כך תגיעי מבית היולדות הביתה

האם כדאי, לאחר לידה, לנוח ללא התינוק? מה להכין בבית?
|
הדפס
|
שמור

יומיים אחרי הלידה, אם אין בעיות רפואיות, "משחררים" את היולדת מבית היולדות לביתה. לרוב ההורים הטריים מתרוצצות בראש הרבה מחשבות כיצד לנהוג במצב החדש. מהר מאוד הם נוכחים לדעת שאין זמן לחשוב, וצריך לפעול, כדי לסגל לעצמנו שיגרה חדשה. כדי להפוך את החזרה הביתה לנעימה ונוחה, כדאי להיערך מראש ולהכין את הבית ואת בן הזוג לחיים חדשים, בלי מנוחה, עם דאגות, ועם הצורך לטפל בתינוק וגם בך בזמן משכב הלידה.

 

אחת הדרכים להקל על החזרה הביתה, היא שהייה בבית היולדות ב"ביות מלא" (rooming in) עם התינוק. פעמים רבות, מי שקרוב אלינו מטעה אותנו וממליץ לנו לנוח לאחר הלידה בלי התינוק, במקום להיות עם התינוק כל הזמן. חשוב לזכור, שתינוקות שזה עתה נולדו עברו חוויה חדשה, לעיתים טרואמטית ומעייפת, וגם הם זקוקים להרבה מנוחה, ובראש ובראשונה זקוקים לקרבה לאמא, ולהנקה. השהייה יחד בבית היולדות היא דרך טובה ללמוד את תינוקך ואת צרכיו. הצוות הרפואי כמו אחיות מסביבך לרוב ישמח לתת עצה ואף להראות לך דברים בסיסיים כמו החתלה, רחצה, הלבשת התינוק ועוד. הסדר הביות המלא גם יגביר את הסיכוי שתתחילו את ההנקה בדרך הטובה ביותר וללא בעיות. בדרך הזו תוכלי ללמוד להיות קשובה לתינוקך כשיתעורר וירצה לינוק ולא תצטרכי להמתין שיקראו לך לתינוקיה או לדדות לשם, כאובה, מדי שעה כדי לראות אם תינוקך רעב ולוודא שלא מאכילים אותו בטעות מבקבוק, למרות שביקשת להימנע מכך.

צילום: מאיה אהרוני

לרוב, מי שהיתה בביות מלא עם תינוקה מוצאת שהמעבר הביתה הוא די קל, ואפילו מבורך. פתאום אין שכנים לחדר, אפשר להתקלח וללכת לשירותים בלי לעמוד בתור, וסוף סוף אפשר להתחיל את החיים החדשים עם התינוק ועם בן הזוג. חשוב לבקש שיסייעו לך בהכנת הבית לקראת חזרתכם הביתה ולפניכם כמה טיפים חשובים כיצד להתארגן מראש לקראת החזרה הביתה והביקור הראשון שלך בבית כאמא טרייה.

 

הצטיידי מראש בכל הפדים הנחוצים לששת השבועות הראשונים, שבהם עדיין יכולים להיות דימומים, החל מפדים סופגים גדולים, דרך פדים בינוניים וכלה בפדים לדימומים קלים לקראת סוף התקופה. קני פדים להנקה, כדי למנוע טפטוף חלב על החזיה ודרכה אל החולצה, וכמובן חיתולי ניו-בורן לתינוק וכמה חבילות של מגבונים לחים. אלה יהפכו למצרך הכי נצרך בבית בשנים הקרובות.

 

כדאי להצטייד גם במשחה נגד תפרחת חיתולים. יש כמה מוצרים מסוג זה כמו "בייבי פסטה" (וזו איננה פסטה איטלקית), או משחה של Weleda, ויש גם משחות מצויינות עם מתכון סודי של רוקחים כמו זו של בית המרקחת שביט בדרך השלום בתל-אביב.

 

רצוי שגם המקרר יהיה מלא באוכל מוכן לימים הראשונים, שבהם לא יהיה זמן ולא יהיה כוח לבשל. אם מישהו יכול לבשל עבורכם בימים הראשונים, לא להתבייש לבקש. זה הזמן וזו בקשה לגיטימית.

 

אם קיבלת מתנות ופרחים ממי שהתעקש להגיע לבית היולדות או למלונית הצמודה, דאגי שיעבירו הכל הביתה יום קודם להגעתכם, כדי שלא יישארו חבילות לסחוב כשיוצאים עם התינוק. אם זו עונת החורף, ודאי שמישהו יפעיל את החימום בבית לפני הגעתכם ויקבע אותו על 22 מעלות. בקיץ, כדאי להפעיל מיזוג על 26 מעלות.

 

בדרך הביתה ככל הנראה עדיין תלבשי בגדי הריון שלבשת בחודש השישי, או לפחות בגד נוח, גדול בשתי מידות מהבגד הרגיל שלך. הכיני את עצמך לאפשרות לאמץ לך לתקופה מסויימת סגנון ביגוד עכשווי: בגדים רחבים ונוחים. זאת למרות שחלק מהנשים חוזרות לגזרתן במהירות מפתיעה.

 

כשעוזבים את בית החולים, דאגי שמישהו יקח את התינוק בסלקל, ואת אל תסחבי שום דבר. קחי מקסימום תיק אישי קטן. את כל השאר שאחרים יסחבו. על הכתף הניחי חיתול טטרה נקי, למקרה שהתינוק יפלוט בדרך למכונית. אמהות שזה עתה ילדו פוסעות באיטיות, בייחוד אם עברו ניתוח קיסרי. קחי את כל הזמן שבעולם ואל תמהרי לשום מקום. לא יתחילו בלעדייך. בקשי שיביאו את הרכב כמה שיותר קרוב ליציאה מבית היולדות.

 

שעה לפני שיוצאים לרכב עם התינוק, יש לוודא שהתושבת של הסל-קל הותקנה ועוגנה במושב האחורי. אם זו עונת הקיץ, ודאי שהצד שבו הותקן הסל-קל לא נמצא בשמש, כדי שאבזמי המתכת וגם המושב עצמו לא יתחממו ויגרמו כווייה לתינוק. כמה דקות לפני היציאה בקשי שיאווררו את הרכב מן החום שהצטבר בו בזמן ההמתנה בחניה לא מקורה.

אם מעולם לא קשרת תינוק על מושב סל-קל, לא תאמיני כמה העניין עלול להיות מסובך ומורכב. כדאי לקרוא את ספרון ההדרכה עוד לפני הלידה, להתכונן ולהתאמן עם בובה, ולוודא שאנחנו מבינים את הוראות ההרכבה והשימוש, כדי שלא נעמוד אובדי עצות ביציאה מבית היולדות ונתעכב בלי הצדקה. כל אבזם נסגר בצורה אחרת. כל החברים כבר שכחו איך נראה מושב לתינוק וברגע הזה אין מי שיעזור בזמן-אמת. כל עיכוב ביציאה מכביד על התינוק, שגם הוא רוצה כבר להגיע הביתה.

 

יש לזכור, כי אסור להניח את הסלקל במושב המצוייד בכרית אוויר. בכל מקרה רצוי שהכסא יונח על אחד המושבים האחוריים, רצוי באמצעי, המוגן ביותר. זה אמנם מוקדם והתינוק עוד לא שולח ידיים לידית, אבל כבר עכשיו כדאי לפעיל את מנגנון הנעילה, כך שרק מבחוץ ניתן לפתוח את הדלת של התינוק.

 

סל-קל איננו מושב נוח. רופאי ילדים ממליצים שלא להושיב תינוקות צעירים על סלקל לשעות ארוכות אלא רק לזמן הנסיעה. רצוי לא להשתמש בו כמיטת שינה מחוץ לרכב.

 

בזמן הנסיעה, חייבים להתגבר על הנטייה להפנות את הראש לאחור כדי לראות את התינוק. יותר מדי תאונות קטלניות אירעו השנה, כאשר האב המאושר הפנה את מבטו מן הכביש אל התינוק, סטה מן המסלול והתנגש חזיתית ברכב שבא ממול. אסור גם להתפתות לקחת תינוק בוכה בזמן הנסיעה כדי להרגיעו או להאכיל אותו במהלך הנסיעה. אם הוא בוכה, אפשר לעצור לצד הדרך במקום בטוח ולקחת אותו לידיים. בשום פנים ואופן לא להוציא אותו מהמושב בזמן הנסיעה.

כשמגיעים הביתה אפשר להפחית במעלה אחת את החימום, ובכל יום במעלה נוספת עד שמגיעים לטמפרטורה הרגילה של הבית. התינוק מתקשה לשמור על חום גופו ולכן יש להלביש אותו היטב. ודאי שהחדר שלו אינו קר מדי. טמפרטורה בין 20 ל-24 מעלות היא האידאלית בכל עונה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה