הנקה עשויה למנוע השמנת יתר אצל ילדים

בנוסף ליתרונות הרבים של ההנקה: מונעת השמנה בעתיד
מאת אלן שיין
|
הדפס
|
שמור

 

בדרך כלל, ילדים של הורים שמנים יהיו אף הם שמנים (לפי המחקרים של הדיגר 2001 ומפיס 1999). ברור שאם נרגיל את הילדים לאכול חטיפים ודברים משמינים במיוחד חסרי ערך תזונתי, ואם נמשיך לנהל אורח החיים שבו מרבים לשבת מול הטלוויזיה, הילדים יהיו שמנים.

 

גורם אחד שלא הוזכר בהקשר זה: ההנקה. שומעים וקוראים הרבה על היתרונות של ההנקה מההיבט התזונתי, הרפואי, העברת נוגדני מחלות מהאם לתינוק, קירבה, מניעת מחלות שכיחות בילדות כגון  אוטיטס מדיה (דלקות אוזניים) NEC ומחלות זיהומיות אחרות שפוקדות את הצאצאים. אבל כמעט שאין מודעות לעובדה, שהנקה מונעת השמנת יתר בילדים בשנים יותר מאוחרות.

 

היתרון של ההנקה איננו רק בכך שהוא מקבל חלב אם, אלא גם בדרך שהוא מתרגל לאכול. כך מוכרע גם עתידו. גודל קיבתו של התינוק בימיו הראשונים הוא כגודל אגרוף ולכן הוא אוכל מעט, ולעתים קרובות. כאשר תינוקות ניזונים מתחליפי חלב, התמונה היא אחרת. ההורים הם המחליטים כמה התינוק יאכל. יש הורים הדואגים שהתינוק יגמור את כל תכולת הבקבוק. עוד מחליטים על הכמויות הם אנשי הצוות הרפואי, וגם היצרנים שמחליטים כמה התינוק יאכל את הכמות המצויינת בהוראות האריזה של התמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות). האימהות המיניקות תוהות, איך יכול להיות שהתינוק שלי רעב כל הזמן? הסיבה לרעב התמידי הזה היא, שהטבע דאג לא להכביד על התינוק לפני שהקיבה שלו גדלה בצורה טבעית. התינוק יודע כמה הוא מסוגל לאכול, והוא אוכל לפי הצורך הפיזיולוגי האמיתי והטבעי. ההנקה היא פעולה של התינוק ולא של האם. לתינוק יש מנגנון מושלם שמאפשר לו לאכול בצורה הכי יעילה, בריאה ובונה. כל יום יש צמיחה ואנו רואים את הצמיחה הכי מהירה אצל התינוקות בחודשים הראשונים של חייהם. מחקרים נעשו בשנים אחרונות שהראו שיש קשר בין העדר הנקה לבין מקרים של השמנת יתר בקרב הילדים. (ארמסטרונג וריילי 2002, ברגמן ושוט' 2003, גילמן 2001 ועוד.)  הממצאים לא חד משמעיים. התוצאות  תלויים לא רק בהנקה אלא גם במודעות של ההורים ובידע שלהם על תזונה נכונה בהמשך.

צילום: מאיה אהרוני

הדרך שבה התינוק נגמל מההנקה (או מהבקבוקים והתמ"ל) קובעת את דפוסי האכילה של הילדים. עדיין שומעים המלצות לתת כבר בגיל שלושה חודשים תוספות של דייסות וקורנפלור לחלב אם או לתמ"ל. דבר זה נוגד את ההנחיות של משרד הבריאות שאומר שהאוכל האופטימלי לתינוקות בשנה הראשונה של החיים הוא חלב אם (מקום ראשון) או תמ"ל. תינוק בוכה אינו תמיד מצביע על כך שהוא רעב. יש עוד דברים שכואבים להם ומפריעים להם. האובססייה לגבי טבלאות הגדילה, אחוזונים והמשקל גורמים לפעמים להמלצות לתת תוספות במקום לחקור ולגלות מה מקור הבעיהׁ(אם אכן יש בעייה) של חוסר עלייה במשקל. בגילאים האלה לא צריכים לרוץ ולפטם את התינוקות.

 

אחרי המון שנים של העדר הנקה, התרגלה החברה שלנו לסמוך על התעשייה יותר מאשר על האינסטינקטים. אם ניתן לדברים לזרום כמו שצריך, על פי הטבע, אז מצב הבריאות של הילדים שלנו, וכפועל יוצא מכך שלנו,  יהיו יותר טובים. לילדים שלנו מגיע הכי טוב. זה מתחיל מההריון ומהשנים הראשונות, שבהן הם אינם מסוגלים לדבר בעד עצמם. ההנקה תאפשר להם לקבל סיכוי טוב יותר לא לסבול מהשמנת יתר.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה