופיעים בטבלת החיסונים. דחיית מתן החיסון למועד מאוחר יותר מהמומלץ עלולה לחשוף את הילדים לסיכון לחלות במחלה נגדה עדיין לא חוסנו.

 

 

האם יש לצפות לתגובות לאחר קבלת החיסון?


מתן חיסון, כמו מתן כל תרופה, עלול לגרום לתופעות לוואי כמו: עליית חום, הרגשה כללית רעה, אודם ונפיחות במקום שבו ניתנה הזריקה. תופעות אלו הן בדרך כלל קלות וחולפות תוך זמן קצר, לרוב תוך יום יומיים. אם מופיעים אודם או נפיחות במקום ההזרקה, מומלץ לשים על המקום תחבושות ספוגות מים פושרים. אין לעסות את מקום ההזרקה.

 

אם החום עולה, יש לתת למקבל החיסון, בהתייעצות עם הרופא המטפל, תכשיר להורדת חום.

 

לעתים נדירות ביותר, עלולה להיגרם תגובה אלרגית חמורה שהיא תופעת לוואי קשה יותר. תופעה זו ניתנת לטיפול  מיידי בעזרת ערכת טיפול יעילה הנמצאת בכל תחנת טיפת חלב ובכל מרפאה בה ניתנים חיסונים.

 

 

מייד לאחר קבלת החיסון

 

על מנת לאפשר מעקב אחר תגובת הילד, חשוב להמתין 20 דקות לאחר מתן החיסון בטיפת חלב.
תופעה נדירה נוספת היא פרכוסים עקב חום גבוה. תופעה זו ניתנת למניעה בעזרת תרופות מורידות חום. שתי התופעות חולפות לאחר הטיפול ואינן גורמות נזק קבוע.

 

כיום מאפשרות טכנולוגיות חדשות לתת יותר חיסונים בו זמנית עם פחות תופעות לוואי.
שילוב מספר חיסונים באותה זריקה מונע מתן מיותר של זריקות באותו יום, מוריד את שיעור תופעות הלוואי המקומיות ואינו מפחית את יעילות החיסון.


משרד הבריאות שואף לדאוג לרווחתם של ילדינו ולהגנתם מפני כמה שיותר מחלות קשות ומסוכנות. המטרה, לשלב מקסימום חיסונים להגנת הילד עם מינימום תופעות לוואי.

 

יש לזכור כי הסיכון הנובע מהמחלות שבפניהן הילד מקבל חיסונים, גבוה בהרבה מהסיכון לתופעות לוואי אפשריות בעקבות קבלת החיסונים.

 

האם יש לתת לילד חיסון, גם כאשר אינו חש בטוב?


אם הילד אינו חש בטוב צריך להודיע על כך לאחות טיפת חלב. מתן החיסון או דחייתו יישקלו על ידי הצוות הרפואי.

 

בבואכם עם הילד לקבלת חיסונים, דווחו על מצב בריאותו, על המחלות שעבר, על תופעות אלרגיות שהילד סובל מהן ועל רגישותו לתרופות, כולל אנטיביוטיקה. כמו כן, יש להסב את תשומת-לב האחות לתופעות חריגות או לתגובות שהופיעו אצל התינוק אחרי חיסונים קודמים.

 

בטבלה הבאה מפורטות המחלות נגדן מוצעים החיסונים לכל הילדים בארץ וכן תופעות הלוואי היחודיות לכל חיסון. החיסונים המתוארים בטבלה יכולים להינתן בשילובים שונים. בכל שאלה הקשורה למתן חיסון בילדים, לסוגי החיסון, למועדים אפשריים וכדומה, הנכם מוזמנים  לפנות אל הצוות בתחנת טיפת חלב באיזור מגוריכם.

צילום: Nacu

פרוט המחלות שנגדן ניתנים חיסונים במסגרת תוכנית החיסונים הלאומית 

 


 מחלה:

 


אסכרה (קרמת, דיפתריה)


חיידקי האסכרה מפרישים רעל מסוכן העלול להתפשט בגוף ולגרום נזק לאיברים שונים: ללב
ולמערכת העצבים, למערכת הנשימה - יוצרים קרום עבה המכסה את הלוע )עד חנק(, לנכות קבועה ולמוות. גם היום עדיין חולים ואף מתים מאסכרה בארצות שבהן נמוך שעור קבלת החיסון. ב 1994- התפרצה המחלה בחלק ממדינות חבר העמים לשעבר וגרמה לתחלואה של 47000 איש ו 1700- מקרי מוות באותה שנה. המחלה לא חדרה למדינות בהן האוכלוסייה מחוסנת.

 

 

צפדת (פלצת, טטנוס)


מחלה קשה הנגרמת על ידי רעלן של החיידק אשר נמצא בסביבה הטבעית בה אנו חיים ועלול
לחדור לגוף בעת פציעה. המחלה מתבטאת בהתכווצויות קשות ומכאיבות עד כדי שיתוק
של שרירים שונים בגוף, ובהם גם שרירי הנשימה.שיעור מקרי המוות בין הנפגעים ממחלה זאת גבוה ביותר.

 

 

שעלת


גורם המחלה הוא חיידק המתרבה בדרכי הנשימה וגורם לשיעול טורדני העלול להמשך שבועות וחודשים. מחלה זו מסוכנת בעיקר לתינוקות ולפעוטות בגלל הסיבוכים הקשים:דלקת ריאות ודלקת במוח העלולות לגרום לנכות קבועה או למוות. המחלה גורמת לתחלואה ניכרת וסיבוכים גם בגיל המבוגר.

 

 

המופילוס אינפלואנזה b


החיידק גורם לזיהום בדם ולדלקת קרום המוח המתבטאים בחום, כאבי ראש, הקאות וערפול ההכרה ועלולים לגרום לפגיעה קבועה במערכת העצבים )פיגור שכלי, פרכוסים, חרשות(, או מוות. עד הכנסת החיסון לתוכנית החיסונים השגרתית בישראל ב 1994- , היה חיידק זה הגורם החיידקי השכיח ביותר לדלקת קרום המוח בגיל הילדות. עד אותה שנה חלו בישראל בממוצע כל שנה, כ 170- ילדים מהם נפטרו כ 4-5- ילדים. מאז הכנסת החיסון ירדה התחלואה ל 3-5- ילדים בשנה.

 

 

שיתוק ילדים


מחלה נגיפית הגורמת לשיתוק בגפיים ובשרירי הנשימה. השיתוק עלול לגרום נכות לכל החיים
או למוות.

 

 

דרך מתן חיסון


זריקה לתוך השריר

 

החיסון ותופעות לוואי אפשריות

 


חיסון בגיל הינקות:


ניתן היום על ידי תרכיב משולב נגד אסכרה (דיפתריה - D) פלצת (טטנוס - T), שעלת אסלולרית (Pertussis-ap), המופילוס אינפלואנזה Hib-b ושיתוק ילדים מומת (פוליו - IPV).

 

 

חיסון בגיל בית ספר:


בכיתה ב' ניתנת מנת דחף של תרכיב משולב נגד ארבע מחלות: אסכרה, פלצת, שעלת ושיתוק ילדים (dTap-IPV) בכיתה ח' ניתנת מנה של תרכיב משולב של חיסון נגד אסכרה, פלצת ושעלת (dTap).

 

 

תופעות לוואי


תופעות כלליות הן: אודם, נפיחות וכאבים באזור ההזרקה, נפיחות לאורך הגפה. תופעות כלליות הן: בחילה, הקאה, חוסר תיאבון, סחרחורת, בכי וצרחות, שלשול, אי שקט, ישנוניות, חוסר תיאבון, כאבי ראש, עצבנות, עליית חום מתונה. תופעות נוירולוגיות: רפיון (collapse), פרכוס תוך 2-3 ימים לאחר החיסון. תופעות אלו נרשמו לעיתים רחוקות ביותר וחלפו ללא השארת נזק בריאותי קבוע. תגובה מיידית מסוג אנפילקטי היא נדירה ביותר  

 


מחלה: 


חצבת


נגרמת על-ידי נגיף ומתבטאת בדלקת גרון, דלקת עיניים, נזלת, שיעול, חום ופריחה בכל הגוף. המחלה עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ופגיעה במוח. 3-1 ילדים מכל 1000 חולים ימות מהמחלה.

 

 

חזרת


המחלה נגרמת על-ידי נגיף ומתבטאת בחום ובנפיחות בלוטות הרוק (אחת או יותר). המחלה עלולה לגרום לסיבוכים כגון: דלקת האשכים )העלולה לגרום לעקרות(, דלקת הלבלב, דלקת קרום המוח, דלקת המוח וחרשות.

 

 

אדמת


המחלה נגרמת על-ידי נגיף ומתבטאת בחום המלווה בפריחה על כל הגוף. אצל נשים הרות בחודשי הריונן הראשונים עלולה המחלה לפגוע בעובר המתפתח, ולגרום למומים רבים כגון: מומי לב, חרשות, עיוורון ופיגור שכלי.

 

 

אבעבועות רוח


המחלה נגרמת על ידי נגיף ומתבטאת בחום גבוה מלווה פריחה עם שלפוחיות. בישראל נפטרים מסיבוכי המחלה )דלקת ריאות ודלקת מוח( 1-2 אנשים בשנה. סיבוכים נוספים: דלקת ריאות ודלקת מוח, זיהום קשה בעור, דמם, דלקת כליות, דלקת אשכים. 

 

 

דרך מתן חיסון


זריקה מתחת לעור 

 

 

החיסון ותופעות לוואי אפשריות


החיסון:


החיסון ניתן על ידי תרכיב משולב נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח לבני 12 חודשים ומעלה שנולדו החל מ 1.1.07- . מנה שנייה יקבלו ילדים אלו בכתה א'. החל משנת הלימודים תשס"ט ניתן החיסון לתלמידי כתות א' במסגרת שירות הבריאות לתלמיד. תופעות לוואי
תופעות הלוואי קורות בחלק קטן ממקבלי החיסון. תופעות הלוואי המקומיות הן: אודם, כאב ונפיחות באזור ההזרקה, ב 4- ימים ראשונים לאחר מתן התרכיב. תופעות הלוואי הכלליות הן: עליית חום 5-12 ימים לאחר מתן התרכיב, ופריחה עד 42 ימים לאחר מתן התרכיב.

נדירות תופעות הלוואי הבאות: דלקת בדרכי נשימה עליונות, נזלת, הגדלת בלוטות הלימפה הגדלת בלוטת הרוק, חוסר תיאבון, שלשול, הקאה, ישנוניות, עייפות, חולשה, בכי ,חוסר שינה, עצבנות, דלקת אשכים והתכווצויות חום. 

 


 

מחלה:

 


דלקת כבד B (הפטיטיס B)


מחלה הנגרמת על-ידי נגיף שפוגע בכבד.


דרכי ההדבקה: מגע הדוק עם נשא/חולה בבית, מגע עם דם מזוהם ומוצריו ומגע מיני עם אדם
המודבק בנגיף )חולה או בריא ]נשא[(. ילוד עלול להידבק במהלך הלידה כאשר אמו היא נשאית. סיכוייו להפוך לנשא הם כ 90%- אם נדבק מאמו, לעומת פחות מ 10%- בגיל מאוחר יותר. מכאן הצורך לחסן את התינוקות מיד לאחר הלידה. המחלה מתבטאת בחוסר תאבון, בחילה, הקאה וצהבת שיכולה להיות קלה עד קשה, אם כי לעיתים אדם יכול לעבור את המחלה ללא סימנים אופייניים כלל. הנגיף עלול לגרום לדלקת ממושכת של הכבד, הרס הכבד, סרטן הכבד ומוות. 

 

 

דרך מתן חיסון


זריקה לתוך השריר

 

החיסון ותופעות לוואי אפשריות


לא נצפו תופעות ייחודיות.

 


 

מחלה


דלקת כבד A (הפטיטיס A)


מחלה הנגרמת על-ידי נגיף הפוגע בכבד.


מועברת במזון ובמים מזוהמים ומאדם לאדם. המחלה מתבטאת בחום, חוסר תאבון, בחילה, הקאה וצהבת. היא עלולה לגרום להרס מוחלט של הכבד ומוות. ב 1998- הוכנס החיסון נגד דלקת כבד A לתוכנית החיסונים השגרתית. עד אז דווחו 2500-4000 חולים בשנה. ב 2001- דווחו על 789 חולים וב 2002- - 141 חולים.

 

 

דרך מתן חיסון


זריקה לתוך השריר

 

החיסון ותופעות לוואי אפשריות


לא נצפו תופעות ייחודיות.  

 


 

מחלה


זיהומים פנוימוקוקיים


החיידק פנוימוקוק עובר דרך טיפות הרוק באוויר ומגע מהפה או האף לידיים. החיידק גורם לדלקת קרום המוח, זיהום הדם (אלח דם), דלקת ריאות ודלקות אוזניים. כ 20%- מהילדים החולים בדלקת קרום המוח מתים ממחלה זו ואחרים נותרים עם נכויות קבועות, כגון פרכוסים, שיתוק, חירשות ופיגור שכלי.

 

דרך מתן חיסון


זריקה לתוך השריר

 

החיסון ותופעות לוואי אפשריות


החיסון:


החיסון נגד זיהומים פנומוקוקים ניתן בטיפת חלב לילדי 1.1.09 ואילך, בשלוש מנות: שתי מנות בגיל חודשיים וארבעה חודשים ועוד מנה בגיל 12 חודשים.

 

תופעות לוואי


תופעות מקומיות הן: אודם, נפיחות, כאבים במקום ההזרקה, הגבלה בתנועות הגפה. הגדלת בלוטות לימפה הממוקמות סמוך למקום הזרקה. תופעות כלליות הן: עליית חום 38oc או יותר, ירידה בתיאבון, הקאה, שלשול, אי-שקט, הפרעות בשינה. נדירות תופעות הלוואי הבאות: פרכוסים, לרבות פרכוסי חום, רפיון, פריחה אלרגית, הלם אנפילקטי הוא נדיר ביותר. 

 


לוח חיסוני השגרה של גיל הילדות ובבתי הספר, ישראל, 2009 (עדכון האחרון הקיים)

 

 

גיל

דלקת כבד B

שיתוק ילדים

אסכרה
פלצת שעלת

ה. אינפלואנצה
b

פנוימוקוק

חצבת
חזרת
אדמת

אבעבועות
רוח

דלקת
כבד A

אחרי לידה

HBV

 

 

 

 

 

 

 

1 חודש

HBV

 

 

 

 

 

 

 

2 חודשים

 

IPV

DTaP

Hib

PCV7 

 

 

 

4 חודשים

 

IPV

DTaP

Hib

PCV7 

 

 

 

6 חודשים

HBV

IPV

DTaP

Hib

 

 

 

 

12 חודשים

 

IPV

DTaP

Hib

PCV7

MMR

Var

 

18 חודשים

 

 

 

 

 

 

 

HAV

24 חודשים

 

 

 

 

 

  

 

HAV

6 שנים כתה א'

 

 

 

 

 

MMR

Var

 

7 שנים
כיתה ב'

 

IPV

dTaP

 

 

 

 

 

13 שנים
כיתה ח'

 

 

*dTaP 

 

 

 

 

 

הערה: התרכיבים Varicella, Hib, MMR, DTaP, dTap, IPV - ניתנים בשילובים שונים הזמינים באותה עת בישראל.

 

HBV תרכיב נגד דלקת כבד B

Hepatitis B Vaccine

IPV תרכיב מומת נגד שיתוק ילדי ם

Inactivated Polio Vaccine

DTaP תרכיב נגד אסכרה-פלצת-שעלת אסלולרי לילד

Diphtheria - Tetanus - Acellular Pertussis Vaccine pediatric

dTap תרכיב נגד אסכרה-פלצת-שעלת אסלולרי למבוגר

Diphtheria - Tetanus - Acellular Pertussis Vaccine adult

Hib תרכיב נגד המופילוס אינפלואנצה b

Haemophilus influenzae b Vaccine

MMR תרכיב נגד חצבת-חזרת-אדמת

Measles - Mumps - Rubella Vaccine

Var תרכיב נגד אבעבועות רוח

Varicella Vaccine

HAV תרכיב נגד דלקת כבד A

Hepatitis A Vaccine

PCV7 תרכיב מצומד נגד זיהומים פנוימוקוקיים

Pneumococcal conjugate vaccine

 
* לילדים שלא קיבלו מנת דחף של חיסון נגד אסכרה, פלצת ושעלת למבוגר בכיתה ב'/בגיל 7 שנים ואילך.

 

לכתבה נרחבת יותר בנושא חיסונים

 

מקור: אתר משרד הבריאות

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה