פעילות גופנית בהריון ולאחר לידה

פעילות גופנית תסייע לגוף לחזור למצב הטרום-הריוני
|
הדפס
|
שמור

התפיסה ההתנהגותית בנוגע לנשים בהריון ולאחר לידה השתנתה בשלושת העשורים האחרונים מן הקצה אל הקצה; בעבר היה נהוג לשמור על תנועותיה של האישה ההרה ולהגביל אותן, שמא תיתכן הפלה. גם במשכב הלידה, שארך 40 יום היה נהוג שהיולדת לא תצא עם הרך הנולד מן הבית ומצב של שכיבה היה מאוד נפוץ. כיום, בעיקר בעולם הרפואה, התפיסה הזו השתנתה לחלוטין וכך לאחר לידה, כמו גם לאחר ניתוחים שונים, נהוג מייד לתת לאישה היולדת לרדת מן המיטה ולהתהלך. עולם הרפואה החל להבין את המשמעות של הפעלת השרירים וזרימת הדם בגוף. זרימת הדם התקינה לגוף מסייעת, באופן מוכח, לחזרתו התקינה והמהירה של הגוף למצב הטרום הריוני. תפיסה זו שהייתה מנת חלקה של "הרפואה המונעת", הלוא היא הפעילות הגופנית, קיבלה אז גושפנקה של עולם הרפואה. 

 

הריון הינו תהליך טבעי, מרגש ומופלא, שלעיתים מלווה במאמצים רבים, כדי להגיע אל התוצר המיוחל- תינוק בריא המגיח אל העולם. לאחר ההתרגשות הרבה של קבלת התוצאה החיובית, האישה לעיתים נחשפת לתופעות שונות ומגוונות, לא תמיד נעימות, אליהן עליה להסתגל. ההריון אכן אינו מחלה, אך הוא מעמיס מאוד על הגוף, ועלינו לדאוג לתחזוקתו. דמיינו לעצמכם את הגוף כמכונית. בהריון- המכונית הזו נמצאת בעלייה מתמדת- מבחינת המאמץ. כמו המשאבים המוגברים שהמכונית תשקיע, כך גם גופנו, ועל כן יש לטפל בו ולטפח אותו גם במהלך ההריון ולאחריו.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

השינויים בגוף האישה בהריון הם פיזיים, נפשיים ורגשיים. פעילות גופנית, עשויה להקל על הגוף לשאת את ההריון, למנוע או אף להקל משמעותית בתופעות השונות ; הפעילות הגופנית תעזור לנו לשאת את כובד הבטן, אשר מושכת מכוח הכבידה קדימה ומעמיסה מאוד על הגב התחתון. היא תעזור לנו בחיזוק שרירי הגב העליון לשיפור היציבה המשתנה כל הזמן בהריון וכן מאוד חשובה למניעת כאבי צוואר וגב עליון גם לאחר הלידה. זאת היות וכל הטיפול בתינוק נעשה בקדמת הגוף והרכינה קדימה גורמת להארכת שרירים אלה ובעקבות כך גם לחולשתם. חיזוק אזור זה יעזור לנו לשפר את סבולת השרירים הללו, כך נתעייף פחות ונשאר זקופות לאורך זמן; שיפור היציבה דרך חיזוק השרירים, ישפר בצורה משמעותית גם את שווי המשקל וימנע את נפילת האישה ההרה. דבר אשר מאוד שכיח בגלל השינויים היציבתיים ובגלל מרכז הכובד המשתנה בגוף לכל אורך ההריון.

 

פעילות גופנית ספציפית עוזרת ללמידת השליטה בקבוצות שרירים, שעשויים לסייע למהלך הלידה, כמו שרירי הבטן ושרירי ריצפת האגן. הגוף לומד ומבין איך לעזור למהלך התקין של הלידה הטבעית, ולא לעכב אותה. עוד גורם המסייע ללידה הוא הלמידה דרך הפעילות המודרכת לשליטה בנשימה.

 

הפעילות הגופנית עוזרת לתחזוקה של השרירים – מונעת קיצור והידלדלות יתר שלהם,שומרת על האלסטיות שלהם ושומרת על טווחי התנועה במפרקים. היא אף מונעת ומפיגה כאבים, דבר אשר עוזר לעלות את המודעות הגופנית ומכוונת אותה לעזרה במהלך הלידה כל אלה עוזרים בצורה משמעותית לחזרה המהירה של הגוף למימדיו בטרם ההריון או אף לשיפורם.

 

לסיכום, על יתרונות הפעילות הגופנית שניכרים הן במהלך ההריון, הן במהלך הלידה ולאחריה אין כל ערר מה שנותר לנו זה לקום מהכסא... וליישם!

 

 

 

כתבות נוספות בנושא:


תרגילי יוגה לנשים הרות

פעילות גופנית בהריון מה מותר ומה אסור
האם בטוח לעשות פעילות גופנית בהריון
פעילות גופנית מומלצת בזמן ההריון
איזו פעילות גופנית אסורה בהריון
פעילות גופנית בטוחה בהריון מרובה עוברים


 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה