מה הגורם להשמנה בזמן טיפולי פוריות?

לא ההורמונים, כי אם הפחתת הפעילות הגופנית
|
הדפס
|
שמור

השמנה היא אחת מתופעות הלוואי הידועות של טיפולי פוריות. הנשים שעלו במשקל זוכות להבנה ואהדה של הסביבה ובני המשפחה, התולים את האשם בהורמונים שמוזרקים לגופן.

 

למעשה, להורמונים אין ערך קלורי ולא הם הגורם הישיר להשמנה. חלק קטן מההורמונים המוזרקים משפיע על הורמוני הדחק, ואלה עלולים להגביר את הפרשת האינסולין ובכך ליצור תחושת רעב. זו השפעה עקיפה שאפשר לשלוט בה. את הגורם להשמנה אין לתלות בהורמונים אלא במתח הרב שבו נמצאת האישה במהלך הטיפול, בהשהות ארוכה יותר בבית, ליד המטבח, בהפחתת הפעילות הגופנית בגלל חוסר פנאי או בגלל הגבלות פעילות שהאישה מטילה על עצמה במטרה להגביר את סיכויי ההצלחה של הטיפול.

 

לא מעט נשים בטיפולי הפריה נכנסות לעוצר, במיוחד לאחר השתלת העוברים. הימנעות מפעילות אינה מסייעת להצלחת הטיפול. ברור שלאחר השתלת העוברים לא מומלץ לרכב על סוסים, לעשות ספינינג או סקי, אבל הליכה ספורטיבית ופעילויות מתונות אחרות בהחלט מותרות וגם מומלצות.

צילום: מנוארה

פעילות גופנית משחררת למחזור הדם חומרים חיוניים. הקפדה על הגזרה בעת טיפולי הפוריות מומלצת כדי להיכנס לחודשי ההיריון ללא משקל עודף שעלול להכביד. הטיפולים, שעלולים להמשך חודשים ואף שנים, הם תקופה קשה גם כך ויש לעשות כל מאמץ שלא להוסיף להם תסכול על הגזרה הנאה שאבדה לה.

 

איני ממליצה להיכנס למשטר הרזיה במהלך טיפולי הפוריות. עם זאת, חשוב לשמור על השגרה בתחום התזונה. אם יש תחושה של חריגה, כדאי רשום תחילה מה אכלת ומתי. עצם הרישום מגדיל את המודעות למה שאנו מכניסות לפה, וכך יש לנו גם שליטה ובקרה שיעזרו להציף אכילות יתר, שנוח יותר להדחיק ולא לשים לב אליהן. לא חייבים להימנע מההנאות הקטנות: פרוסת עוגה, גלידה ומאכלים אהובים אחרים יכולים להנעים את תקופת הטיפולים, אבל הכל במידה. אפשר להיוועץ עם תזונאית ולבנות תוכנית אישית.

 

כמו תמיד, צריך לשים לב מה גורם לנו לאכול יתר על המידה, כמו אכילה במסעדות או ארוחות משפחתיות, שבהן אין לנו שליטה על הרכב המנות.

 

בשעת לילה מאוחרת יש להיזהר גם מהחטיפים והמתוקים שמחכים לנו בארון. את המתח הנפשי כדאי לנסות ולהפיג בדרכים אחרות כמו שמירה על קשרים חברתיים, במקום להתרחק מחברים. בתקופה זו מומלץ להמשיך לעסוק בתחביבים, לצאת לטיולים וגם להצגות ולסרטים. חשיבה חיובית והתמקדות בתוצאות המיוחלות של הטיפולים עדיפים על התעסקות והתמקדות בהווה הפחות נעים.

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה