חסימה בצינורית החלב | סתימה בצינורית החלב

מה עושים כשמופיעה נקודה לבנה על הפטמה?
|
הדפס
|
שמור

מה עושים כשמופיעה נקודה לבנה על הפטמה?

התשובה הלא נכונה היא 'דוקרים אותה עם מחט'.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

לאחרונה אני נתקלת באמהות שמגיעות למרפאתי עם זיהומים ודלקות חמורות בפטמה בגלל פעולות לא מומלצות, אז החלטתי להרחיב קצת את היריעה בנושא.


החלב מיוצר באוניות השד (מפעלי חלב, ואלו הגושים שחשים בשד כשהוא גדוש בעיקר בתחילת תקופת ההנקה) ומשם מובל החלב בצינוריות עד לפטמה בה יש 9-20 פתחים, כמספר הצינוריות.

חסימה או סתימה יכולה להיווצר במהלך הצינור או בקצהו-בפטמה.

לרוב חלב ש'נתקע' בצינורית זמן רב מתייבש וחוסם את הצינורית. לעתים החלב צמיגי וסמיך, דבר שגם מוביל לחסימה. לפעמים הבעיה נובעת מצינורות דקים ועדינים, ובחלק מהמקרים יש כשל בפטמה עצמה מפצע, שלפוחית, נשיכה או ניתוחי שד בעבר (הקטנה, הגדלה עם חיתוך צינוריות).

 

טיפול מוקדם בסתימה לרוב גורם לשחרור מהיר. 

באם אין שחרור - מפעל החלב ממשיך ליצור וליצור ויש פקק שמתבטא בגודש, עד דלקת ואף מורסה המתבטאים בחום וצמרמורות.

כאשר מגלים חסימה על ידי זיהוי נקודה לבנה בפטמה, גוש שאינו נעלם בהנקה, אודם, או תחושת חום- יש לנסות לשחרר את החסימה בעזרת הנקות תכופות יותר לצד הפגוע, שאיבה, אמבטיות חמות עם ניסיון סחיטה של הפטמה ועיסוי האזור הגושי אל עבר הפטמה.

 

כאשר רואים שיש שלפוחית , כמו זו ברגל מנעל חדשה, ומתחתיה חלב יש לדקרה ורצוי שיבוצע על ידי כירורג בצורה סטרילית.


באם יש נקודה לבנה, סחיטה נכונה לרוב תשחרר אותה ושוב- אם לאחר מספר נסיונות, יממה שחולפת ללא הטבה, לא כדאי לחכות לדלקת וכדאי להיבדק, ואנא לא לדקור את הנקודות הללו שכן הן חלב מבצבץ ונוקשה שרק רוצה לצאת ולא להידקר. הדקירה עצמה עלולה להחמיר את התוצאות.

 

כמובן שבמקרים של חום, צמרמורות, אודם ניכר - יש צורך בטיפול אנטיביוטי ולעתים אף טיפול תוך ורידי באשפוז, ובמקרים חמורים, ניקוז אזור שהפך למושבת חיידקים מוגלתית.

 

נשים רבות מאבדות את ההנקה בשל סיבוכים אלו, וחבל.

 

מאחלת הנקות נהדרות עם סילוני חלב טרי לכולכן!

ד"ר סמדר פקר ניר, כירורגית שד , תומכת הנקה, מצוות פורום הנקה - להעניק באהבה

לשאלות בנושא, הצטרפי עכשיו לפורום הנקה - להעניק באהבה עם צוות מומחים רב מקצועי של פורטל דולה למשפחה

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
2. רחלי 03/03/2022, 02:34:49

מה עושים אם השלפוחית נגרמת כתוצאה מפצע בפתח הצינורית שמתכסה שוב ושוב בעור בתהליך הריפוי וגורם לשלפוחית. אני כבר פעמיים השריתי את הפטמה במים חמים ובעדינות הסרתי את העור היבש עם חיתול בד רטוב וזה באמת הוריד את השלפוחית. אבל הפצע נפתח שוב ואחרי יומיים השלפוחית חזרה.

+ השב
 
1. איילת י.ט. 16/06/2018, 12:25:02

אז מה אני עושה בבקשה תעזרי לי אני כל כך סובלת וממש לא רוצה להפסיק הנקה. כל מה שאמרת יש לי למי פונים אני מרגישה שהולכת להתעלף

+ השב
 
1.1. נעמי גטניו 21/06/2018, 15:08:33

פני לקופ"ח והזמיני תור לכירורגית שד (אשר גם לד"ר סמדר פקר ניר עצמה) זה דף הפייסבוק שלה: https://www.facebook.com/pekernir/ וזה הפורום של פורטל דולה למשפחה: פורום הנקה - להעניק באהבה היא משיבה לשאלות גם שם: https://www.facebook.com/groups/hanaka