התפתחות תינוקות: שלב אחר שלב

לכל ילד יש קצב אישי משלו. מהי התפתחות?
|
הדפס
|
שמור

אם, אשר תינוקה אינו מבצע את הפעולות שילדים אחרים מבצעים, מרגישה תסכול וחרדה, ומתחילה לתהות, אם משהו לקוי אצל ילדה ואולי הוא זקוק לטיפול או לאבחון מיוחד.

השוואות אלו אינם נחלתם של אמהות טריות בלבד. גם אמהות מנוסות יותר נוטות לבצע השוואות בין ילדיה השונים, והן נוטות לחשוב שקצב ההתפתחות, צריך להיות זהה אצל כל ילדיה.

למשפחה הקרובה תפקיד נכבד ומשמעותי בהכנסת מתח ולחץ לאם, עם שאלות כגון: מה, הוא עוד לא מתיישב?.... שאלות מסוג מלחיצות, והאם מרגישה שניסיונה הוא דל לעומת ניסיונם העשיר של האחרים.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

כאשר מדברים על התפתחות תינוקות יש לשים לב לכמה כללים חשובים:

  • לכל ילד קצב אישי משלו.
  • אין לבצע השוואות בין ילדים שונים בתוך המשפחה ומחוצה לה.
  • היחיד המוסמך לקבוע איחור או פיגור התפתחותי הוא רופא הילדים, או מומחה להתפתחות הילד, ולא כל גורם אחר.
  • אבני הדרך הן כלליות ותינוקות שאינם מבצעים את אותן אבני דרך בזמן הממוצע, עדיין יכולים להיחשב כבריאים ותקניים. 


אבני הדרך בהתפתחות הילד מחולקים למספר תחומי התפתחות:

  • התפתחות מוטורית.
  • התפתחות החושים.
  • התפתחות קוגניטיבית/שכלית.
  • התפתחות חברתית.

 


 

 גיל חודש


התפתחות מוטורית

  • תנועות ידיים לא מתואמות.
  • הבאת ידיים לטווח העיניים והפה.
  • בזמן שכיבה על הבטן מניע את הראש מצד לצד.
  • הראש צונח לאחור אם לא תומכים בו.
  • אגרופים קמוצים.
  • רפלקסים ערים.

 

התפתחות חושית

  • מתמקד בראייה במרחק של 20 – 16 ס"מ.
  • מבט נודד ולעיתים פוזל.
  • מעדיף צורות של שחור ולבן וניגודים חזקים.
  • העדפת פרצוף אדם על פני צורות אחרות.
  • השמיעה בשלה לחלוטין.
  • מזהה מספר קולות.
  • יכול להסתובב לכיוון קולות מוכרים.
  • מעדיף ריחות מתוקים.
  • נרתע מריחות מרים או חומציים.
  • מזהה את הריח של חלב אמו.
  • מעדיף תחושות רכות ומחבקות.
  • נרתע ממגע קשוח ומחוספס.

 


 

גיל  3 חודשים


התפתחות מוטורית 

  • בשכיבה על הבטן, מרים ראש וחזה.
  • תומך את הגוף בידיים בשכיבה על הבטן.
  • מותח את הרגליים ובועט בשכיבה על הבטן או הגב.
  • פותח וסוגר את הידיים.
  • בזמן שכיבה כפות הרגליים מונחות על משטח קשה, הילד מותח את רגליו למטה.
  • מביא רגליים וידיים לפה.
  • חובט בידיו בחפצים תלויים.
  • תופס ומנענע צעצועים המיועדים לאחיזה.

 

התפתחות חושית 

  • מסתכל ומתמקד בפנים.
  • עוקב אחר חפצים נעים.
  • מזהה אנשים מוכרים ממרחק.
  • משתמש בידיים ובעיניים בתאום.
  • מחייך למשמע קול הורים.
  • ממלמל.
  • מחקה קולות מסוימים.
  • מפנה הראש לכיוון הקול.

 

התפתחות חברתית 

  • חיוך חברותי.
  • נהנה ממשחק עם אנשים ובכי שהמשחק פוסק.
  • הבעה עצמית בעזרת הפנים והגוף.
  • מחקה מספר תנועות והבעות פנים.

  


 

 גיל  7 חודשים


 התפתחות מוטורית 

  • מתהפך מהבטן לגב וחזרה.
  • מתחיל ישיבה (בתחילה עם תמיכה ואח"כ עצמאית).
  • יכול לשאת את משקל הגוף על הרגליים.
  • מעביר חפצים מיד ליד.
  • אחיזה טובה. 

 

התפתחות חושית 

  • ראיית צבע מלאה.
  • הבשלת הראייה למרחק.
  • הבשלת היכולת לזהות עצמים נעים.
  • מגיב לשמו.
  • מגיב למילה "לא".
  • מזהה רגשות לפי טון הקול.
  • מגיב לקול על ידי השמעת קול.
  • משתמש בקול להבעת שמחה או כעס.
  • המלמול מורכב יותר.

 

התפתחות קוגניטיבית 

  • מוצא חפצים שהוחבאו חלקית.
  • חוקר בעזרת ידיים ופה.
  • נאבק להגיע לחפצים שמחוץ להישג יד.

 

התפתחות חברתית 

  • נהנה ממשחק חברתי.
  • מתעניין בדמויות במראה.
  • מגיב להבעות פנים של אחרים ברמה הרגשית.

  


 

גיל  שנה


התפתחות מוטורית 

  •  יושב ללא תמיכה.
  • זוחל קדימה על הבטן.
  • עומד על ארבע.
  • זוחל על ארבע.
  • עובר מישיבה לזחילה.
  • עומד.
  • הולך בעזרת רהיטים.
  • עומד לזמן קצר ללא תמיכה.
  • יכול ללכת מספר צעדים ללא תמיכה.

  

התפתחות קוגניטיבית 

  • בוחן חפצים בצורות ושיטות שונות – ניעור, חבטה, זריקה ועוד.
  • מוצא חפצים מוסתרים בקלות.
  • מסתכל על תמונה נכונה כאשר קוראים בשמה.
  • מחקה תנועות.
  • שימוש נכון בחפצים (שתייה מכוס, סירוק שיער, חיוג בטלפון ועוד...)
  • התפתחות שפתית.
  • מתן תשומת לב לדיבור.
  • תגובה לבקשות פשוטות.
  • תגובה למילה לא.
  • תגובה בתנועות כמו נענוע ראש למילה לא.
  • מלמול בתגובה לפנייה.
  • אומר: "אמא", "אבא".
  • תגובה בהתלהבות והתפעלות.
  • מנסה לחקות מילים.

 

התפתחות חברתית ורגשית     

  • חרדת זרים.
  • בכי כשההורים עוזבים – חרדת נטישה.
  • חיקוי אנשים במשחק.
  • העדפה לאנשים או צעצועים מסוימים.
  • בדיקת תגובת ההורים למעשים בזמן ההאכלה (סירוב לאכול, יריקת האוכל ועוד...)
  • בדיקת תגובת הוריו למעשים כדוגמא: בכי.
  • פחד ממצבים מסוימים.
  • העדפת הורה או מטפל על אחרים.
  • חזרה על קולות או תנועות למשיכת תשומת לב.
  • האכלה עצמית באצבעות.
  • הילד מושיט רגל או יד בזמן הלבשתו.

  


השנה השנייה


התפתחות מוטורית 

  • הולך עצמאית
  • מושך אחריו צעצועים
  • סוחב צעצועים גדולים או מספר צעצועים תוך הליכה
  • מתחיל לרוץ
  • עומד על קצות בהונותיו
  • בועט בכדור
  • מטפס ויורד מרהיטים
  • עולה ויורד במדרגות עם תמיכה

  

מוטוריקה עדינה 

  • מקשקש עצמונית
  • מרוקן מיכל מתוכנו - הופך אותו
  • בונה מגדל מארבע קוביות או יותר
  • יכול להשתמש ביד אחת יותר מהשנייה 

 

התפתחות השפה 

  • מצביע על חפץ או תמונה כאשר קוראים בשמו
  • מזהה שמות של אנשים מוכרים,חפצים וחלקי גוף
  • אומר מספר מילים (עד ל 15-18 חודשים)
  • משתמש במשפטים פשוטים (עד 18-24 חודשים)
  • משתמש במשפטים בני 2-4 מילים
  • מציית להוראות פשוטות
  • חוזר על מילים ששומע בשיחות

  

התפתחות קוגניטיבית 

  • מוצא חפצים שמוסתרים מתחת למספר שכבות
  • מתחיל לחפש צורות וצבעים
  • מתחיל במשחקי דמיון

  

התפתחות חברתית  

  • מחקה התנהגות של אחרים במיוחד מבוגרים וילדים בוגרים
  • מתחיל לבדל את עצמו מאחרים – עצמאות
  • התחלת התעניינות בחברת ילדים אחרים

 

התפתחות רגשית 

  • מתחיל לגלות עצמאות הולכת וגוברת
  • מתחיל לגלות סימני מרדנות – "לא רוצה"
  • יש התגברות של חרדת הנטישה לקראת אמצע השנה ואח"כ דעיכה משמעותית

  

מתי נפנה לרופא? 

  • קושי בהליכה בגיל 18 חודשים
  • לאחר מספר חודשי הליכה לא מושגת הליכה נכונה או שיש הליכה בלעדית על קצות האצבעות
  • קושי בהשגת אוצר מילים של 15 מילים עד לגיל 18 חודשים
  • קושי בשימוש במשפטים של שתי מילים עד גיל שנתיים
  • עד גיל 15 חודשים אין שימוש נכון במכשירים כמו טלפון, מברשת, פעמון, מזלג, כפית.
  • קושי  בביצוע פקודות פשוטות
  • קושי בדחיפת צעצוע עם גלגלים עד גיל שנתיים 

 


גיל שלוש

 

התפתחות מוטורית 

  • מטפס היטב
  • עולה ויורד מדרגות בעזרת שתי הרגליים לסירוגין
  • בועט בכדור
  • רץ בקלות
  • נוסע בתלת אופן
  • מתכופף בקלות מבלי ליפול 

 

מוטוריקה עדינה 

  • מצייר בעזרת עיפרון או צבע קוים אנכיים ,רוחביים ומעגליים
  • מדפדף בספר דף לאחר דף
  • בונה מגדל של יותר מ-6 קוביות
  • מחזיק עיפרון בתנוחת כתיבה
  • פותח וסוגר מכסים של צנצנות בהברגה
  • מסובב ידיות

  

התפתחות השפה 

  • מבצע פקודות המורכבות מ 2-3 מרכיבים
  • מזהה כמעט את כל החפצים השכיחים והתמונות
  • מבין את רוב המשפטים
  • מבין יחס בין גופים (מעל, בתוך, מתחת )
  • משתמש במשפטים בני 4-5 מילים
  • יכול להגיד שם, גיל ומין
  • משתמש בשמות גוף - אני, אתה וכו'
  • זרים מבינים את רוב המילים שלו

 

התפתחות קוגניטיבית 

  • מפעיל צעצועים מכאנים
  • מתאים חפץ שנמצא ביד או בחדר לתמונה בספר
  • משחקי דמיון עם בובות , חיות ואנשים
  • מזהה גופים ע"י צורה וצבע
  • משלים פאזלים עם 3-4 חלקים
  • מבין את המשמעות של  "שניים" 

 

התפתחות חברתית 

  • מחקה מבוגרים וחברים למשחק
  • מגלה חיבה לחברים מוכרים למשחק
  • יכול לשחק במשחקים הדורשים חילופי תפקידים ותור
  • מבין את המשמעות של  "שלי " ו"שלך"

 

התפתחות רגשית 

  • מגלה חיבה באופן פתוח
  • מפגין מגוון רחב של רגשות
  • עד גיל 3, נפרד בקלות מההורים
  • מתנגד לשינויים משמעותיים לרוטינה שלו.

  

מתי לפנות לרופא? 

  • נפילות מרובות וקושי במדרגות
  • נזילת רוק קבועה ודיבור מאד לא ברור
  • חוסר יכולת לבנות מגדל של יותר מ-4 קוביות
  • קושי לטפל בעצמים קטנים
  • קושי בהעתקת עיגול עד גיל 3
  • קושי לתקשר בעזרת משפטים קצרים
  • קושי לשחק בהעמדת פנים
  • קושי להבין פקודות פשוטות
  • אינו מתעניין בילדים אחרים
  • קושי קיצוני להיפרד מהאם 

 


 

סיכום

  • אבני הדרך הינן נקודות ציון בלבד.
  • ייתכנו חריגות לכל כיוון בתוך מסגרת הנורמה.
  • יש לראות את הילד בתוך המסגרת הכללית של חייו.
  • עיכוב בשלב מסוים אינו מעיד על שאר השלבים.
  • הקדמה בשלב מסוים אינה מרמזת על תפקוד טוב יותר בעתיד.
  • אין לבצע השוואות בין ילדים.

  

החשוב מכל: להעניק לילד המתפתח חום, אהבה ותמיכה ותחושת שייכות.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה