התינוק לא הפך לגאון? אפשר לקבל החזר

החזרים על קלטות בעקבות איום בתביעה ייצוגית על מצג שווא
|
הדפס
|
שמור

אם אתם הורים לתינוקות, שרכשו בארה"ב אחת מקלטות סידרת "בייבי איינשטיין" בין יוני 2004 לספטמבר 2009, תוכלו עד 4 במארס להחזיר את ה-DVD שלא הפך את התינוק שלכם לגאון, ולקבל החזר מחברת דיסני, או לקבל מוצר אחר של החברה בתמורה.


החברה-האם החליטה על ההחזר, גם לאחר 60 יום מיום הרכישה וגם ללא קבלות, בעקבות איום להגיש נגדה תביעה ייצוגית, על טענות שווא שיווקיות על הערך החינוכי כביכול של הקלטות. במהדורות החדשות של הקלטות שיצאו החודש בארה"ב נעלמו התוויות הצעקניות על הערך הקוגניטיבי של צפייה בקלטת, ושונו המסרים בפתיח ובסגיר של הקלטות, כדי למנוע אפשרות של צעדים משפטיים של הרשויות הפדרליות של ארה"ב.

 

בשלב זה זכאים להחזרים רק תושבי מדינות צפון אמריקה (ארה"ב וקנדה), אולם נעשים מאמצים להחיל את ההחזר גם במדינות נוספות, כמו בריטניה וישראל, שם נמכרו עשרות אלפי קלטות. את ההחזר אפשר לקבל באמצעות מילוי טופס באתר האמריקני של החברה בקישור זה.

צילום: JPK Witter

עוד בשנת 2007, שלחה רשות הפרסום בלשכת המסחר הפדרלית מכתב לחברת דיסני ובו הודיעה לה כי עברה על סעיף 5 לחוק המסחר, פיסקה 45, בכך ששיווקה את קלטות בייבי איינשטיין לילדים בני פחות משנתיים, בטענה שמחקרים הוכיחו, כי צפייה בקלטות מועילה להתפתחותם. במכתב קבעה הרשות, כי טענות אלו שיקריות, מכיוון שמחקרים מדעיים הוכיחו כי צפייה בטלוויזיה של בני שנתיים למעשה פוגעת בתינוקות בגיל צעיר זה.

 

באותו מכתב הזהירה רשות הפרסום את החברה על שילוב תכנים שיווקיים על מוצרים מסחריים בקלטות לפעוטות, בניגוד לחוק האמריקני. לאחר בחינה החליטה אז הרשות שלא לנקוט צעדים משפטיים נגד חברת דיסני בנושא זה. בין הסיבות להימנעות מתביעה היה השינויים שנעשו באתר האינטרנט של החברה, ממנו הוסרו כל הטענות לגבי יעילותן של הקלטות ותרומתן להתפתחות תינוקות. כמו כן, נציגי החברה התחייבו לבצע את הצעדים הנדרשים כדי לוודא שפרסומות וטענות השווא לגבי התועלת של הקלטות לא ישובו. מכתב הרשות לחברה ניתן לקרוא בקישור זה.

 

מחנכים וחוקרים אומרים, כי הדרך הטובה ביותר לשפר את האינטליגנציה של התינוקות איננה באמצעות הטלוויזיה. האקדמיה האמריקנית של רופאי הילדים ממליצה שילדים לא יצפו כלל בטלוויזיה לפני גיל שנתיים. ההמלצות הן לדבר עם התינוק, לקרוא לו ספרים, לשיר ולנגן איתו, להחזיק אותו, לאהוב אותו ולהאכיל אותו במזון מזין ומאוזן.

 

מוצרי בייבי איינשטיין נולדו בשנת 1997 במוחה של ג'ולי קלארק, שהחלה את המסע עם "בייבי מוצרט", קלטת פשוטה שהופקה באמצעים פרימיטיביים ובה נראו תינוקות, בובות כף יד וצעצועים על רקע צבעים עזים ולצלילי המוסיקה של מוצרט. אחרי מוצרט באו בטהובן, שייקספיר וגלילאו ועוד ועוד, כשהחברה החלה גם לקדם מכירה של הבובות והעזרים שהופיעו בקלטות. בשנת 2001 נרכשה החברה על ידי תאגיד דיסני, כשהיא הופכת למעין "בייבי סיטר" טלוויזיוני לפעוטות. לפי סקר שנערך בארה"ב בשנת 2003, שניים מכל שישה תינוקות בני חצי שנה עד שנתיים צפו לפחות בקלטת אחת מן הסידרה והחברה הגיעה למחזור מכירות של יותר מ-200 מיליון דולר לשנה.

 

"אנו רואים את ההחזר כאישור של חברת וידאו מובילה לתינוקות שהוודיאו אינו חינוכי, ואנו מקווים שחברות מדיה נוספות ילכו בעקבותיה ויציעו החזרים", אמרה בתגובה סוזן לין, מנהלת קמפיין ליַלדוּת ללא פרסומות.

 

באתר האינטרנט העולמי אומרת בתגובה מנכ"ל חברת בייבי איינשטיין, סוזן מקליין, כי זה מספר שנים יש מסע של קבוצות בעלות דעות קיצוניות, המנסות לקבוע מה על הורים לעשות, לומר או לקנות. "הפילוסופיה שלנו הייתה תמיד להתמקד ביצירת מוצרים שהורים ותינוקות אוהבים, ולא לסטות ולהיגרר למלחמות רחוב. למרבה הצער, בעקבות התעלול האחרון של סוזאן לין, איננו יכולים לשקוט עוד. הסלידה הברורה של לין ממוצרי בייבי איינשטיין הפכה למסע פרסום סנסציוני, מושך כותרות, שנועד לעוות ולשנות פעולה לשיפור שביעות הרצון של לקוחות ולהפוך אותה להודאה באשמה. ברור, שלא זה המצב.

 

"צעדיה של לין מנגנים על רגשי האשם וחוסר הוודאות של הורים. הפעם, היא החלה לשאול מלשכת המסחר הפדרלית

FTC לתבוע אותנו, מכיוון שלדבריה, החברה שלנו טענה שמוצרי בייבי איינשטיין הם חינוכיים. אבל איננו טוענים טענה כזו, ורשות המסחר לא נקטה שום צעד נגדנו. חוסר שביעות רצון שלה עם החלטת הרשויות, ההתקפות שלה נמשכו והחמירו למרות שבטענותיה אין כל ממש. כאן אנו נמצאים היום. עם זאת, נקטנו גישה אחרת לחלוטין. אנו מאמינים מאוד, שלא כמו לין, שהלקוחות שלנו מוצאים ערך במוצרים שלנו, ובמקום להמשיך להיאבק בה, החלטנו להותיר את העניין בידי הלקוחות שלנו. בשל כך חיזקנו את מדיניות ההחזרים הקיימת שלנו (החזרים עד 60 ימים לאחר הקנייה – א.ג.). למרות שהיא הייתה רוצה לטעון אחרת, אין שום דבר מיוחד ברצון של החברה לעמוד מאחורי מוצריה. להיפך, זוהי הבעת אמון מסיבית וביטחון , החזק ביותר שיכול להיות במוצרים.

 

"חברת בייבי איינשטיין מסרה על המדיניות בהודעה לעיתונות ב-4 בספטמבר, שלא זכתה לחשיפה של התקשורת. מסע יחסי הציבור האחרון של לין מעוות את העובדות ומוליך את הציבור שולל. בסופו של דבר, מסע ההכפשה נועד בעיקרו למימון הפעילות שלה, ולא לגבי הערך שהלקוחות מוצאים במוצרינו".

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה