לקט שאלות ותשובות על התפתחות מוטורית

שי זילברבוש משיב לשאלות בפורום "הריון והתינוק"
|
הדפס
|
שמור

בעריכת נעמי גטניו ובלה וקנין

 

 

איך מתפתחת הזחילה?

מה ניתן לעשות כדי לעודד זחילה על שש?

האם "גרירה": לא סימטרית גורמת נזק לגב?

כיצד להקל על התינוק לאחר שהייה ממושכת בסלקל בזמן נסיעה?

האם יש מקום לדאגה כשאין סימטריה בין הצדדים בשכיבה?

מדוע לחלק מאיתנו יש בעיות יציבה?

כיצד מוודאים שהילד עומד בצורה תקינה?

בגיל 5 וחצי שבועות איך לעודד שכיבה שלא על הבטן?

מה לעשות כדי שהתינוק יתהפך?

מה לעשות עם תינוק המתרומם משכיבה לישיבה?

האם כדאי להוריד שכבת בגדים כדי לעודד התהפכות?

מה עושים עם תינוק שלא אוהב לשכב על הבטן?

מה עושים כשהילד בוכה כשמניחים אותו על הבטן?

מה חשיבות הסימטריה בזחילה?

מה הקשר בין מוטוריקה גסה להתפתחות מוטוריקה עדינה (כתיבה)?

עד איזה גיל מותר לשים תינוק בתנוחת ערסול?

לא רק שהיא לא מתהפכת, מה עושים שהיא לא מוכנה לשכב על הבטן?

מה עושים כדי לגרום לתינוק לרצות להתהפך?

איך לשפר את יציבות ההתיישבות?

 

 

 

איך מתפתחת הזחילה?


תשובה: לאחר שהתינוק מתהפך מבטן לגב ומהגב לבטן, מימין לשמאל ומשמאל לימין, בשלים התנאים לזחילת גחון. זחילת גחון כשמה כן היא (על החזה והבטן). היא הרבה יותר קשה ללמידה וליישום, מכיוון שהתינוק צריך למשוך את כל משקל גופו תוך חיכוך עם הרצפה.

 

זחילה זו הופכת להיות עניין של מה בכך, כאשר התינוק לומד את יכולות ההצלבה, היינו יד ורגל נגדית, ואז, כתוצאה מארגון ביומכאני מופלא זה, מתהווה זחילת גחון, אשר תמיד מושכת קריאות התפעלות ממבוגרים.

 

שוב, זחילה זו קשה ללמידה, מפני שהצלחתה תלויה בהתהוות שלבים רבים, המתחילים מיום הלידה. לדוגמא: כאשר התינוק לומד להתקדם בצורה בלתי רצונית על הבטן (תנועת תולעת), בהמשך, בגיל 4 חודשים, ישנה חשיבות רבה ליכולת השכיבה על הגב וקירוב הרגליים אל הפנים ומשחק עם כפות הידיים. כמו כן חשובה יכולת השכיבה על הבטן והעברת משקל ויכולת משחק של כל יד בנפרד. כלומר, כאשר התינוק שוכב על הבטן, נשען על מרפק ימין ומשחק ביד שמאל עם חפץ כלשהו, ולהיפך. בנוסף, משמעותית מאוד היא יכולת הגב ועמוד השידרה להזדקף ולהתעגל.

 

כאשר תנאים אלה מתמלאים בנוסף על מספר תנאים שלא ציינתי, קיים סיכוי רב שהתינוק יזחל על גחונו. נדיר לראות תינוקות זוחלים כך. אחת הסיבות לכך הינה ההנחייה היסודית לא להשכיב תינוקות על הבטן בזמן השינה, וכמו כן הנסיונות להושיב את התינוק לפני הזמן, (כלומר לפני שהוא למד להתיישב בכוחות עצמו). קיימות סיבות נוספות, אך אלו הנפוצות ביותר.

 

רבים מאיתנו נוטים לבלבל בין זחילת גחון לבין גרירה על הגחון. הזחילה המאורגנת הינה פעולה מוצלבת של הידיים והרגליים, פעולה המכשירה את התפתחות ההליכה והריצה (בריצה אפשר להבחין בהצלבה זו). בעוד שגרירה נעשית בעזרת משיכת הידיים, ואילו הרגליים אינן נוטלות חלק בפעולה.

 

פעולה זו מבוססת על כוח ולא על ארגון. כלומר, ארגון הוא החיבור בין השרירים שהם הכוח, לבין השלד, ומערכת העצבים (המוח). כאשר הפעולה מבוססת על ארגון, דרוש פחות כוח ומתקבלת זריזות, מיומנות, שווי משקל משופר וכיו"ב.

 

מתוך הסיבות שציינתי רוב התינוקות מדלגים ועוברים לזחילה על שש. זחילה זו קלה הרבה יותר מצד אחד, אולם מצד שני היא דורשת שליטה על חוש שיווי המשקל, מפני שגוף התינוק נמצא באוויר ונשען על פחות נקודות מגע. בזחילה זו ניתן להתקדם גם כשהגב ועמוד השידרה אינם תנועתיים במיוחד, וזאת על ידי שימוש בכתפיים ובמפרקי הירכיים (מקום החיבור בין הרגל לאגן).

 

כלומר, תינוק יכול לזחול על שש אולם זחילתו אינה מהירה וזריזה ומנגד תינוק אחר זריז ומהיר ובעל יכולות טובות יותר ומסוגל לשחק תוך כדי זחילה עם כדור, לעבור לישיבה,לטפס לרדת וכדומה. ברצוני להדגיש שנטיית ההורים הינה להקל ראש באיכויות ההתפתחות המוטורית ומדגישים רק את העובדה שהתינוק אכן זחל, נכון לתחילת החיים קשה להבין מה החשיבות בדקויות אלו, אולם בכיתה א' או בגן הילדים, כאשר תראו את בנכם או בתכם נהנים מנדנדה, מטפסים ומתגלגלים, נהנים מגופם ומיכולתם, רק אז ניתן יהיה להעריך תקופה זו.

 


 

 

מה ניתן לעשות כדי לעודד זחילה על שש?

אורי, בן 7 וחצי חודשים, והתחיל לזחול על הגחון בסוף החודש החמישי לחייו. צורת הזחילה מאוד מצחיקה, כשהוא מתקדם עם יד שמאל, שמכוונת את התנועה ויד ימין שמרימה את הגוף הוא מרים את הישבן גבוה, וכך בזמן תנועה הוא זורק את שתי הרגלים אחורה ביחד, ומתקדם. בזמן האחרון הוא מתיישב בישיבת 6 ומתנדנד קדימה ואחורה, אבל לא מצליח להתקדם, ואז יורד שוב לשכיבה. מה ניתן לעשות, כדי לעודד זחילה על שש? חשוב לי לציין, שהילד יושב יפה, ועומד בלול ללא עזרה.

 

תשובה: שמחתי מאוד לשמוע שבנך יושב ועומד. כרגע שרירי הגב פועלים נמרצות להחזיק את גופו בישיבה ובעמידה. כתוצאה מהישיבה ומהעמידה מתפתחת תבנית יציבה, בה שרירי הגב מתחזקים והגב מזדקף. כדי לעבור מעמידה על ארבע (שש) לישיבה יש להרפות מעט את שרירי הגב ולאפשר לו להתעגל. השילוב בין ההתעגלות להזדקפות מהווה את היסוד ליכולת להתישב בעצמו ולזחול (נסי בעצמך לעמוד על שש ומשם להתיישב והבחיני מה קורה בגבך את וכיצד את גורמת לו להתעגל ). כדי לשפר את יכולת ההתעגלות, יש לפתח בישיבה את היכולת להתעגל ומשם לעבור לתרגול על הגב.

 

בישיבה, דחפי קלות את החזה, כך שירגיש הטייה אחורה לכיוון הגב בתגובה הוא יעגל את גבו בכדי לשמור על שווי משקל. אחזי משני צידי החזה ליד בתי השחי והטי אותו להישענות על אחד המרפקים. משם אפשרי לו לחזור בעצמו לישיבה. כתוצאה מתרגול זה נוצרת תנועתיות בגב ובעמוד השידרה. משם המשיכי עד לשכיבה על הגב בשכיבה על הגב. שחקי עם רגליו כך שיתרוממו, והניחי משחקים על רגליו בכדי שכפות ידיו ירצו לשחק עם החפצים שעל או קרוב לרגליו. אחזי בכפות הרגלים עם כפות הידיים והניעי אותו מצד לצד (תוך משחק, שירה וכן הלאה).הניחי אותו על שש והובילי את האגן שלו לאחור לכיוון העקבים עם הטייה ימינה או שמאלה. במצב זה הניחי יד אחת על החזה מקדימה והובילי את החזה לאחור, תוך כדי התנועה של האגן. בהצלחה!


 

האם "גרירה": לא סימטרית גורמת נזק לגב?

רומי, בת 11 חודשים, זוחלת על הגחון. אבל התהליך של ההתפתחות היה מעט שונה מזה שתיארת. מגיל 3 חודשים היא שוכבת יפה על הבטן, היא התחילה להתהפך בגיל 4 חודשים, החזיקה יפה חפצים בשתי הידיים בזמן שכיבה על הבטן. לא הושבתי אותה לפני שהתיישבה בעצמה, בגיל 9 חודשים. היא זוחלת מגיל 7 וחצי חודשים - דומה למה שתיארת כ"גרירה" - על הגחון, נתמכת על מרפק ימין ומושכת עם יד שמאל. הרגליים דוחפות, אבל בהחלט לא בהצלבה ולא בצורה מסודרת. בערך בגיל 10 חודשים היא התחילה לזחול לפעמים על שש, לאחר שזחלתי איתה על הרצפה והראיתי לה איך אני מרימה את הידיים - היא חיקתה את התנועה והצליחה לזחול על שש.

 

היא זוחלת יפה, אבל כשהיא מתרגשת, ממהרת או מתעייפת - היא חוזרת לזחילת הגחון שלה... לפני כחודש נעמדה לראשונה, וגם התחילה לטפס במדרגות (ועל כל דבר אחר). השאלה שלי היא האם יש צורך בטיפול נוסף, או שעצם העובדה שהיא עברה לזחילת 6 "תקנית" מספקת? (האם היא תעבור לזחילה זו או תמשיך עם שני סוגי הזחילה במקביל?). האם ישנה אפשרות שה"גרירה" הלא סימטרית גורמת נזק לגב? בגיל 9 חודשים נבדקנו ע"י רופאת טיפת חלב, שטענה שאין צורך בפזיותרפיה או טיפול כלשהו, ושהיא אמנם מעט איטית בהתפתחות, אבל בדרך הנכונה.

 

תשובה: נשמע בהחלט מספק. ניתן, בנוסף, לשכלל יכולות. לגבי שאלתך האם רומי זקוקה לטיפול? תשובתי היא בהחלט לא. כפי שתיארת, מהלך התפתחותה תקין על פי כל הקריטריונים. עצם העובדה, שהיא תזחל על שש, מספקת על פי כל הקריטריונים התפתחותיים.

 

הגרירה הלא סימטרית אינה פוגעת בגב, אך בהחלט קשורה לסימטריה עתידית בעמידה וביציבה. כמובן שניתן לקדמה ולשפר את מיומניותיה בצורה המאפשרת לה לזחול טוב יותר. ההחלטה, האם לכוונה בתרגול נוסף משולה להתלבטות, אם לחשוף אותה בפני חוג לריקוד, באלט וכל חוגי העשרה למיניהם בכיתה א' או בגן. לשיקולך.

צילום: מאיה אהרוני

כיצד להקל על התינוק לאחר שהייה ממושכת בסלקל בזמן נסיעה?


שאלה: עידו שלנו בן חודשיים. לפני כשבוע חזרנו מביקור משפחתי, נסיעה האורכת 6 שעות לכל כיוון. קראתי שאין זה מומלץ לתינוק לשהות בתוך כיסא הבטיחות לרכב מעל לשעה וחצי ביום, אבל זה מעט קשה לנסוע 6 שעות בארבעה ימים. במודע, אינני משתמשת בסלקל בבית או לנשיאה - יש לנו מנשאי-חזה לעיתות בכי או קניות. כיצד אני יכולה להקל עליו את הנסיעה הארוכה והמשעממת ולמנוע נזק לגב?

 

תשובה: עד היום לא מצאתי פתרון בטיחותי אחר מאשר סל קל לנסיעה ברכב עם תינוק. לדעתי, קשה להניח, כי קיימת פגיעה בגב כתוצאה משהיה ממושכת בסל קל בזמן הנסיעה. בגיל חודשיים אין התינוק יושב, אלא נשען לאחור בתנוחה מעורסלת, המחקה נשיאה על הידיים. בעירסול, הלחץ אינו על הגב, אלא מחולק באופן שווה על כל חלקי גופו. כמובן שנוח הרבה יותר להחזיקו על הידיים ולהניעו, לכן אני ממליץ על עצירות מרובות, ובזמן העצירה תרגול והנעת גופו במישורים, המאפשרים את איזון הגב ועמוד השידרה.

 

החזיקי בו תחת הבטן, כך שגופו יזדקף והניעי אותו במרחב. לאחר מכן החזיקי אותו על צידיו כך שצידיו יפתחו ויתארכו. משם ערסלי אותו שוב, וחוזר חלילה מספר פעמים. לאחר תרגול זה, שאינו צריך להיות יותר ממספר דקות, החזירי אותו לכסא, והמשיכו בנסיעתכם.

 


האם יש מקום לדאגה כשאין סימטריה בין הצדדים בשכיבה?


התינוק שלי בן חודשיים וחצי, נולד לאחר הריון תקין, בשבוע ה-41 במשקל של 3800 גר'. שאלתי היא: יש לו העדפה ברורה לצד ימין. הוא מסתכל ימינה כמעט כל הזמן, ישן על צד שמאל, אינו מתעניין בגירויים הנמצאים בצד שמאל וכמעט ואינו מפנה את ראשו לצד שמאל. גם ידו הימנית יותר פעילה מהשמאלית. אני משכיבה אותו על צד שמאל, אבל הוא מתהפך לבטן. למרות שאני מציגה לו גירויים בעיקר בצד שמאל זה לא נראה כאילו שזה עוזר. האם זה טבעי ויסתדר עם הזמן או שיש מקום לדאגה? אני חייבת לציין שהוא תינוק פעיל מאוד, מחייך הרבה ומתחיל להחזיק בידיו רעשנים.

 

תשובה: יש חשיבות לכך שהתינוק ישכב על שני הצדדים וירגיש נוח. זהו הבסיס להתהפכות סימטרית וגם לשימוש מאוזן בידיים. עלולה להיות אי סימטריה בשרירי הצוואר ורופא התפתחותי יכול לבדוק זאת. וכמו כן עלול להיות הרגל של שכיבה על צד אחד בלבד, והרגל זה ניתן לשינוי די במהירות. לכן לדעתי יש מקום ללמדו לשכב על הצד הלא מוכר.

אפשר לנסות את התרגילים הבאים:

 

להשכיב על הצד המוכר, משם לגלגל אל הגב ואל הצד השני בחזרה אל הגב ואל הצד המוכר, וכך חוזר חלילה במשך כמה דקות. להשכיב על הצד המוכר משם לגלגל אל הבטן וומשם לגלגל אל הצד השני (החדש) ובחזרה חוזר חלילה במשך כמה דקות.

 

לאחר סדרת תרגילים זו , להשכיב על הצד החדש ולטפוח קלות על כל חלקי גופו במטרה להרפות את הגוף ולהסכים למנח החדש לשהות כל מספר דקות להחזיק אותו עם ידייך בכדי שלא יתהפך אל הבטן. אפשר להניח כרית דקה תחת הראש בצד הלא מוכר עד שייתרגל. זה מרפה את החזה והצלעות ומקל על השכיבה.

 

כאשר תינוקך ילמד לשכב על הצד החדש גם ידו השמאלית תיכנס לפעולה. נסי תרגול זה שבוע ימים וראי, אם חל שיפור. אם אין שיפור, צרי קשר ואנסה לחשוב על תרגילים נוספים. בהצלחה!

 


מדוע לחלק מאיתנו יש בעיות יציבה?


תשובה: במהלך התפתחותו של כל ילד מגיע תמיד השלב, שבו הוא ילמד לשבת ולעמוד, וכמובן ללכת. כולנו יודעים שלכל ילד ואדם יש יציבה, הייחודית לו, צורת ההליכה ייחודית וכן הלאה. חלק מאיתנו מתפתחים ונעשים ספורטיביים יותר, נמשכים לריקוד ולספורט, ומגלים יכולות טובות וחלק מאיתנו מגלים יכולות נמוכות יותר, ומן הסתם מתענינים בכוונים אחרים. מדוע זה כך? מדוע לא כולנו ספורטיביים ובעלי יכולות מוטוריות? מדוע לחלק מאיתנו יש בעיות יציבה?

 

חלק מהתשובות לשאלות אלו נעוץ בהתפתחותנו כתינוקות. כדי לממש את מלוא היכולת התנועתית ולהגיע ליציבה טובה, המשרתת את הילד בעתיד, יש חשיבות לממש את מלוא שלבי ההתפתחות שניתנו לילד ובאיכויות המירביות. בתהליכי ההתהפכות, זחילה, מעבר לישיבה לומד הגב ועמוד השידרה את כווני התנועה החשובים לעמידה ולהליכה, ולכן הם כל כך חשובים.

 

חשוב להבחין שהגב תנועתי וגמיש ואיננו נוקשה יתר על המידה, הראש מתנועע באופן חופשי לכל הכיוונים, כפות הרגלים והקרסולים תנועתיים וכף הרגל והבהונות פרושים ומוכנים לעמידה. יש לוודא שקיים תיאום בין החלק העליון לחלק התחתון. כלומר, הרגליים והאגן מתואמים עם הראש. כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מסוגל הילד עמידה יציבה, המאפשרת לו להתכופף מעמידה ולחזור ,לעמוד על רגל אחת ולקפוץ,לעבור מכשולים וכן הלאה.

 

לגבי הילדים שעומדים, יש לשים לב: האם הגב מקושת בחלקו התחתון? האם הרגלים מתכופפות בברכים או נשארות ישרות? הוא נשען על העקבים או על קצות אצבעות? עומד ללא עזרה או רק עם? מתרומם בעזרת חפץ או על ידי שווי משקל עצמי? מהו רוחב הפישוק? האם יכול לשבת מעמידה או בכלל לבצע תנועות בעמידה? מה מידת שווי המשקל? מנסיוני בעבודה עם ילדי כיתה א' וגן הילדים. ילדים רבים מגלים היום קשיים במוטוריקה גסה, היינו ריצה, קפיצה, טיפוס וכן הלאה, וכמו כן במוטוריקה עדינה: כתיבה, ציור, השחלה. מחקרים רבים הראו את הקשר בין מימוש יכולות מוטוריות בגיל הינקות לבין התפתחות תנועתית, רגשית, ואף שכלית אצל ילדים בוגרים וכמובן מבוגרים. מתוך שנת עבודה אחת בביה"ס עם ילדים בכיתה א' ברמת חן ראיתי שיפור עצום ביכולותיהם של הילדים. כאשר נושאי הלימוד אותם העברתי בכיתה היו "איכויות תנועה התפתחותיות של תינוקות" .

 

לסיכום, זה לא רק חשוב שהילד זוחל, יושב או עומד, אלא גם איך הוא עושה זאת, ומתי.

 


כיצד מוודאים שהילד עומד בצורה תקינה?


תשובה: עמידה ראשונית של תינוק אינה מאורגנת כלל ודורשת חניכה ולמידה, לכן יש לאפשר לפחות ארבעה שבועות של התנסות בשלב החדש, לאחר מכן אני ממליץ להבחין במספר נקודות ולדעתי, אם מבחינים בהתהוות הרגלי יציבה משובשים, יש מקום להכוונה מקצועית. הרגלים משובשים הם למשל, קשת חזקה מדי של הגב. כפות רגליים פנימה או החוצה ביחס לקו האמצע - מדובר בנטייה ברורה. לחץ לא מאוזן של כפות הרגליים על הרצפה, כלומר - חלק פנימי או חיצוני של כף הרגל במגע עם הרצפה. חוסר יכולת של הברכיים להתכופף. עמידה על קצות אצבעות או על חלק קדמי של כף הרגל.

 

לאחר שלושה חודשים של עמידה יש להבחין בנקודות הבאות הבאות. אם הן לא מתקיימות יש לפנות להכוונה: עמידה ללא תמיכה. העברת משקל. נסיונות להתקדמות. עמידה ללא עזרה.

 

לאחר שישה חודשים יש להבחין בהתקדמות ללא תמיכה. התכופפות והרמת חפצים. החזקת חפצים תוך כדי הליכה ומבט לצדדים ולא רק קדימה.

 

לאחר תשעה חודשים יש להבחין בהליכה. הפרדה בין חלק עליון לתחתון. רוטציה - הליכה או עמידה ותוך כדי סיבוב כך חלק עליון מסתובב לאחור ולצדדים.

 


 

בגיל 5 וחצי שבועות איך לעודד שכיבה שלא על הבטן?


שאלה: עידו בן 5 וחצי שבועות, וכמרבית התינוקות אוהב לישון על הבטן. אם אני מניחה אותו על הגב או על הצד הוא לא נרדם. בבקרים הוא עירני לחלוטין (עד בוא הערב) והוא יושב/שוכב הרבה בטרמפולינה על הגב. לפעמים, למעט זמן, גם יש לו סבלנות לשכב פרקדן ב"אוניברסיטה" - אבל בלי הרבה סבלנות. האם המתואר לעיל כה נורא? מה עליי לעשות כדי שישכב יותר על הגב או על הצד (וגם יהנה מזה?) מה ההשלכות של הנושא?

 

תשובה: תינוקות עד גיל 2-3 חודשים מעדיפים לשהות בתנוחה מעורסלת, הן על הגב והן על הבטן. על הגב התנוחה באה לידי ביטוי בהחזקה על הידיים או בתוך ערסל, טרמפולינה, סל קל וכדומה. העדפתי האישית היא על הידיים, במינשא, בערסל.

 

בשכיבה על הבטן התינוק בד"כ מקפל את רגליו, כך שברכיו נמצאות תחת האגן והאגן כולו מורם. במהלך החודש השני והשלישי מתיישר לאט גופו עד ליישור מלא. אין לצפות מתינוק בגיל 5 וחצי שבועות ליהנות משכיבה על הגב היות שגופו עדיין לא נפתח מהתנוחה העוברית.

 

לגבי שכיבה על הצד, ניתן להקל על ידי טפיחות קלות בחלקי הגוף, שכבי לידו, הניחי ידייך עליו, דברי איתו אפשרי לו להתרגל לתנוחה החדשה. יש אפשרות להניח כרית דקה תחת הראש להורדת מתח מיותר מהצלעות ומבית החזה. הבחיני, שתנוחת השכיבה על הצד נמצאת בהטייה לכייון הבטן ולא לכיוון הגב, כלומר, מקו האמצע לכיוון הבטן. אם הנטייה היא לכיוון הגב, טפחי קלות על הגב והשכמה העליונה לכיוון הבטן, וכן הניחי את רגלו העליונה לפני התחתונה יותר קרוב אל הראש, כך שהנטייה היא שוב לכיוון הבטן.

 

 


מה לעשות כדי שהתינוק יתהפך?


שאלה: הוא מתהפך רק עם עזרה. מרימים לו קצת את היד והופ הוא על הגב, מעבירים את רגל שמאל מעל ימין הרבה מאוד קיטורים והופ הוא על הבטן! מה ששמתי לב מהתירגול הזה הוא שהוא ממש מקשת את הגב במקום לקרב ראש לרגלים (קדימה) הוא מקרב ראש לרגליים מאחור! והיום הוא התחיל לזחול על הבטן בסיבובים כמובן וגם מרים את הטוסיק כלפי מעלה כאלו מעוניין לזחול על 4. ההישגים שלנו לבינתיים הם: הוא יודע להתהפך עם עזרה. מקרב רגלים לפה ומחזיק בכפות הרגלים - יכול לשבת ככה שעות ! מתחיל לזוז על גחונו בעיקר בסיבובים. כשהוא מחזיק בצעצוע תוך כדי שכיבה על הגב הוא מפנה את הרגלים והידיים לאותו כיוון, ז"א כמעט מתהפך, אבל בעצם הוא מתנדנד מצד לצד. שאלתי היא, מה צריך להמשיך ולעשות? הוא כבר בן 5 חודשים + שבוע.

תשובה: חשוב להגיע למצב שיתהפך ללא עזרה,כנראה שהסיבה שהוא צריך דחיפה קלה היא באמת ההתקשתות של הגב, צריך להיות איזון בין ההתקשתות וההתכופפות בכדי שתתאפשר תנועתיות והתהפכות, זה גם חשוב מאוחר יותר לאיזון היציבה בעמידה. לכן, יש לגלגלו מהגב אל הצד שם להישאר למצוא דרכים בכדי להשאירו דווקא על הצד ולמתן את ההתקשתות אפשר להניח כרית קטנה תחת הראש זה יעזור, כמו כן ליצור גריה תחושתית לחיצות עמוקות טפיחות על גופו בכדי שיקשיב למגע ידך ויוכל להרפות את השרירים שעוסקים בהתקשתות. כמו כן ניתן למתן התקשתות על ידי החזקה על הידיים וטפיחות באזור הגב העליון בין השכמות עד שילמד להניח ראש על כתפך ובכך בעצם לומד לעגל את הגב.

 


מה לעשות עם תינוק המתרומם משכיבה לישיבה?


שאלה: מה לעשות עם תינוק שמתרומם ממצב של שכיבה על הגב או מעגלה, סלקל ,טרמפולינה למצב של ישיבה?

 

תשובה: רצוי להשכיב ככל האפשר על הגב במשטח מאוזן ולא מוטה, המשטח המוטה מקל על הרמת ראש ומעבר לישיבה תהליך שאינו נכון מבחינה התפתחותית וגופנית. במידה ומנסה להתרומם משכיבה על הגב הרימי לו את רגליו ובכך ירד הראש חזרה. במצב זה שחקי איתו שילמד להרים את רגליו ולא את ראשו.

 


האם כדאי להוריד שכבת בגדים כדי לעודד התהפכות?


שאלה: הגענו להחלטות (ומכיוון שאורי לא מראה סימנים של רצון להתהפך) אין יותר סל קל או נדנדה עד שהוא מתהפך. נכון להבוקר סידרנו את הלול בסלון וגם שמיכות על הריצפה! ואין יותר ישיבה רק שכיבה! כמובן שאורי עושה הכל נכון לגבי מרפקים נמוכים, מחזיק ראש יפה וכל מה שצריך כהכנה להתהפכות ובנסף אנחנו גם עושים תרגלים, אבל עד היום כלום לא עזר. החידוש היחידי הוא שהוא מסתובב כמו מחוגים של שעון ולא מתהפך בטן גב. תהיתי גם לגבי הלבוש ולגבי הגירויים - הרי עכשיו אלו ימים קרים ואני מחוייבת להלביש את אורי בשתי שכבות, בדרך כלל טרניג ובייבי גרו. רציתי לדעת האם כדאי להוריד שכבה אחת (וכמובן לחמם יותר את הבית). הגרויים הסביבתים, אורי משתעמם מאוד מצעצוע אחד או שניים כשהוא שוכב על הבטן ואז יש צורך לתת לו יותר צעצועים רציתי לדעת, האם זה מזיק? וגם האם זה מזיק שאורי מסובב את הראש לאחור כלפי מעלה כשמדברים מאחוריו?

 

תשובה: אם אני מבין נכון הוא ישב עד עכשיו וכנראה ששרירי הגב והבטן למדו לתפקד במישור הקדמי ואחורי ופחות לצדדים. וזאת בכדי לשמור על שווי משקל טרם זמן. דרך תהליך התיישבות עצמאי לומד התינוק להשתמש בשריריו בצורה הנכונה ולכל הכוונים בכדי להתהפך יש צורך להעביר משקל אל צד אחד ומשם הרגליים ממשיכות ועוזרות. אולם לפני כל אלו הייתי מתחיל בתרגול היכולת להתכופף כלומר להשכיב על הגב ולתרגל קרוב רגליים לידיים תפישת כפות רגליים על ידי כפות ידיים, הרמת רגליים ועזרה בהרמת האגן יחד עם התנועה.כשהרגליים גבוהות הטי אותן לכיוון הצדדים. גם אם אורי מתהפך מגב לבטן המשיכי בתרגול זה. כשהילד על הצד המשיכי לגלגלו לכיוון הבטן אך השאירי מרפק אחד תחת החזה כלומר לא להשכיב מלא על הבטן אלא רק חצי דרך.כך שילמד להישען על המרפק ולעגל את בית החזה. משם גלגלי אותו חזרה אל הגב וחוזר חלילה,אין צורך להגיע לגמרי אל הבטן.

 

לגבי הביגוד, מנסיוני עדיף שכבה דקה או מדי פעם ללא בגדים (תלוי כמובן בתנאים). שוב, מנסיוני, תינוקות קיץ מתנועעים הרבה יותר מאלו שנולדו בחורף. כדאי בעזרת הצעצועים לגרותו לתנועה כלומר על הבטן לגרות לצדדים בכדי שהוא יפנה את הראש ואז לעזור לו להתהפך דרך הרגליים. בגיל 5 חודשים כושר הריכוז עדיין אינו גבוהה במיוחד לכן אפשר להשתמש ביותר צעצועים גם כאן זה ענין של מידה.

 

לגבי תנועת הראש, אם את מתכוונת בשכיבה על הגב אין בכך שום בעיה אך כמובן שעדיף היה שיוכל להתהפך ולראות בצורה נוחה יותר על הבטן.

 


 

מה עושים עם תינוק שלא אוהב לשכב על הבטן?


שאלה: מור בן חודש, אמרו לי לתת לו להיות כמה שיותר על הבטן. מה עושים, אם הוא ממש לא אוהב את זה? וגם אם הוא פשוט שוכב בלי להזיז את הראש זה בסדר? או שעליי לגרות אותו לסובב את הראש?

 

תשובה: אינני חושב שצריך לתת לו להיות כמה שיותר על הבטן. בגיל הזה התינוק עדיין בתנוחה עוברית ואוהב להיות מקופל ומכופף לכן תינוקות רבים בגיל הזה מרימים את הטוסיק ונשענים על הברכיים כאשר מניחים אותם על הבטן. יש חשיבות גם לשכב על הצדדים רוב התינוקות מעדיפים על הצד כי שם מתאפשרת התנוחה העוברית. אפשר גם לערסל אותו בזרועותייך בכלל ערסול זוהי התנוחה הרצויה ביותר לשלב זה. בהדרגה תוכלי להבחין שהוא נפתח כמו גם פתיחה הדרגתית של כפות הידיים והשכיבה על הבטן תתארגן בהתאם. בזמן הערות השכיבי אותו גם על הגב, הרימי לו את הרגליים וקפלי אותו מעט הוא יאהב את הכוון המכופף. אין צורך לגרות לתנועת ראש זה מגיע מאוחר יותר בשלב זה אם תשכיבי אותו על הבטן הוא יעדיף להרים קודם את האגן ואף יראה תנועות זחילה בלתי רצוניות. שאלה בנושא מעבר לישיבה מהגב וחשיבות ההתהפכות.

 


מה לעשות כשהילד לא מתהפך מהגב לבטן?


שאלה: יובל בן 6 חודשים ועדיין לא מתהפך מהגב לבטן, פיזיותרפיסטית שראתה אותו אמרה שהוא בסדר רק לעבוד על חגורת הכתפיים. זה אמור להטריד אותי? אגב, מהבטן לגב הוא מתהפך והוא ממש מרים את עצמו לישיבה. לפעמים, כשהוא על הגב, נראה לי ע"י הפעלת שרירי הבטן, בלי ידיים או משהו זה נורמלי?

 

תשובה: המעבר לישיבה מהגב דרך שימוש בשרירי הבטן אינו נכון מבחינה התפתחותית ומיכנית. התהליך היעיל הינו מעבר משכיבה על הבטן אל הברכיים ומשם לישיבה. ישנה חשיבות רבה ליכולת להתהפך מגב לבטן בכדי לאזן את תפקודי הגב. מהגב אל הבטן מתהפכים דרך שימוש בהתעגלות הגב והרמת רגליים לכיוון הראש, ובהתהפכות מבטן לגב דרך הקשתת הגב. האיזון שבין הקשתת הגב להתעגלותו משמעותית להתפתחות העמידה היציבה והמאוזנת. אינני חושב שהקושי בהתהפכות מגב לבטן קשור רק לחגורת הכתפיים אלא גם לאופן השימוש בגב וברגליים. בתפישתי לגבי התפתחות תינוקות חשוב שהתינוק יעבור דרך כל שלבי ההתפתחות שניתנו לו. לגבי שאלתך האם להיות מוטרדת... לא יודע, זה עניין של סידרי עדיפויות ראיתי ילדים שהתפתחו יפה גם בלי להתהפך מהגב לבטן אולם אלו שעברו ועוברים דרך יותר שלבים יתקדמו לדעתי טוב יותר, יפתחו איכויות שווי משקל גבוהות וביטחון בתנועה.

 


מה עושים כשהילד בוכה כשמניחים אותו על הבטן?


שאלה: בני בן השלושה וחצי חודשים מאוד מתקשה בשכיבה על הבטן ולכן כמובן שונא תנוחה זו. אני מודעת לחשיבות תנוחה זו למען התפתחות תקינה של חגורת הכתפיים אבל ממש לא מסוגלת להשכיבו על הבטן - ישר הוא מוריד את הראש ומתחיל לבכות - גם אם אני מדברת אליו מאותו גובה ומנסה לעניין אותו בפרצופי או במגוון צעצועים זה לא עוזר. מה שאני כן מצליחה לעשות זה להשכיבו על הברכיים שלי מול הטלוויזיה/מחשב ואז הוא מרים את הראש יפה מאוד, אבל גם זאת רק למספר דקות קצר.

 

תשובה: חשוב להניח תינוק על הבטן החל מימיו הראשונים אפשר להמשיך ולמלא אחר הוראות הרופאים ולא להשכיבם על הבטן במהלך שינה וגם בנושא זה הדעות חלוקות ישנם תינוקות רבים שישנים בתנוחת בטן.כאשר התינוק מורגל לשכב על הבטן מימיו הראשונים הסבירות לקושי בחודשים מאוחרים יותר יורדת. אולם סיבות נוספות לקושי עלולות להיות קושי זים וכאבי בטן תכופים. בנשימה הצטננות וכדומה. נוקשות וטונוס גבוהה. בכדי לשכב באופן נוח על הבטן ולהנות מכך , על שרירי הבטן והחזה להיות בטונוס נכון ולא מתוחים (טונוס = כמה השרירים מתוחים ועובדים) ולאפשר פתיחה והתארכות הצד עליו שוכבים היינו בטן. יש חשיבות להרפיית הגוף ולהתעגלות הגב. אפשר לעשות זאת  במספר דרכים: שימוש במינשא ושהיה במצב מעורסל אפשר גם שימוש בערסל לתינוקות. גירוי חושי עמוק ליצור הרפייה. תרגול בשכיבה על הגב קרוב ידיים לרגליים משם אל הצד ובהדרגה אל הבטן .

 


מה חשיבות הסימטריה בזחילה?


שאלה: איה בת שנה, זוחלת על גחון מגיל חצי שנה, זוחלת על שש מגיל שמונה חודשים נעמדת לבד ועושה כבר כמה צעדים ללא תמיכה. באחרונה היא פיתחה צורה משונה לזחול. מישיבת משוכה (רגל אחת קדימה ואחת מקופלת אחורה, היא עולה על הברך ומושכת את עצמה קדימה עם הרגל הקדמית (רגל ימין), כשרגל שמאל נמשכת אחריה. האם יש מקום לדאגה? האם יש צורך שיראה אותה איש מקצוע או שזהו שלב ביניים בין הזחילה (היא זוחלת באופן סימטרי וממש מהר) לבין ההליכה?

 

תשובה: יש לי מספר שאלות: כשאת מציינת זחילת גחון האם הבחנת אם היה גם שימוש ברגליים כלומר האם הידיים גררו את כל הגוף? האם הייתה העברת משקל כלומר האם העבירה משקל לצד אחד בכדי שהיד השניה תתפנה לזחילה ?האם היה תיאום יד ורגל נגדית? בזחילה על שש כבר לא רואים את המצבים האלה ולכן באמת הזחילה על שש בד"כ סימטרית. את הא-סימטריה רואים בשלב יותר מאוחר ובשלב זה קשה יותר לזהות. ככלל, התפתחות מוטורית אמורה להיתפתח באופן סימטרי ולהכין את תפקודי ההליכה והריצה כך ששתי הרגלים ושני צידי הגוף ישאו בנטל שווה. כפי שאת מתארת רגל אחת "נשכחה" ויש צורך "להזכיר" למערכת על קיומה. לדעתי, לטובת תפקודי היציבה והתנועה לעתיד חשוב שתתפתח תנועה סימטרית.

 


מה הקשר בין מוטוריקה גסה להתפתחות מוטוריקה עדינה (כתיבה)?


שאלה: בני בן שלוש וחצי, עדיין לא החליט באיזו יד הוא מעדיף לצייר. היד הדומיננטית שלו היא יד שמאל, אבל אני רואה אותו מעביר מדי פעם את הצבעים גם ליד ימין. האם יש מקום לגשת למרפאה בעיסוק בגיל זה או שיש צורך לתת לו קצת זמן? אני שואלת כי אני מורה, ורואה ילדים שמגיעים לכתה א' כשהם לא אוחזים נכון את העפרון או המספריים. אולי עזרה מוקדמת עשויה להועיל?

 

תשובה: בגיל שלוש וחצי נמצא הילד בתהליך ההתהוות השימוש בכף היד. להחזיק למעלה מדי ועם האגרוף זהו שלב חשוב בתהליך, בהדרגה נוצרת הפרדה בין האגודל שאר האצבעות ונרכשת מיומנות גבוהה יותר. ככל שהמטלות דורשות דיוק רב יותר כך הילד משנה את אופן השימוש בכף היד.לכן אין צורך לתקן אלא לאפשר לו להתמודד עם מיומנויות מורכבות כמובן בהתאמה לגילו. הסיבה העיקרית שילדים רבים מתקשים במוטוריקה עדינה הינה לדעתי חסר בהתפתחות של מוטוריקה גסה על כל שלביה המרובים.

 

חשוב, אם כן, לבדוק האם עבר ילדך דרך כל שלבי ההתפתחות, היינו: שכיבה על הבטן, הרמת ראש, התהפכויות בטן גב גב בטן  זחילה, התיישבות,ומעבר לעמידה. דרך התמודדיות אלו ותהליך הלמידה הטמון בהם סולל הילד את תפקודי המוטוריקה העדינה. עזרה מוקדמת עשויה להועיל דווקא במיומנויות המוטוריקה הגסה המשלבים התפתחות מוטוריקה עדינה. לדוגמא משחק בכדור. עם שתי ידיים יד אחת,לגלגל עם כל כף היד, זחילה על משטח משופע ובמצב זה לתפוש חפצים כגון חבלים. יש לפתח תרגילי שווי משקל החשובים ליכולת העברת משקל החשובה מאין כמוה להתפתחות הכתיבה והשימוש ביד דומיננטית. ציורים על משטחי נייר גדולים בכדי שיותר חלקי גוף ישתתפו בתנועה.

 


 

עד איזה גיל מותר לשים תינוק בתנוחת ערסול?


שאלה: שאלה בנוגע למנשא (מינסארי) - בו התינוק מונח בתנוחת עירסול, האם יש אלמנט שאינו טוב לעמוד השידרה של התינוק בתנוחה זו? ועד איזה גיל מותר לשים אותו בתנוחת עירסול? והאם יש מיגבלת זמן לתנוחה זו? מה עושים שנראה כי התינוק סובל משכיבה על הבטן? הוא בן שבועיים וחצי, ודי סובל מזה. האם זה נורמלי? זה ישתפר? וכמה זמן צריך לשים אותו על הבטן ע"מ שיחזק את שרירי הצואר?

 

תשובה: לדעתי, אין מגבלת גיל להניח תינוק במצב מעורסל ההיפך המצב המעורסל הינו מנח עוברי, בו רובנו כמבוגרים מעדיפים לישון כך. יתרה מזו במנשא התינוק מרגיש בטוח מוגן כעובר ברחם. אין כל בעיה לעמוד השידרה המיתוס בו עמוד השידרה אמור להיות ישר תקף רק לעמידה ולהליכה וגם במצב זה יש פעמים רבות בהן יש חשיבות לעמוד השידרה להיות מעוגל לדוגמא כאשר מתכופפים או כאשר ילדים מתגלגלים קדימה.

 

זהו חלק מתפקודי השלד וחשוב מאוד. תינוק בן שבועיים וחצי מעדיף להיות בתנוחה עוברית על הבטן הוא ירצה להיות על הברכיים וטוסיק גבוהה גם תנוחה זו לא מועדפת עליו? התינוק זמן לזמן בכדי להיפתח מתנוחה עוברית בכדי לשכב על הבטן התינוק חייב להיפתח היינו השרירים שסוגרים אותו ומקפלים צריכים אט אט להישתחרר לכן, לדעתי אין חשיבות רבה להניחו זמן רב על הבטן כאשר המטרה הינה הרמת ראש בואי נרשה לו עוד קצת זמן להתרגל לחיים ןלחוש את הסביבה ואת המציאות החדשה. אין צורך בשלב זה להתעסק עם הרמת ראש.

 

ממליץ להיות איתו יותר במינשא וכאשר את מניחה אותו חשוב שיהנה מהיכולת להיות על הבטן עם טוסיק גבוה. ככל שהתינוק יהיה יותר זמן במצב מעורסל כך הוא ייפתח מהר יותר וילמד להיות על הבטן ולפתח הרמת ראש. חשוב להניחם על הצדדים זהו חלק מהלמידה בדרך לשכיבה על הבטן לסיכום, על הבטן טוסיק גבוה, להניח על הצדדים במינשא מעורסל להחזיק על הידיים ובמצב זה לערסל ומשם לאט לפתוח לשחק איתם במצב זה. את תוכלי להבחין שיש מקום בו הם לא מוכנים יותר להיפתח לא להכריח להגיע לשם ושוב לערסל וכן הלאה.

 


 

לא רק שהיא לא מתהפכת, מה עושים שהיא לא מוכנה לשכב על הבטן?


שאלה: שחר שלי בת ארבעה וחצי חודשים ועדיין לא מתהפכת. אני יודעת שהרבה שאלו את אותה שאלה אבל אותי מדאיג שהיא לא אוהבת בכלל להיות על הבטן.


כשהיא על הבטן היא מרימה יפה את הראש והיא יציבה אבל היא לא מזיזה את עצמה קדימה או אחורה למרות גירויים שעומדים מולה. אני פורסת שמיכה על הרצפה ושמה את שחר עם צעצועים ואני נשכבת על הרצפה כדי לגרות אותה אבל היא לא זזה. האם ישנה איזשהי בעיה? ואיך אפשר לעזור לשחר להזיז את עצמה יותר?

 

תשובה: התנאי המקדים להתפתחות הזחילה הוא היכולת לשכב על הבטן ולהנות מהתנוחה. כלומר, בתשובה לשאלתך צריך לפני הכול לקדם את יכולתה לשהות על הבטן. במהלך השכיבה על הבטן מתפתחים התנאים המקדימים לזחילה שהם: העברת משקל קדימה אחורה ולצדדים ידיים ורגליים לומדות לדחוף את הרצפה בכדי להתקדם תיאום בין ידיים לרגליים כאשר למידה זו מתממשת הילד זוחל. לפני הזחילה ניתן לראות נסיונות התקדמות ודווקא תהליך של חוסר יציבות המהווה שלב מקדים וחשוב, התינוק מנסה להתקדם קדימה ובטעות מתהפך אל הגב. לאחר נסיונות רבים הוא לומד להשתמש בגופו, בצורה המאפשרת תנועה קדימה ולא גלגול אל הצד.

 

אינני אוהב להשתמש במושג בעיה אצל תינוקות כי בעצם אין בעיה רפואית או גופנית אלא משהו בתהליך המוטורי נלמד בצורה בלתי יעילה כמו כן קיים אולי איזשהו גורם המפריע לשכב על הבטן. גורמים המפריעים עלולים להיות: שרירי בטן וחזה מכווצים יתר על המידה המפריעים לחזה ולבטן להיפתח ולהשתטח על הרצפה.לכן אני ממליץ לתרגל דווקא בשכיבה על הגב לקרב ידיים לרגליים יד לרגל באותו הצד וגם באופן אלכסוני כלומר יד שמאל לכף רגל ימין.

במצב זה שרירי בטן מקבלים גירוי להרפות את המתח המיותר ולאחר מס.דקות של תרגולים להמשיך לכיוון של שכיבה על הצד ובהדרגה אל הבטן כאשר רגל אחת מכופפת, להישאר במצב זה ולחזור אל הגב. כלומר תהליך שיפור יכולת השכיבה על הבטן נעשה דרך המקום המוכר והנוח לתינוק שהוא הגב או הצד. כמו כן יש לקדם ולתרגל התהפכויות מבטן לגב ומגב לבטן ובאופן סימטרי היינו מימין לשמאל ומשמאל לימין.

 


 

מה עושים כדי לגרום לתינוק לרצות להתהפך?


שאלה: הבן שלי בן 5 וחצי חודשים והוא עדין לא מתהפך למעט כמה מקרים בודדים בהם הראה לי שהוא כן יודע איך. שרירי הכתפיים שלו חזקים כי הוא מרים ראש מאוד גבוה ו"יושב" על הידיים שלו דקות ארוכות, פשוט נראה לי שהוא לא יודע שהוא אמור להתהפך או שהוא צריך ביטחון. הוא אפילו התחיל קצת לזחול, הוא מרים את הטוסיק כשהוא על הבטן וככה מתקדם כמה סנטימטרים. מה לעשות כדי לגרום לו לרצות להתהפך?

 

תשובה: שרירי כתפיים חזקים יתר על המידה עלולים להוות קושי ומגבלה ביכולת התינוק להתהפך . כמו כן "ישיבה" על הידיים גם היא עלולה להוות מגבלה שרירי כתפיים חזקים וידיים ישרות קשורים אחד אל השני. כדי להתהפך מבטן לגב צריך הילד להישען על המרפקים כלומר להיות עם ידיים מכופפות אמות על הרצפה. ממצב זה הראש נוטה ימינה או שמאלה מקו האמצע ומושך אחריו את הגב ואת כל הגוף עד להתהפכות מלאה. כאשר הידיים ישרות הראש גבוהה מדי מן הרצפה. בכדי להתהפך ממצב זה הילדים יורדים אל האמות מכופפים מרפקים ומשם מתהפכים.

 

צריך ללמד את הילד לרדת אל המרפקים. כדי לעשות זאת יש להניח חפץ מענין מתחת לסנטר קרוב אל החזה, אני מקווה שבמצב זה הוא ירד אל המרפקים כדי לתפוס ולאחוז את החפץ. כאשר הוא נמצא על המרפקים יש לענינו לצדדים כלומר ימינה ואחורה או שמאלה וחורה בכדי שתהיה העברת משקל אל אחד הצדדים ומשם איבוד שווי משקל קל והופ.. אל הגב. זה נשמע קל אך דורש תרגול. במקרים מסוימים כאשר שרירי הכתפיים חזקים מדי קשה לילד לכופף מרפקים ואז צריך לעזור לשרירים אלו דווקא להרפות.

 


איך לשפר את יציבות ההתיישבות?


שאלה: T שלי בן 8 חודשים, זוחל במרץ (בתיאום יד לרגל נגדית) יושב לבד יציב אבל לא מתיישב ולא מראה סימנים שהוא בדרך. האם ניתן לעשות תרגילים שיקדמו את הנושא? האם יש צורך? הוא נשען על דברים כשהוא על הבירכיים ואני חוששת שהוא ייעמד לפני שהוא יתיישב.

 

תשובה: מרכיב של מעבר ממצב אופקי למצב אנכי דורש שליטה רבה בשיווי משקל. למידה זו של שיווי המשקל והדרך בה התינוק משתמש בגופו בכדי ליצור שיווי משקל מכינה את הדרך לשוויי משקל מורכב יותר הקיים בעמידה ובהליכה.

 

תרגילים: הכיוון צריך להיות שמעמידה על הברכיים הוא יניע את האגן האחורה לכיוון הרצפה תוך הטיה קלה ימינה או שמאלה. הניעי אותו קלות במצב של עמידה על שש מעט אחורה כך שהאגן שוקע לאחור ובאותו המן הניחי צעצוע מסקרן באחד מצידיו קרוב לגופו. הרצון להביט אחורה והצידה יחד עם תנועת האגן לאחורה יכולה להוביל להתיישבות. כשהוא אוחז את הצבע הוא מחזיק למעלה מדי ועם כל האגרוף, אני עוזרת לו "לתקן" אבל לפעמים הוא מתרגז...

 

תרגול נוסף וחשוב: ללמד את הגב להתעגל. את זה אפשר לתרגל בשכיבה על הגב לאחוז יד וכף רגל נגדית ולהניע קלות ימינה ושמאלה. לכל התרגילים כדאי להוסיף מרכיבי משחק ,קולות, צחוק וכיו"ב. בהצלחה!

 

תגובות הגולשים
1. שני 02/04/2016, 21:23:51

שלום! אפשר שאלה? אפירי בת 8 חודשים, כבר 3 שבועות גוררת את עצמה על הגחון. לא עולה בגלל על שש. גוררת, זה אומר שהיא מושיטה שתי ידיים קדימה בבת אחת, ואז מושכת את עצמה קדימה. על ציר היא מסתובבת מצוין לשני הכיוונים. אפשר לעזור לה לעלות על שש? או לזחול גחון נכון יותר? תודה!

+ השב