כך טסים עם ילדים

סוד ההצלחה: הכנה מראש
|
הדפס
|
שמור

לעולם לא אשכח את הטיול הראשון לחו"ל עם הבכור שלנו. הוא היה בן שנה. באמצע הטיול החלטתי שזה לא רק הטיול הראשון, אלא גם האחרון, לפחות עד שיגדל ויוכל לסחוב בעצמו את המזוודה. חברת התעופה אמנם מקצה 10 ק"ג מטען לתינוק, אבל זה מגיע בנוסף להקצאת המטען שלי. בסופו של דבר אני נאלצתי להסתפק במספר בודד של חולצות ושני זוגות מכנסיים, זוג נעליים אחד, נוסף על אלה שנעלתי לטיסה, וכמה בגדים תחתונים. שני קילוגרם בערך מתוך 20 המותרים. זהו. השאר נשאב עבור התינוק, שבקושי מלאה לו שנה. מה לא היה שם: זוג נעליים, אם במקרה יחליט להתחיל ללכת, כמה קלטות וידאו, בגדים עליונים ובגדים תחתונים גם של חורף וגם של קיץ, כי לא יודעים מה יהיה מזג האוויר. בקיצור, לקחנו את כל הבית.

צילום: סיסי מק'קיי

לפני הנסיעה ביררנו אם נוכל לרכוש עבורו במדינת היעד את המזון לתינוקות שהוא רגיל אליו. התברר שלא. מה שהפך את המזוודה שלי למזווה נייד, עם שבע קופסאות פורמולה, עוד כמה דייסות, שיהיה, כל עזרי הניקוי של הבקבוקים, וכמובן חיתולים חד-פעמיים. כן, אצלנו הרבה יותר זול לעומת אירופה, אז לוקחים לפחות חבילה אחת חוץ מכמה יחידות לתוך המטוס עצמו. גם מגבונים. באירופה שילמנו עבור מגבונים לחים משהו כמו 28 שקל לחבילה, כשכאן בארץ הישגנו במחיר של 7 שקלים לחבילה. למרות שהיינו צריכים לסחוב הכל, קשה היה להשלים עם רכישה בחו"ל של אותו מוצר במחיר הגבוה פי ארבעה. המזוודה כמעט התפוצצה.

 

וזה עוד לפני שמדברים על מטען היד הכבד (8 ק"ג), עגלה, מצלמת וידאו, מצלמת סטילס, שכאילו הצטרפו אלינו בדרך אגב, אבל מצאו מהר מאוד את הדרך על הגב שלי, שסחב הכל בכל גיחה ובכל נסיעה. לא ליעד אחד נסענו, אלא מסע דילוגים בין שלוש ערים, ובכל אחת מלון אחר, שצריך לוודא שיודעים שאנו מגיעים עם תינוק, שהם ערוכים עם אמבטיה מתאימה, עם חימום הולם, ועם חדר מספיק גדול כדי שניתן יהיה למקם בו מיטת תינוק.

 

אבל חוץ מעניין הסחיבות, והכובד, הכל דפק כמו שעון, כי עשינו את ההכנות הדרושות, הכנו רשימות של מה צריך ומה לא צריך לקחת, מה לשים במזוודה ומה צריך במטען היד, והעיקר, איך לזרום עם התינוק. למרות שהבטחתי לעצמי שזו הפעם האחרונה, היא לא הייתה האחרונה. באו כמה וכמה נסיעות אחריה, ולא עם תינוק אחד, אלא גם עם תינוקת. הסוד הוא באירגון ובהכנות.

 

אחד הדברים החשובים לפני נסיעה היא לא לשבש את שיגרת השינה שלו בשעות שלפני הטיסה. מי שמנסה "להשאיר את התינוק ער, כדי שיישן בטיסה" יקבל במטוס תינוק עצבני, עייף, רעב, שאינו משתף פעולה. אם הוא יישן כרגיל, הוא יוכל להיות ילד נפלא, שיישן בחלק מזמן הנסיעה. אם נשתף את התינוק בחוויה ונסביר לו מה קורה, הוא יקבל את השינויים בצורה חלקה יותר. אם יידע, שהכל בסדר, שרק נוסעים לטיול, ושאי אפשר להביא את כל הבובות וכל הדובים איתנו, הוא ישמח לשינוי ויקבל אותו. אם כל דבר יהיה חדש עבורו, ויתקבל בלי הכנה מוקדמת, הוא ייכנס למיגננה, ולא ישתף פעולה. כדי להיערך לקראת טיסה עם ילדים אין צורך לטרוח יותר מדי, אך אסור לשכוח כמה דברים בסיסיים:

 

תכנון מוקדם – נסו למצוא לטיסות לא מלאות, בדרך כלל בשעות הצהריים ולא לפנות בוקר, כדי שתגיעו לנמל התעופה אחרי שהילדים השלימו את שנת הלילה שלהם. בקשו לקבל מושבים בשורה המתאימה להורים, קרי – שורה ראשונה בכל מחלקה, שבה ניתן לקבע עריסות לתינוקות. זו גם אחת השורות המרווחות ביותר במטוס. אם המקומות המועדפים כבר תפוסים, בקשו לקבל מושב בשורה באיזור רועש של המטוס, קרוב למנועים. הרעש לא רק מתגבר על בכי התינוקות, אלא גם גורם להם להירגע.

 

לפני העלייה למטוס ודאו שתקבלו את עגלת התינוק (רצוי לקחת דגם "מטריה"), ישר עם היציאה משרוול הגישה, כדי שלא תצטרכו להיסחב עם כל החבילות ולשאת גם את התינוק על הידיים עד לבקרת הגבולות בנמל היעד.

 

מטען היד – את מטען היד רצוי לארוז בתרמיל גב קטן, שעומד בדרישות לגודל מטען יד, ועם זאת יכול להכיל את כל הדרוש לתינוק, ממזון ושתייה ועד חיתולים ובגדים. לא לשכוח כמה צעצועים, חפץ מעבר של התינוק ומשחק להעברת הזמן.

 

אירזו חיתולים במספר כפול מן הנחוץ למשך הטיסה, למקרה של עיכובים בהמראה ובנחיתה או בזמן הגעת המזוודה. אל תשכחו שקית ניילון אטומה לחיתולים משומשים ויחד איתה גם משחה לתפרחת חיתולים ומגבונים, שיכולים לסייע לניקוי, לא רק לישבן של התינוק. החזיקו בתיק תכשיר חיטוי למקרה שאין לכם גישה למים זורמים.  למוצצים יש נטייה להיעלם בין מושבי המטוס. הכניסו לתיק כמה מוצצים רזרביים מחוטאים וכמובן גם בקבוק האכלה נוסף. השמיכות הסינתטיות של המטוס מחממות מאוד, אבל הן מלכודת של חשמל סטאטי ועדיף לקחת את שמיכת הצמר של התינוק, ולכסותו בה, ולא להמתין למקרה שבו לא תימצא עבורכם שמיכה נקייה פנויה. השמיכה יכולה גם לשמש להסתרה בזמן הנקה.

 

קחו עמכם בגדים להחלפה לא רק לתינוק אלא גם עבורכם, למקרה שהוא יקיא ישר עליכם. תרמוס של חצי ליטר עם מים רתוחים יכול לשמש אתכם להכנת בקבוק פורמולה.

 

אחת הבעיות הגדולות של תינוקות בטיסה היא התגברות הלחץ על האוזן בזמן ההנמכה לקראת הנחיתה. המבוגרים יודעים לווסת את הלחץ באמצעות אטימה קלה של האף ונשיפה, שמשחררת את עור התוף. תינוקות שאינם יודעים לעשות זאת בוכים. לכן, לקראת הנחיתה, כדאי לתת להם לינוק, לשתות או למצוץ, כי תנועת המציצה עושה בדיוק אותו דבר: היא משחררת את הלחץ באוזן. יש תינוקות שיחושו בלחץ גם בהמראה, אבל לרוב זה קורה בנחיתה. כשהילד מנוזל וכל מעברי הסינוסים סתומים עדיף לנסות ולדחות את הטיסה, כדי שלא יסבול. ילד מנוזל, חולה, או עם זיהום וחום, עדיף שלא יטוס. אם בכל זאת אין ברירה, וטסים כשהאף גדוש, כדאי שעתיים לפני הטיסה לתת טיפות אף, שיפתחו את המעברים.

 

בזמן הטיסה צריך לוודא שהתינוקות שותים כל הזמן, כי כולנו מתייבשים בתוך תא הנוסעים של המטוס. שתייה מרובה מסייעת לגוף להתגבר על הקשיים המתעוררים בגלל ההתייבשות. ומכיוון שהם שותים ושותים, צריך להקפיד להחליף גם חיתול לעתים תכופות, אחרת יהיה גודש, שיגיע גם אל הבגדים שלכם, כשהם ישבו עליכם לקראת הנחיתה, ואז, כשתגיעו לשער היציאה בנמל הנחיתה, שבו תחליפו להם חיתול מלא וגדוש, כשכולם כבר רוצים לצאת במהירות מן המטוס.

 

ומילה אחרונה לאם, שזה עתה ילדה וצריכה לטוס לחו"ל: אל תתפתי להרים תיקים כבדים או את התינוק. הניחי למישהו אחר שיעשה את העבודה השחורה במקומך. את צריכה לנוח, וכולם יודעים זאת. הניחי להם לעזור לך. 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה